Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Antingen gör man som du skriver och bara sätter ner foten och låter sur (vilket du gör i ditt inlägg) eller så anordnar man nåt alternativt Halloweenfirande för barnen. Mitt barn ska "fira" med en kompis som hon leker med annars också. De brukar gå bus eller godis men i år har jag sagt att det inte blir nåt av det. Däremot kan vi ordna nåt roligt här hemma till dem då de får godis och sen kan de få ha en filmkväll med godis.

Jag är inte sur, jag konstaterade bara att för mig hade det inte varit en diskussion huruvida mina barn skulle gå på "bus eller godis", som är det jag specifikt förknippar med Halloween för barn. (Att fråga om hur man kan prata med sina barn kan jag däremot förstå).

En filmkväll är för mig just en filmkväll, och hemmamys har ju ingen protesterat mot.
 
Tråkigt att riktlinjerna behöver skärpas, men är väl inte så förvånande egentligen.

Det som känns tuffast just nu är att inte få rida och mysa med hästarna, onsdagens ridlektion är ju veckans höjdpunkt...! :cry:
 
Tråkigt att riktlinjerna behöver skärpas, men är väl inte så förvånande egentligen.

Det som känns tuffast just nu är att inte få rida och mysa med hästarna, onsdagens ridlektion är ju veckans höjdpunkt...! :cry:
Ställdes ridlektionerna in även i våras? Det är väl ändå inte så att ridning innebär någon särskilt nära kontakt mellan människor?

Om man organiserar ridhus och stall, på ett klokt sätt, så behöver ju inte ryttare komma särskilt nära varandra, vare sig vid skötsel av hästar eller vid själva ridandet., det borde gå att hålla flera meters avstånd genomgående.
 
Ställdes ridlektionerna in även i våras? Det är väl ändå inte så att ridning innebär någon särskilt nära kontakt mellan människor?

Om man organiserar ridhus och stall, på ett klokt sätt, så behöver ju inte ryttare komma särskilt nära varandra, vare sig vid skötsel av hästar eller vid själva ridandet., det borde gå att hålla flera meters avstånd genomgående.
Jag minns första gången jag red ut på min häst i grupp! Hon var en travare, väldigt lugn och sansad för det mesta, men de där första gångerna vi red ut i grupp gick hon med mulen i framförvarande hästs svans. Hästen framför brydde sig inte och var lugn och trygg trots att min stressade på med mulen nästan inkörd i rumpan på henne. Inte ens då var det mindre än 1 meter mellan den hästens ryttare och mig! :angel: Så om man håller normalt avstånd mellan hästarna kan det ju vara rätt långt emellan. Det känns rätt lätt att hålla avstånd i ett stall också tänker jag.
 
Ställdes ridlektionerna in även i våras? Det är väl ändå inte så att ridning innebär någon särskilt nära kontakt mellan människor?

Om man organiserar ridhus och stall, på ett klokt sätt, så behöver ju inte ryttare komma särskilt nära varandra, vare sig vid skötsel av hästar eller vid själva ridandet., det borde gå att hålla flera meters avstånd genomgående.
Rätt ovanligt att ridskolorna ställer in verksamheten, tror jag. Inte hört om någon som gör det i Stockholm i alla fall, varken i våras eller nu.
 
Tack för infon!
Just nu är jag ju sjuk (förhoppningsvis bara förkylning), men när jag jobbar (på arbetsplats, kan inte jobba hemifrån tyvärr) så brukar jag handla i mataffären som ligger nära jobbet och den ligger i ett köpcentrum.

Jag får nog gena genom köpcentrumet (hoppas jag) och låta bli de andra butikerna extra noggrant nu. Men det blir intressant att se hur mycket folk det är nu när jag blir frisk. Jag har märkt att antalet folk i det köpcentrumet har ökat under veckorna hittills. Inte varit så lätt att hålla de rekommenderade avstånden iallafall.
Och mataffären... där märks det inte så mycket att folk jobbar hemifrån kring de tider man slutar arbetet i vanliga fall 😅
 
Ställdes ridlektionerna in även i våras? Det är väl ändå inte så att ridning innebär någon särskilt nära kontakt mellan människor?

Om man organiserar ridhus och stall, på ett klokt sätt, så behöver ju inte ryttare komma särskilt nära varandra, vare sig vid skötsel av hästar eller vid själva ridandet., det borde gå att hålla flera meters avstånd genomgående.

Jag lyssnade inte på presskonferensen utan läste de nya riktlinjerna sammanfattade i efterhand. Det jag läste då var att träning och tävlingar bör undvikas, annat än för barn under någon viss ålder samt professionella utövare. I våras kan jag inte minnas att råden var att undvika vare sig träning eller köpcentrum, utan då var råden "så länge avstånd hålls så är det ok". Så jag tycker det verkar mer specifikt nu.

Huruvida min ridskola faktiskt ställer in får jag vänta och se, ska inte ta ut något i förskott även om jag försöker ställa in mig på att det kan hända. För en ridskola blir det ju jättestora konsekvenser med hästarna osv om inte verksamheten kan hålla igång. Men så är det ju även för andra tränings- och hobbyformer, så det är väl egentligen inte något skäl för att just vi hästmänniskor ska hålla igång om andra ska ställa in.
 
Jag lyssnade inte på presskonferensen utan läste de nya riktlinjerna sammanfattade i efterhand. Det jag läste då var att träning och tävlingar bör undvikas, annat än för barn under någon viss ålder samt professionella utövare. I våras kan jag inte minnas att råden var att undvika vare sig träning eller köpcentrum, utan då var råden "så länge avstånd hålls så är det ok". Så jag tycker det verkar mer specifikt nu.

Huruvida min ridskola faktiskt ställer in får jag vänta och se, ska inte ta ut något i förskott även om jag försöker ställa in mig på att det kan hända. För en ridskola blir det ju jättestora konsekvenser med hästarna osv om inte verksamheten kan hålla igång. Men så är det ju även för andra tränings- och hobbyformer, så det är väl egentligen inte något skäl för att just vi hästmänniskor ska hålla igång om andra ska ställa in.

Såhär stod det där jag läste:
"
Avstå från att vistas i inomhusmiljöer som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym. Nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek kan göras.

Avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller dock inte idrottsträningar för barn och unga födda 2005 eller senare."

Tydligare än i våras att det inte "bara" är att hålla avstånd vid dessa situationer.
 
Såhär stod det där jag läste:
"
Avstå från att vistas i inomhusmiljöer som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym. Nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek kan göras.

Avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller dock inte idrottsträningar för barn och unga födda 2005 eller senare."

Tydligare än i våras att det inte "bara" är att hålla avstånd vid dessa situationer.

SvRF gick ut i går kväll och de anser ridskoleverksamheten kan fortsätta som vanligt för både barn och vuxna.
 
SvRF gick ut i går kväll och de anser ridskoleverksamheten kan fortsätta som vanligt för både barn och vuxna.

Så bra! Jag tror att smittrisken är liten i en ridskoleverksamhet där man tänker på att hålla avstånd innan och efter. Och det hade varit katastrof för ridskolorna om de hade varit tvungna att pausa verksamheten!!
 
SvRF gick ut i går kväll och de anser ridskoleverksamheten kan fortsätta som vanligt för både barn och vuxna.

Åh, vad skönt (för mig)! Att tappa även ridningen skulle vara riktigt jobbigt...

Sen kan man ju reflektera över det här med att det alltid är någon annan som ska efterleva riktlinjerna, men att man så ofta hittar skäl till att man själv kan fortsätta med det man vill...
 
Så bra! Jag tror att smittrisken är liten i en ridskoleverksamhet där man tänker på att hålla avstånd innan och efter. Och det hade varit katastrof för ridskolorna om de hade varit tvungna att pausa verksamheten!!

Fast katastrof är det väl för många just nu? Så länge man kan upprätthålla djurens väl så ser jag egentligen ingen anledning till att ridskolornas katastrof skulle vara värre än andras katastrofer?

I någon annan bransch (minns inte om det var kultur eller kanske något inom restaurang/events) så var det någon företrädare som faktiskt önskade ett tydligare nedstängningsbeslut eftersom många inom den branschen hade försäkring för sådant, som nu inte kan användas eftersom det inte finns något förbud, det saknas "bara" kunder...
Dock finns det säkert många oförsäkrade också, som han inte nämnde, och de kanske inte håller med.
 
Fast katastrof är det väl för många just nu? Så länge man kan upprätthålla djurens väl så ser jag egentligen ingen anledning till att ridskolornas katastrof skulle vara värre än andras katastrofer?

I någon annan bransch (minns inte om det var kultur eller kanske något inom restaurang/events) så var det någon företrädare som faktiskt önskade ett tydligare nedstängningsbeslut eftersom många inom den branschen hade försäkring för sådant, som nu inte kan användas eftersom det inte finns något förbud, det saknas "bara" kunder...
Dock finns det säkert många oförsäkrade också, som han inte nämnde, och de kanske inte håller med.

Jag tror ju att det för många ridskolor hade varit svårt att upprätthålla hästarnas väl om inkomsterna slutade komma in.
 
Jag lyssnade inte på presskonferensen utan läste de nya riktlinjerna sammanfattade i efterhand. Det jag läste då var att träning och tävlingar bör undvikas, annat än för barn under någon viss ålder samt professionella utövare. I våras kan jag inte minnas att råden var att undvika vare sig träning eller köpcentrum, utan då var råden "så länge avstånd hålls så är det ok". Så jag tycker det verkar mer specifikt nu.

Huruvida min ridskola faktiskt ställer in får jag vänta och se, ska inte ta ut något i förskott även om jag försöker ställa in mig på att det kan hända. För en ridskola blir det ju jättestora konsekvenser med hästarna osv om inte verksamheten kan hålla igång. Men så är det ju även för andra tränings- och hobbyformer, så det är väl egentligen inte något skäl för att just vi hästmänniskor ska hålla igång om andra ska ställa in.
För ridskolan, så drabbar det också hästarna direkt, särskilt under vintern.

Men som sagt, det är inte på ridskolor och syjuntor som Corona sprids. Det verkar vara bland män i kontaktsporter, t.ex. ishockey, där man faktiskt i stort sett lever och svettas tillsammans under säsongen.
 
Jag tycker jag ser fler som använder munskydd nu men ganska få verkar ha koll på hur de ska användas. Har sett såna som har suttit nedanför näsan, finns också dem som har dem neddragna på hakan och dem som går runt och fingrar på dem mest hela tiden. En del använder dem bara på bussen sen drar dem av sig dem och går med dem dinglande i handen. Märker ni av ett ökat användande av munskydd? Ser ni också personer som har det inte men inte används som de bör för att skydda optimalt?

Jag noterade ett ökat användande efter sommaren bland folk jag såg på stan och i mataffärer. De jag sett har varit rätt duktiga på att inte fingra på dem och att täcka både näsa och mun. Men åas har jag ju bara sett deras maskanvändning under nån minut, de kan ju ha hållit på och tallat på dem hejvilt annars.
 
SvRF gick ut i går kväll och de anser ridskoleverksamheten kan fortsätta som vanligt för både barn och vuxna.

Ja och såhär skriver iaf Region Stockholm:
  1. Avstå från att delta där trängsel kan uppstå vid till exempel möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar (undantaget träning för barn och ungdomar födda 2005 eller senare), matcher och tävlingar. I den mån sådana arrangemang genomförs ställer det höga krav på åtgärder av arrangör för att minimera risken för trängsel till exempel vid in- och utpasseringar. Alla, oavsett ålder, avråds från att arrangera eller delta i idrottstävlingar och cuper där många möts
Det bör ju vara fullt möjligt att genomföra en ridlektion eller tex konståkningsträning utan att trängsel uppstår. Inte lika fullt möjligt att genomföra en rugbyträning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 962
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
577
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
784
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
652
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp