Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller både regering och experter ansvariga för varje dödsfall. De skulle stängt ner allt första januari.

Totala dumheter. Vi behöver hålla igång vår ekonomi för att ha råd med åtgärder mot smittan. Att stänga allt fungerar inte plus att hamna i en sådan situation som Sydkorea vill vi inte. Fine, de begränsade smittan... men när nästa smäll kommer och det kanske inte finns ett vaccin blir det katastrof eftersom de inte har någon immunitet. Åtgärder som de tog till har ett land inte råd med alltför många gånger.

Folk dör i infektionssjukdomar och har alltid gjort det. Det är sorgligt för de som drabbas men vi kan inte montera ner samhället för det. När det gäller pandemier ska myndigheterna inte hantera det på individnivå, de ska se till populationen som sådan.
 
Vet du egentligen varför dessa restriktioner görs? Är du medveten om att vi inte är ute efter att inte smittas utan är ute efter att plana ut kurvan bara. Vi i Sverige "vill" att vi ska smittas men inte i den snabba takt som för mycket kontakt orsakar.
Vill och vill att folk ska bli smittade, det är väl snarare att det är hopplöst svårt att stoppa om nu inte hela världen lyckas samtidigt. I brist på bättre så behöver vi tryck ner viruset så att den värsta effekten på sjukvården uteblir. Stoppa kanske man kan tillfälligt om alla är i strikt karantän i några månader som i Kina, efter det krävs det att man inte får in smittan igen för att den inte ska få chansen att härja på nytt och det tills vi får effektiva läkemedel eller ett vaccin.
 
Ligger mycket i detta tycker jag. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7439238
"Kritiken mot den svenska linjen bygger på en dålig förståelse för hur länge virusspridningen kan komma att pågå och hur länge det är möjligt att bibehålla strikta restriktioner i ett samhälle."

Det man gör måste vara rimligt att kunna genomföras med uthållighet.
Vad ska ske i de hårdast nedstängda länderna om en månad, eller om tre?
 
På något sätt, den här kritiken mot Sveriges sätt att inte ha ”lock down”. Definitionen på att vara svensk är ju nästan iprincip att man inte har något emot att vara ensam i skogen. Ungdomen brukar jobba på att förändra det men hela idén med dyr sprit och mat på krogen har fortfarande inte gynnat de förändringarna även om många försökt nu ett tag i senaste högkonjunkturen.
 
Ligger mycket i detta tycker jag. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7439238
"Kritiken mot den svenska linjen bygger på en dålig förståelse för hur länge virusspridningen kan komma att pågå och hur länge det är möjligt att bibehålla strikta restriktioner i ett samhälle."

Det man gör måste vara rimligt att kunna genomföras med uthållighet.
Vad ska ske i de hårdast nedstängda länderna om en månad, eller om tre?

Exakt. Hur många gånger kommer Sydkorea att ha råd med de insatser de gjorde om det inte kommer ett vaccin?
 
Har ju diskuterats hur man ska göra om man är sjuk och tex behöver gå ut.. Den här prublicerade adtonbladet på fb:
Visa bifogad fil 47635
De skriver att det är rekommendationer från fhm.
Hur ska man göra med mathandling tänker de? De som erbjuder sig att handla verkar ju rikta sig mot äldre och riskgrupper. Men sjuka eller de som är i karantän, hur ska de lösa det?
Jag kollade häromdagen på hemköp om hemkörning och det var en veckas väntetid tills det fanns någon ledig plats för hemkörning av ens mat O_o ska man äta skräpmat fram tills dess om allt är slut hemma?
 
Vill och vill att folk ska bli smittade, det är väl snarare att det är hopplöst svårt att stoppa om nu inte hela världen lyckas samtidigt. I brist på bättre så behöver vi tryck ner viruset så att den värsta effekten på sjukvården uteblir. Stoppa kanske man kan tillfälligt om alla är i strikt karantän i några månader som i Kina, efter det krävs det att man inte får in smittan igen för att den inte ska få chansen att härja på nytt och det tills vi får effektiva läkemedel eller ett vaccin.

Därav ordet vill inom citationstecken.
 
Enligt Tegnell igår på nyheterna, när Norges regering varit väldigt kritiska mot vår hantering av viruset, säger han att myndigheterna och regeringen har ett väldigt nära samarbete i Sverige och litar mer på varandras sakkunnighet och håller inte isär politik (här synonymt med mångas syn på handlingskraft) och myndigheternas framförande av fakta.

Jag tycker det låter väldigt rimligt.
Jag hoppas att det visar sig att vara en bra lösning, för då blir det även en vinst för fakta/vetenskapen i världen (förutom att det innebär att det slutar bra såklart) - det som folk verkar ha mera svårt för nuförtiden O_o:cautious:
 
Oj, jag har verkligen missat att Italien har mera dödsfall än Kina nu :crazy::crazy::crazy:
  • Land Smittade och döda
  • USA 83 836 1 209
  • Kina 81 782 3 291
  • Italien 80 589 8 215
Spanien verkar ju följa efter också.


Detta är tyvärr en plusartikel, men enligt länken jag läste så verkar denna artikel innehålla teorier på att tyskland har så lågt dödsantal pga deras höga tal tester? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AdVz93/forskare-darfor-dodar-corona-sa-fa-i-tyskland
Kan någon bekräfta?
Det finns absolut en teori: Tysklands låga andel dödsfall tros främst bero på att de utför fler tester än många andra länder. Du kan läsa mer i exempelvis den här artikeln som min kollega Niclas Vent skrev häromdagen.
Från ABs chat.
 
Hur ska man göra med mathandling tänker de? De som erbjuder sig att handla verkar ju rikta sig mot äldre och riskgrupper. Men sjuka eller de som är i karantän, hur ska de lösa det?
Jag kollade häromdagen på hemköp om hemkörning och det var en veckas väntetid tills det fanns någon ledig plats för hemkörning av ens mat O_o ska man äta skräpmat fram tills dess om allt är slut hemma?
Är du säker på att de grupper osv som finns nekar hjälp till någon som är i isolering? Det låter konstigt.
Man får väl fråga folk man känner om hjälp, kolla med andra butiker eller dylikt om det är möjligt att få hemlevererat eller om man kan beställa hem måltider från restauranger osv. Har man tillgång till "skräpmat" (vad du nu menar med det?) så får man väl äta det.

Att gå till mataffären om man är i isolering pga sjukdom vore ju extremt korkat. Det är liksom inte bara på jobbet man kan sprida smitta.
 
Vilka insatser tänker du på nu?

https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/20/south-korea-rapid-intrusive-measures-covid-19

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/krafttagen-sa-lyckades-sydkorea-stoppa-smittan/

Det har fungerat men det har också kostat mycket (sedan har de givetvis en helt annan förberedelse och infrastruktur för sådana här smittor... dvs de har till skillnad från oss faktiskt lagt pengar på att vara förberedda).

Plus att de har iskallt skitit i individen och sett till populationen. Jag säger inte att det är fel men helt klart svårt att göra i många andra länder.
 
Totala dumheter. Vi behöver hålla igång vår ekonomi för att ha råd med åtgärder mot smittan. Att stänga allt fungerar inte plus att hamna i en sådan situation som Sydkorea vill vi inte. Fine, de begränsade smittan... men när nästa smäll kommer och det kanske inte finns ett vaccin blir det katastrof eftersom de inte har någon immunitet. Åtgärder som de tog till har ett land inte råd med alltför många gånger.

Folk dör i infektionssjukdomar och har alltid gjort det. Det är sorgligt för de som drabbas men vi kan inte montera ner samhället för det. När det gäller pandemier ska myndigheterna inte hantera det på individnivå, de ska se till populationen som sådan.
Kanske dum fråga, men jag ställer den ändå - vad är skillnaden i Sydkoreas och Tysklands agerande? Utifall någon kanske har svaret på frågan. Finner det fascinerande att Tyskland har så lågt antal döda samtidigt som antalet smittade ligger strax efter Spaniens antal.
 
Efter Corona tror jag att vi kommer omvärdera följande:

supply-chain-modellen, just-in-time-konceptet.
vikten av att ha egen produktion, eller förmåga att snabbt ställa om till egen produktion.
vad syftet med vårt totalförsvaret är.
vikten av sjukvård i vårt samhälle.
vad som egentligen är viktig i livet.
fokus på egen vinning kommer flyttas till allas vinning.

Jag tror att samhället på fem års sikt kommer vara ett bättre samhälle att leva i.
Men vägen dit kommer ha en grop i sig. En rejäl sådan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
75 368
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 228
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 711
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp