Dagens hästtjejer jämfört med gårdagens?

Kan vara så. Jag är i ett privatstall med många medryttare.

Men de medryttare som sköter sig själv, älskar att pyssla med hästen och det omkring finns inte hos oss. ”Tråkgörat” sköter mammorna.
De två senaste stallen jag stått i har både haft ponnyryttare som tävlat på hög nivå.
visst har föräldrarna hjälpt till med massor(tex köra till tävling är ju omöjligt om man är under 18). Men barnen har varit sjukt duktiga och driva och absolut klarat att sköta hästen, mocka större delen av stallet(ett gäng privathästsr köpte till mockning) och sköta in och utsläpp, utan att det alls kändes otryggt.
men de har ju fått öva på att ta ansvar från det att de var typ 10.
 
De två senaste stallen jag stått i har både haft ponnyryttare som tävlat på hög nivå.
visst har föräldrarna hjälpt till med massor(tex köra till tävling är ju omöjligt om man är under 18). Men barnen har varit sjukt duktiga och driva och absolut klarat att sköta hästen, mocka större delen av stallet(ett gäng privathästsr köpte till mockning) och sköta in och utsläpp, utan att det alls kändes otryggt.
men de har ju fått öva på att ta ansvar från det att de var typ 10.
Härligt att de fortfarande finns, de engagerade barn/ungdomarna.
 
Mina vänner fixar sånt för att dom inte har tid att vara med så lång tid det tar att vara i stallet annars. Barnen håller på med flera idrotter och behöver köras kors och tvärs hela tiden. Skulle inte ens orka bry mig på hur andra gör eller inte gör så länge hästarna blir omhändertagna på ett bra sätt.
Fast går ut över hästarna gör det ju på sätt och vis. När hästen blir ett objekt som snabbt skall sadlas på, ridas och snabbt skall sadlas av och ut.
När man inte kan kommunicera via 16-18 åringen om det är nåt speciellt utan ”nej, mamma fixade fodret så hon missade ju, eller mamma tog tränset så hon glömde att skölja bettet”.
 
Jag fick som barn och tonåring aldrig hjälp i stallet. Föräldrarna var hästrädda. På sin höjd kunde de hämta på kvällen på vintern när det var för farligt att cykla hem i snön och mörkret. Som vuxen är jag självständig och har gott självförtroende men är URDÅLIG på att be om hjälp. Jag ser min syster och hennes döttrar i stallet nu och kan inte låta bli att jämföra: hon är alltid med för hon gillar också ponnyerna och för sexåringar skall inte hantera stora djur utan uppsikt. Det är intressant att se hur bra den blyga tioåringen har blivit på att be om hjälp, både hemma och i skolan. Och det är inte ”gör den här läxan åt mig” utan ”var snäll och håll i stolen så jag kan klättra upp och att ta ner ett nytt paket knäckebröd”. I yngre dagar hade hon a) inte vågat ställa sig på stolen och b) be om hjälp.

Stall-livet som barn påverkar hur vi blir som vuxna och jag är jätteglad för min systerdotter som börjat få mer självförtroende genom att min syster har varit med som ”stöd” i stallet.
Är också dålig på att be om hjälp 😂

Sedan är man självklart med och hjälper yngre barn. Men är man16-18 känns det rätt märkligt när mamma gör all markservice allt från mocka, plocka fram utrustning, fixar foder osv medan ryttaren bara rider.

Mina barn 6 och 10 är också med ibland, och de hjälper till med det de kan. Eller vi samarbetar kan man väl säga. Mamma tar sadeln som är tung medan barnet plockar med tränset osv. Personligen kommer jag som förälder aldrig att stå med allt stallfix klart, mocka, rykta, greja foder osv och leverera en färdigsadlad häst åt mina barn varje dag.
 
Fast går ut över hästarna gör det ju på sätt och vis. När hästen blir ett objekt som snabbt skall sadlas på, ridas och snabbt skall sadlas av och ut.
När man inte kan kommunicera via 16-18 åringen om det är nåt speciellt utan ”nej, mamma fixade fodret så hon missade ju, eller mamma tog tränset så hon glömde att skölja bettet”.
Varför behöver det vara negativt för hästarna? Har du någon gång varit ett i större stall eller tävlingsstall med högt tempo? Vissa hästar trivs inte med det och vissa gör det. Allting är inte automatiskt ”bättre” för att man tar lång tid på sig.
Det blir ju lite konstigt att du tar upp det med ungdomen om du vet det är mamman som sköter vissa saker så vad förväntar du dig att ungdomen ska svara?
 
Varför behöver det vara negativt för hästarna? Har du någon gång varit ett i större stall eller tävlingsstall med högt tempo? Vissa hästar trivs inte med det och vissa gör det. Allting är inte automatiskt ”bättre” för att man tar lång tid på sig.
Det blir ju lite konstigt att du tar upp det med ungdomen om du vet det är mamman som sköter vissa saker så vad förväntar du dig att ungdomen ska svara?
Jag förväntar mig att när någon som skall räknas som vuxen frågar ”är det nåt speciellt idag” och jag svarar att denne kanske kan ta emot informationen också? Att när man är såpass gammal kan ta lite ansvar över en så simpel sak utan att man ska behöva gå via mamma som man gör med yngre barn.

Jag har inte sagt att saker är bättre för att det tar lång tid. Men när hästen inte får såret tvättat, man inte sköljer bettet, mamma inte vet hur man läser foderstaten så hamnar hästen i kläm. I övrigt kan jag tycka man är grymt söndercurlad som i princip vuxen måste ha mamma på släp varje gång, inte kan ta ansvar för det som skall göras osv. Är man 10-14 så visst, men vid 18 är man ju t.o.m. myndig.

Och ja, jag har varit i större tävlingsstall. Men aldrig upplevt att man slarvar med hästarna bara för att saker går fort. Snarare tvärtom, man är mycket noggranna med de hästarna.
 
Jag är 14 år och har kompisar runt min ålder och jag vill bara säga att alla är INTE så som du skriver! Jag har två ponnysar och kan fixa stallet själv. Ganska ofta cyklar jag till stallet och fixar allt och cyklar hem. Och jag är VÄLDIGT noga med mina ponnysar och skulle aldrig slarva med sår eller såna saker! Men min mamma tycker också om hästar och när hon är med i stallet hjälper hon såklart mig med vissa saker. Men INTE för jag är lat och inte intresserad utan för hon VILL göra det! Jag är oftast en sån som vill göra allt själv och vill lära mig allt och veta allt så oftast om det blir tjafs mellan mig och mamma i stallet så är det för jag inte låter henne göra saker i stallet. Men ja sen såklart att hon gör iordning en ponny åt mig ibland, men inte för jag inte orkar utan kanske om jag har två träningar på rad (innan min ena ponny blev skadad då) så hinner jag ju inte göra iordning den andra. Och jag skulle säga att dom flesta av mina kompisar är INTE så som du verkar tro! Men sen också så har jag tillexempel en kompis som aldrig fixar sin ponny själv på tävling utan hon är i bilen och typ kollar på youtube tills hon ska rida fram och då är ponnyn klar. Men det är inte heller för hon är lat utan för hon blir så nervös så alla blir osams om hon gör det. Så dom gör som är bäst för dom! Men andra som inte känner henne kanske tror att hon bara vill rida bara för de inte vet andledningen. Och man vet aldrig varför nån är som den är så kanske om du känner nån som är 17-18 och inte är själv i stallet så kan ju den vara rädd eller jätteblyg eller nånting och kanske inte skulle våga om inte dens mamma var med. Eller så kanske mamman älskar hästar och vill göra allt med den. Jag tycker bara inte man behöver tänka att alla unga är lata och inte intresserade för så är det inte. Såklart att det finns såna också men det finns ju såna vuxna också så tycker inte det handlar om åldern.
Och sen också en sak till men att bli skjutsad och så är ju ganska svårt att åka nånstans själv med sin häst/ponny om man inte har körkort än. Och det kanske är lite annat nu än när du var yngre tillexempel så har min tränare berättat att när hon var liten så tränade dom hoppning i ett pyttepyttelitet ridhus med massa stolpar mitt i. Och typ hoppade på parkeringen på vintern när den var plogad och sånt. Så då kanske man inte behövde åka iväg lika mycket för man tänkte på ett annat sätt då men nu är man oftast mer noga med underlag och såna saker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag är 14 år och har kompisar runt min ålder och jag vill bara säga att alla är INTE så som du skriver! Jag har två ponnysar och kan fixa stallet själv. Ganska ofta cyklar jag till stallet och fixar allt och cyklar hem. Och jag är VÄLDIGT noga med mina ponnysar och skulle aldrig slarva med sår eller såna saker! Men min mamma tycker också om hästar och när hon är med i stallet hjälper hon såklart mig med vissa saker. Men INTE för jag är lat och inte intresserad utan för hon VILL göra det! Jag är oftast en sån som vill göra allt själv och vill lära mig allt och veta allt så oftast om det blir tjafs mellan mig och mamma i stallet så är det för jag inte låter henne göra saker i stallet. Men ja sen såklart att hon gör iordning en ponny åt mig ibland, men inte för jag inte orkar utan kanske om jag har två träningar på rad (innan min ena ponny blev skadad då) så hinner jag ju inte göra iordning den andra. Och jag skulle säga att dom flesta av mina kompisar är INTE så som du verkar tro! Men sen också så har jag tillexempel en kompis som aldrig fixar sin ponny själv på tävling utan hon är i bilen och typ kollar på youtube tills hon ska rida fram och då är ponnyn klar. Men det är inte heller för hon är lat utan för hon blir så nervös så alla blir osams om hon gör det. Så dom gör som är bäst för dom! Men andra som inte känner henne kanske tror att hon bara vill rida bara för de inte vet andledningen. Och man vet aldrig varför nån är som den är så kanske om du känner nån som är 17-18 och inte är själv i stallet så kan ju den vara rädd eller jätteblyg eller nånting och kanske inte skulle våga om inte dens mamma var med. Eller så kanske mamman älskar hästar och vill göra allt med den. Jag tycker bara inte man behöver tänka att alla unga är lata och inte intresserade för så är det inte. Såklart att det finns såna också men det finns ju såna vuxna också så tycker inte det handlar om åldern.
Och sen också en sak till men att bli skjutsad och så är ju ganska svårt att åka nånstans själv med sin häst/ponny om man inte har körkort än. Och det kanske är lite annat nu än när du var yngre tillexempel så har min tränare berättat att när hon var liten så tränade dom hoppning i ett pyttepyttelitet ridhus med massa stolpar mitt i. Och typ hoppade på parkeringen på vintern när den var plogad och sånt. Så då kanske man inte behövde åka iväg lika mycket för man tänkte på ett annat sätt då men nu är man oftast mer noga med underlag och såna saker.
Vad jag verkar ”tro” ? Jag utgår från det jag ser.

Jag pratar heller inte om de som äger sina hästar och där mamma hjälper till. Utan de oftast medryttare där mamma gör allt medan barnet ifråga får hästen sadlad och klar varje gång. Och aldrig skulle befatta sig med att göra de ”tråkiga” sakerna.

Jag tror inte alla de äldre stalltjejerna (övre tonåren) är extremt blyga, det är inte de de visar utan de är ganska kavata. En däremot pratar aldrig så länge mamma är med och tar över såväl hästskötsel som prat men är man ensam med henne öppnar hon upp.
Har svårt att tro att alla 5 är extremt blyga eller har sociala svårigheter. Är man dessutom i stort sett myndig känns det lite udda att ha mamma med varje gång som curlar (då handlar det inte om skjuts).

Och det du tar upp kring dig och din mamma ser jag som normalt ”hjälpa till/hjälpas åt” vilket tråden inte handlade om. Jag uppfattar inte att det enda du gör i stallet är att rida och sen kasta över resten på mamma.

Det du verkar utgå från eller som jag uppfattar din text är att du har egna ponnyer som du/din mamma är engagerade i. Vilket ju är en annan sak än att vara medryttare 1-2 gånger i veckan.

Det jag heller knappt ser i vårt stall är engagemanget från ungdomen i hästen. Att rykta, mysa och bara umgås med hästen… det är ”tråkiga” saker och sånt man hastar över fort. Själva hästen tycks vara ointressant för dessa utan det är bara ridningen som är intressant. För blir medryttarhästen halt så sägs den upp ganska raskt.

Finns dock en 13 åring som förvisso har föräldrarna med men som verkar superfin. Gosar länge med hästen på sina dagar, fixar det mesta själv utom saker hon inte når. Mamma och pappa får på nåder göra vissa saker (ganska kavat tjej 😂🤭). Det märks så tydligt på henne att dagarna med den hästen är de bästa. Aldrig sett henne lämpa över allt på föräldrarna, hasta över med en snabb avborstning och sen åka. Ska jag någon gång ha medryttare så skulle det vara någon som hon. Som förutom ridningen verkligen tycks älska hästen och allt omkring.
 
Jag trodde också en längre tid att pysslande stalltjejer hade dött ut, men det beror mer på var man är tror jag. Ett stall jag rider i senaste åren har fullt med ansvarsfulla ungdomar som pysslar om hästarna och all skötsel runt omkring.

Jag tycker det är bra om föräldrarna är med i stallet, med tanke på hur dåligt utbildade/hanterade många hästar är så kan ju vad som helst hända. Som barn var jag aldrig ensam med hästarna, utan först som lite äldre och då oftast med kompisar, men vilka smällar man har varit med om ibland.

Däremot vet jag flera vuxna som borstar, slänger på och av utrustningen på rekordtid för att rida och sedan ut i hagen snabbt.
 
En sak som jag märkte i ett stall jag stod i, som jag på riktigt blev ledsen över, var att vi vid det tillfället hade två tjejer i stallet som var i princip jämngamla, de var båda i tidiga tonåren. Den ena var rätt curlad, föräldrarna mockade och fixade allt i stallet, barnet red bara. Det andra barnet hade föräldrar som absolut ställde upp och körde henne dit, men hon fick mocka, putsa utrustning, packa hö och sånt själv. Hon fick inte rida ensam, utan tillsammans med någon av oss vuxna, kunde inte vi gick mamman med så hon var inte utslängd vind får våg.

Jag tycker att det barnet fick verkligen lära sig hur det är att ha häst. Men självklart blev det lite småmissar i mockningen, höspill, att man fick påminna om saker, men hon tog alltid till sig det vi vuxna sa och ändrade sig. Men en del (vuxna) klagade konstant på henne och jämförde henne med det andra barnet, men nog tusan är boxen bättre mockad och utrustningen putsad när en pedantisk, hästvan mamma fixat det och inte en trettonåring? Man kan inte riktigt jämföra när ett jobb utförs av ett barn och ett annat av en vuxen.

Det är trots allt stora djur vi håller på med, så att föräldrar inte släpper ungarna vind för våg är väl ändå bra. Men nog kan jag tycka att ha häst även innebär allt det andra, inte bara själva ridningen. Men alla barn får ju inte allt servat heller.
 
Jag trodde också en längre tid att pysslande stalltjejer hade dött ut, men det beror mer på var man är tror jag. Ett stall jag rider i senaste åren har fullt med ansvarsfulla ungdomar som pysslar om hästarna och all skötsel runt omkring.

Jag tycker det är bra om föräldrarna är med i stallet, med tanke på hur dåligt utbildade/hanterade många hästar är så kan ju vad som helst hända. Som barn var jag aldrig ensam med hästarna, utan först som lite äldre och då oftast med kompisar, men vilka smällar man har varit med om ibland.

Däremot vet jag flera vuxna som borstar, slänger på och av utrustningen på rekordtid för att rida och sedan ut i hagen snabbt.
Härligt att höra att de finns kvar, det glädjer mig.

Visst är det bra om föräldrarna är med när det gäller yngre ungdomar och barn och hästen är en nyfunnen bekantskap. Men är man 17 år borde man kunna borsta världens coolaste häst ensam utan mamma tex. Det jag reagerar på är inte föräldranärvaron i sig utan mammorna som gör all markservice inkl sköter allt prat medan dottern ifråga bara rider och knappt sköter av hästen efteråt.

Vi har en sån vuxen i stallet, inte kul att se alls. När jag var barn och gick på ridskola pratade man mycket om att tex rykta 20 minuter på varje sida varje dag. Väldigt sällan jag ser det idag vare sig hos barn eller vuxna.
 
En sak som jag märkte i ett stall jag stod i, som jag på riktigt blev ledsen över, var att vi vid det tillfället hade två tjejer i stallet som var i princip jämngamla, de var båda i tidiga tonåren. Den ena var rätt curlad, föräldrarna mockade och fixade allt i stallet, barnet red bara. Det andra barnet hade föräldrar som absolut ställde upp och körde henne dit, men hon fick mocka, putsa utrustning, packa hö och sånt själv. Hon fick inte rida ensam, utan tillsammans med någon av oss vuxna, kunde inte vi gick mamman med så hon var inte utslängd vind får våg.

Jag tycker att det barnet fick verkligen lära sig hur det är att ha häst. Men självklart blev det lite småmissar i mockningen, höspill, att man fick påminna om saker, men hon tog alltid till sig det vi vuxna sa och ändrade sig. Men en del (vuxna) klagade konstant på henne och jämförde henne med det andra barnet, men nog tusan är boxen bättre mockad och utrustningen putsad när en pedantisk, hästvan mamma fixat det och inte en trettonåring? Man kan inte riktigt jämföra när ett jobb utförs av ett barn och ett annat av en vuxen.

Det är trots allt stora djur vi håller på med, så att föräldrar inte släpper ungarna vind för våg är väl ändå bra. Men nog kan jag tycka att ha häst även innebär allt det andra, inte bara själva ridningen. Men alla barn får ju inte allt servat heller.
Instämmer, just en sån mamma du beskriver saknar jag att se i vårt stall. Vi hade en sådan ett tag, dottern var superduktig men mamma hade koll och ansvar därmed gjorde hon inte ”åt” dottern.

Nej absolut inte släppa barn vind för våg, men en 16-18 åring borde kunna prova på att ta in och rida en häst av modell snäll i paddocken. Mocka och fixa foder en gång i veckan tex… inte bara vara intresserad av att träna och tävla. Att däremot byta schabrak och matcha med egna saker är däremot väldigt viktigt, men borsta och mysa med hästen, mocka och tråkgörat kan man ha med mamma att fixa.
 
Ja herregud vilka farliga situationer jag varit i under mina år som ung tjej i stall. Och vilket hårt gratisarbete...

Nej fy, det är bara bra att de vuxna är mer deltagande. De behöver ju inte curls för det.
Fast om du läser tråden är det främst inte att föräldrarna är med jag reagerar över.
Är man 16-18 borde man ju kunna ta in en supersnäll häst och borsta den på gången om man är hästvan? Kunna sköta kommunikationen med hästägaren själv utan att mamma ringer åt en? Kunna hjälpa till med stallgörat istället för att bara rida och pilla med mobilen medan mamma mockar.

Att delta som förälder är en sak, att göra allt det jobbiga medan barnet/ungdomen bara rider är en annan. Finns många fina exempel där (oftast) mor och dotter hjälps åt. Men ovanstående tycker jag inte alls är att hjälpas åt utan att en gör allt tråkigt och servar tonåringen som gör det ”roliga”.

Hos oss får inte medryttare ta åtaganden osv utan det gäller enbart skötseln av medryttarhästen tex. Inte att tvingas mocka hela stallet gratis och såna saker man hör talas om.
 
Jag tycker det är bra att föräldrarna är med barnen i stallet. Jag var en sånn unge som började som medryttare som 11 åring. Var själv i stallet utan vuxen. Stallägaren fick vara ”uppfostrare” och skällde på en om man inte sopade ordentligt.
Fick också ta mitt ansvar med in och utsläpp. Var livrädd när jag skulle leda de stora halvbloden.

Jag curlar dottern alldeles för mycket. Men vi har 4 hästar varav hennes är en av dem. Om jag åker ut och fixar stallet så fixar jag ju allt med hennes ponny med. Nu rider jag inget pga sto m föl och den andra är inte helt fräsch. Då kan jag ju sköta all markservice när hon ska rida.
 
Min dotter och hennes kompisar är nog gamla klassens hästtjejer . De fixar sina hästar själv oftast med vuxen närvaron men jag gör annat som att tar hand om min egna häst . De hittar på äventyr i skogen i hop med mastsäck och ibland tränar/tävlar det i hop med . Alla älskar att pyssla med hästarna och kan i bland ägna timmar åt att borta klippa och göra olika flätningar sätta på hästen matchande outfit och ta kort bara för att det är kul . Till hoppträningen är det 3 km och dessa tjejer rider i hop i ur och skur ner till ridhuset och tränar . Föräldrarna kommer och bär hinder och har med torra kläder och något att dricka .
Jag och min tonnårs dotter hjälps åt men att mocka i stallet och fixa höpåsar mocka hagar fylla vatten osv . Hon har alltid vetat sedan hon var liten vad det innebär att ha egen häst att det är både tungt slit och kul men sen har ju jag min egen häst och behöver inte leva ut mina hästfantasier genom mitt barn . Skulle säga att dottern är precis lika häst tjej som jag var i hennes ålder . Hon putsar tom mina träns när hon tycker att jag slarvat med detta . Hon följer med mig upp på helgmornar och släpper ut hästarna fall det är våran tur med utsläpp . Har också sett flera BoB föräldrar i stallet (bära och betala ) men jag föredrar nog de genuina hästtjejerna som inte ser sina ponnyer som en tävlingsmaskin .
 
Jag tycker det är bra att föräldrarna är med barnen i stallet. Jag var en sånn unge som började som medryttare som 11 åring. Var själv i stallet utan vuxen. Stallägaren fick vara ”uppfostrare” och skällde på en om man inte sopade ordentligt.
Fick också ta mitt ansvar med in och utsläpp. Var livrädd när jag skulle leda de stora halvbloden.

Jag curlar dottern alldeles för mycket. Men vi har 4 hästar varav hennes är en av dem. Om jag åker ut och fixar stallet så fixar jag ju allt med hennes ponny med. Nu rider jag inget pga sto m föl och den andra är inte helt fräsch. Då kan jag ju sköta all markservice när hon ska rida.
Fast då undrar jag vad du räknar som barn? Att alla under 18 skall ha en vuxen med? Eller 10-14?
 
Min dotter och hennes kompisar är nog gamla klassens hästtjejer . De fixar sina hästar själv oftast med vuxen närvaron men jag gör annat som att tar hand om min egna häst . De hittar på äventyr i skogen i hop med mastsäck och ibland tränar/tävlar det i hop med . Alla älskar att pyssla med hästarna och kan i bland ägna timmar åt att borta klippa och göra olika flätningar sätta på hästen matchande outfit och ta kort bara för att det är kul . Till hoppträningen är det 3 km och dessa tjejer rider i hop i ur och skur ner till ridhuset och tränar . Föräldrarna kommer och bär hinder och har med torra kläder och något att dricka .
Jag och min tonnårs dotter hjälps åt men att mocka i stallet och fixa höpåsar mocka hagar fylla vatten osv . Hon har alltid vetat sedan hon var liten vad det innebär att ha egen häst att det är både tungt slit och kul men sen har ju jag min egen häst och behöver inte leva ut mina hästfantasier genom mitt barn . Skulle säga att dottern är precis lika häst tjej som jag var i hennes ålder . Hon putsar tom mina träns när hon tycker att jag slarvat med detta . Hon följer med mig upp på helgmornar och släpper ut hästarna fall det är våran tur med utsläpp . Har också sett flera BoB föräldrar i stallet (bära och betala ) men jag föredrar nog de genuina hästtjejerna som inte ser sina ponnyer som en tävlingsmaskin .
Låter hur sunt och nyttigt för dottern som helst. Och lite den relationen jag kan sakna att se.
 
Jag brukar säga att det finns få hästmänniskor idag men många människor med häst. Så är det i mitt stall. Finns inget intresse av något annat än ridning. Om inte någon säger till så får hästarna inga mineraler, inga saltstenar, inga täcken på eller täcken av (dvs hästarna kan gå med 200 g täcken en solig vårdag i 20 graders värme eller så kan det frysa så de skakar, om ingen säger till de att täcke bör läggas på eller tas av händer inget), de kan inget om foder, sjukdomar, avmaskning, de är inte i stallet om de inte kan rida. Så fort ridningen är klar sticker de därifrån, det tar med att skritta fram eller av ingår inte heller..
 
Efter att ha sett detta nu i minst 10 år så vet jag nu att mammorna är de som vill komma ut till stallet med sin unge för att dom vill komma utanför dörrarna efter jobbet. Många har kontorsjobb eller andra inomhusjobb och tycker det är skönt och avkopplande att mocka, göra hö osv, gärna promenera med när ungen rider ut. Detta gör ju att dom ändå hinner få kväll eftersom dom inte är så länge i stallet. Så många gör det för sin egen skull och inte för att curla (även om det indirekt blir så).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 357
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 196
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag är i behov av lite peppning eller delning av era erfarenheter. Jag är en 16-årig tjej som brinner för hästar. Jag har...
Svar
16
· Visningar
1 920
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp