Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller tummarna för att min skrivarcirkel övergår till en digital version från och med måndag. Jag har mejlat det som önskan, och nu har övriga deltagare också fått frågan. Vi är inte jättemånga (7 st med kursledaren) men vi är ju en bunt människor som inte annars träffas, och även om rummet inte är en garderob så är det inte jättestort. Kanske är jag fjantig, men det känns på något vis inte riktigt optimalt att vi möts fysiskt nu när smittan är på uppgång.....
 
Jag håller tummarna för att min skrivarcirkel övergår till en digital version från och med måndag. Jag har mejlat det som önskan, och nu har övriga deltagare också fått frågan. Vi är inte jättemånga (7 st med kursledaren) men vi är ju en bunt människor som inte annars träffas, och även om rummet inte är en garderob så är det inte jättestort. Kanske är jag fjantig, men det känns på något vis inte riktigt optimalt att vi möts fysiskt nu när smittan är på uppgång.....

Känns framförallt rätt onödigt med tanke på läget. Det går ju att lösa digitalt.
 
Känns framförallt rätt onödigt med tanke på läget. Det går ju att lösa digitalt.
Ja, precis. Tanken var att börja med fysiska träffar och - vid behov - ställa om till digitala istället. Det känns som om det kan vara bra nu, tycker jag. Jag har väl i princip annars bestämt att jag inte kommer att vara med mer, vilket såklart är jättetråkigt om det blir så.... :(
 
För att inkludera ALLA borde det ju fattas beslut att hålla digitalt.
Håller helt med! Alternativt möjliggöra att man även kan vara med på distans.
Det är ju faktiskt inte omöjligt att ordna (och här försökte jag tagga bettysmatte, men min at-knapp verkar ha slutat fungera).
Det var faktiskt mitt förslag/min undran, dvs att jag kanske kunde vara med digitalt istället. Men det blir nog antingen eller, verkade det som, och inte både och. Samtidigt känner jag mig lite halvfjantig. Jag är inte i riskgrupp vare sig pga ålder eller sjukdom.... Men vill ju ändå inte riskera att bli smittad (alternativt smitta andra) pga att jag deltager i något "onödigt".
 
Det var faktiskt mitt förslag/min undran, dvs att jag kanske kunde vara med digitalt istället. Men det blir nog antingen eller, verkade det som, och inte både och. Samtidigt känner jag mig lite halvfjantig. Jag är inte i riskgrupp vare sig pga ålder eller sjukdom.... Men vill ju ändå inte riskera att bli smittad (alternativt smitta andra) pga att jag deltager i något "onödigt".

Sluta känn dig fjantig. Du har stöd av alla tillgängliga rekommendationer, råd och regler.
 
Jag är verkligen inte förvånad att smittspridningen ökar.

Var i varuhus för nån vecka sen. Folk hostade, få höll avstånd. Vissa blev rejält stötta när jag bad dom hålla avstånd.

Jag förstår att många är trötta på detta. Det är jag med. Hatar Covid!

Men vi är ändå i en verklighet där det finns så då får man ju anpassa sig.

Var rätt säker på att vi skulle få regionala direktiv där jag bor, men inte den här veckan. Vi får väl se hur det ser ut nästa...
 
Tillägg, vet om att man kan hosta även som "frisk", och av andra orsaker. Men ändå.

På ICA förra veckan var det en man i 40 årsåldern som nös rätt i händerna och sen gick och tog plockgodis :meh:

Visst, kan ju vara allergi. Men i dessa tider...
Jag har också uppmärksammat förvånansvärt många vuxna på sistone som har hållit för munnen vid nysning/hostning. Det borde vara en reflexmässig rörelse numera att man får upp armvecket istället, tycker man.....
 
Det var faktiskt mitt förslag/min undran, dvs att jag kanske kunde vara med digitalt istället. Men det blir nog antingen eller, verkade det som, och inte både och. Samtidigt känner jag mig lite halvfjantig. Jag är inte i riskgrupp vare sig pga ålder eller sjukdom.... Men vill ju ändå inte riskera att bli smittad (alternativt smitta andra) pga att jag deltager i något "onödigt".

Jag tycker verkligen inte att du är fjantig!

Och även om det skulle gå att ordna att ses fysiskt under "säkra" former tillräckliga avstånd osv så hade det ju iaf inte gjort under för min skrivarglädje och inspiration att vara på en plats som mest av oro. Även om det sägs att många konstnärer drivs av ångest :p
 
Tillägg, vet om att man kan hosta även som "frisk", och av andra orsaker. Men ändå.

På ICA förra veckan var det en man i 40 årsåldern som nös rätt i händerna och sen gick och tog plockgodis :meh:

Visst, kan ju vara allergi. Men i dessa tider...

Fast det där har ju inte så mycket med Covid-rekommendationer eller allergi eller något kan man ju tycka. Utan något som varje vettig människa borde inse att man inte gör oavsett...
 
Bor i Västra Götaland och de nya restriktionerna innebär ju att man ska undvika bl.a. gymmet. Jag går oftast till gymmet tidigt på morgonen och är då ofta relativt ensam, träffar väl på en tiondel så mycket folk som är jag går till mataffären. Känner att det uppsidan av att träna är större än smittorisken i just det här fallet men det är ju de facto emot riktlinjkerna...
 
Bor i Västra Götaland och de nya restriktionerna innebär ju att man ska undvika bl.a. gymmet. Jag går oftast till gymmet tidigt på morgonen och är då ofta relativt ensam, träffar väl på en tiondel så mycket folk som är jag går till mataffären. Känner att det uppsidan av att träna är större än smittorisken i just det här fallet men det är ju de facto emot riktlinjkerna...

Kanske vettigt att tillfälligt byta träningsform? Utegym? Löpträning?
 
Nu kom testet och jag tyckte inte att det var så mycket säkerhetstänk kring budet. Jag menar, jag var beredd på att de skulle lägga ifrån sig provet på ett bord jag har utanför dörren och backa undan. Men istället så knackade de på och lämnade över det hand till hand. Men de väntade iallafall medan jag höll på och när jag lämnade tillbaka det så fick jag lägga det i en liten plastbytta.
Men munskydd hade kanske känts smart för budet åtminstone, för deras säkerhet alltså.
 
Även i icke-Covid-tider är jag rätt svalt intresserad av främmande människors kroppsvätskor i min mat....

Håller helt med 😉

Fast det där har ju inte så mycket med Covid-rekommendationer eller allergi eller något kan man ju tycka. Utan något som varje vettig människa borde inse att man inte gör oavsett...

Jag håller med! Har haft samma åsikt egentligen även innan covid.
 
Nu kom testet och jag tyckte inte att det var så mycket säkerhetstänk kring budet. Jag menar, jag var beredd på att de skulle lägga ifrån sig provet på ett bord jag har utanför dörren och backa undan. Men istället så knackade de på och lämnade över det hand till hand. Men de väntade iallafall medan jag höll på och när jag lämnade tillbaka det så fick jag lägga det i en liten plastbytta.
Men munskydd hade kanske känts smart för budet åtminstone, för deras säkerhet alltså.
Munskydd ska ju skydda andra om du är smittad, så vid misstanke så är det ju du som skulle haft det som ska göra testet.
 
Jag tycker jag ser fler som använder munskydd nu men ganska få verkar ha koll på hur de ska användas. Har sett såna som har suttit nedanför näsan, finns också dem som har dem neddragna på hakan och dem som går runt och fingrar på dem mest hela tiden. En del använder dem bara på bussen sen drar dem av sig dem och går med dem dinglande i handen. Märker ni av ett ökat användande av munskydd? Ser ni också personer som har det inte men inte används som de bör för att skydda optimalt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 964
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
577
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
784
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
652
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp