Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är ärligt inte så bevandrad bland anläggningar norr om Åre förutom de "större".
Det viktigaste skulle jag nog ändå säga var att få bort de som nu stängt då det är så stora volymer som det handlar om där. Det är ju inte riktigt samma kategori av skidåkare heller så en omfördelning från de nu stängda till tex Riksgränsen lär ju inte hända. Gissar jag. Men visst, även en mindre volym påverkar ju sjukvården norröver pga lägre kapacitet.

En skidort som lockar en del Stockholmare är Kittelfjäll. Bussarna med freeriders från Stockholm har fortsatt rulla de senaste veckorna, men är tack och lov inställd över själva påskhelgen. Det är inga stora volymer skidåkare,men i Vilhelmina kommun finns heller ingen sjukvårdskapacitet alls. Det är dessutom en kommun med en gammal befolkning. Närmaste akutsjukhus är Lycksele dit det är 20 mil, men vad finns det för kapacitet i lilla Lycksele?

Frågan är hur spridd smittan är längs norrlandskusten om ett par veckor när de har påsklov? För från t.ex. Skellefteå/Umeå/Örnsköldsvik lär ju folk fortfarande åka till fjällen över påsk. Jag önskar man kunde prata om coronaviruset mer som ett nationellt problem, nu är det så stort fokus på Stockholm och stockholmares beteenden (som inte alls skiljer sig från någon annans beteenden).

Men alla är inte heller idioter. Jag skulle själv åka till fjällen i påsk, men har avbokat.
 
En skidort som lockar en del Stockholmare är Kittelfjäll. Bussarna med freeriders från Stockholm har fortsatt rulla de senaste veckorna, men är tack och lov inställd över själva påskhelgen. Det är inga stora volymer skidåkare,men i Vilhelmina kommun finns heller ingen sjukvårdskapacitet alls. Det är dessutom en kommun med en gammal befolkning. Närmaste akutsjukhus är Lycksele dit det är 20 mil, men vad finns det för kapacitet i lilla Lycksele?

Frågan är hur spridd smittan är längs norrlandskusten om ett par veckor när de har påsklov? För från t.ex. Skellefteå/Umeå/Örnsköldsvik lär ju folk fortfarande åka till fjällen över påsk. Jag önskar man kunde prata om coronaviruset mer som ett nationellt problem, nu är det så stort fokus på Stockholm och stockholmares beteenden (som inte alls skiljer sig från någon annans beteenden).

Men alla är inte heller idioter. Jag skulle själv åka till fjällen i påsk, men har avbokat.
Jag har en förhoppning om att fler följer efter med stängning. Det kom ju rätt sent igår så kommer nog fler idag. Lite grupptryckseffekt. Och om inte så hoppas jag att det är i samförstånd med sjukvården.
Jag körde #inteallaskidåkare på forumet för att inte trampa de få vettiga på tårna. ;)
 
Jag har en förhoppning om att fler följer efter med stängning. Det kom ju rätt sent igår så kommer nog fler idag. Lite grupptryckseffekt. Och om inte så hoppas jag att det är i samförstånd med sjukvården.
Jag körde #inteallaskidåkare på forumet för att inte trampa de få vettiga på tårna. ;)

Du har rätt i din förhoppning. Läste precis att Hemavan-Tärnaby stänger.
 
Jag har en bekant som var inbokad from i morgon. De får inte boka om eller pengar tillbaka. De hänvisar bara till att de inte är stängda förrän på måndag. Konstigt med tanke på vad FHM säger. Min bekant är beredd att boka om till lågsäsong men inte heller det går hotellet med på.
Nu åker de inte fast de inte får pengar tillbaka så de är ju kloka i alla fall.
Jag tänker att man ju ändå sparar pengar på att inte vara där, även om man inte får tillbaks för hotellet eller vad det nu är.

Själva resan kostar och ofta äter man även ute, så man sparar pengar ändå, även om det kanske inte känns som det.
Känns viktigt att lyfta det så att fler stannar hemma.
 
Jag tänker att man ju ändå sparar pengar på att inte vara där, även om man inte får tillbaks för hotellet eller vad det nu är.

Själva resan kostar och ofta äter man även ute, så man sparar pengar ändå, även om det kanske inte känns som det.
Känns viktigt att lyfta det så att fler stannar hemma.
De stannar hemma. Så där tappar ju hotellet inkomster. De hade ju ätit osv.
 
En skidort som lockar en del Stockholmare är Kittelfjäll. Bussarna med freeriders från Stockholm har fortsatt rulla de senaste veckorna, men är tack och lov inställd över själva påskhelgen. Det är inga stora volymer skidåkare,men i Vilhelmina kommun finns heller ingen sjukvårdskapacitet alls. Det är dessutom en kommun med en gammal befolkning. Närmaste akutsjukhus är Lycksele dit det är 20 mil, men vad finns det för kapacitet i lilla Lycksele?

Frågan är hur spridd smittan är längs norrlandskusten om ett par veckor när de har påsklov? För från t.ex. Skellefteå/Umeå/Örnsköldsvik lär ju folk fortfarande åka till fjällen över påsk. Jag önskar man kunde prata om coronaviruset mer som ett nationellt problem, nu är det så stort fokus på Stockholm och stockholmares beteenden (som inte alls skiljer sig från någon annans beteenden).

Men alla är inte heller idioter. Jag skulle själv åka till fjällen i påsk, men har avbokat.
Här finns nog en del som åker till fjälls och åker skoter.
 
Det allra värsta, var att nedmonteringen av totalförsvaret, gjordes utan att "vi" tillfrågades i allmänna val.

Men "vi" utsattes för en kampanj, där de som ffa ville sänka skatterna, berättade hur onödigt allt var med totalförsvaret (alltså både militär och civil beredskap)

I samma veva, så utsattes svensk jordbruk för en "skamkampanj", och svensk jordbruk kunde lika gärna skrotas helt, till förmån för importerad mat.
 
Det allra värsta, var att nedmonteringen av totalförsvaret, gjordes utan att "vi" tillfrågades i allmänna val.

Men "vi" utsattes för en kampanj, där de som ffa ville sänka skatterna, berättade hur onödigt allt var med totalförsvaret (alltså både militär och civil beredskap)

I samma veva, så utsattes svensk jordbruk för en "skamkampanj", och svensk jordbruk kunde lika gärna skrotas helt, till förmån för importerad mat.
Totalt oansvarigt från början till slut, bättre att inte göra något alls i det läget som var än att förstöra beredskapslagren. :mad:
 
Men vad får de för anseende på orten de verkar?
"Kalle det var skidanläggningen som drog hit smittan i sådan omfattning så mormor dog"
Måste ju vara rena döden för dem i längden att vara så giriga :rage:

Jag tror inte det, iaf inte utåt. Många små skidorter är helt beroende av skidåkande turister och kommer de inte så finns det stor risk att ekonomin dör(mer än den redan gjort). Just påsk är en av de tre verkligt inkomstbringande perioderna för skidanläggningarna och alla småföretagare som restauranger, café, affärer med sportsutrustning osv. Så när Stockholmarna, förhoppningsvis, är tillbaka en masse nästa vinter så kommer de antagligen att tas emot med öppna armar. Frågan är väl snarare hur många kommer tillbaka med ekonomin som den är. Skidsemestrar mm är det som ofta åker först när budgeten blir mindre. Och hur många småföretagare är kvar då. De flesta småföretagarna på skidorterna går minus mesta delen av året men väger upp det under skidsäsongen. Förhoppningsvis fixar de att överleva till nästa säsong börjar i, är det okt-nov?
 
Jag tror inte det, iaf inte utåt. Många små skidorter är helt beroende av skidåkande turister och kommer de inte så finns det stor risk att ekonomin dör(mer än den redan gjort). Just påsk är en av de tre verkligt inkomstbringande perioderna för skidanläggningarna och alla småföretagare som restauranger, café, affärer med sportsutrustning osv. Så när Stockholmarna, förhoppningsvis, är tillbaka en masse nästa vinter så kommer de antagligen att tas emot med öppna armar. Frågan är väl snarare hur många kommer tillbaka med ekonomin som den är. Skidsemestrar mm är det som ofta åker först när budgeten blir mindre. Och hur många småföretagare är kvar då. De flesta småföretagarna på skidorterna går minus mesta delen av året men väger upp det under skidsäsongen. Förhoppningsvis fixar de att överleva till nästa säsong börjar i, är det okt-nov?
Största tappet i påsk är nog alla pengastarka norskar som dels har sämre ekonomi pga svag växelkurs och dels deras förbud att resa.
 
Påsken är vår största reshelg, större än julhelgen.
Blir intressant att se hur många som kommer åka nästa vecka.
 
Att exempelvis trycka ner smittan med 60 procent under den inledande fasen leder förstås till färre sjuka nu – men riskerar också att leda till en enorm andravåg i höst och vinter.

Det beror på att nedtryckningen då varit så effektiv att nästan ingen immunitet kunnat byggas upp i befolkningen.

När den nya vågen slår in kan vi till och med få en topp med fler smittade och högre belastning på sjukvården än vi fått om vi inte hade gjort några insatser alls.
Den andra vågen. Lex San Francisco 1918.
 
- Begränsat antal kunder i handelns lokaler, alternativa lösningar till kassaköer eller anvisa kunderna till hur de bör stå med varandra.
- Folk utanför riskgrupper uppmanas att röra sig så lite ute som möjligt. Inte gå på café eller handla om det inte är nödvändigt.
- Den som idrottar ska undvika närkontakt och idrottsföreningar uppmanas att hålla träningar utomhus.
- Kollektivtrafiken: Operatörerna ska köra tillräckligt med turer för att undvika trängsel. "Att ställa in kollektivtrafik för att frigöra resurser är inte acceptabelt. Vi vill också att man ser över och begränsar antalet passagerare per fordon."
- Resor och påsk: Du ska inte resa till en annan region och därmed riskera att belasta sjukvården där. Inga icke-nödvändiga resor till land och regioner, inga stora påskfester.
- Folkhälsomyndigheten uppmanar föreningar att skjuta upp så många föreningsstämmor och årsmöten som möjligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...for-matbutiker-idrotten-och-kollektivtrafiken
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 412
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
451
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 155
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 442
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp