Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag känner jag mig räddare för corona än tidigare. Och anledningen är faktiskt hur hela världen har hanterat viruset.
Känns som att om det nu bara var riktigt sjuka och gamla som dog och blev svårt sjuka så skulle väl knappast hela världen sättas i karantän och folk drabbas av masshysteri. Det är ju ingenting jag varit med om tidigare, Inte ens under fågelinfluensan var vi i närheten av sån hantering.

Dessutom kommer rapporter om att wuhan förmdligen har mörkat dödstalen?
Och många yngre ligger inne på IVA när jagn från början förväntade mig att bara folk över 70 skulle hamna där.

Sen det här med riskfaktorer. Vissa riskfaktorer känns knappt Som direkt allvarliga, och det är ju många som har minst en riskfaktor även som ung.

Nej, corona känns helt plötsligt inte alls lika harmlöst som innan.

Vad tänker ni andra?
För mig kom rädslan förra måndagen när läkaren på akuten konstaterade att situationen är väldigt allvarlig, med Corona och lunginflammation, jag gråter nästan aldrig men då blev jag så rädd att jag började gråta när han lämnade rummet.

Jag har också blivit mer rädd nu när jag insett vidden av att det inte går att behandla och att det bara är att vänta och se hur det går och att man inte vet hur lång tid man måste vänta. Nu i söndags var jag ju på jourcentralen och det konstaterades att jag fortfarande har lunginflammationen och Coronan kvar men att den inte går att behandla, jag vet ju det men det känns läskigt att vara så utlämnad till "ödet" och bara vänta och försöka stå ut.

Däremot har jag efter påtryckningar på vårdcentralen fått en ny medicin som hjälper mig med andningen.

Men ja, jag är rädd för Coronan och inte bara ur mitt perspektiv som sjuk just nu utan för hur länge vi ska leva så här, med karantäner och isoleringar och ett samhälle som till viss del sätts på paus eller minskas ner. Och allas rädsla för hut det ska bli smittar ju av sig till viss del.

Oroar mig också för ekonomin, hur vi mår av det rent psykiskt av att leva så här och rädslan för att mina äldre släktingar i riskgrupperna inte ska klara sig och när jag kan umgås med dom igen.
 
Man märker hur olika riskbedömningar folk gör när det gäller social distansering tycker jag. Tycker ni det är överdrivet nojjigt att undvika exempelvis badhuset just nu när man har en familjemedlem som tillhör en riskgrupp? Bor inte i Stockholm men på en ort med hyfsat stor smittspridning.
 
Kom tänka på frågan jag ställde till @LadyCovergirl bara häromdagen när jag läste detta:
Ett bekräftat fall av covid-19 har upptäckts inom Kriminalvården i Stockholmsregionen, rapporterar TT.

– Men vi har också ett antal intagna med symtom, säger Jörgen From Nordin, enhetschef på Kriminalvårdens säkerhetsavdelning.

Kriminalvården testar nu intagna med uppvisade symtom efter att nyligen fått tillgång till snabbtester.
Hoppas att det kan vara lätt att isolera dem :crazy:
 
För mig kom rädslan förra måndagen när läkaren på akuten konstaterade att situationen är väldigt allvarlig, med Corona och lunginflammation, jag gråter nästan aldrig men då blev jag så rädd att jag började gråta när han lämnade rummet.

Jag har också blivit mer rädd nu när jag insett vidden av att det inte går att behandla och att det bara är att vänta och se hur det går och att man inte vet hur lång tid man måste vänta. Nu i söndags var jag ju på jourcentralen och det konstaterades att jag fortfarande har lunginflammationen och Coronan kvar men att den inte går att behandla, jag vet ju det men det känns läskigt att vara så utlämnad till "ödet" och bara vänta och försöka stå ut.

Däremot har jag efter påtryckningar på vårdcentralen fått en ny medicin som hjälper mig med andningen.

Men ja, jag är rädd för Coronan och inte bara ur mitt perspektiv som sjuk just nu utan för hur länge vi ska leva så här, med karantäner och isoleringar och ett samhälle som till viss del sätts på paus eller minskas ner. Och allas rädsla för hut det ska bli smittar ju av sig till viss del.

Oroar mig också för ekonomin, hur vi mår av det rent psykiskt av att leva så här och rädslan för att mina äldre släktingar i riskgrupperna inte ska klara sig och när jag kan umgås med dom igen.
Fy stackars dig! Hur länge har du varit sjuk nu?
Det läskiga är ju även framåt. Är covid-19 någonting som vi någonsin kommer få ett fungerade vaccin för eller blir det ett virus som inte går att vaccinera mot och en ny del i vårat liv, tom det som i framtiden kommer döda dom flesta äldre?

Så många frågor och väldigt få svar. Ovissheten är det som skrämmer en sån som mig, som gärna har kontroll på allt.
 
Idag känner jag mig räddare för corona än tidigare. Och anledningen är faktiskt hur hela världen har hanterat viruset.
Känns som att om det nu bara var riktigt sjuka och gamla som dog och blev svårt sjuka så skulle väl knappast hela världen sättas i karantän och folk drabbas av masshysteri. Det är ju ingenting jag varit med om tidigare, Inte ens under fågelinfluensan var vi i närheten av sån hantering.

Dessutom kommer rapporter om att wuhan förmdligen har mörkat dödstalen?
Och många yngre ligger inne på IVA när jagn från början förväntade mig att bara folk över 70 skulle hamna där.

Sen det här med riskfaktorer. Vissa riskfaktorer känns knappt Som direkt allvarliga, och det är ju många som har minst en riskfaktor även som ung.

Nej, corona känns helt plötsligt inte alls lika harmlöst som innan.

Vad tänker ni andra?
Inte ens under fågelinfluensan?
Den smittade aldrig mellan människor, utan den fick man för att man fick i sig spillning från fåglar. Alltså fågelbajs. Så tipset då är alltså att inte äta fågelbajs och tillaga kyckling ordentligt ifall att den skulle vara smittad. Gör du bara de sakerna så är du safe :up:

Så fågelinfluensan hade det aldrig blivit såhär med.
 
Idag känner jag mig räddare för corona än tidigare. Och anledningen är faktiskt hur hela världen har hanterat viruset.
Känns som att om det nu bara var riktigt sjuka och gamla som dog och blev svårt sjuka så skulle väl knappast hela världen sättas i karantän och folk drabbas av masshysteri. Det är ju ingenting jag varit med om tidigare, Inte ens under fågelinfluensan var vi i närheten av sån hantering.

Dessutom kommer rapporter om att wuhan förmdligen har mörkat dödstalen?
Och många yngre ligger inne på IVA när jagn från början förväntade mig att bara folk över 70 skulle hamna där.

Sen det här med riskfaktorer. Vissa riskfaktorer känns knappt Som direkt allvarliga, och det är ju många som har minst en riskfaktor även som ung.

Nej, corona känns helt plötsligt inte alls lika harmlöst som innan.

Vad tänker ni andra?
Världen sätt i karantän på grund av mängden insjuknade inte för att någon stor andel yngre dör. Kina må ha mörkat antalet sjuka, men jag tvivlar på att de mörkat vilka som blir sjuka och behöver intensivvård. Västvärlden har samma mönster.

Siffrorna från Kina har klart visat att folk mellan 10 och 69 har dött, reflekterade du inte över att de också fått intensivvård? Jag har aldrig bara förväntat mig att bara äldre och multisjuka kommer att dö absoluta majoriteten ja, men inte att alla andra ska vara förskonade från sjukvårdsbehov och död.
 
Läste just detta om smitta på sjukhus också:
På flera svenska sjukhus utreder man nu om coronavirusets sprids i de egna lokalerna.

På Sundsvalls sjukhus testades nyligen en stroke-patient positivt – och liknande misstankar finns på andra håll i landet.

– Patienten måste ha blivit smittad här, säger Mats Brännström, hälso- och sjukvårdsdirektör på Region Västernorrland.
Ajaj, man förstår ju att missöden händer plus så borde ju risken vara stor, men samtidigt känns det som om de inte lyckas hur kan resten av oss lyckas. :cautious:
 
849 personer med covid-19 har dött i Spanien det senaste dygnet, uppger myndigheter för El Pais.

De senaste dagarna har landet haft fler dödsfall per dag än Italien, som tidigare varit det värst drabbade landet.
:cry::crazy: Jösses alltså..!
 
Läste just detta om smitta på sjukhus också:

Ajaj, man förstår ju att missöden händer plus så borde ju risken vara stor, men samtidigt känns det som om de inte lyckas hur kan resten av oss lyckas. :cautious:

Vi kan inte lyckas och försöker inte göra det heller. Det vi försöker är att sprida så långsamt som möjligt så vården har en chans att hinna med att vårda de som behöver läggas in.
 
Jag bordeäinte oroa mig om allt som sägs om viruset stämmer, jag är ju faktiskt frisk i grunden, röker inte osv men sen vet man ju aldrig, tänk om jag egentligen bär på någon riskfaktor utan att veta om det eller bara har ren otur och dör?
Oroar du dig för att dö i en bilolycka, bli avslängd från en häst, få någon annan sjukdom? Vi kan alla närsomhelst bara ha otur och dö. Sannolikheten att just du dör i förtid är liten och av just Corona mycket mindre.
 
Läste just dessa siffror:
USA har nu 164 610 smittade personer och 3 170 dödsfall.

Landet har med råge flest smittade i hela världen. Efter USA kommer Italien, med 101 739 smittade och 11 591 dödsfall.

Därefter kommer Spanien med 87 956 smittade och 7 716 dödsfall.
Undrade först hur det kom sig att USA har mindre dödsfall men samtidigt flest smittade, men kom sedan på att det kan bero på att de är senare i utvecklingen än Italien och Spanien. Tror ni att det stämmer?
Isåfall skulle det innebära riktigt illa höga dödsfall inom snar framtid i USA .. :crazy:
 
Läste just dessa siffror:

Undrade först hur det kom sig att USA har mindre dödsfall men samtidigt flest smittade, men kom sedan på att det kan bero på att de är senare i utvecklingen än Italien och Spanien. Tror ni att det stämmer?
Isåfall skulle det innebära riktigt illa höga dödsfall inom snar framtid i USA .. :crazy:

Förmodligen, i kombination av större befolkning, avsaknad av tydlig nationell styrning, krångligt sjukvårdssystem och låg hälsa bland fattiga skulle jag gissa
 
Vi kan inte lyckas och försöker inte göra det heller. Det vi försöker är att sprida så långsamt som möjligt så vården har en chans att hinna med att vårda de som behöver läggas in.
Det förstår jag! Det jag menade var hygienen hos läkarna/sjuksköterskorna etc., jag är säker på att de gör sitt allra bästa (ev beror det på brist på skydd?). Hög risk att de har viruset på sig pga de jobbar med dem, samtidigt som att de är nog bland de som är allra högst medvetna om hur viktig hygienen är.
Men förhoppningsvis är det bara ett fåtal patienter som drabbas på det sättet.
 
849 personer som dött senaste dygnet i Spanien. Det tycker jag var ganska många faktiskt. Lär bli värre innan det vänder

Lär bli värre än, men om man tittar på grafer över antalet döda per dag i t.ex. Italien och Spanien, där de haft lockdown i c 2-3 veckor nu, så börjar dödskurvan plattas ut. Jag vet att det finns många problem med nummren, men jag är iaf. glad att den explosiva och exponentiella tillväxten verkar avta!
 
Läste just dessa siffror:

Undrade först hur det kom sig att USA har mindre dödsfall men samtidigt flest smittade, men kom sedan på att det kan bero på att de är senare i utvecklingen än Italien och Spanien. Tror ni att det stämmer?
Isåfall skulle det innebära riktigt illa höga dödsfall inom snar framtid i USA .. :crazy:
Eller att folk som dött inte testas alla gånger, USA har haft smittan länge, de var bland de första som rapporterade fall och nu exploderar det.
 
Är deras sjukvårdsystem mycket sämre än vårat?

Jag är ingen expert på USAs sjukvårdssystem men eftersom de har ett privat system så beror kvaliteen på vården mycket på hur fet plånbok du har. Som jag förstår det har USA världens bästa sjukvård/läkare i många områden - om du kan betala för den.
Den är dock inte organiserad för en pandemi - det kommer t.ex. rapporter om hur olika sjukhus och stater ligger i budkrig när det kommer till att köpa sjukhusuttrustning och skyddsklädsel t.ex...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
75 675
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
594
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 252
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 744
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp