Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samma här i UK där folk uppmanas till att stanna i sitt "primary residence" och ändå är det driver med människor som åkt till sina "lantställen". Det är inte riktigt samma kultur som i Sverige där många har små stugor med begränsat bekvämlighet utan oftast är det fullt fungerande villor och stugor med alla moderna bekvämligheter som ligger i vackra områden i landet - denna snubben hade t.o.m. mage att gå ut i BBC och klaga på att de nästan utsatts för hatbrott då de fått en lapp i brevlådan som typ sa "Åk hem, följ regeringens guidelinjer"

https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-52067211

Värt att påpeka att dessa semesterhus också oftast ligger i områden där helårsbefolkningen är av mycket hög medelålder, och sjukvården är inte anpassad för större befolkningsmängder...

Krokodiltårar..

Jag tänker att du inte vill bli missförstådd. Krokodiltårar betyder falska tårar, inte stora tårar. Jag tror du menar stora tårar.
 
Samma här i UK där folk uppmanas till att stanna i sitt "primary residence" och ändå är det driver med människor som åkt till sina "lantställen". Det är inte riktigt samma kultur som i Sverige där många har små stugor med begränsat bekvämlighet utan oftast är det fullt fungerande villor och stugor med alla moderna bekvämligheter som ligger i vackra områden i landet - denna snubben hade t.o.m. mage att gå ut i BBC och klaga på att de nästan utsatts för hatbrott då de fått en lapp i brevlådan som typ sa "Åk hem, följ regeringens guidelinjer"

https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-52067211

Värt att påpeka att dessa semesterhus också oftast ligger i områden där helårsbefolkningen är av mycket hög medelålder, och sjukvården är inte anpassad för större befolkningsmängder...

Krokodiltårar..
Låter som här då:
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200328-191527_Chrome.jpg
    Screenshot_20200328-191527_Chrome.jpg
    183,5 KB · Visningar: 129
Idag känner jag mig räddare för corona än tidigare. Och anledningen är faktiskt hur hela världen har hanterat viruset.
Känns som att om det nu bara var riktigt sjuka och gamla som dog och blev svårt sjuka så skulle väl knappast hela världen sättas i karantän och folk drabbas av masshysteri. Det är ju ingenting jag varit med om tidigare, Inte ens under fågelinfluensan var vi i närheten av sån hantering.

Dessutom kommer rapporter om att wuhan förmdligen har mörkat dödstalen?
Och många yngre ligger inne på IVA när jagn från början förväntade mig att bara folk över 70 skulle hamna där.

Sen det här med riskfaktorer. Vissa riskfaktorer känns knappt Som direkt allvarliga, och det är ju många som har minst en riskfaktor även som ung.

Nej, corona känns helt plötsligt inte alls lika harmlöst som innan.

Vad tänker ni andra?
 
Jag har lite svårt för dessa artiklar om folk som åker till sommarstugan etc, då jag är indirekt skyldig till det också 🙈 Mina föräldrar (91 år + 67 år) åkte för någon vecka sedan ned till vår sommarstuga, men det var för att jag kommer och går medan jag jobbar plus att min mamma var orolig. Än så länge vad jag har förstått så har de bara hållit sig på den f.d bondgården och när de handlar så beställer de på nätet så att de behöver bara hämta sina påsar utan att behöva gå in i mataffären.
Så de har isolerat sig bättre på detta vis och minskat risken att bli sjuka kraftigt.

Det känns ju bra, samtidigt som man läser om dessa som åker till sina sommarstugor och kritiken mot dem ... Jag kommer inte att be dem att åka hem, men det känns lite svårt ändå om ni förstår?
 
Idag känner jag mig räddare för corona än tidigare. Och anledningen är faktiskt hur hela världen har hanterat viruset.
Känns som att om det nu bara var riktigt sjuka och gamla som dog och blev svårt sjuka så skulle väl knappast hela världen sättas i karantän och folk drabbas av masshysteri. Det är ju ingenting jag varit med om tidigare, Inte ens under fågelinfluensan var vi i närheten av sån hantering.

Dessutom kommer rapporter om att wuhan förmdligen har mörkat dödstalen?
Och många yngre ligger inne på IVA när jagn från början förväntade mig att bara folk över 70 skulle hamna där.

Sen det här med riskfaktorer. Vissa riskfaktorer känns knappt Som direkt allvarliga, och det är ju många som har minst en riskfaktor även som ung.

Nej, corona känns helt plötsligt inte alls lika harmlöst som innan.

Vad tänker ni andra?
Jag är förvånansvärt chill
 
Idag känner jag mig räddare för corona än tidigare. Och anledningen är faktiskt hur hela världen har hanterat viruset.
Känns som att om det nu bara var riktigt sjuka och gamla som dog och blev svårt sjuka så skulle väl knappast hela världen sättas i karantän och folk drabbas av masshysteri. Det är ju ingenting jag varit med om tidigare, Inte ens under fågelinfluensan var vi i närheten av sån hantering.

Dessutom kommer rapporter om att wuhan förmdligen har mörkat dödstalen?
Och många yngre ligger inne på IVA när jagn från början förväntade mig att bara folk över 70 skulle hamna där.

Sen det här med riskfaktorer. Vissa riskfaktorer känns knappt Som direkt allvarliga, och det är ju många som har minst en riskfaktor även som ung.

Nej, corona känns helt plötsligt inte alls lika harmlöst som innan.

Vad tänker ni andra?

Jag har inte varit orolig men inte sett det som harmlöst heller, ungefär som med säsongsinfluensa, inte harmlöst men inte orolig för egen del.

Om jag oroar mig är det mer för konsekvenserna i samhället som det här kan leda till på sikt (snarare på kort sikt än lång sikt men ja).
 
Jag har inte varit orolig men inte sett det som harmlöst heller, ungefär som med säsongsinfluensa, inte harmlöst men inte orolig för egen del.

Om jag oroar mig är det mer för konsekvenserna i samhället som det här kan leda till på sikt (snarare på kort sikt än lång sikt men ja).
Jag bordeäinte oroa mig om allt som sägs om viruset stämmer, jag är ju faktiskt frisk i grunden, röker inte osv men sen vet man ju aldrig, tänk om jag egentligen bär på någon riskfaktor utan att veta om det eller bara har ren otur och dör?
 
Idag känner jag mig räddare för corona än tidigare. Och anledningen är faktiskt hur hela världen har hanterat viruset.
Känns som att om det nu bara var riktigt sjuka och gamla som dog och blev svårt sjuka så skulle väl knappast hela världen sättas i karantän och folk drabbas av masshysteri. Det är ju ingenting jag varit med om tidigare, Inte ens under fågelinfluensan var vi i närheten av sån hantering.

Dessutom kommer rapporter om att wuhan förmdligen har mörkat dödstalen?
Och många yngre ligger inne på IVA när jagn från början förväntade mig att bara folk över 70 skulle hamna där.

Sen det här med riskfaktorer. Vissa riskfaktorer känns knappt Som direkt allvarliga, och det är ju många som har minst en riskfaktor även som ung.

Nej, corona känns helt plötsligt inte alls lika harmlöst som innan.

Vad tänker ni andra?
Läste senast igår en lista över riskfaktorer och läste "fetma" O_o
Well, I'm in trouble. :cautious:

Jag har nog läst lite för många amerikanska texter från den vänstra sidan där, jag brukar hålla med dem till 100% men nu så står det om att liv är viktigare än ekonomin (vilket jag håller ju egentligen med om!) etc. Och jag upptäcker att jag svajar väldigt lätt då till deras syn om isolering... Men samtidigt så tycker jag att det är bra att Sverige försöker hålla sig till vetenskapen och följa forskarnas råd.
 
Jag bordeäinte oroa mig om allt som sägs om viruset stämmer, jag är ju faktiskt frisk i grunden, röker inte osv men sen vet man ju aldrig, tänk om jag egentligen bär på någon riskfaktor utan att veta om det eller bara har ren otur och dör?

Jag tror att det inte är särkilt hälsosamt att oroa sig för sådant man ändå inte kan påverka. Tvätta händerna, undvik folk osv och försök hantera rädslan.
 
Jag tror att det inte är särkilt hälsosamt att oroa sig för sådant man ändå inte kan påverka. Tvätta händerna, undvik folk osv och försök hantera rädslan.
Tvätta händerna har Jag alltid gjort, även innan corona. Har alltid torra händer pga mitt tvättande.
Folk undviker jag rätt hyfsat men ibland måste man ju handla och där är väl egentligen risken störst att bli smittad. Igår såg jag dessutom att dom satt upp stora plexiglas för kassorna. Jättebra för medarbetarna, hoppas dom blir kvar även efter corona, men lite skrämmande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
75 675
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
594
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 252
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 744
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp