Tja, jag var en ordentlig elev jag också, men hade gjort samma!

Varför inte liksom? Konsekvenstänket är inte fullt utvecklat, man tänker inte längre än röven ibland, vissa beslut jag tog i den åldern skakar jag på huvudet åt, men anser mig inte vara dum i huvudet för det. Bara ung.

Har en son på 18 år som hankar sig fram i gymnasiet, bokstavligt talat. Att göra något hemma är att glömma, han vägrar, har inte disciplin till att fixa det, hatar skolan på riktigt, men förstår att den är viktig. lite sen i mognaden, men inte dum i huvudet. Han har klarat sig så här långt för att jag är som en piska i röven på honom. Jag är vuxen, jag vet hur mycket han förlorar om han inte fixar sitt gymnasium. Men hans ork är inte alltid där. Distansundervisning funkar INTE alls där. Inte en chans.
Dottern tycker flera ämnen i skolan är tråkiga och det är ju ofta de ämnena hon har läxa i.... lättare att säga till mig att hon inte har läxa. Lärarna sa till slut ifrån till mig att hon inte gjorde läxorna och att betygen inte var ok, så vi bestämde att hon tre gånger i veckan ska gå på läxhjälpen skolan har och göra läxorna där, så slipper hon det när hon väl är hemma, för det äääääääääääär så tråkigt med läxor hemma, bättre i skolan och få det gjort. Betygen är nu bättre... berodde alltså på just läxbiten, vi är alla överens om att hon på intet sätt har svårt för sig, bara det att det är astråkigt med vissa saker och då skjuter hon gärna det framför sig och hoppar över det.
Jag tror inte alls att det är ovanligt, tvärtom.