Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
New York state har over 20000 innevanare, de har i dag 5600 fall av covid-19 och 43 dodsfall ... De "stangde" hela staten (skolor, restauranter, etc) fore Mars 16.
Lite fler än 20000 är det väl?

Enligt uppgift har staten New York 30,811 smittade och 285 döda, var kommer dina uppgifter ifrån, min källa är https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

Det problematiska som jag ser är att det förmodligen är väldigt liten andel som är testade och att ökningen har varit stor de senaste dagarna.
 
Jag har fått rapporter från oroliga personer vars åldriga FÄDER inte verkar förstå allvaret.
En 90-åring som gruffade på grannens stallhjälp för att hon var ute och for. Han är närmare 90 och försummar aldrig ett tillfälle att gå ut att prata. Med henne, som inte ens fyllt 40...

Fruarna håller sig hemma medan makarna tuffar runt och träffar sina kompisar som förut.
 
en liten fundering
Ni som har stannat hemma pga förkylningssymptom, har ni isolerat er från övriga familjen inom bostaden också eller lever ni som vanligt med era nära på hemmaplan?

MVH "vaknade i morse med huvudvärk och några tiondelar förhöjd temp, vilket i och för sig är normalt att jag gör då och då utan att vara sjuk, men i nuläget tar jag det säkra före det osäkra"...

Jag och sambon håller oss ifrån varandra. Men vi har en 2.5 åring och det funkar liksom inte att köra samma metod med honom. Jag städar dock lite mer frekvent hemma än vanligt.

Mvh trött med huvudvärk
 
Lite fler än 20000 är det väl?

Enligt uppgift har staten New York 30,811 smittade och 285 döda, var kommer dina uppgifter ifrån, min källa är https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

Det problematiska som jag ser är att det förmodligen är väldigt liten andel som är testade och att ökningen har varit stor de senaste dagarna.

Sjalvklart ar det fler som bor i New York ... straxt over 20 millioner skulle det sta. (sa gar det nar man har brottom 🙄 )

as of today; 285 people have died and 30800 ar testade possitiva i New York. 46% av alla sjuka ar mellan 18-44 ar gamla och man ar i klar majoritet. Ungefar halften av alla covid-19 fall ar under 45 ar gamla.

I Sondags fordubblades fallen i NY ... men nu fordubblas de var 3.5 dag sa det har stannat upp lite.
NY lagger in nastan dubbelt sa manga pa sjukhus som "globally" med 18% av alla som ar testade.
 
Du har inte fått något recept heller? En anhörig till mig var också i kontakt med vården nyligen just gällande förnyelse av astmamedicin. SSK:n som tog emot samtalet sa att hen skulle kolla och ta det vidare till läkare. Sen blev det helt tyst, men när jag sa åt min anhöriga att logga in på 1177 och kolla aktuella recept, så fanns där ju ett.

Jag vet å andra sidan inte om min anhöriga haft rätt och uppdaterade kontaktuppgifter. Jag får alltid ett SMS när ett nytt recept är skrivet ...
Alltså stort tack för att du kommenterade detta, jag loggade in på 1177 och såg att jag hade fått förnyat recept! Jag tog för givet att jag skulle få ett sms om det men det hade de inte tid att kosta på sig i dess bråda dagar :D
 
Blir så irriterad på personer som vägrar fatta läget och anpassa sig lite. Fick precis ett "Men vaddå, vi kan väl hålla kursen som vanligt i Stockholm om två veckor? Digital lösning funkar inte!" Ja för våra kunder KOMMUNERNA är så taggade på att skicka upp sin personal på kurser i Stockholm just nu där de ska sitta och dela kaffetermos i två dagar :banghead: Vi kanske också ska ta lite ansvar, dessutom, och inte kalla dem.

En av mina bästa vänner jobbar med kommunal krisledning (!) och åkte på kurs i Sthlm en hel vecka, samma vecka som det brakade loss där. Fick mig att ifrågasätta hennes omdömesförmåga ganska så rejält för första gången ;)
 
Alltså stort tack för att du kommenterade detta, jag loggade in på 1177 och såg att jag hade fått förnyat recept! Jag tog för givet att jag skulle få ett sms om det men det hade de inte tid att kosta på sig i dess bråda dagar :D

Det är den skillnaden jag upplevt också - dvs för första gången ever fick jag inget sms trots att receptet låg inne. Jag fyllde i nytt i fredags så rentav snabbare för mig än det brukar ta ibland, plus att helgen då precis ”stoppade”.
 
Hälso- och sjukvårdsdirektören: ”Stormen är här”
UPPDATERAD IDAG 19:38PUBLICERAD IDAG 18:31
Det senaste dygnet har 18 patienter avlidit i region Stockholm på grund av coronaviruset. Totalt ligger siffran nu på 37 avlidna.

– Jag liknade den här smittan vid en storm tidigare i veckan. Nu kan jag säga att stormen är här, sade hälso-och sjukvårdsdirektören Björn Eriksson i en pressträff som region Stockholm höll i på onsdagskvällen.
300 på sjukhus
1070 personer i länet är nu konstaterat smittade, varav 111 bara det senaste dygnet. 300 vårdas på sjukhus, varav 64 har inkommit sedan igår.
– Nu är pressen på vården otroligt hög, det är en unik medicinsk utmaning. Vi gör en historisk omställning i vården på bara några veckor.
– Jag får frågan om vad vi behöver. Mest akut just nu är två saker: dels tillräckligt med skyddsutrustning, dels att ha bemanning för den ökande kapaciteten.
Vädjade om hjälp
Under presskonferensen vädjade Björn Eriksson om hjälp för att få ihop tillräckligt med resurser.
– Vi ber alla med sjukvårdsutbildning att bidra så mycket de kan. Vi tar emot all hjälp som vi kan få för det behövs nu, säger Björn Eriksson.
Bland annat vände han sig till nyexaminerade, de som lämnat branschen samt de som gått i pension.
– Vi betonar att det är nyligen pensionerade, de som är under 70 år i första hand, säger Björn Eriksson.
”Kommer att bli värre”
Totalt har 6 500 personer i länet testats för viruset. I nuläget vårdas 65 patienter på intensiven, 17 fler än dygnet innan. Sjukvårdsdirektören betonade att antalet smittade i åldersgruppen över 70 år har ”ökat dramatiskt”.
– Vi vet ännu inte hur långt vi har kommit i den här stormen. Men det kommer att bli värre.
– Vi är beredda på att gå upp till det högsta beredskapsläget, katastrofläge, säger Björn Eriksson i det fall läget kan komma att förvärras inom vården.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/18-nya-dodsfall-i-region-stockholm
 
Jag tycker nog att det är fullt förståeligt att man blir både rejält rädd och stressad om man tillhör en riskgrupp som redovisas ha 28,6 % representation av att bli så sjuk att man hamnar på intensiven vid Corona smitta här hemma i det egna landet.

Tror även man bör vara lite försiktig i att säga gällande någon annan ”varför går man inte bara i totalkarantän då, det borde AG acceptera”. Dessutom så löser ju inte total karantän något på sikt såvida inte ett vaccin kommer ut och det lär det inte göra förrän tidigast i slutet av detta år om ens det. Hon kan ju inte sitta i total karantän i 10 månader. Så individen kommer ju vara subjekt till att troligtvis behöva få smittan precis som alla vi flesta övriga. Och då har jag full förståelse för att man blir rädd och stressad.

Trots vad Anders Tegnell säger? Att en försvinnande liten del av diabetiker blir så sjuka att de kräver sjukhusvistelse?
 
Trots vad Anders Tegnell säger? Att en försvinnande liten del av diabetiker blir så sjuka att de kräver sjukhusvistelse?

Det enkla svaret är att ja jag har en förståelse för det utifrån det jag motiverade. Det handlar inte om vad som är troligt eller inte, utan att individer är individer och kan bli rädda och oroliga utifrån sådan i Expressen/andra media presenterad statistik.. 28,6 % är rätt mycket. Jag tycker man behöver ha respekt för det och inte tycka att ”det är ju bara” som utomstående som känner något annat. Jag tyckte jag motiverade det i posten .
 
Senast ändrad:
Suck, om man läser vad Björn Eriksson säger, fantastiskt om vissa som bunkrat munskydd och annat material skulle donera det till sjukvården. Det verkar vara en enormt stort problem antagligen inte hjälpt av tidigare materialkaos.
 
Det enkla svaret är att ja jag har en förståelse för det utifrån det jag motiverade. Det handlar inte om vad som är troligt eller inte, utan att individer är individer och kan bli rädda och oroliga utifrån sådan i Expressen/andra media presenterad statistik.. 28,6 % är rätt mycket. Jag tycker man behöver ha respekt för det och inte tycka att ”det är ju bara” som utomstående som känner något annat. Jag tyckte jag motiverade det i posten .

Med tanke på att hela branscher håller på att gå i konkurs särskilt då hospitality tycker jag att befolkningen redan tar det hela på allvar och inte sätter egna nöjen framför känsliga individers rädsla.
 
Med tanke på att hela branscher håller på att gå i konkurs särskilt då hospitality tycker jag att befolkningen redan tar det hela på allvar och inte sätter egna nöjen framför känsliga individers rädsla.

Absolut! Det var inte det jag reflekterade över, alls utifrån din post, vilket framgår.
 
Har bara en sak att saga: Stanna hemma sa mycket ni kan!
Ak inte till fjallen under paskveckan, jobba hemifran sa mycket det gar.

Forhoppningsvis kommer Sveriges regering till klarhet att anda sattet att minska/ sakta ner spridning ar att stanga icke-nodvandiga affarsrorelser. Stang granserna for icke-medborgare (kanske redan gjort?), satt alla som anlander till Sverige i 14dagars sjalvisolering (kanske ocksa gjort)

Jag som svensk har i Australien ser med forfaran hur situationen i Sverige accelerar mot katastrof. Det bor ju bara 10 milj invanare i Sverige men dodsfallen ar 3 ganger sa manga som har nere (36 v 8 gardagens siffra). Men vem vet kanske vi har nere gar mot en katastrof dock har manga delstater stangt sina granser for icke-boendes, vi far inte lamna Australien, alla restauranger, cafer etc. ar endast take-away, gym, badhus, traningshallar ar stangda. Skolorna i Victoria tog pasklov en vecka tidigare.
Regeringen har tagit fram stodpaket for folk som har eller kommer att forlora sin inkomst. Bankerna har tagit bort betalningskrav pa lan for smaforetag etc.

kort och sagt folk stannar hemma!

En mycket bra site att folja allt i grafik ar: Our World In Data
Den ger en bra insikt i vilka lander som har lyckats med att sakta ner spridningen av viruset.

Ta hand om er alls bukefalos medlemmar i dessa osakra tider
 
Så trött på att läsa om alla Egotrippade människor som tycker att de inte drabbar dem osv. Själv har vi mer eller mindre satt oss i självvald isolering. Alla studier sköter jag på distans, vi använder Zoom om vi måste prata med lärare eller Email. Vi försöker handla så lite som möjligen och de få gånger vi gör de så handlar vi ordentligt. Ända gången jag går ut är när jag ska till mitt lilla stall i skogen eller ta en promenad här ute på landet.
Visst de är inte så kul man tröttnar på att inte träffa folk men istället läser jag om människor som totalt skiter i de här och tycker att det är viktigare att de får göra saker istället för att bara acceptera läget :devil: :banghead:Herregud jag har lust att skrika rakt ut just nu på alla egotrippade människor som de finns i vårt avlånga land.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 506
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 338
Hemmet Förra tråden passerade 2000 inlägg så nu är det dags att byta tråd. Hoppas det för med sig större lycka i budgivningarna för @Voeux, mig...
47 48 49
Svar
969
· Visningar
105 022
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 709
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp