Curlar vi män i sängen? (utbruten från Dejtingtråden 32)

Jag snubblade över en krönika idag som jag tyckte var intressant!
Vore kul att höra era tankar... är det såhär? Känner ni igen er? Eller inte?

https://veckorevyn.com/nyheter/roster/varfor-curlar-vi-man-i-sangen/


Jag tycker absolut det ligger något i artikeln - kanske knte gällande långa relationer, men def när det kommer till ons eller andra kortvariga situationer.

Tycker männen brukar vara ganska splittrade mellan att nästan ignorera kvinnans njutning, och de som inte ger sig förrän hon kommer, till den grad att det nästan kan bli tröttsamt.
Den senare gruppen är ju dock mycket mer kul att ha sex med.

Jag tycker inte det är konstigt att det kan vara svårt att vara tydlig med vad man gillar, framförallt om man kanske inte har så mycket erfarenhet, och det blir lätt ett fokus på mannen, eftersom det är så mycket enklare och tydligare med vad som krävs.

Lösningen? Förmodligen mer artiklar som denna, som leder till mer samtal som kan ge kvinnor mer självförtroende och män mer medvetenhet om att lite in och utande inte är tillräckligt
 
Jag tycker absolut det ligger något i artikeln - kanske knte gällande långa relationer, men def när det kommer till ons eller andra kortvariga situationer.

Tycker männen brukar vara ganska splittrade mellan att nästan ignorera kvinnans njutning, och de som inte ger sig förrän hon kommer, till den grad att det nästan kan bli tröttsamt.
Den senare gruppen är ju dock mycket mer kul att ha sex med.

Jag tycker inte det är konstigt att det kan vara svårt att vara tydlig med vad man gillar, framförallt om man kanske inte har så mycket erfarenhet, och det blir lätt ett fokus på mannen, eftersom det är så mycket enklare och tydligare med vad som krävs.

Lösningen? Förmodligen mer artiklar som denna, som leder till mer samtal som kan ge kvinnor mer självförtroende och män mer medvetenhet om att lite in och utande inte är tillräckligt
Nu är det väldigt många år sedan jag hade många sexpartners men på den tiden var det verkligen inte vanligt med själviska män. De allra flesta var noga med att även jag skulle njuta.

Fast ibland var det tillräckligt att bara ha en snabbis. Som en bukefalist nån gång skrev "ibland vill man bara ha korv i burken" :D

Känns ledsam att dagens kvinnor inte hittar mer medvetna män? All utveckling går verkligen inte framåt.
 
För min del har det varit väldigt blandat. Är 34 år och har legat med ett 50-tal män, ålder varierat mellan 20-60isch. Jag skulle säga att majoriteten män mest fokuserat på sig själva, eller förmodligen på allvar trott att alla kvinnor får orgasm genom penetrativt sex. När jag började få ett aktivt sexliv pratades det heller inte om kvinnans rätt till orgasm på samma sätt som idag, och sex blev därför mest fokus på mannens njutning. Å andra sidan älskade jag sex även då, så vid den tiden gjorde det inget. Det var kul att ligga runt i alla fall!

För egen del kräver orgasm under sex/oralsex en hel del jävla koncentration och om han så vickar på stortån vid fel tillfälle så får han vackert börja om. :cautious: Vibrator underlättar betydligt! Nu är jag ju i ett fast förhållande sen över åtta år tillbaka, men skulle jag bli singel igen (gud förbjude) och ligga runt hade jag säkerligen fokuserat på min egen njutning desto mer än vad jag gjorde förr, nu när jag vet vad det faktiskt kan ge sexlivet.

Artikeln i sig tycker jag nog är ganska trist, egentligen? Det är något med attityden som skaver, som att det skulle vara så himla självklart att kvinnor kan komma under sex/oralsex. Det kan vara hur svårt som helst, och ibland är det bara gött att ligga utan en tanke på att man måste nå orgasm. Att män däremot borde intressera sig mer för kvinnans njutning, där är jag helt med. Men kvinnors förmåga till orgasm ser nog väldigt olika ut, så nog kan det finnas behov för viss guidning.
 
Nu är det väldigt många år sedan jag hade många sexpartners men på den tiden var det verkligen inte vanligt med själviska män. De allra flesta var noga med att även jag skulle njuta.

Fast ibland var det tillräckligt att bara ha en snabbis. Som en bukefalist nån gång skrev "ibland vill man bara ha korv i burken" :D

Känns ledsam att dagens kvinnor inte hittar mer medvetna män? All utveckling går verkligen inte framåt.

Jag har ett ganska ... liberalt ar, och mannen med intresse for kvinnans njutning ar definitivt fler an de som inte, men de forekommer definitivit - och som @Fruentimber sager sa kan det vara svart att veta om det ar ointresse eller okunskap som ar drivande....

Gallande medvetenhet - Det ar visserligen en lag ribba, men jag marker en stor medvetenhet och lyhordhet kring samtycke, vilket jag skulle gissa ar en hyfsat stor utveckling over de senaste decennierna? Det finns definitivt rum for mer utbildning kring kvinnlig orgasm - daremot haller jag igen med @Fruentimber att aven ett fokus pa orgasm kan vara trottsamt, och att sex kan vara kul och njutbart utan att komma - speciellt nar det handlar om ett ONS dar man inte har ratt knappar pa varandra
 
Jag tänker att de män som bara fokuserar på sin egen njutning och struntar i kvinnan också är de som inte alls är främmande för tjatsex och andra typer av tvång/våldtäkter. De ser inte kvinnan som en levande människa med egna behov utan som någonstans att tömma. Helt vidrigt är vad det är. Jag har träffat på ett antal sådana i mitt liv och gemensamt för dem alla är egoismen inte bara i sängen utan även i övrigt. De kör sitt eget race, de är ju män och anser sig inte behöva göra något annat än det som gagnar de själva. Det de missar är att även någon annans njutning kan vara enormt njutningsfull men i sin egoism missar de den möjligheten.

Personligen kan jag säga att hade jag behövt en vibrator ihop med min partner så hade jag sett mitt sexliv som fullkomligt värdelöst.
 
Jag har enormt svårt för att komma tillsammans med en man även om han gör rätt... en man som i det läget kämpar som en iller att få mig att komma blir rätt tröttsam helt ärligt. Ska jag vara garanterad att komma är det vibrator som gäller.

Jag är lite som @Fruentimber, jag har alltid tyckt sex är kul men i början av mitt aktiva sexliv var det inte mycket snack rent allmänt om kvinnans njutning. Det har kommit mer på senare år, hand i hand med samtyckesdiskussionerna.

De som har varit bäst av de 30+ som jag varit med är de som velat att jag njuter men inte är fixerade vid orgasmen. Resan dit ska ju vara trevlig och blir det så att en kommer är det ännu trevligare men inte ett krav ;)

Plus att ett hett ONS i en skrubb kan vara enormt trevligt även utan orgasm :D
 
Försökte verkligen tänka efter om jag nånsin haft sex med någon som inte tänkt på min njutning och gett mig orgasm men nej 😊 jag kanske har haft tur 🙈 Jag upplever snarare att det kan bli tvärtom, lite onödigt mycket fokus på att orgasm är det enda sättet att njuta.

Vad härligt med de erfarenheterna! Fast, ja det kan ju slå över på det håller också...
Kan nog säga att alla har försökt men ingen har lyckats. Men så är jag ganska omöjlig oxå. 🤷🏻‍♀️
Men bra ändå att alla försökt! Tråkigt att ingen lyckats hittills!

Har liknande upplevelser som @Migo tyvärr. Fast också inkl ett lyckligare slut lyckligtvis.



Jag tänkte också det först. The Guy tror mer på i vilka kretsar man rör sig. Jag är nog beredd att tro mer på honom än min åldersgissning faktiskt även om jag hoppas och tror att en vettig kvinnosyn sprider sig mer och mer.



För mig är det är fin balansgång. Precis som @strawberrysylt har jag också rätt svårt att prata om sex, i typ alla avseenden. Eller, jag är ju allmänt jävla skitkass på att se till mina egna behov alltid i relation till andra. Jag vågar tex aldrig föreslå att ta rast när jag jobbar med något jag är osäker på eller med någon jag är osäker med om jag så är svimfärdig och är glad mina kollegor har med det i utbildningen när det passar att ta rast för att slippa bli det 😆

Så jag måste ändå inse att jag är ingen lätt person att ha sex med. Jag får liksom prestationsångest bara av tanken att ens berätta om vad för simpelt som helst som jag skulle föredra/ändra på/vilja så det funkar ändå inte direkt i den situationen. Samma sak kan lätt hända om jag noterar det vid senare tillfällen att killen faktiskt försöker följa vad jag sagt. Och motsatsen om han gör något jag bett honom låta bli/han inte förstått leder enbart till att jag fryser. Finns inte många sätt att göra rätt tänker jag.

Fast för att koppla till artikeln så GÖR det ju faktiskt det. Jag vet faktiskt inte riktigt om jag är med på idén att var och en ansvarar för sin egen njutning. För mig så förlorar jag lite syftet med att ha sex med någon annan då. Det är ju en jävla skillnad på att ha sex med någon som faktiskt på riktigt uppskattar att ge njutning vs när man i bästa fall upplever att de ser det som en prestation eller någon sorts rättvisa.

Intressant det där med vilka kretsar man rör sig i. Det stämmer nog! Kanske en kombination eller att båda stämmer, olika för olika personer?

Men precis, jag är/har varit likadan. För min del bottnar det nog i mitt dåliga självförtroende, att jag inte känt att jag är värd att någon ska anstränga sig för... 🙁. Fast det är klart jag är! Ändring där!
Plus att jag inte har så mycket erfarenhet och därför blir osäker.

Hmm... Jo, en kombination kanske? Inte bara ansvar för sin egen njutning, men inte bara fokus på den andra heller... Att man vill att den andra ska ha det skönt, men samtidigt tänker lite på sig själv...

Jag känner inte alls igen mig. I alla fall inte i den ålderskategorin hon refererar till. De män i min egen ålder och något år äldre jag haft sex med har alla varit måna om min orgasm och vissa har försökt utan att riktigt ha pejl på läget. Andra har varit riktigt duktiga. Men, de 90-talister jag haft sex med har varit riktigt duktiga allihop. De har dunderkoll på läget, vet precis vad som behöver göras och ber nästan om ursäkt ifall det tar lite tid eller om de själva kommer innan man själv kommit. Den service som jag upplever att jag får av 90-talisterna är milslångt ifrån den jag får av 70-talisterna, där vissa gladeligen menar att sexet är över för att de har kommit. Jag har inte haft sex med 2000-talet än, men de börjar ju bli lovliga nu så vi får se hur det blir.

Jag ligger väl på ungefär medelantal av sexpartners vad en kvinna i 40-årsåldern har legat med.

Vad intressant! Då låter det ju som om det finns hopp eller vad man ska säga!
Toppen om samhället ser annorlunda ut nu när det gäller synen på sex? Det bör ju gälla även kvinnor då, att de tar för sig mer?
Jag har aldrig legat med någon 90-talist, tror jag, så kan inte uttala mig. :D

Jag känner inte igen mig, varken i relationer eller ONS. Som någon skrev ovan, ibland kan det nästan bli lite väl mycket fokus på just orgasm. Men, sen har ju kvinnor oftast svårare till orgasm än män, så jag förstår att många hjälper till själva också. Jag ser ingen prestige i att just han måste lyckas på egen hand varje gång, utan man har ju sex tillsammans och gör det som är skönt. Så länge båda anstränger sig för varandras njutning så ser jag inget problem i att en ibland hjälper till och ibland inte.

En snubbe som inte ens visar intresse för att försöka? Nej honom hade jag slutat ligga med.

En annan tanke som slår mig är kvinnorna i denna artikel verkligen har bjudit in till det. Såklart finns det massa män som skiter i, men det finns säkert många som också är lite osäkra och om kvinnan alltid tar fram en vibrator eller hjälper till själv så kanske han tror att hon vill ha det så. Att kommunicera, framför allt i en relation känns jätteviktigt. Det gäller ju såklart männnen också då, att fråga och inte bara luta sig tillbaks. Jag bara menar att det takes two to tango.

Precis du har rätt, det är ju ett teamwork, något man gör tillsammans. Jag håller med dig, visst kan man hjälpa till själv, så länge partnern visar intresse.
Ja, kommunikation är verkligen a och o. Ingen är ju tankeläsare.

Jag tycker absolut det ligger något i artikeln - kanske knte gällande långa relationer, men def när det kommer till ons eller andra kortvariga situationer.

Tycker männen brukar vara ganska splittrade mellan att nästan ignorera kvinnans njutning, och de som inte ger sig förrän hon kommer, till den grad att det nästan kan bli tröttsamt.
Den senare gruppen är ju dock mycket mer kul att ha sex med.

Jag tycker inte det är konstigt att det kan vara svårt att vara tydlig med vad man gillar, framförallt om man kanske inte har så mycket erfarenhet, och det blir lätt ett fokus på mannen, eftersom det är så mycket enklare och tydligare med vad som krävs.

Lösningen? Förmodligen mer artiklar som denna, som leder till mer samtal som kan ge kvinnor mer självförtroende och män mer medvetenhet om att lite in och utande inte är tillräckligt

Jag håller med! Det behövs fler artiklar som denna och ett öppet klimat kring att fråga och diskutera!
Jag har som sagt inte så mycket erfarenhet och att läsa om era erfarenheter ger ju mig en vidare syn och förståelse och gör mig säkrare.

För min del har det varit väldigt blandat. Är 34 år och har legat med ett 50-tal män, ålder varierat mellan 20-60isch. Jag skulle säga att majoriteten män mest fokuserat på sig själva, eller förmodligen på allvar trott att alla kvinnor får orgasm genom penetrativt sex. När jag började få ett aktivt sexliv pratades det heller inte om kvinnans rätt till orgasm på samma sätt som idag, och sex blev därför mest fokus på mannens njutning. Å andra sidan älskade jag sex även då, så vid den tiden gjorde det inget. Det var kul att ligga runt i alla fall!

För egen del kräver orgasm under sex/oralsex en hel del jävla koncentration och om han så vickar på stortån vid fel tillfälle så får han vackert börja om. :cautious: Vibrator underlättar betydligt! Nu är jag ju i ett fast förhållande sen över åtta år tillbaka, men skulle jag bli singel igen (gud förbjude) och ligga runt hade jag säkerligen fokuserat på min egen njutning desto mer än vad jag gjorde förr, nu när jag vet vad det faktiskt kan ge sexlivet.

Artikeln i sig tycker jag nog är ganska trist, egentligen? Det är något med attityden som skaver, som att det skulle vara så himla självklart att kvinnor kan komma under sex/oralsex. Det kan vara hur svårt som helst, och ibland är det bara gött att ligga utan en tanke på att man måste nå orgasm. Att män däremot borde intressera sig mer för kvinnans njutning, där är jag helt med. Men kvinnors förmåga till orgasm ser nog väldigt olika ut, så nog kan det finnas behov för viss guidning.

Tänkvärt!
Jo, absolut det är inte självklart med orgasm, men att intresset för kvinnans njutning finns kan ju räcka långt. Sen måste man kanske inte komma. Sen blir man väl mer samkörd i en lång relation också som sagt :).

Jag har ett ganska ... liberalt ar, och mannen med intresse for kvinnans njutning ar definitivt fler an de som inte, men de forekommer definitivit - och som @Fruentimber sager sa kan det vara svart att veta om det ar ointresse eller okunskap som ar drivande....

Gallande medvetenhet - Det ar visserligen en lag ribba, men jag marker en stor medvetenhet och lyhordhet kring samtycke, vilket jag skulle gissa ar en hyfsat stor utveckling over de senaste decennierna? Det finns definitivt rum for mer utbildning kring kvinnlig orgasm - daremot haller jag igen med @Fruentimber att aven ett fokus pa orgasm kan vara trottsamt, och att sex kan vara kul och njutbart utan att komma - speciellt nar det handlar om ett ONS dar man inte har ratt knappar pa varandra

Skönt att medvetenheten kring samtycke ökat! Det har jag själv också erfarenhet av. Säger som du, låg ribba, men bra ändå.

Utbildning kring kvinnliga orgasmer, ja. Det behövs mer. Men som sagt diskussioner som denna och att man (iaf för min del handlar det om att våga) vågar prata/diskutera mera med sina sexpartners och i sin vänkrets tror jag är väldigt viktigt :).

Vad kul att det blev en diskussion!
 
Personligen kan jag säga att hade jag behövt en vibrator ihop med min partner så hade jag sett mitt sexliv som fullkomligt värdelöst.
Good for you att du har lätt för att komma... Jag är 39 och har hittills aldrig kommit med någon annan än mig själv närvarande. Jag njuter fortfarande av sex även utan orgasm, och har senaste åren träffat på några stycken som fått mig nära gränsen, men jag har inte legat nog många gånger med dem för att vara så avslappnad att jag kan komma.
 
Det de missar är att även någon annans njutning kan vara enormt njutningsfull men i sin egoism missar de den möjligheten.

Personligen kan jag säga att hade jag behövt en vibrator ihop med min partner så hade jag sett mitt sexliv som fullkomligt värdelöst.

Håller med. Det känns självklart att man vill att den andra ska ha det skönt och att man då får ut mera av sexet själv också. Men det är inte självklart tydligen.

Oj, det var hårda ord! Men förstår att det är din personliga åsikt.

Jag har enormt svårt för att komma tillsammans med en man även om han gör rätt... en man som i det läget kämpar som en iller att få mig att komma blir rätt tröttsam helt ärligt. Ska jag vara garanterad att komma är det vibrator som gäller.

Jag är lite som @Fruentimber, jag har alltid tyckt sex är kul men i början av mitt aktiva sexliv var det inte mycket snack rent allmänt om kvinnans njutning. Det har kommit mer på senare år, hand i hand med samtyckesdiskussionerna.

De som har varit bäst av de 30+ som jag varit med är de som velat att jag njuter men inte är fixerade vid orgasmen. Resan dit ska ju vara trevlig och blir det så att en kommer är det ännu trevligare men inte ett krav ;)

Plus att ett hett ONS i en skrubb kan vara enormt trevligt även utan orgasm :D

Vad tråkigt att du har svårt för att komma. Men då är det ju bra att det finns sexleksaker! Och också bra att orgasm faktiskt inte är det enda rätta, utan att det kan vara väldigt skönt ändå.

Good for you att du har lätt för att komma... Jag är 39 och har hittills aldrig kommit med någon annan än mig själv närvarande. Jag njuter fortfarande av sex även utan orgasm, och har senaste åren träffat på några stycken som fått mig nära gränsen, men jag har inte legat nog många gånger med dem för att vara så avslappnad att jag kan komma.

Skriver under där. Jag är 34 (snart 35) och har aldrig heller kommit tillsammans med någon.
Jag skulle inte se det som något dåligt om jag/vi skulle använda en vibrator för att jag skulle komma, eftersom jag inte ens vet själv vad som skulle fungera för att jag skulle komma utan. Men, sen tänker jag mig att om det skulle bli ett långvarigt förhållande så får man väl försöka ta sig dit, genom kommunikation, kanske går det, kanske inte.
 
Jag tänker att de män som bara fokuserar på sin egen njutning och struntar i kvinnan också är de som inte alls är främmande för tjatsex och andra typer av tvång/våldtäkter. De ser inte kvinnan som en levande människa med egna behov utan som någonstans att tömma. Helt vidrigt är vad det är. Jag har träffat på ett antal sådana i mitt liv och gemensamt för dem alla är egoismen inte bara i sängen utan även i övrigt. De kör sitt eget race, de är ju män och anser sig inte behöva göra något annat än det som gagnar de själva. Det de missar är att även någon annans njutning kan vara enormt njutningsfull men i sin egoism missar de den möjligheten.

Personligen kan jag säga att hade jag behövt en vibrator ihop med min partner så hade jag sett mitt sexliv som fullkomligt värdelöst.

Det ar har gransen kring ointresse gallande ovetenskap tanker jag - jag kan komma pa tva killar som jag legat med det senaste aret dar jag inte upplevt nagot storre fokus pa min njutning, och jag skulle inte saga att nagon av dem var sa illa att de inte "ser kvinnan som en levande varelse med ett eget behov".
Det handlar ju helt klart om ett spekrtrum, snarare an en binar situation dock, och dalig kvinnosyn leder absolut till daligt sex, men jag ville val mest gora poangen att jag inte tror att daligt sex inte alltid behover handla om dalig kvinnosyn
 
Men vilka trista typer ni träffar! Jag har haft massor med ONS tidigare och generellt har det handlat om bådas njutning och inte bara hans. Jag visar vad jag gillar, leder dem rätt om det behövs och talar även om vad jag tycker om. Några har verkligen fått mig att gå upp i brygga trots att jag inte trott jag skulle kunna komma efter några flaskor vin.

Åkte på semester fyra dagar för ett par år sedan med en jag känner och vi var helt slut när vi åkte hem, det blev inte många timmars sömn och han tvekade aldrig att gå ner på mig även om han redan kommit själv. Jag har aldrig haft så mycket sex med någon på så kort tid tror jag, han förvånade mig verkligen hur ofta han orkade. Han är en -58, själv har jag nog mest legat med 60-talister och nån 70-talist, frågar inte efter leg. :angel:
 
Blev 30 år i år och har haft sex med under 10 personer, är en riktig "förhållandeperson" så har inte haft några ONS utan bara legat med män jag dejtat/varit tillsammans med. Var bara med min allra första kille som jag aldrig fick någon orgasm, och där berodde det helt klart på okunskap från bådas sida. Nu är jag i ett förhållande sedan 9 år tillbaka så det var längesedan jag var med någon ny. Men förutom den första då så har alla haft mycket fokus på mig och min njutning. Sen har någon sysslat med "sex-tjat" osv, så allt har inte varit bra ändå...

Jag har förstått under de senaste åren att jag har väldigt lätt för att komma. Det är ju verkligen ett ämne som blivit vanligare att prata om och skriva om (tex artikeln i TS) på senare tid. För MIG (vill absolut inte shamea någon) hade det varit ett dåligt ligg om jag inte kom eller om jag hade behövt använda någon sexleksak eller hjälpa till själv. Har verkligen inte varit bra på att prata om sex/uttrycka vad jag gillar genom åren så har väl haft en del tur med killarna plus då att jag har turen att ha lätt för att få orgasm.
 
Alltså, jag har blivit förvånad om killar/män alls försökt, och i tidigare diskussioner med vänner (typ när vi gick i gymnasiet) så var det likadant för alla. Är först nu efter att jag fyllt 30 som jag råkat hitta en som faktiskt är bra (de tidigare kan knappast ha varit bra för någon med tanke på hur obrydda och respektlösa de varit, så det har inte bara handlat om att passa dåligt ihop). Kanske har det blivit bättre nu jämfört med för 10 år sedan. Han jag träffar nu är yngre än mig, också den första jag träffar som är flera år yngre. Om det hänger ihop med ålder så är det ju åtminstone positivt för tjejer som är yngre än vad jag är.
 
Alltså, jag har blivit förvånad om killar/män alls försökt, och i tidigare diskussioner med vänner (typ när vi gick i gymnasiet) så var det likadant för alla. Är först nu efter att jag fyllt 30 som jag råkat hitta en som faktiskt är bra (de tidigare kan knappast ha varit bra för någon med tanke på hur obrydda och respektlösa de varit, så det har inte bara handlat om att passa dåligt ihop). Kanske har det blivit bättre nu jämfört med för 10 år sedan. Han jag träffar nu är yngre än mig, också den första jag träffar som är flera år yngre. Om det hänger ihop med ålder så är det ju åtminstone positivt för tjejer som är yngre än vad jag är.

Det är intressant det här som flera skrivit om att yngre killar är bättre på/har en annan syn på sex och att kvinnan ska ha det skönt.
Tidigare har jag tänkt att yngre = ingen/lite erfarenhet = dåligt. Men det verkar ju vara tvärtom!
Och som sagt, det bådar ju gott om samhällssynen håller på att bli bättre!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 851
Senast: Jenka
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 438
Senast: Avalbane
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp