Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg en ambulans ute för en stund sen, en av personalen (ssk:or är de väl?) stod och tog på sig en blå ”skyddsrock”. Såg ingen andningsmask, ville inte stanna och glo. Det stod en polisbil där också. De gick in i en spelbutik.
:( Hoppas det inte var allvarligt.
 
Visst var det idiotiskt att Sverige brände upp andningsskydd för ett antal år se'n. Visst är det idiotiskt att Sverige ligger näst sist på listan på antal respiratorer per capita i Europa. Visst är det...

Men,
om vi nu hade hamstrat respiratorer, och sparat alla andningsskydd i alla upptänkliga färger och former för en eventuellt kommande epedimi - tror ni inte att Murphy hade sett till att det då hade blivit en ebolavariant som sköljt över oss, och inte en Covid-19?

Så medan vi hade suttit och förblött med våra sparade andningsskydd, så hade vi delat populistiska artiklar om vilka andra förberedelser som samhället inte hade gjort.
 
Det är strukturomvandling inom restauranter bla . Det innebär att de stora drakarna har möjlighet att köpa upp mindre restaurangkedjan.

Jag stöttar Max och våra korvmojar Lithells istället för McDonalds.
 
Vad anses som nödvändigt? Jag anser att det är nödvändigt att stötta lokala restauranger och caféer eftersom jag vill ha dem kvar.

Jag kan inte hjälpa att känna att det enda det här gör är att döda stadskärnors utbud. Ingen småföretagare kommer överleva detta. Jag vill inte ens veta hur min stad kommer se ut om en månad.
Hmm.. Bra fråga.
Kanske man kan titta in först och se hur det ser ut. Om det ser tomt ut, gå in. Men finns det kunder och/eller saknar bra avstånd från andra, skippa.
Kanske? 🤔

Eller bara gå in för att köpa och ta med sig. Då får de pengarna iallafall.
 
Såg en ambulans ute för en stund sen, en av personalen (ssk:or är de väl?) stod och tog på sig en blå ”skyddsrock”. Såg ingen andningsmask, ville inte stanna och glo. Det stod en polisbil där också. De gick in i en spelbutik.
:( Hoppas det inte var allvarligt.
Det sägs att hela spelbranschen just nu är i mycket dåligt skick, efter att all idrott har upphört. Och att den behövs saneras är känt sedan tidigare. Troligtvis ett Malta-bolag de ska hämta.


(förlåt. ibland kan jag bara inte låta bli... :( )
 
Fast det finns en hel del initiativ till att hjälpa de som bör vara i karantän, utan att man behöver kontaktnät. Jag hoppas verkligen ingen känner sig tvungen att ge sig ut och handla om de känner oro, så jag anmälde mig som frivillig.

Sedan finns det gott om tjänster för både hemkörning av livsmedel och hemkörning av takeaway som funkade redan innan för många.
Långa köer på de etablerade hemkörningstjänsterna dock, har man tomt i kylskåpet så blir det svårt. Jag tittade häromveckan och på en så var det en vecka innan det fanns någon ledig leveranstid. På en annan så skulle man typ vänta tills de öppnade leveranatiderna för tre dagar senare vid midnatt typ. :cautious:
 
Det där funkar bra i stan men knappast några mil ut på landet i delar av landet är ju den äldre delen av befolkningen väldigt stor i förhållande till den yngre.
Min kommentar kom sig för övrigt av en post på fb (från Marcus Oskarrson som kan varit förvriden) som sa att folk 70+ inte SKA gå i affärer alls
Min mamma (67) som nu bor ute på landsbygden beställer på nätet och hämtar sedan med bilen. Men hon kan köra och kan beställa på nätet, säkert inte alla som kan det. Då hade de varit i knipa.
 
Du det där undrar jag också över. Pratade med en vän som var ute och åt med några andra vänner under helgen. De var ensamma på restaurangen (en populär sådan). Smittrisken där fick nog betraktas som obefintlig.
Såg också något om att folk över 70 inte skulle gå i affärer alls inkl. mattaffärer. Ska de svälta om de saknar kontaktnät eller?
Låg för dig som enskild besökare. Värre för personalen.
 
Visst var det idiotiskt att Sverige brände upp andningsskydd för ett antal år se'n. Visst är det idiotiskt att Sverige ligger näst sist på listan på antal respiratorer per capita i Europa. Visst är det...

Men,
om vi nu hade hamstrat respiratorer, och sparat alla andningsskydd i alla upptänkliga färger och former för en eventuellt kommande epedimi - tror ni inte att Murphy hade sett till att det då hade blivit en ebolavariant som sköljt över oss, och inte en Covid-19?

Så medan vi hade suttit och förblött med våra sparade andningsskydd, så hade vi delat populistiska artiklar om vilka andra förberedelser som samhället inte hade gjort.
Hur många av dessa var konstrurade för att stoppa virus tro? Och hade varit brukbara idag?
 
Aldrig hört. Trevligt att det finns såklart! Men jag undrar hur de når fram till folk att de finns nu när ens jag, som är rätt aktiv, inte hört om dem. Tänker då mest på äldre som kanske inte är så flitiga med Internet.

Jag fick nys om det via svt.se, det finns en massa på Facebook också men det har jag ingen insyn i.
 
Var ner på ICA nyss och det satt en lapp om att man kunde be personalen om handskar när man handlar, om man behöver. Kände att kunde de inte uppmana folk att hålla avstånd istället, gör nog mer skillnad.

Jag håller på att bli knäpp av detta. I många år har det handlar om, för min del, att inte tvätta och sprita händerna så mycket. Att våga äta ute. Tänker att alla uppmaningar om handtvätt är inte för såna som mig som redan är sjukligt noggrann men ändå påverkar det mig massor. Jag är tillbaka där jag var för flera år sedan 🙁.
 
Om vi bortser från de förfärliga skidåkarna så har vi svaret på varför läget fortfarande är hyffsat lugnt *pepparpeppar* i Sverige. Inte säsong för fotboll och vi är ett på tok för hedniskt land... :D

"Italy’s disastrous coronavirus epidemic was kicked off by a soccer match in Bergamo that authorities decided not to cancel. In South Korea it was meetings of the Shincheonji Church of Jesus. In Spain it was—again—soccer matches, which weren’t shut down until mid-March. In Louisiana it was Mardi Gras. In France it was a five-day gathering of the Christian Open Door church."

OBS. Försöker vara lite rolig. Hoppas att inte någon tar illa upp.
 
Om vi bortser från de förfärliga skidåkarna så har vi svaret på varför läget fortfarande är hyffsat lugnt *pepparpeppar* i Sverige. Inte säsong för fotboll och vi är ett på tok för hedniskt land... :D

"Italy’s disastrous coronavirus epidemic was kicked off by a soccer match in Bergamo that authorities decided not to cancel. In South Korea it was meetings of the Shincheonji Church of Jesus. In Spain it was—again—soccer matches, which weren’t shut down until mid-March. In Louisiana it was Mardi Gras. In France it was a five-day gathering of the Christian Open Door church."

OBS. Försöker vara lite rolig. Hoppas att inte någon tar illa upp.

Fast det är ju inte bara ett skämt egentligen. Kyrkor måste ju, ursäkta, vara riktiga smitthärdar. Särskilt de katolska. :o
 
Jag blir lite bekymrad över att siffrorna släpar efter så pass. Jag har inte koll på alla län, men Östergötland hade 13 dödsfall redan igår. Idag står det 16 på deras hemsida, men enligt folkhälsomyndigheten så är det 8? Jag hade förstått om det var 13 idag då, men 8?

Inte kan väl landstinget prioritera att uppdatera hemsidan innan de uppdaterar folkhälsomyndigheten? Hoppas inte att det är likadant för andra län!
Det är nog så enkelt att FHM samlar in siffror på förmiddagen, och presenterar dem på sin pressträff 14:00.

Medan regionerna uppdaterar lite nu som då under dagen. T.ex så har både Dalarna och Stockholm fler rapporterat döda på sina sidor nu, än vad FHM sade tidigare under dagen.

Dalarna rapporterar tydligen också en gång om dagen, 14:00 (men bara må-fre) - vilket då i praktiken betyder att en död i Dalarna kan rapporteras upp till 48h senare under veckorna (och under helgerna upp till 4 dagar) innan de dyker upp i nationell statistik.

Känns hemskt att tala om döda människor som nummer... I Sverige.


Det är tydligt att just det här informationsflödet är helt oövat mellan myndigheterna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
75 277
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
547
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 221
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 696
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Valp 2023 -den andra
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp