Covid-19 del 13

Haha, jag vet att det är lite patetiskt. :o Det har blivit en del av den dagliga rutinen.

hah, jag kollar ocksa siffror dagligen - har i UK publiceras data varje dag, och sa runt 4/5 pa eftermiddagen kollar jag datan for UK och London gallande totala fall och inlagda - tar ju knappt mer an 3 minuter, sa tycker inte det ar patetiskt alls!
 
Haha, jag vet att det är lite patetiskt. :o Det har blivit en del av den dagliga rutinen.
Alltså så länge det inte påverkar dig negativt! Själv känner jag inte att jag har behov överhuvudtaget att veta exakt hur många som är på iva eller i slutenvård ned på en exakt siffernivå, blir nästan lite maniskt att sitta och räkna hit och dit. Känner mig bekväm med att hålla koll på rekommendationer/restriktioner eftersom det bara är det som påverkar mig personligen ^^
 
hah, jag kollar ocksa siffror dagligen - har i UK publiceras data varje dag, och sa runt 4/5 pa eftermiddagen kollar jag datan for UK och London gallande totala fall och inlagda - tar ju knappt mer an 3 minuter, sa tycker inte det ar patetiskt alls!
Haha, tack! Här uppdateras det inte data varje dag, utöver att man på vardagar på förmiddagarna kan kolla på FHMs sida under analyser och prognoser för att se dagens uppdatering över inneliggande patienter på både IVA och slutenvården.
 
Jag blir bara förundrad.. Vad ska ni med informationen till? Varför dagligen?
Jag personligen kollar dagligen för att förekomma. Rekommendationerna kommer ju ofta i efterhand när risken redan är förhöjd. Medans jag själv vill vara lite säkrare än myndigheterna så jag undviker tex köpcentrum mycket tidigare än vad deras rekommendationer kommer. Och hittills har det fungerat bra tycker jag.

Det tar ju inte mer än 30 sekunder för att ha lite överblickskoll, så det är inget som tar vare sig mycket tid eller energi.
 
Alltså så länge det inte påverkar dig negativt! Själv känner jag inte att jag har behov överhuvudtaget att veta exakt hur många som är på iva eller i slutenvård ned på en exakt siffernivå, blir nästan lite maniskt att sitta och räkna hit och dit. Känner mig bekväm med att hålla koll på rekommendationer/restriktioner eftersom det bara är det som påverkar mig personligen ^^
Haha, det påverkar mig inte negativt, mest blivit en grej som jag gör. Har dessutom börjat tycka att det är roligt att läsa olika artiklar om covid, vilket är lite förvånande för någon som har en bakgrund inom humaniora och som aldrig haft nåt som helst intresse för hur immunförsvaret fungerar. Det började dock av en önskan om att ha koll på medicinen jag står på i relation till covid-risker, både för mig själv för för andra medpatienter på ett annat forum där jag är moderator. Men sen blev det intressant på riktigt. :D
 
Jag kan känna lite frustration om rekommendationerna skärps. Jag vet också att många här inte håller med mig, men om inte alla stannar hemma och isolerar sig helt så tror jag inte det kommer göra någon direkt skillnad. Omikron verkar vara så pass smittsamt så det känns som att total isolering är det enda som hjälper. Och jag tror inte det är gynnsamt i längden heller.
Det känns ännu en gång mest som ett sätt för regeringen att visa sig handlingskraftig. Det är ju valår nu så dom vill väll visa framfötterna.

Är det förresten någon som vet av de som är på IVA och slutenvård hur stor del som har Covid och hur stor del som har annat? Eller hur man kollar det.? Har försökt leta, men jag har inte varit så duktig märker jag ;)
 
Jag kan känna lite frustration om rekommendationerna skärps. Jag vet också att många här inte håller med mig, men om inte alla stannar hemma och isolerar sig helt så tror jag inte det kommer göra någon direkt skillnad. Omikron verkar vara så pass smittsamt så det känns som att total isolering är det enda som hjälper. Och jag tror inte det är gynnsamt i längden heller.
Det känns ännu en gång mest som ett sätt för regeringen att visa sig handlingskraftig. Det är ju valår nu så dom vill väll visa framfötterna.

Är det förresten någon som vet av de som är på IVA och slutenvård hur stor del som har Covid och hur stor del som har annat? Eller hur man kollar det.? Har försökt leta, men jag har inte varit så duktig märker jag ;)
Jag säger inget om det översta.

Det finns uppdateringar på FHMs sida under analyser och prognoser om antalet inneliggande covid-patienter på IVA och antal inneliggande covid-patienter på slutenvården. Jag vet inte riktigt hur man kan kolla hur övriga vårdplatser är fyllda, annat än vad socialstyrelsen brukar säga på pressträffar.

Region Stockholm uppdaterar på sin twitter om lediga vårdplatser i samband med när de sagt hur stor belastningen är på covid-vården. Vet inte om andra regioner gör liknande.
 
Jag säger inget om det översta.

Det finns uppdateringar på FHMs sida under analyser och prognoser om antalet inneliggande covid-patienter på IVA och antal inneliggande covid-patienter på slutenvården. Jag vet inte riktigt hur man kan kolla hur övriga vårdplatser är fyllda, annat än vad socialstyrelsen brukar säga på pressträffar.

Region Stockholm uppdaterar på sin twitter om lediga vårdplatser i samband med när de sagt hur stor belastningen är på covid-vården. Vet inte om andra regioner gör liknande.

Tack för svar! :)
Ja, nä jag är ju intresserad av hur stor del av de som vårdas som har covid, inte bara antalet specifikt. För mig är det intressant i hur läget faktiskt ser ut. Sen vilka som är vaccinerade och så vidare.
Intressant att det var så många fler män (70%) som vårdats på IVA. Det vore ju intressant att veta vad det beror på.

Dock även om det är 101 personer idag har det minskat med 20 personer senaste veckan och 5 personer senaste dagarna. Det känns ju positivt :)
 
Tack för svar! :)
Ja, nä jag är ju intresserad av hur stor del av de som vårdas som har covid, inte bara antalet specifikt. För mig är det intressant i hur läget faktiskt ser ut. Sen vilka som är vaccinerade och så vidare.
Intressant att det var så många fler män (70%) som vårdats på IVA. Det vore ju intressant att veta vad det beror på.

Dock även om det är 101 personer idag har det minskat med 20 personer senaste veckan och 5 personer senaste dagarna. Det känns ju positivt :)
Jag tror jag hittat vad du är ute efter, det är dock inte uppdaterat sedan 30/12 https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/socialstyrelsens-roll-och-uppdrag/
 
Jag har fått presentkort på bio, men när jag kollar på hemsidan under "covid19" verkar det bara handla om att man ska ha vaccinbevis, inte att det är färre platser man kan sitta på, så trängsel undviks. Nu gäller presentkortet förvisso i två år, men jag hade gärna velat se utvandrarna då en kompis systers häst är med rätt mycket. Men jag vågar ju inte gå dit om jag måste sitta nära andra personer. :cautious:
 
Jag har fått presentkort på bio, men när jag kollar på hemsidan under "covid19" verkar det bara handla om att man ska ha vaccinbevis, inte att det är färre platser man kan sitta på, så trängsel undviks. Nu gäller presentkortet förvisso i två år, men jag hade gärna velat se utvandrarna då en kompis systers häst är med rätt mycket. Men jag vågar ju inte gå dit om jag måste sitta nära andra personer. :cautious:
Jag känner lite samma. Vill gärna se nya spiderman filmen, men det känns lite för riskabelt. Och på bio vill jag gärna ha lite snacks = knepigt med munskydd.
 
Jag har fått presentkort på bio, men när jag kollar på hemsidan under "covid19" verkar det bara handla om att man ska ha vaccinbevis, inte att det är färre platser man kan sitta på, så trängsel undviks. Nu gäller presentkortet förvisso i två år, men jag hade gärna velat se utvandrarna då en kompis systers häst är med rätt mycket. Men jag vågar ju inte gå dit om jag måste sitta nära andra personer. :cautious:
Well, efter 12 idag är det en möjlighet att antalet besökare begränsas, men inte givet.
 
Jag kan känna lite frustration om rekommendationerna skärps. Jag vet också att många här inte håller med mig, men om inte alla stannar hemma och isolerar sig helt så tror jag inte det kommer göra någon direkt skillnad. Omikron verkar vara så pass smittsamt så det känns som att total isolering är det enda som hjälper. Och jag tror inte det är gynnsamt i längden heller.
Det känns ännu en gång mest som ett sätt för regeringen att visa sig handlingskraftig. Det är ju valår nu så dom vill väll visa framfötterna.

Är det förresten någon som vet av de som är på IVA och slutenvård hur stor del som har Covid och hur stor del som har annat? Eller hur man kollar det.? Har försökt leta, men jag har inte varit så duktig märker jag ;)
Jag kan nog ärligt talat sålla mig till de som är frustrerade (och även något skeptisk)...
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Enligt infon hos socialstyrelsen är det 25,83% av de intensivvårdade som har Covid i dagsläget. Av totala antal platser (468) är det 21,58% som används för covidpatienter.
Är det i sig ett argument att inte ha mer restriktioner, enligt dig? Eller? Att antalet inneliggande på andra avdelningar gått upp från 582 patienter till 941 sedan 30/12 spelar ingen roll?
 
Jag kan känna lite frustration om rekommendationerna skärps. Jag vet också att många här inte håller med mig, men om inte alla stannar hemma och isolerar sig helt så tror jag inte det kommer göra någon direkt skillnad. Omikron verkar vara så pass smittsamt så det känns som att total isolering är det enda som hjälper. Och jag tror inte det är gynnsamt i längden heller.
Det känns ännu en gång mest som ett sätt för regeringen att visa sig handlingskraftig. Det är ju valår nu så dom vill väll visa framfötterna.

Är det förresten någon som vet av de som är på IVA och slutenvård hur stor del som har Covid och hur stor del som har annat? Eller hur man kollar det.? Har försökt leta, men jag har inte varit så duktig märker jag ;)
Jag håller med dig ang skärpta restriktioner. Min mentala hälsa klarar inte av denna isolering just nu egentligen
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
101 285
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 230
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
104 922
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 775
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp