Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu vet jag i och för sig inte hur det ser ut där @majola bor, men här är de redan såpass hårda restriktioner på hospitalityn att en extra fredag inte skulle göra till eller från, men ska man gå från helt öppet till nedstänginng känns väl en fredag rätt lämpligt.
 
Jag tänkte mest att det kanske är motiveringen från ledningen. :D Med barnen alltså, inte barerna.
Brukar folk festa mycket ute under halloween?

Jodå, Halloween-partys är vanliga.

Familjeministern gick redan tidigare i veckan ut och manade till att äta snask hemma istället för att gå bus eller godis, så det tror jag inte. Jag tror att det handlar om att det behövs lite tid att omsätta allt. Men det är knäppt ändå.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jodå, Halloween-partys är vanliga.

Familjeministern gick redan tidigare i veckan ut och manade till att äta snask hemma istället för att gå bus eller godis, så det tror jag inte. Jag tror att det handlar om att det behövs lite tid att omsätta allt. Men det är knäppt ändå.
Halloweenpartys förstår jag, men dem brukar man väl ha hemma? :D

Förmodligen sant, och alla politikerna är ju lediga under helgen så det få ligga till på måndag. ;)
 
Halloweenpartys förstår jag, men dem brukar man väl ha hemma? :D

Förmodligen sant, och alla politikerna är ju lediga under helgen så det få ligga till på måndag. ;)

Både och här. Men reglerna begränsar även antalet personer som får träffas hemma eller ute. Inga privata partys alltså (max 10 personer, max 2 hushåll).
 
Både och här. Men reglerna begränsar även antalet personer som får träffas hemma eller ute. Inga privata partys alltså (max 10 personer, max 2 hushåll).

Samma här, fast sex personer. Det är ju mycket svårare att polisa förstås, jag var mest fundersam över halloweenfester ute på puben. :D Fast folk tar väl varje tillfälle i akt/använder varje ursäkt att gå ut en extra gång förstås, särskilt om de vet att det snart ska bli ännu strängare.
 
Ja, nu kommer en helg som blir intressant att se hur folk gör. Halloween och allahelgona. Allahelgona är här en familjehel där familjer brukar samlas, gå till en mässa på kyrkogården och sen samlas henna, äta gott och minnas sina avlidna släktingar.
De flesta kyrkor verkar ha ställt in mässorna, återstår att se om familjerna håller sig till rekommendationerna hemma (max 6 vuxna +6 barn inne, 12 vuxna+6 barn ute).

Här är det som i Tyskland vanligt med Halloweenpartys i barer men jag tror inte att det blir så mkt av det iår. Och hur barnen gör, mask är ju iaf lätt att integrera i utklädnaden.
 
Snart har regeringen en presskonferans om ytterligare restriktioner, enl media är det en "lockdown-light" likande den i Tyskland som är pa gang. Det känns ganska onödigt och jag vet inte vad det ska ge mer än ökad arbetslöshet osv. Vad ska det ge att stänga affärer, resturanger mm när det iaf inte är där smittan sprids till största del? Vad man ska göra ist vet jag inte.

Situationen pa sjukhusen börjar bli ansträngd och flera sjukhus har börjat ställa in planerade operationer för att ha intensivvardsplatser kvar. Da är ända Österrike ett av de länder med högst antal sängplatser/invanare i Europa. Innan Corona hördes mkt kritik om att det fanns för manga sängplatser som kostade pengar, det har det blivit tyst om nu.
 
Nu blev det skärpta restriktioner i ytterligare tre regioner: Stockholm, Västra götaland och Östergötland. Bra, jag var lite bekymrad över Stockholms smittskyddsläkare igår som kändes väldigt vag och lite feg och ovillig att inskränka stockholmarnas frihet.
 
Nu blev det skärpta restriktioner i ytterligare tre regioner: Stockholm, Västra götaland och Östergötland. Bra, jag var lite bekymrad över Stockholms smittskyddsläkare igår som kändes väldigt vag och lite feg och ovillig att inskränka stockholmarnas frihet.
Var hittar jag denna information? :)
 
Själv undrar om jag kommer få börja hemifrån igen nu. Fick tillåtelse att jobba helt hemifrån under våren och sen efter midsommar till semestern i augusti fick jag på nåder jobba hemifrån men en dag i veckan på kontoret. Efter det sa cheferna att det här med Corona är ju bara trams och krävde att jag skulle jobba på plats helt. Är astmatiker och blir väldigt sjuk när jag blir sjuk och jag måste åka kollektivt till mitt jobb, antingen på överfulla bussar som det inte är säkert att man kommer med eller tunnelbanan med byte där det rekommenderas att inte byta

Men är väl en önskedröm trots att cheferna tycker att jag jobbar jättebra hemifrån och det funkade bra - deras beslut att jag skulle jobba på plats heltid var att de tyckte det var så ”trevligt” att jag är på kontoret - oftast har de ens ingen koll på att jag är där. Mitt jobb är alltså administrativt och går alltså väldigt bra att utföra hemifrån. Gahhh…
Är inte fastanställd så vågar inte sätta igång att bråka om det.

Annars är jag bekymrad över biblioteken och hoppas de kommer på ett anpassat system att man får hämta sina böcker som de hade tidigare i våras.
 
Senast ändrad:
Själv undrar om jag kommer få börja hemifrån igen nu. Fick tillåtelse att jobba helt hemifrån under våren och sen efter midsommar till semestern i augusti fick jag på nåder jobba hemifrån men en dag i veckan på kontoret. Efter det sa cheferna att det här med Corona är ju bara trams och krävde att jag skulle jobba på plats helt. Är astmatiker och blir väldigt sjuk när jag blir sjuk och jag måste åka kollektivt till mitt jobb, antingen på överfulla bussar som det inte är säkert att man kommer med eller tunnelbanan med byte där det rekommenderas att inte byta

Men är väl en önskedröm trots att cheferna tycker att jag jobbar jättebra hemifrån och det funkade bra - deras beslut att jag skulle jobba på plats heltid var att de tyckte det var så ”trevligt” att jag är på kontoret - oftast har de ens ingen koll på att jag är där. Mitt jobb är alltså administrativt och går alltså väldigt bra att utföra hemifrån. Gahhh…
Är inte fastanställd så vågar inte sätta igång att bråka om det.

Annars är jag mest bekymrad över biblioteken och hoppas de kommer på ett anpassat system att man får hämta sina böcker som de hade tidigare i våras.

Vårt bibliotek har haft så hela tiden. Trodde det var så överallt. Men ja de borde ju återinföra det!
 
Vårt bibliotek har haft så hela tiden. Trodde det var så överallt. Men ja de borde ju återinföra det!

Vi kunde låna böcker som fanns inne på närmsta biblioteket (som var halt stängt) genom att maila/ringa och fråga om böcker fanns inne (eller väldigt bökigt söka på hemsidan) och sen hämta/låna (och lämna) via en liten fönsterglugg. Man kunde inte beställa/reservera böcker som fanns på andra bibliotek i Stockholm (som man vanligtvis kunde).

Sen ordnades det efter anpassningar för personalen så att fler bibliotek kunde öppna (med begränsning av besökare åt gången i lokalen) och man kunde beställa/reservera böcker som vanligt igen. Och det är det jag är rädd för att det ska ändras tillbaka till det hårdare igen nu när man avrådas att vistas i bibliotek.
 
Skulle gärna åka till Skogskyrkogården på allhelgona och tända ett ljus på mormors grav. Iofs inte absolut nödvändigt så ska man hålla sig till restriktionerna så. Imorgon ska jag till syncentralen och det klassas antar jag som tämligen ok även om det innebär t-bana och buss.
 
Skulle gärna åka till Skogskyrkogården på allhelgona och tända ett ljus på mormors grav. Iofs inte absolut nödvändigt så ska man hålla sig till restriktionerna så. Imorgon ska jag till syncentralen och det klassas antar jag som tämligen ok även om det innebär t-bana och buss.
Läkarbesök mm tänker jag räknas som nåt som är nödvändigt.

Att tända ljus på kyrkogården just en specifik kväll är inte nödvändigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 976
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
558
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp