Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alldeles rätt!

Vi måste uppnå en tillräckligt stor flockimmunitet, precis som vi fått genom att "flocken" haft de andra influensorna.

Den här influensan kommer att ingå i de sjukdomar som rör sig i samhället, och som man råkar få någon gång ibland.

Fast den strategin har ju fått oerhörd mkt kritik och nu har ju England oxå gått ifrån detta! 🤔
 
Hur ska man få folk att förstå att man ska vara hemma! Jag jobbar inom vården och har till 90% äldre personer. Idag har jag haft 2 stycken över 80år och båda sa när jag frågade varför dom inte ombokade att dom hade funderat på det men sen inte gjort det ändå.
Den ena dessutom med lungsjukdom så dubbla riskgrupper där.
 
Sverige tycks inte direkt ogenomtänkt följa strömmen. FHM motiverade beslutet att övergå till distansundervisning för gymnasiet, högskola och vuxenutbildning med att dessa utbildingformer har ett större geografiskt upptagningsområde, vilket innebär en större rörelse av människor, dessutom handlar det om elever utan behov av omsorg. Verkar vara väl avvägt alltså och inte bara något politiskt beslut för att massan skriker, då hade vi nog sett skolstängningar redan förra veckan. ;) Vilken strategi som är värdelös och inte återstår ju att se.
Det är inte en lösning som är eftersträvansvärd enligt dem som sitter på kunskapen.
 
Eventuellt skolstängning även i Sverige då, även förskolan... Är glad att jag redan har ett jobb som jag sköter hemifrån vilket underlättar otroligt när barnen måste vara hemma.
 
Jag bor ju inte i Sverige men försöker följa lite vad som händer i Sveriges ändå. Jämfört vad som görs här i österrike känns det som att inte Sveriges gör "något".

Det jag funderar på angående den där flockimuniteten som det pratas om. Vad är det som talar emot att Sverige får en liknande situatuation som i Italien?
 
Hur ska man få folk att förstå att man ska vara hemma! Jag jobbar inom vården och har till 90% äldre personer. Idag har jag haft 2 stycken över 80år och båda sa när jag frågade varför dom inte ombokade att dom hade funderat på det men sen inte gjort det ändå.
Den ena dessutom med lungsjukdom så dubbla riskgrupper där.

Ja, jag har ju kämpat med detsamma. Det är som om de tror att det inte gäller dem själva. Det som tog skruv för mina föräldrar är att vi i Sverige inte längre testar alla med symptom, så vi vet egentligen inte alls hur stor spridning viruset har.

Men det är verkligen svårt att få människor att ändra på hur de lever sina liv, speciellt när vi inte har nån fast tidshorisont öht.
 
Ja, jag har ju kämpat med detsamma. Det är som om de tror att det inte gäller dem själva. Det som tog skruv för mina föräldrar är att vi i Sverige inte längre testar alla med symptom, så vi vet egentligen inte alls hur stor spridning viruset har.

Men det är verkligen svårt att få människor att ändra på hur de lever sina liv, speciellt när vi inte har nån fast tidshorisont öht.
Nä det verkar inte som det! Och den sista nu avslutade med att säga "jag är inte smittad så du behöver inte vara orolig"
Då tänkte jag säga att nä men du vet inte om jag är det...
 
Vem säger att det är fel lösning med distansundervisning för gymnasiet och högre utbildning? Länka gärna, jag är mycket mottaglig för alternativa synsätt, men då på mer vetenskaplig grund.
Nu pratar jag om att stänga alla skolor alltså även grundskolan - det skulle inte vara en lösning på problemet.
 
Men alltså, vi testar ju nästan inga alls. Vi testar bara de som är så dåliga att de söker vård. Tidigare studier visade på att minst 80 % av alla har lindriga symtom, så du kan räkna med att för varje bekräftat fall finns minst 8-10 obekräftade. Jag vet ingenting om hur Norge testar, men det går inte att jämföra länder mot varandra. Testrutiner, öppenhet kring siffror osv spelar roll. Vem tror på att turkiet bara har en handfull bekräftade fall när alla omgivande länder har betydligt mer, exempelvis?

På just testningen verkar det vara ganska likt.

"FHI sier det er flere smittede i Norge enn tallene viser. Mørketallene kan være store, fordi mange ikke testes. Nå er det kun alvorlig syke med symptomer, og viktige yrkesgrupper, som testes."

https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=coronav

Turkiet har jag ingen uppfattning om alls, har inte följt deras nyheter. Min tanke var inte att jämföra länder i statistik utan mer att det är intressant hur olika besluten är. Personligen har jag mer tilltro till Sveriges. Förhoppningsvis får inte Norge en explosionsartad smittspridning senare, vilket är det jag oroar mig för mest då jag bor här med min närmsta familj. Att jag personligen är intresserad av både Norge och Sverige är ju pga min familj, vänner och min egen nationalitet, inte så mkt mer.
 
Jag bor ju inte i Sverige men försöker följa lite vad som händer i Sveriges ändå. Jämfört vad som görs här i österrike känns det som att inte Sveriges gör "något".

Det jag funderar på angående den där flockimuniteten som det pratas om. Vad är det som talar emot att Sverige får en liknande situatuation som i Italien?
Vi är ett av världens mest glesbefolkade länder, med ett extremt antal singelhushåll bland annat, speciellt när det gäller den äldre populationen.

Vi är rätt unika på det sättet.
 
Antibiotika fungerar inte på virus. Det fungerar på bakterier.
Så det är vaccin eller något slags antiviralt som behövs

Corona är virus.

Jag är säker på att du har koll på det egentligen (och råkade skriva fel), men eftersom alla inte har det, och antibiotika resistens är ett jättestort problem, så påpekar jag detta.

Knapplån:

Antiviralt förresten...

Är det kanske antiviralt på nätet = sociala medier som vi behöver allra mest?
Jag har däremot läst om folk som behandlats med antibiotika efter corona iallafall. Att corona har gjort att man blivit tvungen att även använda antibiotika.
Lyssnade på en videokonferens igår där en front line doctor i wuhan som hade hand om kritiskt sjuka coronasmittade patienter just svarade på den frågan.

Hon sa även att dödligheten bland hennes patienter var 64%. Alltså bland kritiskt sjuka coronapatienter.
 
Alldeles rätt!

Vi måste uppnå en tillräckligt stor flockimmunitet, precis som vi fått genom att "flocken" haft de andra influensorna.

Den här influensan kommer att ingå i de sjukdomar som rör sig i samhället, och som man råkar få någon gång ibland.
Det är ingen influensa. Det är ett coronavirus.
 
Jag har däremot läst om folk som behandlats med antibiotika efter corona iallafall. Att corona har gjort att man blivit tvungen att även använda antibiotika.
Lyssnade på en videokonferens igår där en front like doctor i wuhan som hade hand om kritiskt sjuka coronasmittade patienter just svarade på den frågan.

Hon sa även att dödligheten bland hennes patienter var 64%. Alltså bland kritiskt sjuka coronapatienter.
Då måste det ju handla om att man får en bakterieinfektion sekundärt till viruset?
 
Läste på Folkhälsomyndigheten att man i lindriga fall kan vara sjuk i runt 2 veckor och sen med två dagar symtomfri tid utöver det så blir ju många hemma en ganska lång period. I vissa yrken fungerar det ju bra att ta in vikarier lite snabbt men i många fall krävs ju viss erfarenhet så frågan är om vissa samhällsresurser kommer minska. Både kommunala/statliga och privata.

Jag tänker också på en sån sak som posten. Post nord har sen ganska länge haft som mål att dela ut post varannan dag, nu i Corona tider kanske det sker snabbare och ganska snart? Det känns ju liksom inte orimligt och vi klarar oss ju bra utan post varje dag. Bara en egen fundering så ingen faktakoll på det men jag tycker det vore rimligt då det är ett fysiskt ansträngande jobb då man behöver vara frisk och stark (har själv varit brevbärare)

Kanske kommer andra "bekvämligheter" att minska också? Att vi får sänka kraven på vad samhället kan erbjuda? Känns iof som att vi redan är där nu med stängda skolor, att vissa gym stänger, restauranger, resor, karantän och att inte kunna handla när man vill, rädsla i samhället, att inte ens kunna nå 1177 när man är sjuk osv osv

Samtidigt tror jag att även om det gäller en period nu som vi inte vet hur lång tid den pågår så får vi inte glömma att den här "krissituationen" är tillfällig. Det kommer inte vara så här för alltid och att vi alla får hjälpas åt att ta hand om varandra och ha tålamod med att allt inte fungerar som vanligt.
 
Nu pratar jag om att stänga alla skolor alltså även grundskolan - det skulle inte vara en lösning på problemet.

Jaha, eftersom det är gymnasiet och högre utbildning som uppmanas att stängas förutsatte jag att det var det du syftade på när du tyckte det var värdelöst att börja stänga skolor.

Var det någon speciell expert du tänkte på avseende att stänga grundskolorna? Jag är själv intresserad av frågan och läser gärna på mer. Tegnell har tidigare sagt att det är komplicerat att stänga skolor (absolut) och att det kräver rätt tajming för att ha en bra påverkan på smittspridningen. Han har alltså inte uteslutit det helt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
255
· Visningar
17 475
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 388
Hemmet Förra tråden passerade 2000 inlägg så nu är det dags att byta tråd. Hoppas det för med sig större lycka i budgivningarna för @Voeux, mig...
47 48 49
Svar
969
· Visningar
105 619
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 356
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp