Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Distansundervisning är inte heller för alla. Finns de som klarar av studier i ett klassrum väldigt bra men klarar inte av distans. Sedan finns det givetvis de som klarar distans bättre än klassrum. På högskolorna har dem t.o.m problem med att få vuxna att klara av distansutbildningarna. Hur skall då särskilt yngre skolbarn klara av det?

Ja men att olika undervisningsformer passar olika människor olika bra är en del av lärarnas vardag. Det är lärarnas ansvar att hjälpa eleverna utifrån individuella förutsättningar, det gäller alltid.
Sedan är det väl framförallt tonåringar som distansundervisning är aktuellt för? Yngre skolbarn kan ju med fördel få undervisning utomhus istället, det skulle göra många gott på många sätt.

Apropå dödlighet. De som dör är gamla multisjuka personer som hade haft svårt att klara en vanlig influensa också.
Någon skrev att vi nu är uppe i 6 avlidna. Lägg då märke till att dessa samtliga är gamla människor med andra sjukdomar involverade.
Om man då sansar sig lite och andas en stund så, ja, strax under 6000 personer i Sverige har fått influensa den här säsongen och av dessa har hittills 65 personer avlidit (jämfört med hittills 6 av corona (eller underliggande sjukdomar)). Säsongen 2017/2018 insjuknade enligt uppgift ca 20 000 personer i Sverige av influensa och drygt 1000 personer avled. Siffrorna kan man googla fram. Ett "normalår" brukar väl antalet avlidna av influensa handla om ca 200 personer.

Nuvarande virus ska så klart inte bagatelliseras, men det är inte pesten det handlar om där folk dog som flugor. De allra flesta blir inte särskilt sjuka alls, men viruset är snabbt på att sprida sig. Och som vanligt ska äldre, multisjuka, astmatiker etc etc vara försiktiga och vi andra ska värna dessa personer och inte utsätta dem för onödiga risker.

Distansundervisning är inte heller för alla. Finns de som klarar av studier i ett klassrum väldigt bra men klarar inte av distans. Sedan finns det givetvis de som klarar distans bättre än klassrum. På högskolorna har dem t.o.m problem med att få vuxna att klara av distansutbildningarna. Hur skall då särskilt yngre skolbarn klara av det?
På högskolorna anmäler sig vuxna vilt till en massa kurser som de tror/hoppas att de ska hinna med vid sidan av jobb och andra åtaganden

Nu har dom stängt öppen psykiatrin jag går till, tills vidare erbjuder dom bara telefonkontakt. Vårdcentralen har sen förra veckan stängt lätt akuten och dropp in tiderna

Ja så länge sjukvårdens kapacitet räcker till är dödligheten förmodligen lägre, men dödligheten skjuter iväg när sjukvården tvingas arbeta utifrån triage.

Det kommer många rapporter om att italienska sjukhus inte intensivvårdar personer under 60 år eftersom plasterna fylls upp av människor under 60 år. Ja även yngre drabbas ju av detta eftersom det går ut över ordinarie sjukvård.

Nej det låter inte som vare sig en förkylning eller influensa....
Inte intensivvårdar personer över 60 menar du väl?

Ja dödstalen är väldigt osäkra. Ser man på Italien som ligger högt så lär de ha väldigt många drabbade utanför statistiken, det pekar även det faktum att så många turister blev sjuka på resan. Hade mörkertalet på antalet sjuka varit lågt hade det aldrig blivit en massiv spridning till turister.

Corona är en bra generalrepetition för när det blir skarpt läge, eg muterad luftburen ebola med längre inkubationstid eller liknande. Eller gud förbjude muterad malaria eftersom det inte är ett virus och det fortfarande inte finns ett vaccin mot det.

Nu vet samhället iaf lite bättre hur man handskas med en pandemi.

Inte intensivvårdar personer över 60 menar du väl?

Ja dödstalen är väldigt osäkra. Ser man på Italien som ligger högt så lär de ha väldigt många drabbade utanför statistiken, det pekar även det faktum att så många turister blev sjuka på resan. Hade mörkertalet på antalet sjuka varit lågt hade det aldrig blivit en massiv spridning till turister.

Ja självklart menar jag att man inte intensivvårdar personer ÖVER 60 år. Gick lite fort där.

Håller helt med om att mörkertalet i Italien antagligen är mycket stort, men det förändrar inte den allvarliga situationen på de italienska sjukhusen och att det driver upp dödligheten. Med en långsam spridning av Corona behöver läget inte alls bli speciellt allvarligt, men många länder verkar tyvärr närma sig en ohållbar situation i vården.

Jag vet hur dödligheten ser ut utifrån aktuella siffror. Ingen vet hur stor dödligheten egentligen är och kommer att bli, mycket beror på mörkertalet. Ser man till Sydkorea som testat enormt många är den låg.

Hur stor den är debatterar de lärda om, men det råder ingen enighet om 2-3%. Det är nog först när vi genomlidit epidemin och börjar kolla hur stor andel av befolkningen som har antikroppar vi får ett svar. Sydkorea, om deras siffror är korrekt redovisade är ett land där enormt många testats, och där dödligheten av viruset borde vara hyfsat korrekt ligger den betydligt lägre.
Jag hoppas att du har rätt plus att det snabbt muterar till något mindre smittsamt och farligt - som sagt så tror jag ju att vi måste se det som mer än en "ny förkylning". Jag tror att man kommer långt med att vidta normala försiktighetsåtgärder bara man tar det på alvar.

Fast det gör ont i hjärtat att inte besöka Släkting som är dement. Hen förstår ju inget av det här, men är skör själv och omgiven av andra sköra människor. Vore beslutet bara hens och mitt skulle jag nog sitta där efter jobbet och dricka vin, lägga pussel och snacka skit. Men kommer jag utsätter jag alla där för smittrisk - inklusive personalen som jobbar med sköra människor varje dag. I en sådan här situation måste man minnas att man fattar beslut för alla. Det går inte att avfärda covid-19 som en förkylning (åtminstone inte ännu)

Ja men att olika undervisningsformer passar olika människor olika bra är en del av lärarnas vardag. Det är lärarnas ansvar att hjälpa eleverna utifrån individuella förutsättningar, det gäller alltid.
Sedan är det väl framförallt tonåringar som distansundervisning är aktuellt för? Yngre skolbarn kan ju med fördel få undervisning utomhus istället, det skulle göra många gott på många sätt.
Om man stänger alla skolor och förskolor så kommer det ju läggas om till distans även för de små. På mina barns låg- och mellanstadieskola förbereder de för distans. Sen är ju frågan om hur länge man skall stänga skolorna? 2 veckor? en månad? sex månader? om det är en längre period krävs det ju distansundervisning.

Om man stänger alla skolor och förskolor så kommer det ju läggas om till distans även för de små. På mina barns låg- och mellanstadieskola förbereder de för distans. Sen är ju frågan om hur länge man skall stänga skolorna? 2 veckor? en månad? sex månader? om det är en längre period krävs det ju distansundervisning.

Det är jättebra att förbereda för distans, så man är redo utifall att det sker en skolstängning.
Vad jag sett i den här tråden är det distansundervisning för gymnasiet som förordats, det är något helt annat än låg- och mellanstadiet.

Någon länkade till detta från Vetenskapsradion.
Det ger svar på flera av frågorna som diskuterats de senaste 10 sidorna i den här tråden.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1460070
Har du 20 minuter över, så lyssna gärna på det!

Här har maken, som jobbar på en myndighet, blivit beordrad arbete hemifrån en period framöver. Det är bra när det faktiskt är möjligt.
Själv funderar jag lite på huruvida regionen kommer stänga dörren för föreningar som utnyttjar rehab-bassängen på sjukhuset på kvällstid, eftersom det påverkar mig själv. Men så länge de inte säger ifrån kommer jag gå dit och plaska med de andra tanterna i kväll :)

Det är jättebra att förbereda för distans, så man är redo utifall att det sker en skolstängning.
Vad jag sett i den här tråden är det distansundervisning för gymnasiet som förordats, det är något helt annat än låg- och mellanstadiet.
Ja högstadie o gymnasie elever är en annan sak. Men de små, då krävs det ju att vi föräldrar måste vara hemma med dom och undervisa. Långt ifrån alla som kan det.

• Gilla
Reactions: Sel
Borde nog ringa SöS och fråga om jag fortfarande ska gå till VC och ta blodprov när jag är lite krasslig, inget allvarligt alls, men lite hosta, osv. Jag har definitivt INTE corona men folk är hysteriska just nu.

Hur ser planen och riktlinjerna ut inom kommunerna och regionerna? Jag har boendestöd och har berättat för hen att jag just nu är hemma med feber och hosta liknande Corona och hen säger att vi ska gå en promenad på onsdag om jag orkar ändå.

Jag har huvudvärk,feber, hosta, slem i halsen, extrem trötthet och svaghet (klarar inte minsta fysiska aktivitet) så nu känner jag mig rejält risig och inser att det är en bra bit tills jag är frisk. VC hörde att jag var sjuk och sa att jag nog behöver vila veckan

Men hur ser riktlinjerna ut om någon som besöker ca 4 personer varje dag och vistas i en massa olika miljöer kommer hem till folk som är sjuka? Om jag har Corona smittar jag kanske hen, om jag inte har det men är sjuk ändå är ju jag känsligare mot smitta från andra när jag är sjuk och nedsatt tänker jag.

Borde nog ringa SöS och fråga om jag fortfarande ska gå till VC och ta blodprov när jag är lite krasslig, inget allvarligt alls, men lite hosta, osv. Jag har definitivt INTE corona men folk är hysteriska just nu.
Hur vet du att det garanterat inte är corona om du inte har testats för det?

Jaha, nu fick jag mail från chefen om att jag hör till grupp B, dvs inte alls överflödig utan näst viktigast. Hepp. Plötsligt blev det ännu viktigare att hålla mig frisk. Vi ska ha möte i veckan och diskutera hur vi gör framöver.
Det verkar ändras snabbt det där med kategorin.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 011
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 318
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 609
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka