Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Enligt folkhälsomyndigheten så testar vi endast folk som behöver sjukhusvård och personal inom sjukvård och äldreomsorg.

Min egen mormor blev inlagd med dubbelsidig lunginflammation med påverkad andning och låg syresättning pga virus. Hon låg först på vanlig, öppen avdelning. Sedan efter 1,5 dygn där kom de på att de kanske skulle testa för covid-19 och isolera henne. Nu hade hon som tur var inte covid-19, utan det verkar vara något annat fel då hon även har väldigt lågt antal vita blodkroppar. Så det är ganska tydligt att de inte testar den stora massan när det tog så pass långt tid för henne att bli testad. Jag hoppas ju verkligen att hon är ett undantagsfall!
Men det här har ju diskuterats om och om igen. Bara för att vi prioriterar med tester betyder inte det att vi testar färre än andra länder. Det har ju flera gånger visats siffror i tråden som visar att vi testar fler och fler och även att vi testar lika mkt som andra.
 
Enligt folkhälsomyndigheten så testar vi endast folk som behöver sjukhusvård och personal inom sjukvård och äldreomsorg.

Min egen mormor blev inlagd med dubbelsidig lunginflammation med påverkad andning och låg syresättning pga virus. Hon låg först på vanlig, öppen avdelning. Sedan efter 1,5 dygn där kom de på att de kanske skulle testa för covid-19 och isolera henne. Nu hade hon som tur var inte covid-19, utan det verkar vara något annat fel då hon även har väldigt lågt antal vita blodkroppar. Så det är ganska tydligt att de inte testar den stora massan när det tog så pass långt tid för henne att bli testad. Jag hoppas ju verkligen att hon är ett undantagsfall!
Och en vän som kördes in med andnöd isolerades och testades direkt.
 
Men det här har ju diskuterats om och om igen. Bara för att vi prioriterar med tester betyder inte det att vi testar färre än andra länder. Det har ju flera gånger visats siffror i tråden som visar att vi testar fler och fler och även att vi testar lika mkt som andra.
Jag skrev inte att vi testade färre än andra länder. Jag skrev bara vilka vi testar.
 
Vi testar ju knappt alls. Det är inte konstigt att kurvan är platt då.
"Under vecka 12 har sammanlagt drygt 10 300 individers prover analyserats i Sverige. Detta kan jämföras med att nästan 9 000 individers prover analyserades vecka 11 och drygt 4 300 individers prover analyserades vecka 10. Totalt har drygt 24 500 individers prover analyserats sedan diagnostiken sattes upp i Sverige."

https://www.folkhalsomyndigheten.se...brott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/
 
Men det här har ju diskuterats om och om igen. Bara för att vi prioriterar med tester betyder inte det att vi testar färre än andra länder. Det har ju flera gånger visats siffror i tråden som visar att vi testar fler och fler och även att vi testar lika mkt som andra.

Jag har inga åsikter om hur vi prioriterar testerna. Men det gjorde i tråden jämförelser i smittspridning med länder som har en flerfaldigt mer aktiv testning än vad vi har. Visst, vi ligger väl nånstans i mitten gällande hur många vi testar, då måste vi ju också jämföra med de som testar på ungefär samma sätt som oss. Därför blir jämförelser med Norge, som testar typ sju gånger mer än vi, och Australien, vilka testar trefaldigt så många, helt meningslösa.
 
Jag har inga åsikter om hur vi prioriterar testerna. Men det gjorde i tråden jämförelser i smittspridning med länder som har en flerfaldigt mer aktiv testning än vad vi har. Visst, vi ligger väl nånstans i mitten gällande hur många vi testar, då måste vi ju också jämföra med de som testar på ungefär samma sätt som oss. Därför blir jämförelser med Norge, som testar typ sju gånger mer än vi, och Australien, vilka testar trefaldigt så många, helt meningslösa.
Källor?
 
Nej, du jämförde vår kurva med Australien, som testar ungefär tre gånger så mycket per 1milj inv som Sverige.

https://ourworldindata.org/grapher/covid19-tests-per-million-people?country=AUS+SWE
Jag svarade på ditt citat om att sverige inte testar, det gör vi. Och jämfört med de flesta andra länder, inte alla, så testar vi i samma omfattning och har motsvarande resultat i ration. Och detta med en väldigt riktad testning bara mot de som behöver inskrivning så ration borde egentligen ligga högre kan man tycka. Men jämför med tex Österrike som testar ungefär lika många per capita som Sverige men har mer än dubbelt så många smittade men vi låg lika på smittade för en dryg vecka sen.

Som jag skrev, siffrorna har många variabler och går inte att tolka rakt av men de ger trender och Australien har ju uppenbart testat fler från början men har först nu (efter datumet från din länk då de hade 700 bekräftade fall) börjat stiga kraftigt, det är en trend. Visar det sig att de har börjat testa fyrdubbelt (motsvarande deras ökning i antal fall) sen förra veckan så skulle ju din teori kunna stämma men de siffrorna har vi inte(?).

Och som @ameo skrev, det är ju för vårdens skull vi vill ha en låg kurva och iom det, är det just dessa vi testar i första hand.

Bara att man utför många tester är ju relativt ointressant utan det är ju vad du hittar som sen är det intressanta (om man itne tänkt köra isoleringsmetoden typ som sydkorea väl gjorde men det är lite sent nu). Och sen behöver man börja bryta ner på åtminstone veckobasis för att få en intressant utveckling.
 
Jag tycker överhuvudtaget att det blir lite knasigt att jämföra med andra länder. Det kan ju skilja enormt mycket i befolkningsmängd vilket kan göra att siffrorna ser annorlunda ut i statistiken. Rent geografiskt så kan det även skilja väldigt mycket. Jag menar, att vi inte testar jättemycket i tex norrland när vårat "epicentrum" är Stockholm är ju inte så konstigt. Landet är avlångt!

Statistik går att vända och vrida hur mycket som helst, och det är helt omöjligt att ta med alla variabler i det. Testar vi för lite? För mycket? Idag vet ju ingen, man kan gissa såklart.

Men om vi bara väntar så lär vi upptäcka hur det går. Vad som kanske var rätt eller fel kommer alltid vara svårt att säga eftersom man bara kan veta vad utfallet blev av det vi faktiskt gjorde.

Vill man uppnå flockimmunitet så tror jag att vår strategi kan vara ganska så bra. De som kan jobbar hemifrån, de som pluggar gymnasie eller högre nivå pluggar hemifrån.


Sen är ju hela frågan om vi faktiskt utvecklar immunitet mot viruset en helt annan sak. Det vet vi ju inte än, utan det hänger på hur pass stabilt viruset är.
 
Enbart siffror på antalet test säger inte i sig om kurvorna är jämförbara eller inte.
Det beror ju på en massa andra faktorer också. Det kan dessutom vara så att formen på dem kan jämföras även om de absoluta talen på smittade som andel av totalbefolkningen inte är jämförbara.

Med en hyfsat stabil urvalsprincip för vilka som testas kan tendenserna för utvecklingskurvan fortfarande vara hyfsat korrekt, även med ett mindre urval. Det hänger på hur representativ urvalsgruppen är och om det är de totala fallen eller de "samhällskritiska" fallen som är mest intressanta att ha koll på.
Vet vi hur Australien gör sitt urval?

Så enbart det argumentet säger inte nödvändigtvis att det är något fel på @Kirre s slutsats.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 097
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Hemmet Förra tråden passerade 2000 inlägg så nu är det dags att byta tråd. Hoppas det för med sig större lycka i budgivningarna för @Voeux, mig...
46 47 48
Svar
949
· Visningar
102 063
Senast: dobbis
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 181
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp