Covid-19 del 13

Jag blir bara förundrad.. Vad ska ni med informationen till? Varför dagligen?

Allmant intresse i en av de storre aktuella fragorna i nulaget? Viss inflytande over de riskavvagningar jag gor gallande mitt beteende i miljoer med andra manniskor? Ser jag att datan trendar at nagot hall sa har det faktiskt ganska direkt paverkan pa mitt liv - kommer det inforas nya restriktioner, kanns det ok att ata pa resturang, ska jag ha de 8 vannerna over pa middag till helgen eller ska vi kanske boka om till ett annat datum?
Visst kan man inte utlasa trender fran en dags data, utan det ar ju efter kanske en 5-7 dagar som man kan utlasa om dar funnits ett trendbrott eller ej, sa det ar ju inte nodvandigt for mig att kolla dagligen, men som sagt, ett allmant intresse kring det virus som forstort en hel messa de senaste 21 manaderna finns ocksa.
 
Enligt infon hos socialstyrelsen är det 25,83% av de intensivvårdade som har Covid i dagsläget. Av totala antal platser (468) är det 21,58% som används för covidpatienter.
Spinner vidare på detta

Problemet som jag ser det för framtiden är att vi har så pass få platser. Corona kommer vi aldrig bli av med, det vet vi allihopa och har vetat ett bra tag nu. Någonstans måste vi anpassa oss efter läget. Vi behöver helt enkelt ha fler platser. Vi behöver mer personal och vården måste verkligen bli bättre på personalvård att folk stannar i vården. Det kommer aldrig bli färre smittor i samhället. Istället kommer det bli fler och risken för en ny pandemi kommer alltid finnas där.

Det verkar lovande med så pass stor stegring av antal smittade och inte så pass många på IVA ändå. Även om det är för tidigt att dra några slutsatser än såklart (det brukade med andra varianter vara 10-11 dagar från insjuknande till inläggning). Och ja, antal inneliggande som har ökat massor ÄR oroande. Men jag försöker se det positiva här, och hoppas att det håller i sig.
(Även om inte ens jag själv tror att det kommer hålla i sig, men vill jag inte riktigt höra på nu, för det orkar jag inte riktigt tänka på).

Att fortsätta ha sprit i butiker och även att använda munskydd som standard är en anpassning som jag hoppas att vi behåller. Det finns ingen anledning att inte ha det helt enkelt.
 
Jag kollar Österrikes siffror varje dag men mer nyrapporterade fall än antal pa sjukhus. I var delstat (Tyrolen) uppdateras siffrorna tre ganger om dagen sa där händer det att jag tittar in fler än en gang/dag.
Ngr ganger i veckan kollar jag även hur det ser ut i resten av världen.
 
Alltså... Är det bara jag som reagerar på "rekordstor smittspridning"? Känns bara så konstigt att använda just rekordstor med tanke på att det... Är ganska låg smittspridning jämfört med toppar tidigare?
"Smittspridning på historiskt höga nivåer", va??
Nej, spridningen är rekordhög. Det har varit högre antal rapporterade fall senaste tiden än någonsin.
 
Alltså... Är det bara jag som reagerar på "rekordstor smittspridning"? Känns bara så konstigt att använda just rekordstor med tanke på att det... Är ganska låg smittspridning jämfört med toppar tidigare?
"Smittspridning på historiskt höga nivåer", va??
Hur tänkte du nu?
Rekordet innan är runt 10 000 och förra veckan var det på 23 000, siffror som nog inte är kompletta än.
 
Ni som har koll pa hur det ser ut i Storbrittanien, vaccineras barn under 12ar?
Dom pratade nämligen pa nyheterna igar och sa antal barn inlagda pa sjukhus har ökat mkt i Storbrittanien nu under omikron men att man inte kunde jämföra med Österrike för vaccinationen av barn är annorlunda där men sen sa dom inte mer om det.
 
Att fortsätta ha sprit i butiker och även att använda munskydd som standard är en anpassning som jag hoppas att vi behåller. Det finns ingen anledning att inte ha det helt enkelt.
Handsprit är kanon, men jag vill inte leva i en värld där man inte kan se människors ansikten. (jag vet att det finns religiösa anledningar till att folk inte vill visa ansiktet, det är inte dessa jag menar). Men jag anser munskydd försvårar kommunikationen.

Nej, spridningen är rekordhög. Det har varit högre antal rapporterade fall senaste tiden än någonsin.
Samtidigt så ter sig påverkan mindre ändå än tidigare, och det måste ju ses som positivt tänker jag!

Alltså... Är det bara jag som reagerar på "rekordstor smittspridning"? Känns bara så konstigt att använda just rekordstor med tanke på att det... Är ganska låg smittspridning jämfört med toppar tidigare?
"Smittspridning på historiskt höga nivåer", va??

Jag håller med dig i din reaktion!
Ja, omikron är smittsamt, men uppenbarligen verkar det ändå inte slå lika hårt rent allmänt som tidigare versioner.
Jag tror att så många kommer få det nu så att den där flockimmuniteten som ingen tror på ändå kommer börja ha en effekt framåt. Och det vore ju toppen!
 
Handsprit är kanon, men jag vill inte leva i en värld där man inte kan se människors ansikten. (jag vet att det finns religiösa anledningar till att folk inte vill visa ansiktet, det är inte dessa jag menar). Men jag anser munskydd försvårar kommunikationen.


Samtidigt så ter sig påverkan mindre ändå än tidigare, och det måste ju ses som positivt tänker jag!



Jag håller med dig i din reaktion!
Ja, omikron är smittsamt, men uppenbarligen verkar det ändå inte slå lika hårt rent allmänt som tidigare versioner.
Jag tror att så många kommer få det nu så att den där flockimmuniteten som ingen tror på ändå kommer börja ha en effekt framåt. Och det vore ju toppen!
Jag tänker att när man till exempel åker kollektivt eller veckohandlar så tycker jag att munskydd har sin plats i samhället. Men kanske inte på privata tillställningar eller liknande.
Testade vi lika mycket tidigare då?
Ja, det var under 2021 som den förra höga siffran kom. Möjligt att det kan ha varit högre i absoluta början av pandemin. Då är det svårt att veta vilka siffror vi låg på.
 
Tycker fortfarande synd om min vän som inte längre kan följa med ut när vi äter middag på nation. Nu blir han begränsad än mer eftersom han inte kan/får skaffa vaccinpass. Han, och flera andra internationella studenter, hamnar utanför på detta sätt... Han är dubbelvaccinerad i USA, men det är inte giltigt här i Sverige :(
 
Handsprit är kanon, men jag vill inte leva i en värld där man inte kan se människors ansikten. (jag vet att det finns religiösa anledningar till att folk inte vill visa ansiktet, det är inte dessa jag menar). Men jag anser munskydd försvårar kommunikationen.


Samtidigt så ter sig påverkan mindre ändå än tidigare, och det måste ju ses som positivt tänker jag!



Jag håller med dig i din reaktion!
Ja, omikron är smittsamt, men uppenbarligen verkar det ändå inte slå lika hårt rent allmänt som tidigare versioner.
Jag tror att så många kommer få det nu så att den där flockimmuniteten som ingen tror på ändå kommer börja ha en effekt framåt. Och det vore ju toppen!
Hur hjälper handsprit mot en allt mer luftburen smitta?
 
Ni som har koll pa hur det ser ut i Storbrittanien, vaccineras barn under 12ar?
Dom pratade nämligen pa nyheterna igar och sa antal barn inlagda pa sjukhus har ökat mkt i Storbrittanien nu under omikron men att man inte kunde jämföra med Österrike för vaccinationen av barn är annorlunda där men sen sa dom inte mer om det.
Nej, här är det 12-17 år som är den yngsta gruppen. Yngre än så vaccineras inte (än).
 
Nu har jag fått min tredje dos! Den delades ut av en man i full militärutstyrsel, inuti en moské. Jag anar nytt bränsle till antivaxx-brasan... Det militärindustriella komplexet i maskopi med Big Pharma och islamisterna, det blir en härlig spik att koka soppa på för foliehattarna! :D

Tillägg innan någon blir förbannad på mig: Ja jag skämtar och nej jag menar inte att alla antivaxxers är foliehattar...
 
Jag tänker att när man till exempel åker kollektivt eller veckohandlar så tycker jag att munskydd har sin plats i samhället. Men kanske inte på privata tillställningar eller liknande.

Ja, det var under 2021 som den förra höga siffran kom. Möjligt att det kan ha varit högre i absoluta början av pandemin. Då är det svårt att veta vilka siffror vi låg på.

"Ja" som i att vi testade oss lika mycket under 2021? Kanske bara i min omgivning jag upplever att testningen ökade från nov-dec, men det kan såklart vara bara runt mig. Det var dock främst 2020 jag tänkte på, innan vi började vaccinera befolkningen. Om vi nu har extremt mycket högre smittspridning trots vaccinet, än innan vi vaccinerade oss så är det ju intressant. Jag skulle vilja tillskriva det resultat att det finns en skillnad i hur mycket vi visste/vet om smittspridningen pga att vi testat olika mycket, men jag kanske tyvärr har fel.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
101 285
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 230
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
104 921
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 775
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp