Cyklar i trafiken

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Neko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 214
  • Visningar Visningar 17 584
Sv: Cyklar i trafiken

Att cykla ger tio val var hundrade meter. Cykelbanan är slut, är detta en cykelbana, hur korsar jag vägen, vart är det meningen att jag ska vara i denna korsning. Detta är en cykelöverfart men bilisterna bryr sig inte.
De vägar med cykelbana där jag blir irriterad om cyklarna är på vägbanan är de med långa och fina cykelbanor som är tomma från både hundar och barnvagnar.
Exempel.
Märsta - Rosersberg.
Nyköping - Oxelösund fram till Stjärnholm.

Den anvisade vägen tar tio minuter längre tid än den kortaste och tåget väntar.
Men det måste man acceptera.
Jag får inte göra hål i staketet och köra upp direkt på motorvägen från mitt hus i Knivsta, jag måste åka hela vägen runt sjön för att köra på på påfarten.
Trots att det tar 15 min mera tid.

Man kan inte bara köra på som man vill för att det är litet besvärligt att göra rätt.

Ingen tror att en cyklist kan ha bråttom, de kan gott åka omvägar hela tiden, de kan gott ha fyra trafikljus att passera i en korsning istället för ett.
Jodå men cyklisten likväl som bilisten måste ändå följa trafikreglerna.
Man kan inte köra som en dåre bara för att man inte sett till att ha tillräckligt med tid för sin resa.

Det är ju säkert lite farligt, trafik är ju lite farligt, eftersom bilister kanske inte alltid visar hänsyn. Men alternativet att inte åka genom rondellen fanns sannolikt inte och alternativet att en bil faktiskt skulle vänta och släppa förbi är så långt från verkligheten att det inte finns. De gör inte sådant för cyklister, de följer inte vanlig hänsyn gentemot dem.

Suck, men vad jag säger rakt ut är att trafiken är uppbyggd på ett sätt som gör det väldigt svårt. Vad jag säger är klaga på den som byggde trafiksituationen inte på den som drabbats av den.

Och sedan som sagt, jag har inga problem med cyklister, det är du som har dem.

Varför skulle det inte gå att cykla 100% lagligt?

Under mina tio år som cyklist i Stockholms innerstad följde jag reglerna, allfrån trafikreglerna till cykelns utrustning. Det var inte särskilt svårt.

Vad jag säger är klaga på den som byggde trafiksituationen inte på den som drabbats av den.

Jag klagar på trafikanter som inte följer reglerna.
I just den här tråden så är det de cyklister som inte följer reglerna som får sig en skopa.

Att jag skulle tycka att det är okej att bryta mot reglerna för att de är "dumma" finns inte på kartan.
Det är reglerna som gör att vi skall veta vad andra i trafiken tänker ta sig för.

Tja jag skulle varje dag valt en bra cykelbana framför en väg, och sitter oftast på cykelbanan. Varför skulle dina cyklister vilja vara på vägen om cykelbanan är bra, så sannolikt är det ngt fel på den. Eller det kanske saknas påfart och är ett jättedike med vatten till den som de inte kan bära cyklarna över.

De kanske cyklar i 60 och det finns enstaka hål eller rötter du inte ser som skulle kunna skicka någon till sjukhuset. Cykelbanor har väldigt ofta sprucken asfalt pga rötter och de kommer mycket plötsligt, extremt otäckt.

(När jag cyklar utanför cykelbana brukar det hända i stan, min cykelbana till jobb är ovanligt illa anpassad för cyklar som har lite bråttom och leder upp och ned på väg, har rullgrus som är jätteläskigt! långt in på våren, grusas knappt och har skridskobana på vintern, när det inte är snömodd. Men vissa vinterdagar när snön plattat sig är den inte illa. På andra sidan vägen (inte längs med skogen), från jobb är jag alltid på cykelbanan.)

När tillräckligt många gör "fel" kan det vara situationen som är fel... lättare att försöka åtgärda den.

Jag klagar på trafikanter som inte följer reglerna.
I just den här tråden så är det de cyklister som inte följer reglerna som får sig en skopa.

Fast jag har aldrig sett liknande trådar här på Buke om andra trafikanter. Någonsin. Bara om cyklister. Och dessa trådar kommer upp varje vår.......

Dessutom misstänker jag att problemet (som tydligen existerar) är begränsat till vissa storstadsområden. Under mina år på vägarna som bilist, och de är många, har jag ALDRIG haft problem med cyklister. Inte en-endaste-gång. Jag har ALDRIG stött på det ni beskriver.

Däremot har jag svurit ramsor över andra bilister, ofta, ofta.

Alltså åtgärdar man felet genom att uppmärksamma beslutsfattarna på felet, inte bryta mot lagen, två fel gör inte ett rätt.

Cykelvägen I_U syftar på är väldigt fin och går mellan vägen och åkermark. Det dräller av lagbrytande cyklister i Sthlmsområdet, det spelar ingen roll att det finns separata cykelbanor med gräsremsa mellan väg och cykelbana, majoriteten av cyklistena är lata och orkar inte svänga in utan ligger hellre kvar och masar sig.

Jag har precis som Görel klarat av att bo och cykla inom och utanför tullarna i Sthlm utan att bryta mot lagen. Jag cyklade inte mot rött, på trottoarerna, i gångtunnlar eller mot enkelriktat. Att någon inte skulle ha körkort är ingen ursäkt, det är din skyldighet som trafikant att kunna trafikreglerna.

Den anvisade vägen tar tio minuter längre tid än den kortaste och tåget väntar.

Under en period var jag tvungen att använda vår motorsvaga lilla veteranbil som pendlarbil och fick då uppleva att startar man sent så kommer man sent fram. Efter det har jag blivit liiite bättre på att planera min tid. Att tåget skulle vänta och man måste cykla en längre väg är inget skäl att bryta mot trafikreglerna. Oavsett om man åker bil eller cyklar.

Varför skulle det inte gå att cykla 100% lagligt?

Under mina tio år som cyklist i Stockholms innerstad följde jag reglerna, allfrån trafikreglerna till cykelns utrustning. Det var inte särskilt svårt.

Nej, precis. Om nu cykelbanan t.ex. upphör så får man följa vägen precis som andra och efter gällande trafikregler. Borde funka även i större städer.

Varpå någon blir förbannad och tycker du är oförutsedd ;)

kn;

Det är det jag säger, jag kör dagligen i Stockhom och Uppsala och jag har aldrig någonsin haft problem med en cyklist, eller flera, eller tyckt någon beter sig hm oförutsett.

Jag tycker inte heller att jag bryter mot trafikregler när jag cyklar. Men jag försöker föreställa mig vad bilister skulle kunna tycka är oväntat. Tex att jag byter till vägen när cykelbanan tar slut eller kör på den när cykelbanan inte är plogad.

Men jag försöker förtvivlat föreställa mig vad de som hatar cyklister skulle kunna föreställa sig är ett problem och förklara dem :D

För som sagt, jag har inga problem med cyklister, vare sig som gångare, som bilist eller som cyklist.

Varför skulle dina cyklister vilja vara på vägen om cykelbanan är bra, så sannolikt är det ngt fel på den.
De är nog mest ovana och känner sig ballare än att cykelbanan duger.
Vissa cyklister verkar göra det till någon sorts stolthet i att "cykla fortare än att de kan vara på cykelbanan".

De kanske cyklar i 60 och det finns enstaka hål eller rötter du inte ser som skulle kunna skicka någon till sjukhuset.

Då så får de göra som alla andra trafikanter - anpassa hastigheten.
Byta bana är liksom inte svaret på det.

På sträckan Nyköping - Oxelösund så rensade Polisen i alla fall förra våren av vägbanan från cyklister.
Det var bra.
Men där så sopade de också cykelbanan före vägbanan.

Men att trycka fram grönt ljus och vänta på sin tur får man ju göra som gående. Menar du att det är svårare för en cyklist? Om man måste stanna vid ett antal trafikljus med sin bil, får man bara åka då mot rött för att man tröttnar?

Det är ju stor skillnad på att transportcykla och promenera. Cykling kan vara ett bra altenativ till bil som färdmedel ur tidsmässig synpunkt medan gå inte är det om vi inte pratar om extremt korta sträckor. Du förlorar heller inte lika mycket tid (relativ) vid rödljus när du går som när du cyklar pga den enorma skillnaden i hastighet.
Pendlar man 1-2-3-4mil enkel väg per dag med cykel så hade det underlättat enormt och sparat MASSOR med tid på sträckor med mycket trafikljus om dessa styrdes av cykeltrafiken istället för endast bilarna så att man likt bilarna hamnar i ett grönt flow och inte behöver stanna vid vartenda trafikljus.

Hellre män/kvinnor i trikåer/kondomer än de som tar bilen överallt när de lika gärna kan cykla!

Har aldrig haft problem med cyklister (minus fulla ungdommar som varit påväg hem från krogen). De enda jag haft problem med när jag kört bil är andra bilister som legat kloss i röven, bussar som kört ut när man är upp jämsides (antingen blinkar inte öht eller blinkar precis samtidigt som de svänger ut :banghead:) samt nervösa hästar som absolut inte hör hemma på trafikerade vägar (där kan vi prata om något oförutsägbart!, passerar mycket hellre en tajt klunga på 25 cyklister än en nervös häst).
När jag cyklat har jag bara haft problem med bilister som svänger höger utan att kolla cykelbanan och en idiot till fotgängare som helt plötsligt tyckte det var en bra ide att korsa cykelbanan genom att trycka ut sin barnvagn när jag bara var typ en meter ifrån, jäkla tur att jag fick till en sladdbroms :eek:

De flesta jag mött i trafiken oavsett transportsätt är vettiga, både här i Danmark och upp i Norrbotten.

Fast jag har aldrig sett liknande trådar här på Buke om andra trafikanter. Någonsin. Bara om cyklister.

Jag drog igång en BMW-tråd en gång.
Och vi har haft uppe hantverkarbilar.
Du har nog bara missat dem.
Inte så intresserad kanske?

Nyköping är inte en storstad.
Men visst, värst är det i Stockholms närförort.
Där åker cyklisterna på vägar med cykelförbud och tät trafik.
I Innerstaden så är det litet bättre.

De är nog mest ovana och känner sig ballare än att cykelbanan duger.
Vissa cyklister verkar göra det till någon sorts stolthet i att "cykla fortare än att de kan vara på cykelbanan".

De jag känner gör det varken för att de är ovana eller känner sig ballare utan för att de vill ha ett billigt, miljövänligt och tidsrealistiskt transportsätt som dessutom ger bra träning :banghead:
Istället för att köra bil så cyklar de dit de ska.
Altenativt så cyklar de, oftast i kombo med ovan, för att få träning ute i friska luften och/eller som social aktivitet.

Att ha cykelbana mellan buss och hållplats låter onekligen helknasigt och väldigt farligt.
Men att trycka fram grönt ljus och vänta på sin tur får man ju göra som gående. Menar du att det är svårare för en cyklist?

Nej det är inte svårt. Det är omständligt, tar tid och, som Ainon skrev är det enorm skillnad på att gå och att cykla. Det vore väl inte svårt för en bilist att trycka på knapp heller för att få grönt, men knappast praktiskt?

Om man måste stanna vid ett antal trafikljus med sin bil, får man bara åka då mot rött för att man tröttnar?

OK, jag citerar mig själv;
Exempel; Som cyklist måste man ofta trycka på en knapp för att få grönt. Bilisterna som kör parallellt med cykelbanan har grönt. Cyklisten susar fram, måste bromsa, trycka på knapp, och vänta på grönt. SEN får hen åka. Vissa cyklister (inte jag faktiskt, men många av mina cyklande vänner) skiter i att trycka, och kör mot rött. Fel? Ja! Förståeligt? Ja, enligt mig.

Alltså, jag förespråkar inte detta. Jag förstår beteendet. STOR skillnad.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit... 2 3
Svar
51
· Visningar
3 556
Senast: Bee
·
Samhälle Vart är normalt hyfs och sunt förnuft? I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
20 873
Senast: Heulwen
·
Äldre Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 941
Senast: Girasol
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka