Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
På stadsbussarna i Skåne blippar man kortet bak vid bakdörrarna och har så gjort i... några år eller något. Vissa regionsbussar har visst infört det också nu med tanke på corona, men jag kan tänka mig att många regionsbussar fortfarande inte har blippmöjligheter vid bakdörren. Det känns så omodernt att inte stadsbussar har blipp vid bakdörren.... :o :D

SL har alltid kört sin egen väg. Och uppfinner hjulet på nytt. Reskassan kom för kanske 9 år sen? Då hade Örebro haft i över 15 år. Nu i höst ska man börja kunna betala med betalkort på bussarna (eller skulle i alla fall) och man har gjort en test med läsare vid alla dörrar inne på några stombussar. Tror man är rädd för plankningsrisken.
 
På stadsbussarna i Skåne blippar man kortet bak vid bakdörrarna och har så gjort i... några år eller något. Vissa regionsbussar har visst infört det också nu med tanke på corona, men jag kan tänka mig att många regionsbussar fortfarande inte har blippmöjligheter vid bakdörren. Det känns så omodernt att inte stadsbussar har blipp vid bakdörren.... :o :D

Instämmer till fullo, och man kan ju tycka att det vore lägligt att satsa på det nu men upphandlingen säger väl inte att det saka finnas och då sätter ju inte bolagen in det.
 
Instämmer till fullo, och man kan ju tycka att det vore lägligt att satsa på det nu men upphandlingen säger väl inte att det saka finnas och då sätter ju inte bolagen in det.

Troligen så ägs sånna system av huvudmannen och då ska de ju upphandlas och så innan. Är ju rätt stora summor det handlar om i inköp och montering samt underhåll.
 
SL har alltid kört sin egen väg. Och uppfinner hjulet på nytt. Reskassan kom för kanske 9 år sen? Då hade Örebro haft i över 15 år. Nu i höst ska man börja kunna betala med betalkort på bussarna (eller skulle i alla fall) och man har gjort en test med läsare vid alla dörrar inne på några stombussar. Tror man är rädd för plankningsrisken.
Det är lite komiskt. Jag flyttade till Sörmland och köpte mig ett slags månadskort för att resa med buss. Får kortet i handen och inser att det är av papper. 2 år senare slår de på stora trumman att NU ska de införa plastkort med reskassa eller månadskort på, wow liksom. Jag kom från Skåne där vi haft jojokorten i plast i flera år redan, samma system. Jag flyttade tillbaka till Skåne och nåddes av nyheten att jojokorten inom några år skulle bytas ut, det systemet var gammalt och förlegat nu, appen var på intåg och skulle ta över. Den har tagit över mer och mer, även om plastkorten finns kvar men med ett helt annat system (biljetter istället för pengar på korten). Snacka om chock över hur olika det är i våra olika dalar av Sverige! Det kändes som att flytta flera år tillbaka i tiden när jag flyttade till Sörmland! Fast jag älskade ju det av andra orsaker än att de är lite efter i viss teknologi! :D :heart

Vadå betalkort? Hur betalar man annars för sig på bussen? Blippa betalkortet menar du?
 
Det är lite komiskt. Jag flyttade till Sörmland och köpte mig ett slags månadskort för att resa med buss. Får kortet i handen och inser att det är av papper. 2 år senare slår de på stora trumman att NU ska de införa plastkort med reskassa eller månadskort på, wow liksom. Jag kom från Skåne där vi haft jojokorten i plast i flera år redan, samma system. Jag flyttade tillbaka till Skåne och nåddes av nyheten att jojokorten inom några år skulle bytas ut, det systemet var gammalt och förlegat nu, appen var på intåg och skulle ta över. Den har tagit över mer och mer, även om plastkorten finns kvar men med ett helt annat system (biljetter istället för pengar på korten). Snacka om chock över hur olika det är i våra olika dalar av Sverige! Det kändes som att flytta flera år tillbaka i tiden när jag flyttade till Sörmland! Fast jag älskade ju det av andra orsaker än att de är lite efter i viss teknologi! :D :heart

Vadå betalkort? Hur betalar man annars för sig på bussen? Blippa betalkortet menar du?

Det vanliga är väl att man betalar med busskortet fortfarande. Även om fler och fler län hoppar på möjligheten att betala med betalkort.
 
Instämmer till fullo, och man kan ju tycka att det vore lägligt att satsa på det nu men upphandlingen säger väl inte att det saka finnas och då sätter ju inte bolagen in det.
Skånetrafiken hävdade att det var dyrt så därför har inte alla det, tex regionsbussen jag åker med. Men jag tror att de har förlorat mer pengar på att inte bekosta en flytt dit av maskinen än om de hade gjort om de flyttat den genast. Då kan man ju också ha koll på hur många som egentligen åker bussen på en sträcka. Har läst diskussioner där det hävdas vara svårt att ha koll eftersom tex skolungdomar inte blippar sitt skolkort elelr inte har fått det alternativt inte fungerar och då har man inte koll på att just den sträcken den tiden är överfull eftersom det inte syns i systemet.

Så ett argument för en flytt är ju också att motverka trängsel och minska smittspridning....
 
Skånetrafiken hävdade att det var dyrt så därför har inte alla det, tex regionsbussen jag åker med. Men jag tror att de har förlorat mer pengar på att inte bekosta en flytt dit av maskinen än om de hade gjort om de flyttat den genast. Då kan man ju också ha koll på hur många som egentligen åker bussen på en sträcka. Har läst diskussioner där det hävdas vara svårt att ha koll eftersom tex skolungdomar inte blippar sitt skolkort elelr inte har fått det alternativt inte fungerar och då har man inte koll på att just den sträcken den tiden är överfull eftersom det inte syns i systemet.

Så ett argument för en flytt är ju också att motverka trängsel och minska smittspridning....

Återigen. Det måste upphandlas. Sånt görs inte på en månad. Det tar heller inte en vecka att installera sådana maskiner i alla bussar. Nu har ju Skånetrafiken visat på ett i Sverige hittills unikt sätt att hantera detta på. Men ni missar att det inte är gjort i en handvändning att upphandla, köpa in, tillverka och installera sådana maskiner.
 
Nej, det var nu i coronatider jag menade ;)Eftersom appbiljetterna först i våras (hos oss) började blippas så har viss uppskattning fortfarande skett. Vissa bussar har insatta räknare, dom räknar exakt. Men de är inte många procentuellt.
Började blippas även på bussarna?
 
Började blippas även på bussarna?

Ja. Så här ser läsaren ut, finns numera i alla våra bussar i norrort.
appläsare.jpg
 
OT
När det gäller betalning i kollektivtrafiken finns det flera parametrar utöver maskinernas placering (och möbleringen i bussarna som är anpassad till var man går på/av). I flera driftavtal i Stockholm så får den som kör trafiken delvis betalt efter hur många som "blippar" - bl a därför behöver även månadskorten "blippas". Kan tyckas lite märkligt, men någon tyckte det var smidigt när det infördes och eftersom avtalen löper på tio år så är det inte bara att ändra.
Allra effektivaste sättet (som också fungerar bäst för att undvika trängsel) är att visera (ta betalt) på hållplatsen innan man går på vilket numera gäller för spårvagn och lokaltåg i Stockholm. Personligen har jag svårt att förstå varför det inte skulle fungera på (innerstads)bussarna också (men man måste omförhandla vissa avtal). Dock finns en stor rädsla för fuskåkning som tydligen är mer frekvent i Göteborg. I och med att det inte längre är konduktörer på spårvagnar/lokaltåg så borde det argumentet ha fallit, för varför ska spårvagnsresenärer vara betrodda men inte bussåkare?
 
Moderator: Kan inte diskussionen om tekniken runt olika betalningssystem i kollektivtrafiken brytas ut till egen tråd?

Visserligen så är det av viss relevans t.ex. att usla betalsystemet hindrar att man kliver på genom bakdörrarna, men sedan börjar relevansen för Covid-19 tråden blekna...
 
Den här artikeln dök upp i mitt flöde, tyckte det var intressant att läsa lite analyser runt vad som kan orsakat de högre dödstalen i Sverige, jämfört med våra grannländer.

https://www.aier.org/article/sweden...rdics-dry-tinder-and-other-important-factors/
Intressant med lite bredare syn. Ser fyra huvudlinjer om man sorterar listan med de 15 faktorerna.
"Dry tinder" - fler odöda kvar från förra influensasässongen
Stockholm - större befolkning, fler pendlare, fler alpresenärer och timing för sportlovet
Äldreomsorgen - en rad olika faktorer som rör vilka som finns i olika boendeformer, hur arbetet är organiserat, och hur snabbt man kunnat göra omställningar.
Övrigt - troligen fler räknade som "covid-döda", sämre lager av skyddsutrustning, en större grupp invandrare som dessutom oftare jobbar inom omsorgen
 
Jag tror det var @skogaliten som påpekade i inledningen på pandemin, när våra siffror skenade, att Sverige kom från en längre period av underdödlighet.
Det blir coolare när någon har ett engelskt namn på det och kan rita snygga grafer... ;)

Jag hade inte förstått att skillnaden på influensan mot grannländerna var riktigt så stor som den var.
 
Jag tror det var @skogaliten som påpekade i inledningen på pandemin, när våra siffror skenade, att Sverige kom från en längre period av underdödlighet.
Stämmer.

Där hittade jag rätt i statistiken.

Det verkar ju också som om en hel del av vårens dödlighet bland gamla och sköra, inte ska attribueras till Covid-19, utan att en f.n. okänt antal dödsfall, handlar om personer som dött med Covid-19 (i ett antal misstänkt Covid-19), snarare än av, Covid-19.

De studier som gjorts i region Östergötland, och som publicerats under de senaste veckorna, stöder det antagandet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 026
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
558
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstips kök
  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp