Bukefalos 28 år!

Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tagit upp ridningen efter 15 års uppehåll. Bor i Uppsala där vi har särskilda rekommendationer sedan mer än en vecka, men jag hade inte en tanke på att inte åka och rida. Däremot har jag, som inte äger bil sedan några år, pusslat med transporterna till ridskolan hela hösten för att undvika kollektivtrafiken. På ridskolan där jag rider tycks eleverna vara uteslutande vuxna som kommer för att rida sin(a) lektioner. Så jag går in, gör iordning min häst, vi ser till att vara i sadelkammaren en i taget och sedan är vi sex personer i gruppen i ett 20 x 60-ridhus. Därefter åker man hem. Jag uppfattar inte det som speciellt riskfyllt. Det är aldrig någon trängsel. Det närmaste jag kommer andra människor är personen som har hästen i boxen bredvid min när vi gör iordning dem och när jag lämnar över hästen till den som ska rida den nästa lektion.
 
För ridskolan, så drabbar det också hästarna direkt, särskilt under vintern.

Men som sagt, det är inte på ridskolor och syjuntor som Corona sprids. Det verkar vara bland män i kontaktsporter, t.ex. ishockey, där man faktiskt i stort sett lever och svettas tillsammans under säsongen.
Vad jag förstod av min ishockey spelande kollega så är matcher på elitnivå okey fortfarande. Men div 2-matcher och nedåt är inställda. Det var iallafall vad kollegan sa
 
Fortfarande ingen info om hur det blir med skrivarcirkeln på måndag. Tänker att det borde komma ett mejl under dagen. Men i vilket fall som helst så har jag ju bestämt mig för att hoppa av om de väljer att fortsätta köra fysiska möten. De har varit en dramatisk ökning av nya fall i kommunen den senaste veckan, så det känns verkligen onödigt att utsätta sig för saker man inte måste!
 
Vad jag förstod av min ishockey spelande kollega så är matcher på elitnivå okey fortfarande. Men div 2-matcher och nedåt är inställda. Det var iallafall vad kollegan sa
Jag som levde i ishockeyvärlden när jag var ung, vet att i elithockeyn, så är det ett jobb, man tränar, äter, duschar, klär om, umgås med lagkamraterna o.s.v. dagligen.

Att den yttersta elithockeyn får fortsätta, handlar om pengar, inte smittskydd.
 
Var vid Fridhemsplan idag. Relativt mycket folk på stan och inte särskilt mycket social distancing även där det fanns plats. Känns verkligen som folk tröttnat och trots ökningen av covid så har det infunnit sig lite inshallah. Underligt nog är en del av de som verkligen inte håller avstånd äldre. Känns som att om man befinner sig i riskgruppen ska man vara lite extra försiktig trots allt. Inte stå och flåsa någon i nacken eller trängas i rulltrappan/tunnelbanan genom att tränga sig förbi. På tunnelbanan över hördes några yngre vuxna om den stora Halloween fest de ska på i helgen. Känns också som en ganska onödig sak att göra.

Jag blir verkligen trött på att när jag står och håller avstånd så tränger sig folk förbi vid busshållplatser, i kassakön på Hemköp och i tunnelbanan. Om jag var matbutik modell större skulle jag installera ett kösystem där man tar en lapp. Då kan kunder naturligt sprida ut sig mer och inte stå och trängas i kön.
 
Om nån är i Stockholm imorrn (12:00, Kungsträdgården) kan ni delta i en protest mot lockdown i Sverige.
(De av oss som inte brukar styrka sig med kollodialt siver på kvällarna kan blandat roas och förfäras av kommentarerna till eventet.)

https://www.facebook.com/photo?fbid=10223935834888070&set=a.10205336208229028
123300673_10223935834968072_3738202174879806186_o.jpg


Hej kära vänner,
Vi är på plats och hoppas många sluter upp!
Manifestation mot Corona politik nu på lördag den 31:a Oktober klockan 12:00 i Kungsträdgården.
Vi måste nu visa att vi har fått nog av denna samhällsnedbrytande Corona-politik!
 
Om nån är i Stockholm imorrn (12:00, Kungsträdgården) kan ni delta i en protest mot lockdown i Sverige.
(De av oss som inte brukar styrka sig med kollodialt siver på kvällarna kan blandat roas och förfäras av kommentarerna till eventet.)

Visa bifogad fil 59322

Hej kära vänner,
Vi är på plats och hoppas många sluter upp!
Manifestation mot Corona politik nu på lördag den 31:a Oktober klockan 12:00 i Kungsträdgården.
Vi måste nu visa att vi har fått nog av denna samhällsnedbrytande Corona-politik!
Vad vill de ha istället? Vi är ju långt ifrån lockdown.
 
Vad vill de ha istället? Vi är ju långt ifrån lockdown.
Jag tror det är så enkelt att det är ett utländskt initiativ, som nån översatt efter parollen "hellre fort än 100% korrekt".
Exempelvis bilden ser ju väldigt anglosaxisk ut, om man tänker bort den rosa pluffen upptill.
 
Om nån är i Stockholm imorrn (12:00, Kungsträdgården) kan ni delta i en protest mot lockdown i Sverige.
(De av oss som inte brukar styrka sig med kollodialt siver på kvällarna kan blandat roas och förfäras av kommentarerna till eventet.)

https://www.facebook.com/photo?fbid=10223935834888070&set=a.10205336208229028
Visa bifogad fil 59322

Hej kära vänner,
Vi är på plats och hoppas många sluter upp!
Manifestation mot Corona politik nu på lördag den 31:a Oktober klockan 12:00 i Kungsträdgården.
Vi måste nu visa att vi har fått nog av denna samhällsnedbrytande Corona-politik!
Protest mot kollektivt frihetsberövande när inget sådant har förekommit?
Några dementa har blivit inlåsta på sina boenden, men det har ju varit uppenbart olagligt och inte en del av någon "corona-politik".
 
Protest mot kollektivt frihetsberövande när inget sådant har förekommit?
Några dementa har blivit inlåsta på sina boenden, men det har ju varit uppenbart olagligt och inte en del av någon "corona-politik".

Ingen har blivit inlåst någonstans. Att det varit besöksförbud på äldreboenden har inte inneburit att de boende inte fick ta sig därifrån. (Att det sen varit praktiskt jättesvårt för många är såklart helt sant). Och just demensboenden är ju ofta låsta även i vanliga fall.
 
Ingen har blivit inlåst någonstans. Att det varit besöksförbud på äldreboenden har inte inneburit att de boende inte fick ta sig därifrån. (Att det sen varit praktiskt jättesvårt för många är såklart helt sant). Och just demensboenden är ju ofta låsta även i vanliga fall.
Jag syftade på ett antal fall som rapporterats där personer blivit inspärrade på sina rum, t.ex. genom att dörren blockerats med möbler och liknande. Enstaka fall av direkt olagliga åtgärder som utförts av enstaka personer i personalen.
 
Jag syftade på ett antal fall som rapporterats där personer blivit inspärrade på sina rum, t.ex. genom att dörren blockerats med möbler och liknande. Enstaka fall av direkt olagliga åtgärder som utförts av enstaka personer i personalen.

Aha. Fast det ju inte vara det demonstranterna menar?

Eller iofs, de har nog ingen som helst koll på vad de själva menar...
 
Aha. Fast det ju inte vara det demonstranterna menar?

Eller iofs, de har nog ingen som helst koll på vad de själva menar...
Nej, precis.
Det är så vitt jag vet de enda frihetsberövandena som skett. Och de har varken varit kollektiva eller politiskt styrda. Så frågan är då vad de protesterar emot?
 
Ingen har blivit inlåst någonstans. Att det varit besöksförbud på äldreboenden har inte inneburit att de boende inte fick ta sig därifrån. (Att det sen varit praktiskt jättesvårt för många är såklart helt sant). Och just demensboenden är ju ofta låsta även i vanliga fall.

Lite (mycket) utanför ämnet från min sida, men det är inte tillåtet att låsa in personer i äldreomsorgen mot deras vilja - inte ens på demensboenden.
 
Lite (mycket) utanför ämnet från min sida, men det är inte tillåtet att låsa in personer i äldreomsorgen mot deras vilja - inte ens på demensboenden.

Jag menade inte att folk var inlåsta på sina rum utan mer att det var kodlås/tagg för att komma ut genom ytterdörr.

Men jag kanske har fel! Utgick bara från egen erfarenhet med släktingar. Men det var å andra sidan ett gäng år sen nu.
 
Aha. Fast det ju inte vara det demonstranterna menar?

Eller iofs, de har nog ingen som helst koll på vad de själva menar...
De är en del av "alt right" rörelsen, även om de som eventuellt infinner sig knappt vet det.

De som sitter "ett snäpp upp" som organisatörer, ser det här som en del av den bruna rörelsens destabilisering av diverse länder. Nu har det också kommit till Sverige.
 
I morgen får vi besked hur den "lättare" nya lockdownen här kommer se ut.

Regering sa igår att gränsen för vad sjukhusen klarar av går vid ca 6000 nyinfektioner/dag. Igår var det ca 4500 nyinfektioner, idag ca 5500 så det går fort åt fel håll.
 
När vi hade lockdown i våras fick man inte rida alls. Hade man djur/häst fick man åka dit och ta hand om djurets grundbehov (mäta och göra rent) men inte mer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 010
Senast: sthu
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 570
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
582
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
796
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp