Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstår verkligen inte behovet av att turista.. En sak om man åker utomlands pga arbete, kanske någon i familjen är sjuk eller whatever, men nöjesresa.. Usch.

Jag å min sida kan verkligen förstå det. Normalt har jag min semester på hösten och så var det planerat även detta år (mina kollegor var lediga i somras). Nu går det ju inte och jag funderar ärligt på hur sjutton jag ska klara mig fram till att det blir vår och något så när bra väder. Vintern känns helt jäkla omöjlig att jag ska ta mig igenom med förnuftet i behåll. Jag skulle behöva komma iväg och se havet, dyka, snorkla och sitta på stranden, titta på bergen, klappa katterna - ladda batterierna. Men just nu ser jag inte att det är möjligt och det mest tärande är att jag inte har en aning om när det blir det.

Jag kan dock fullt förstå att de som känner som jag själv gör, av vilken anledning det vara må, och tycker att de har möjlighet att resa bort gör det.
 
Fem döda i Uppsala se'n i fredags. Tre döda i Skåne, tre döda i Stockholm.
Dödsfall också i Kronoberg (2), Västra Götaland, Sörmland och Jönköping.

En bit ifrån de "inga nya döda att inrapportera över helgen, men istället räknas siffran ned med 15 dödsfall!" från de båda studiosittarna bjöd på under dagens pressträff. Samma info på texttv.

Matematiken behöver inte nödvändigtvis vara rätt, bara för att siffrorna går ihop i slutändan.
Det är 31 dödsfall som Östergötland har räknat bort, som @Sharpless flaggade för.
 
Fem döda i Uppsala se'n i fredags. Tre döda i Skåne, tre döda i Stockholm.
Dödsfall också i Kronoberg (2), Västra Götaland, Sörmland och Jönköping.

En bit ifrån de "inga nya döda att inrapportera över helgen, men istället räknas siffran ned med 15 dödsfall!" från de båda studiosittarna bjöd på under dagens pressträff. Samma info på texttv.

Matematiken behöver inte nödvändigtvis vara rätt, bara för att siffrorna går ihop i slutändan.
Det är 31 dödsfall som Östergötland har räknat bort, som @Sharpless flaggade för.

Fast de dödsfallen som du nämner har ju inte inträffat sen i fredags. De har rapporterats in sen i fredags. De kan ha skett över lång tid (även om antalet rapporterade också såklart är en indikation på om dödsfallen går upp eller ner över tid).

På den här sidan ser man när dödsfall har inträffat och med hur lång eftersläpning de har rapporterats.

https://adamaltmejd.se/covid/
 
Men såg nu att den sidan av någon anledning inte uppdaterats på ett tag nu
Av någon outgrundlig anledning är det inte lika kul med privata statistikalternativ, då Folkhälsomyndighetens och Socialstyrelsens dagliga och vecko-rapporter redan från början innehåller allt man kan tänka sig, och lite till.

Fast de dödsfallen som du nämner har ju inte inträffat sen i fredags. De har rapporterats in sen i fredags. De kan ha skett över lång tid (även om antalet rapporterade också såklart är en indikation på om dödsfallen går upp eller ner över tid).
Du har så klart en poäng i det här, men den poängen faller platt mot att ingen daglig statusrapportering nånsin har rapporterat nyrapporterade dödsfall som nåt annat än typ "Folkhälsomyndigheten rapporterar idag fem nya dödsfall av Covid-19"

Så även om du har strikt korrekt i vad du säger, så är min version kutym.
Och hur man än vrider och vänder på statistiken så blir det att trolla bort döda i närtid, genom att presentera en regions korrigering löpande under pandemin (ganska jämnt utspritt mellan 2020.05.09-2020.08.18) tillsammans med en daglig rapportering under ett accelererande skede, utan att ens försöka förklara att man gör på det viset.

----
De sexton dödsfall som rapporteras idag har inträffat följande datum, enl FoHM's statistik från idag:

2020-10-12 må 1
2020-10-13 ti
2020-10-14 on
2020-10-15 to
2020-10-16 fr
2020-10-17 lö 1
2020-10-18 sö 1
2020-10-19 må 1
2020-10-20 ti 2
2020-10-21 on 2
2020-10-22 to 3
2020-10-23 fr 2
2020-10-24 lö
2020-10-25 sö 2
2020-10-26 må 1
 
Senast ändrad:
Av någon outgrundlig anledning är det inte lika kul med privata statistikalternativ, då Folkhälsomyndighetens och Socialstyrelsens dagliga och vecko-rapporter redan från början innehåller allt man kan tänka sig, och lite till.


Du har så klart en poäng i det här, men den poängen faller platt mot att ingen daglig statusrapportering nånsin har rapporterat nyrapporterade dödsfall som nåt annat än typ "Folkhälsomyndigheten rapporterar idag fem nya dödsfall av Covid-19"

Så även om du har strikt korrekt i vad du säger, så är min version kutym.
Och hur man än vrider och vänder på statistiken så blir det att trolla bort döda i närtid, genom att presentera en regions korrigering löpande under pandemin (ganska jämnt utspritt mellan 2020.05.09-2020.08.18) tillsammans med en daglig rapportering under ett accelererande skede, utan att ens försöka förklara att man gör på det viset.

----
De sexton dödsfall som rapporteras idag har inträffat följande datum, enl FoHM's statistik från idag:

2020-10-12 må 1
2020-10-13 ti
2020-10-14 on
2020-10-15 to
2020-10-16 fr
2020-10-17 lö 1
2020-10-18 sö 1
2020-10-19 må 1
2020-10-20 ti 2
2020-10-21 on 2
2020-10-22 to 3
2020-10-23 fr 2
2020-10-24 lö
2020-10-25 sö 2
2020-10-26 må 1

Jag var absolut inte ute efter att trolla bort några dödsfall. Jag håller helt med om att det i rapporteringarna verkligen borde ha varit med både de nya som tillkommit och de som tagits bort.

Men jag håller inte med om att argumentet faller platt med att all daglig statusuppdatering har sett ut som "Folkhälsomyndigheten rapporterar idag fem nya dödsfall av Covid-19". Det som skrivs (om inte någon skriver fel) är "X antal nya avlidna har rapporteras sedan i tisdags". Det är en språkigt liten men innebördsmässig skillnad.

Det har nog inget större betydelse för rapporteringen tex idag. Men det blir märkligt som i våras när det kom krigsrubriker med ögonblicksbilder typ "Sverige har högst dödstal i världen de senaste 7 dagarna - 77 nya idag". När i själva verket de som rapporterades de sju dagarna inte nödvändigtvis avled då. Tittar man på den där tråkiga privata sidan så var det ju i våras en väldigt stor del av fallen som rapporterades senare en 7 dagar efter de inträffat.
 
Vi lämnade Sverige redan i somras. Har inte ångrat detta. Här på solkusten är det underbart väder alltid 😁. Skulle aldrig åka tillbaka till Sverige nu när vi ser hur smittan ökar och sprider sig där. Verkar som man håller på att tappa kontrollen där. Nya kraftigare restriktioner tydligen. Känner mig betydligt tryggare här än i Sverige
Spanien har väl utlyst nödläge och utgångförbud? Det låter faktiskt helt jävla fantastiskt.
 
Spanien har väl utlyst nödläge och utgångförbud? Det låter faktiskt helt jävla fantastiskt.

Ja, det verkar stämma. Finländarna skriver så här om Spaniens läge:
"Nödläge i hela Spanien från och med 25.10.2020
På grund av den förvärrade epidemiläget har statsminister Pedro Sánches deklarerat nödläge i hela Spanien från och med den 25.10.2020. Nödläget är för tillfället i kraft I 15 dygn, med Spanska parlamentet sammanträder denhär veckan för att rösta om slutliga längden av nödläget. Regeringen tänker be om parlamentets stöd för att förlänga nödläget i sex månader. .."

Själv hör jag hemma i Skåne och idag skärptes ju de lokala restriktionerna för oss - rejält.

Edit: nu kommer information från Helsingborg: "Efter 25 dagar med tillåtna besök måste ett av Helsingborgs äldreboenden stänga dörren på grund av nya sjukdomsfall."

Då var vi igång igen.
 
Igar pratade en epidemiolog fran medicinska universitetet i Wien pa nyheterna. Hon sa ngt sa bra och sa självklart med ngt som verkar vara sa svart. Hon hade först pratat om läget pa sjukhusen och att det är en oroande utveckling och att antal pa sjukhus ligger ungefär 2 v efter. Sa de som blir inlagda nu motsvarar smittläget för 2 veckor sen. Reportern fragde da om det krävs starkare restriktioner och da svarade hon.
- Nej, det räcker gott och väl med att folk börjar följa dom restriktioner som vi redan har.
(gjorde folk det skulle vi inte varit i det läget vi är nu)

Sen pratade hon om att det senaste dagarna kommit flera studier som pavisar nyttan med masker, men nämnde sen inte mer om vad för studier. Jag uppfattade som att det kan varit studier fran USA men är inte säker. Nagon som har sett ngn nypublicerad studie?
 
Igar pratade en epidemiolog fran medicinska universitetet i Wien pa nyheterna. Hon sa ngt sa bra och sa självklart med ngt som verkar vara sa svart. Hon hade först pratat om läget pa sjukhusen och att det är en oroande utveckling och att antal pa sjukhus ligger ungefär 2 v efter. Sa de som blir inlagda nu motsvarar smittläget för 2 veckor sen. Reportern fragde da om det krävs starkare restriktioner och da svarade hon.
- Nej, det räcker gott och väl med att folk börjar följa dom restriktioner som vi redan har.
(gjorde folk det skulle vi inte varit i det läget vi är nu)

Sen pratade hon om att det senaste dagarna kommit flera studier som pavisar nyttan med masker, men nämnde sen inte mer om vad för studier. Jag uppfattade som att det kan varit studier fran USA men är inte säker. Nagon som har sett ngn nypublicerad studie?
Jag har inte sett någon studie :(.

Jag är också tveksam till att enbart skylla spridningen av virus på att folk inte sköter sig, jag tror inte folk skötte sig så värst mycket bättre i somras än nu. Det finns många faktorer så att tro att viruset kommer att avstanna helt bara alla följer restriktionerna.

Det skulle vara bra med studier som visar effekten utifrån verklig användning, där diverse masker av diverse konstruktion används på diverse vis. Jag kan tänka mig att rätt använda masker av god kvalitet som byts ofta hjälper ganska bra. De masker som sitter runt halsen eller om handleden, med näsan ovanför masken, som tas av när man ska kommunicera med någon och liknande lär inte hjälpa mycket och de som inte byts ofta nog eller har för dålig kvalitet lär antingen inte hjälpa eller möjligen sprida smittan. Kriteriet för att en mask ska kunna hjälpa är rimligen att de kan filtrera bort virus även när de använts en god stund (och inte bara första halvtimmen eller så, förutom att de ska användas rätt, jag tror det är få billiga pappersmasker eller hemgjorda dito som gör det

Och så har vi masker som bärs på (skogs)promenader där man på sin höjd passerar någon enstaka på ett par meters avstånd som rimligen inte kan påverka alls.

Jag har bara svårt att tänka mig en undersökning på nyttan av masker som verkligen undersöker dagens bruk av dem - det måste vara svårt att få till en vettig sådan undersökning. Jag har svårt att tänka mig att det finns många som faktiskt använder masker av god kvalitet, oavsett om det är engångs eller återanvändningsbara, och som byter ofta (och alltid när de tagit av dem). Däremot har jag lätt att tänka mig att bra masker som man exempelvis bär på en tågresa och som är korrekt påsatta kan göra en viss skillnad.
 
Senast ändrad:
Jag har inte sett någon studie :(.

Jag är också tveksam till att enbart skylla spridningen av virus på att folk inte sköter sig, jag tror inte folk skötte sig så värst mycket bättre i somras än nu. Det finns många faktorer så att tro att viruset kommer att avstanna helt bara alla följer restriktionerna.



Jag har bara svårt att tänka mig en undersökning på nyttan av masker som verkligen undersöker dagens bruk av dem - det måste vara svårt att få till en vettig sådan undersökning. Jag har svårt att tänka mig att det finns många som faktiskt använder masker av god kvalitet, oavsett om det är engångs eller återanvändningsbara, och som byter ofta (och alltid när de tagit av dem). Däremot har jag lätt att tänka mig att bra masker som man exempelvis bär på en tågresa och som är korrekt påsatta kan göra en viss skillnad.

Saklart skulle det inte avstanna men lugna ner sig. Kanske var det svart att första hennes kommentar när man inte bor i det här landet, även om den för mig kändes den väldigt träffsäker. Vi har ju relativt strikta restriktioner men trots det sprids viruset snabbt, speciellt i privata sammanhang där inga lagar och regler kan hjälpa utan bara rekomenadationer kan ges. Hör man hur det later här sa bryr sig väldigt manga inte om rekomendationerna (ca 50% i utfragningar) därför menade hon att striktare inte skulle ha ngn funtion utan man kan börja med att följa dom som redan finns.

Det var just därför jag skulle vilja se studierna och se precis vad som har undersökts. Jag far leta vidare och se om jag hittar ngt.
 
Saklart skulle det inte avstanna men lugna ner sig. Kanske var det svart att första hennes kommentar när man inte bor i det här landet, även om den för mig kändes den väldigt träffsäker. Vi har ju relativt strikta restriktioner men trots det sprids viruset snabbt, speciellt i privata sammanhang där inga lagar och regler kan hjälpa utan bara rekomenadationer kan ges. Hör man hur det later här sa bryr sig väldigt manga inte om rekomendationerna (ca 50% i utfragningar) därför menade hon att striktare inte skulle ha ngn funtion utan man kan börja med att följa dom som redan finns.

Det var just därför jag skulle vilja se studierna och se precis vad som har undersökts. Jag far leta vidare och se om jag hittar ngt.

Men används ansiktsmask även i privata sammanhang? Eller så var det jag som inte förstod vad du menade med kopplingen mellan de två :)
 
Vi (Tyskland) går in i "lockdown light" fr o m måndag. Som lekman undrar jag varför man inte tog lördag, är det för att folk ska ha Halloween-helgen på sig att festa runt? :banghead:
 
Vi (Tyskland) går in i "lockdown light" fr o m måndag. Som lekman undrar jag varför man inte tog lördag, är det för att folk ska ha Halloween-helgen på sig att festa runt? :banghead:

Kanske det kan vara en chans för en del uteställen att få in lite i kassan innan lockdown? Så dom klarar sig lite längre tänker jag, en spontan tanke som slog mig 🤔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 979
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
558
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp