Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är ingen expert på USAs sjukvårdssystem men eftersom de har ett privat system så beror kvaliteen på vården mycket på hur fet plånbok du har. Som jag förstår det har USA världens bästa sjukvård/läkare i många områden - om du kan betala för den.
Den är dock inte organiserad för en pandemi - det kommer t.ex. rapporter om hur olika sjukhus och stater ligger i budkrig när det kommer till att köpa sjukhusuttrustning och skyddsklädsel t.ex...
Jag läser antagligen helt galet men trodde det syftades på Spaniens sjukvård 😂
 
Iallafall för de fattiga och/eller utan sjukvårdsförsäkringar :crazy: Inte sämre per se, men mycket mera svårtillgänglig för de jag nämnde.

Edit: Andra på bollen 😅
Jo att USA:s sjukvård varierar stort viste jag redan. Fick det av någon konstig anledning till att det var Spaniens sjukvård som diskuterades.

Mvh trött och förvirrad
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Läste just dessa siffror:

Undrade först hur det kom sig att USA har mindre dödsfall men samtidigt flest smittade, men kom sedan på att det kan bero på att de är senare i utvecklingen än Italien och Spanien. Tror ni att det stämmer?
Isåfall skulle det innebära riktigt illa höga dödsfall inom snar framtid i USA .. :crazy:
Jag läste i nån artikel att en läkare kommenterade att 1/3 av dödsfallen i hans distrikt var rapporterade.
 
Jag är inte alls orolig för själva sjukdomen. Den kommer att komma, jag kommer förmodligen att få den tillsammans med många andra (om jag inte redan haft den? Vem vet. ) och den kommer att passera.
Är betydligt mer orolig för vilket skick samhället och ekonomin kommer att vara i när det är över.... plus att jag är bekymrad över min egen ekonomi och livskvalitet under krisen.

Min äldre släktingar hoppas jag klarar sig lindrigt och fint. :heart De bor i alla fall i glesa norrland och är rätt försiktiga.
 
Jag är livrädd för den psykiska ohälsan i världen. Suicidantalet kommer nog tyvärr öka sen när allt "blir som vanligt" eftersom samhället i sig redan är såpass trasigt så här tidigt i utbrottet.
Kanske redan nu? Isolering är ju inte speciellt trevligt. Känner själv hur jag blir mindre och mindre motiverad att överhuvudtaget göra någonting alls. Helst vill jag bara sitta i min stol framför min skärm heeeela dagen.


Det är tur att jag vet bättre och ändå ger mig ut på promenader med hundarna. Men det är nog lätt att fastna i depression nu.
 
Som jag tror jag har skrivit tidigare är jag inte ett dugg orolig för egen del när det gäller smittan, men jag oroar mig för att min mamma och mina äldre grannar kommer klara det dåligt.

Jag tror vi kommer se effekterna av det här i många år efteråt och jag hoppas helt själviskt att ingen jag känner kommer dö.
 
Kanske redan nu? Isolering är ju inte speciellt trevligt. Känner själv hur jag blir mindre och mindre motiverad att överhuvudtaget göra någonting alls. Helst vill jag bara sitta i min stol framför min skärm heeeela dagen.


Det är tur att jag vet bättre och ändå ger mig ut på promenader med hundarna. Men det är nog lätt att fastna i depression nu.
Ja det också. Som jag sagt tidigare så är jag en introvert person men jag lider av den påtvingade ensamheten just nu.
 
Kanske redan nu? Isolering är ju inte speciellt trevligt. Känner själv hur jag blir mindre och mindre motiverad att överhuvudtaget göra någonting alls. Helst vill jag bara sitta i min stol framför min skärm heeeela dagen.


Det är tur att jag vet bättre och ändå ger mig ut på promenader med hundarna. Men det är nog lätt att fastna i depression nu.
Jag sitter på min stol framför skärmen merparten av dagen, det är typ mitt jobb...
 
Kanske redan nu? Isolering är ju inte speciellt trevligt. Känner själv hur jag blir mindre och mindre motiverad att överhuvudtaget göra någonting alls. Helst vill jag bara sitta i min stol framför min skärm heeeela dagen.
Det är tur att jag vet bättre och ändå ger mig ut på promenader med hundarna. Men det är nog lätt att fastna i depression nu.

Så mycket folk som är ute och promenerar nu så tänker jag att åtminstone en aspekt av folkhälsan kommer att förbättras. Å andra sidan så är det ju en extremt liten del av befolkningen som jag grundar detta på.
 
Fy stackars dig! Hur länge har du varit sjuk nu?
Det läskiga är ju även framåt. Är covid-19 någonting som vi någonsin kommer få ett fungerade vaccin för eller blir det ett virus som inte går att vaccinera mot och en ny del i vårat liv, tom det som i framtiden kommer döda dom flesta äldre?

Så många frågor och väldigt få svar. Ovissheten är det som skrämmer en sån som mig, som gärna har kontroll på allt.

Är inne på dag 19 med feber, hosta, svårt att andas och extrem extrem trötthet. I början orkade jag sitta upp större delen av tiden men nu ligger jag mest i soffan, sitter upp ibland för lungornas skull och för att kunna skriva och läsa på datorn lättare men kan även ligga ner och läsa och jag äter liggandes också för att jag är så trött. Tror jag är sliten också av att ha varit sjuk så länge .Men jag klarar mig, det gäller bara att hålla ut.
 
Jag har tidigare inte varit särskilt orolig för själva sjukdomen, men nu när den - åtminstone indirekt - finns närmare mig så har jag börjat göra det. Särskilt när det börjar komma in rapporter om folk i sjukvården som blir dåliga pga otillräcklig skyddsutrustning. Tidigare har man sagt att astma inte är en riskfaktor, men så får man höra att det kanske är det ändå. Som astmatiker vet jag inte vad jag ska tro. En kollega till min sambo får exempelvis göra andra arbetsuppgifter istället för att vårda coronasjuka pga astma.

Minst två coronasmittade läkare intensivvårdas nu i Stockholm. På ett stort akutsjukhus i en annan stad har tre läkare smittats efter att kraven på skyddsutrustning sänkts, enligt Svd.

– Det är ett högt spel med våra liv, säger en av dem till tidningen
 
Jag har tidigare inte varit särskilt orolig för själva sjukdomen, men nu när den - åtminstone indirekt - finns närmare mig så har jag börjat göra det. Särskilt när det börjar komma in rapporter om folk i sjukvården som blir dåliga pga otillräcklig skyddsutrustning. Tidigare har man sagt att astma inte är en riskfaktor, men så får man höra att det kanske är det ändå. Som astmatiker vet jag inte vad jag ska tro. En kollega till min sambo får exempelvis göra andra arbetsuppgifter istället för att vårda coronasjuka pga astma.
När jag pratat med 1177 och läkarna jag träffat har majoriteten sagt att astma är en riskfaktor. Att dom märkt av på akuten att det kommit in flera med astma och Corona och att Coronan kan bli värre eftersom det lättare sätter sig i lungorna om man har astma. Men det innebär ju inte att du kommer få det så.
 
Jag läste i nån artikel att en läkare kommenterade att 1/3 av dödsfallen i hans distrikt var rapporterade.
En Italiensk artikel konstaterade att i Bergamo (115.000 inv) fram till och med den 19/3, så gick det på varje rapporterad Covid-19-dödsfall 10.4 andra döda i 'överdödlighet', alltså ovanför den normala dödligheten i området.

Bergamo var värst, medan de andra områden de hade kontrollerat befann sig mellan 4-6 i överdödlighet mot Covid-19-rapporteringen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 833
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
489
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 197
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 543
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp