Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter som du försvarar dem med näbbar och klor och bemöter varje kritiskt inlägg.

Störningar i trafiken och sjuka förare är inget direkt unikt, det är inget ovanligt med inställda tåg/bussar och de klarade trafiken veckan innan. Det är det lägre antalet resande som är unikt och att det är önskvärt med gott om plats.

Jag tycker det ser ut som att @MissFideli förklarar med den insikt hon har om hur trafiken fungerar i SL och hur trafikplanering går till.

Att förklara är inte detsamma som att försvara.

Vet du hur trafikplanering i ett sådant enormt område går till?
 
Det låter som du försvarar dem med näbbar och klor och bemöter varje kritiskt inlägg.

Störningar i trafiken och sjuka förare är inget direkt unikt, det är inget ovanligt med inställda tåg/bussar och de klarade trafiken veckan innan. Det är det lägre antalet resande som är unikt och att det är önskvärt med gott om plats.

Nej, det gör jag inte. Du är uppenbarligen för arg för att läsa vad det faktiskt står utan att lägga in helt egna tolkningar. Så jag slutar diskutera detta med dig nu.
 
Såg att siffran för antal testade för förra veckan kommit ut vilket var 10300 jämfört med 9100 st veckan innan. Sett till positiva svar av dessa vilka var ca 1000 st (tog siffror för bekräftade fall från WHO förra måndagen samt i söndags) så stämmer de i stort överens med övriga länders ratio. Och då tar vi ju ändå väldigt riktade prover där vi egentligen borde få ett högre utfall med positiva svar tänker jag. Antal prov per capita ligger också någonstans i mitten jämfört med andra. Dessa siffror laggar ju en del för många länder och är nog inte de viktigaste för myndigheter att förmedla ut.

Känner att det ju ändå borde vara positivt? *greppar efter alla halmstrån det går*
 
Nej, det gör jag inte. Du är uppenbarligen för arg för att läsa vad det faktiskt står utan att lägga in helt egna tolkningar. Så jag slutar diskutera detta med dig nu.
Jo jag upplever det som du försvarar det, du är väl i någon sinnesstämning så du inte kan inse det ;). Man kan inte läsa en text utan i viss mån lägga in tolkningar, det är en del av att läsa en text, annars blir det obegripliga ord utan inbördes mening. Jag lägger dock inte till något utan det är det jag ser dig göra. Jag är inte det minsta arg dessutom så där tolkar du det helt fel , apropå egna tolkningar ;) som du kritiserar mig så för.
 
Såg att siffran för antal testade för förra veckan kommit ut vilket var 10300 jämfört med 9100 st veckan innan. Sett till positiva svar av dessa vilka var ca 1000 st (tog siffror för bekräftade fall från WHO förra måndagen samt i söndags) så stämmer de i stort överens med övriga länders ratio. Och då tar vi ju ändå väldigt riktade prover där vi egentligen borde få ett högre utfall med positiva svar tänker jag. Antal prov per capita ligger också någonstans i mitten jämfört med andra. Dessa siffror laggar ju en del för många länder och är nog inte de viktigaste för myndigheter att förmedla ut.

Känner att det ju ändå borde vara positivt? *greppar efter alla halmstrån det går*
Det är också positivt att antalet test ökar, hoppas de fortsätter att skruva upp kapaciteten.

Ser man till man till resultatet så är det ingen dramatisk ökning av fall utan går lite upp och ner.
 
Det är också positivt att antalet test ökar, hoppas de fortsätter att skruva upp kapaciteten.

Ser man till man till resultatet så är det ingen dramatisk ökning av fall utan går lite upp och ner.
Precis och eftersom ration test/upptäckta fall följer även de länder som testar mer och bredare trots att vi testar mer riktat känner jag en viss stabilitet iaf. Hade vi haft säg 9/10 positiva resultat så hade jag nog börjat ifrågasatt. Självklart är det ju bättre ju mer vi testar utefter att folk kan återgå till jobbet om de vet. Så absolut, testa mer!
 
Jo jag upplever det som du försvarar det, du är väl i någon sinnesstämning så du inte kan inse det ;). Man kan inte läsa en text utan i viss mån lägga in tolkningar, det är en del av att läsa en text, annars blir det obegripliga ord utan inbördes mening. Jag lägger dock inte till något utan det är det jag ser dig göra. Jag är inte det minsta arg dessutom så där tolkar du det helt fel , apropå egna tolkningar ;) som du kritiserar mig så för.

2 st ser att jag inte försvarar utan bara förklarar, du är den enda som anser det. Så jo, du läser in saker som inte finns. Eller missförstår med flit. Jag har dessutom flera gånger skrivit vad jag anser, så att påstå att jag försvarar det har absolut ingen grund i annat än att du VILL att det ska vara så.
Men bra att du inte är arg 👍
 
Blir så irriterad på personer som vägrar fatta läget och anpassa sig lite. Fick precis ett "Men vaddå, vi kan väl hålla kursen som vanligt i Stockholm om två veckor? Digital lösning funkar inte!" Ja för våra kunder KOMMUNERNA är så taggade på att skicka upp sin personal på kurser i Stockholm just nu där de ska sitta och dela kaffetermos i två dagar :banghead: Vi kanske också ska ta lite ansvar, dessutom, och inte kalla dem.
 
Såg att siffran för antal testade för förra veckan kommit ut vilket var 10300 jämfört med 9100 st veckan innan. Sett till positiva svar av dessa vilka var ca 1000 st (tog siffror för bekräftade fall från WHO förra måndagen samt i söndags) så stämmer de i stort överens med övriga länders ratio. Och då tar vi ju ändå väldigt riktade prover där vi egentligen borde få ett högre utfall med positiva svar tänker jag. Antal prov per capita ligger också någonstans i mitten jämfört med andra. Dessa siffror laggar ju en del för många länder och är nog inte de viktigaste för myndigheter att förmedla ut.

Känner att det ju ändå borde vara positivt? *greppar efter alla halmstrån det går*

Håller också tummarna för det!

Dock saknas de som dör utanför sjukvården i dödsfallsstatistiken. Det är endast svårt sjuka patienter som läggs in som testas. Exempelvis äldre som dör på vårdboenden testas inte postmortalt och finns därför inte heller med i statistiken. Men förhoppningsvis är det en mindre andel av fallen.
 
Det låter som du försvarar dem med näbbar och klor och bemöter varje kritiskt inlägg.

Störningar i trafiken och sjuka förare är inget direkt unikt, det är inget ovanligt med inställda tåg/bussar och de klarade trafiken veckan innan. Det är det lägre antalet resande som är unikt och att det är önskvärt med gott om plats.

Vad olika man kan tolka skriven text...

Jag tycker inte alls att MissFideli försvarar SL "med näbbar och klor". Jag tycker hon försöker förklara väldigt bra hur det förmodligen kan ha resonerats.
En enskild bussförare kan aldrig stå till svars för hur bussbolag, länstrafik etc. resonerar.
 
Var det inte nån som tog upp det här med resistenta bakterier tidigare i tråden? Artikeln (eller heter det krönika) som jag länkar till var läsvärd. Vet inte så mycket om journalisten som skrivit den sen innan, men blev nyfiken då han skrivit en del böcker som berör miljö och politik. Även denna artikel är på norska 🙈 blir ju lätt så för mig 🤓

https://www.aftenposten.no/meninger...-ckL5oCzHXkF91vqFGLdU6cOlbGsWUs8ZaQjRo_F8MUkM
 
Var det inte nån som tog upp det här med resistenta bakterier tidigare i tråden? Artikeln (eller heter det krönika) som jag länkar till var läsvärd. Vet inte så mycket om journalisten som skrivit den sen innan, men blev nyfiken då han skrivit en del böcker som berör miljö och politik. Även denna artikel är på norska 🙈 blir ju lätt så för mig 🤓

https://www.aftenposten.no/meninger...-ckL5oCzHXkF91vqFGLdU6cOlbGsWUs8ZaQjRo_F8MUkM
Det var jag som påtalade att jag såg ett sammanhang mellan att Italien och Spanien, som är de största antibiotikaförbrukarna inom EU, också har så stora dödstal.

Tack för artikeln!

Det är en enorm skillnad i hur mycket antibiotika som används i Sverige, Norge och Finland jämfört med dessa länder.

Det har dessutom länge pratats om att just det där med att många bakteriestammar i dessa länder är resistenta mot ett flertal sorters antibiotika.
 
https://www.expressen.se/nyheter/siffrorna-avslojar-de-hamnar-pa-intensiven/

Jag förstår att vissa blir oroliga men jag tycker det är lite väl ibland. Eller så kanske AB och Expressen snokar redan på sådana personer.

– Det är fortfarande, som tur är, ganska få avlidna i Sverige. Vad vi vet från andra länder är det en faktor att ha diabetes, men den är inte jättestor. Av alla som har diabetes är det försvinnande få som dör, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog, på Folkhälsomyndigheten.

Trots det har hon ökad puls och är konstant orolig. Jag tycker nog att folk i allmänhet tar det på stort allvar (vilket alla varslen från hospitality industrin visar) och inte sätter sin egen underhållning före andras hälsa. Om hon är så stressad så varför inte gå i helkarantän, just nu känns det som AG tar det på stort allvar och är i allmänhet ganska förstående.
 
https://www.expressen.se/nyheter/siffrorna-avslojar-de-hamnar-pa-intensiven/

Jag förstår att vissa blir oroliga men jag tycker det är lite väl ibland. Eller så kanske AB och Expressen snokar redan på sådana personer.



Trots det har hon ökad puls och är konstant orolig. Jag tycker nog att folk i allmänhet tar det på stort allvar (vilket alla varslen från hospitality industrin visar) och inte sätter sin egen underhållning före andras hälsa. Om hon är så stressad så varför inte gå i helkarantän, just nu känns det som AG tar det på stort allvar och är i allmänhet ganska förstående.

Jag tycker nog att det är fullt förståeligt att man blir både rejält rädd och stressad om man tillhör en riskgrupp som redovisas ha 28,6 % representation av att bli så sjuk att man hamnar på intensiven vid Corona smitta här hemma i det egna landet.

Tror även man bör vara lite försiktig i att säga gällande någon annan ”varför går man inte bara i totalkarantän då, det borde AG acceptera”. Dessutom så löser ju inte total karantän något på sikt såvida inte ett vaccin kommer ut och det lär det inte göra förrän tidigast i slutet av detta år om ens det. Hon kan ju inte sitta i total karantän i 10 månader. Så individen kommer ju vara subjekt till att troligtvis behöva få smittan precis som alla vi flesta övriga. Och då har jag full förståelse för att man blir rädd och stressad.
 
en liten fundering
Ni som har stannat hemma pga förkylningssymptom, har ni isolerat er från övriga familjen inom bostaden också eller lever ni som vanligt med era nära på hemmaplan?

MVH "vaknade i morse med huvudvärk och några tiondelar förhöjd temp, vilket i och för sig är normalt att jag gör då och då utan att vara sjuk, men i nuläget tar jag det säkra före det osäkra"...
 
Dagens spåkula:
Jag förutspår att New York inom kort blir USA:s Lombardiet.

New York state har over 20000 innevanare, de har i dag 5600 fall av covid-19 och 43 dodsfall ... De "stangde" hela staten (skolor, restauranter, etc) fore Mars 16.

Trumpen förnekar sig icke buissnes as usual är hans melodi :banghead:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5rzdv/trumps-krav-oppna-i-pask

Fast det spelar ju inte sa stor roll vad Trump sager nar de stater med flest innevanare sedan lange har stangt skolor, resturanger, och alla "non essential" har en grans pa 2-5 manniskor som far samlas i grupp. Har i Oregon slapper de flesta affarer in ett begransat antal manniskor i taget i affarer som fortfarande ar oppna (bara mat, apotek, etc) och ser till att det ar mer an 2 meter mellan alla som star i kassako.

Har ar toapapper fortfarande utplockat, men mjol, socker, jast, och salt har det inte varit brist pa sedan ett par veckor tillbaka. Daremot kunde jag inte hitta farsk kyckling i gar nar jag handlade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 118
Senast: Blossi
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Hemmet Förra tråden passerade 2000 inlägg så nu är det dags att byta tråd. Hoppas det för med sig större lycka i budgivningarna för @Voeux, mig...
47 48 49
Svar
969
· Visningar
105 507
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 164
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp