Dagens rasistiska kommentar

Sv: Dagens rasistiska kommentar

Det är typiskt rasister att komma med statistik istället för att bemöta det substansiella i en diskussion.

Det är skillnad på att, som du skriver, "tillhöra konservativa inriktningar av Islam" respektive att, som du skrev tidigare, "inte vara villig att anpassa sig till ett modernt samhälle."

Jag frågar dig igen eftersom du kanske missade min fråga: hur många invandrare känner du? Bor du själv invandrartätt?

Jag är uppvuxen invandrartätt. Jag kan ge dig hur många exempel som helst på riktiga fall, ur verkliga livet, om olika människoöden.
Om en högt uppskattad professor i matematik från Irak som idag jobbar som städare - och som tog med sig sina döttrar till Sverige för att hans döttar skulle få slippa ha slöja och leva under mansförtryck.
Om en familj från Kroatien som förlorade halva släkten i kriget. De lärde sig allihop svenska på ett år, föräldrarna hade jobb inom 6 mån, deras barn är idag unversitetsutbildade.

Till skillnad från din statistik har jag sett exempel i det verkliga livet. Jag har sett konsekvenser av dålig integration, och jag har sett lyckade resultat av bra integration.

Vågar du släppa ifrån dig dina diagramstolpar och diskutera på egna ben istället? Vad har du själv för praktisk erfarenhet?
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Jag är rasist,och tycker folk skall får tycka vad de vill,utan att andra skall skall tala om för dem, vad de skall tycka.

Det här är intressant och jag blir uppriktigt intresserad. Du är alltså rasist i strikt mening?

Jag funderar lite på hur du tacklar det idag när "rasgränserna" inte är helt tydliga. Märker/känner du skillnaden? Jag ahr träffat dig en gång och kan inte säga exakt vilken "ras" du skulle tillhöra men baserat på ditt utseende skulle jag säga någon av de nordiska ursprungen?

Skulle du kunna känna av, märka av ett stänk av underlägsenhet hos en person med en skvätt vallonblod i sig? Märks ett annat beteendemönster hos dessa?

Om du hamnar i en situation där du måste samarbeta med flera andra, eller om du söker ett jobb, köper en tjänst. Måste du kontrollera "stamtavlan" eller kan du direkt märka av din överlägsenhet? Jag menar, vissa "blandraser" kan ju se tämligen svenska ut? Eller går du helt på hur Statens institut för rasbiologi klassificerade just din ras, för att du skall känna igen dina fränder?

Kan du hantera att en "trög neger" utför ett komplicerat arbete som kräver intellekt, eller undviker du att köpa tjänster av en sådan person?

Oj! Det dyker upp så otroligt många frågor så jag vet inte var jag skall sluta.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

En fråga som bara ploppade upp i mitt huvud. Men hur hade folk det i Mellanöstern under 20-talet? 40-talet?

Jag tänker ofta på kvinnorna i Afghanistan. Har de det sämre nu än för 70 år sedan? Barnadödligheten i Afghanistan idag är enormt hög. Men nu minns jag inte siffrorna. Men det kan ha varit så mycket som vart 5:e barn.

Jag har sett foton från vardagslivet i Afghanistan på 70-talet. Kvinnorna studerade på universitet och bar vanliga kläder, knappt ens slöja.

Det var när talibanerna kom som burkan kom, enkelt uttryckt.

Bilderna var dock från Kabul, hur det såg ut på landsbygden har jag inte sett exempel på.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Det är typiskt rasister att komma med statistik istället för att bemöta det substansiella i en diskussion.

Det är skillnad på att, som du skriver, "tillhöra konservativa inriktningar av Islam" respektive att, som du skrev tidigare, "inte vara villig att anpassa sig till ett modernt samhälle."

Jag frågar dig igen eftersom du kanske missade min fråga: hur många invandrare känner du? Bor du själv invandrartätt?

Jag är uppvuxen invandrartätt. Jag kan ge dig hur många exempel som helst på riktiga fall, ur verkliga livet, om olika människoöden.
Om en högt uppskattad professor i matematik från Irak som idag jobbar som städare - och som tog med sig sina döttrar till Sverige för att hans döttar skulle få slippa ha slöja och leva under mansförtryck.
Om en familj från Kroatien som förlorade halva släkten i kriget. De lärde sig allihop svenska på ett år, föräldrarna hade jobb inom 6 mån, deras barn är idag unversitetsutbildade.

Till skillnad från din statistik har jag sett exempel i det verkliga livet. Jag har sett konsekvenser av dålig integration, och jag har sett lyckade resultat av bra integration.

Vågar du släppa ifrån dig dina diagramstolpar och diskutera på egna ben istället? Vad har du själv för praktisk erfarenhet?

Ja det är typiskt att en som tillhör en konservativ trosinrikting är ovillig att anpassa sig till ett modernt samhälle. Det gäller Muslimer, Judar såväl som kristna. Det har inte det minsta med hudfärg att göra.

Jag bedriver företagsverksamhet ihop medinvandrare, arbetar till del i hela europa. Har gjort samma erfarenhet som du vad det gäller flyktingar från kroatien, men även det motsatta med flyktingar från Kosovo.
De flesta som kommer hit vill assimileras, vill utveklas och vill att deras barn ska få ett bättre liv och inser att utbildning är vägen.

Statestiken är inte min, jag har för mig att det ärmigrationsverkets.

Och, visst vi kan blunda för det men det tar en svensk unge 13, 14 år att nå den utbildningsnivån att de kan komma in på högskola, på sitt hemspråk.

Vilka chanser har då en ung grabb i 25 årsåldern som inte talar engelska än mindre svenska och han kan varken räkna skriva eller läsa. Han är över 40 då han är någorlunda kompatibel med det svenskla arbetslivet..
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Jag har inte hört något idag men så har jag spenderat hela förmiddagen hemma för mej själv i sällskap av djuren och dom är för det första helt fördomsfria och för det andra så kan dom inte snacka skit ;)

Facebook är väl bra på ett vis men dåligt på flera då det är allmänt accepterat att lägga ut statusar, dela statusar och kommentera saker man aldrig skulle säja i det verkliga livet. Och det är ett moderators-löst forum till skillnad från exempelvis här på bukefalos.
Det finns ingen som rensar eller säjer stopp -det är fritt fram att säja precis vad som helst vart som helst (HMs sida exempelvis..).
Särskilt dåligt är det att olika "sanningar" sprids och delas för vinden av typen "ALLA INVANDRARE FÅR GRATIS KÖRKORT MEN VÅRA EGNA SVENSKA UNGA FÅR INGENTING..BUUU". Vart är folks förmåga att läsa något källkritiskt? Vart är det sunda förnuftet? Vart är kort sagt alla hjärnor?
Loggar hjärncellerna ut i samma ögonblick man loggar in eller vad?

Jag har en arbetskamrat som under en lunch frågade rakt ut om det verkligen är sant allt som står på facebook, då var det under Pepparkakstiden före jul.
Vad svarar man på det? Tänk själv? Ring migrationsverket och fråga om det ÄR sant att alla invandrare får 25000 rent för att läsa SFI.

För att skona mig själv från sånt har jag tagit bort som vän eller blockerat ur flödet alla som jag vet brukar roa sig med att dela och skriva sånt.
Hur man gör i verkliga livet vet jag inte riktigt, beror väl på sammanhang -måste man umgås med dem (typ på jobbet) så är det väl lugnast att bara ta sitt pick och pack och gå ut.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Så att vara konservativt religiös innebär då att man bor i en grotta i öknen, eller hur menar du? Saudiarabien är mig veterligen ett modernt land om man bortser från det strängt religiösa.

Jag håller helt enkelt inte med dig. I min bok ställer man inte "konservativt troende" i samma fack som "vill inte bo i ett modernt samhälle". Alla kristna fundamentalister i USA är minst lika bokstavstrogna som islamister, men det har ingenting att göra med en påstådd "ovilja att anpassa sig till ett modernt samhälle".

Ja, det är klart att det är Migrationsverkets statistik, jag påstod inte att det var din heller. Du missade poängen med det hela.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Jag har inte hört något idag men så har jag spenderat hela förmiddagen hemma för mej själv i sällskap av djuren och dom är för det första helt fördomsfria och för det andra så kan dom inte snacka skit ;)

Facebook är väl bra på ett vis men dåligt på flera då det är allmänt accepterat att lägga ut statusar, dela statusar och kommentera saker man aldrig skulle säja i det verkliga livet. Och det är ett moderators-löst forum till skillnad från exempelvis här på bukefalos.
Det finns ingen som rensar eller säjer stopp -det är fritt fram att säja precis vad som helst vart som helst (HMs sida exempelvis..).
Särskilt dåligt är det att olika "sanningar" sprids och delas för vinden av typen "ALLA INVANDRARE FÅR GRATIS KÖRKORT MEN VÅRA EGNA SVENSKA UNGA FÅR INGENTING..BUUU". Vart är folks förmåga att läsa något källkritiskt? Vart är det sunda förnuftet? Vart är kort sagt alla hjärnor?
Loggar hjärncellerna ut i samma ögonblick man loggar in eller vad?

Jag har en arbetskamrat som under en lunch frågade rakt ut om det verkligen är sant allt som står på facebook, då var det under Pepparkakstiden före jul.
Vad svarar man på det? Tänk själv? Ring migrationsverket och fråga om det ÄR sant att alla invandrare får 25000 rent för att läsa SFI.

För att skona mig själv från sånt har jag tagit bort som vän eller blockerat ur flödet alla som jag vet brukar roa sig med att dela och skriva sånt.
Hur man gör i verkliga livet vet jag inte riktigt, beror väl på sammanhang -måste man umgås med dem (typ på jobbet) så är det väl lugnast att bara ta sitt pick och pack och gå ut.

En invandrare får inte mer än en socialbidragstagare.
Undantaget vissa riktade åtgärder.
lite oklart är ex det retroaktiva barnbidraget. Jag har inte fått klart för mig om det gäller från ankomstdatum i sverige, barnets födelseår eller det datum uppehållstillståndet är klart (det sistnämda borde det ju vara)
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

KL

Jag arbetar som svenska som andraspråkslärare och har även varit familjehem åt en ensamkommande, och jag känner andra familjehem som gjort/gör samma. Jag känner flera familjer och jobbar dagligen med barn/tonåringar från andra kulturer. För mig är detta människor som kommer från vitt skilda kulturer i kulturen så att säga, på samma sätt som få svenska familjer är så lika. Det finns knarkare, barnmisshandlare, moderater, socialdemokrater, chefer och industriarbetare i Sverige och på samma sätt skiljer sig de individer jag träffar. Syskon i Sverige kan vara grymt olika, precis som syskon som kommer från arabiska eller afrikanska länder. Jag älskar mitt jobb och jag håller verkligen av mina elever. Trots att vissa av dem ibland tycker att jag självklart borde stenas på grund av att hur jag lever mitt liv etc. Jag har många gånger suttit i samtal och diskussioner om etik och moral och jag kan skriva under på att vissa individers åsikter inte riktigt speglar skolans värdegrund. Om man säger så. Jag vet att det finns individer som inte vill lära sig svenska. Jag vet att det finns individer som går in för att suga ut så mkt pengar som möjligt ur systemet. Jag har själv träffat dem och pratat med dem. Men tror jag då att ALLA tänker så? Tror jag att alla från ett visst land tänker så? Nej, nej och åter nej!!!!


Jag ser dagligen hur vissa tjejers liv begränsas. De får inte cykla, delta i viss undervisning, de lever kvar i en hederskultur som de inte kan frigöra sig ifrån. Jag träffar föräldrar som absolut inte vill anpassa sig till Sveriges lagar gällande detta. Och det gäller både högutbildade som lågutbildade. Även om många gör sitt bästa för att anpassa sig finns det faktiskt individer som vägrar vilket påverkar barnen och det är, faktiskt, ett problem. Vi måste prata om de här problemen och hitta lösningar. Jag är FÖR allas lika rätt! Jag är FÖR alla människor, oavsett kultur, hudfärg etc. Inte emot.

Och ja, det kommer faktiskt hit många analfabeter. Och ja, vi har svårigheter att integrera och välkomna dessa. Och ja, det finns faktiskt individer i Sverige som enligt mig är sjuka bokstavstroende. Vi ska prata om detta. Vi ska INTE låta rasister och SD-anhängare få styra debatten och få det att låta som att man inte tar tag i problemen. Vi som är FÖR alla människor, oavsett bakgrund och kultur måste prata om det också.

Sorry för att jag gick Off Topic, jag var tvungen bara att spy ur mig allt jag gått och burit på! Jag möter rasister och korkade kommentarer varje jefla vecka och det går mig ta mig tusan på nerverna. Och jag kräks på att alla säger att "man inte får diskutera problem utan att bli tagen för rasist". Jag har ALDRIG hört ngn komma med sådana kommentarer. Alls. Men "alla" säger så, så det blir en sanning och den sk sanningen är livsfarlig. Vi ska visst prata om "problem". Men nyanserat! Och utan generaliseringar!

Hoppas ni förstår mig rätt nu!
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Du behöver inte gå så lågt tillbaka som 40 talet även på 70 talet hämtade det invandrare nästan direkt från flyter och kördes till industrier inte häller dom kunde svenska eller engelska, men inga problem med att jobba.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Så att vara konservativt religiös innebär då att man bor i en grotta i öknen, eller hur menar du? Saudiarabien är mig veterligen ett modernt land om man bortser från det strängt religiösa.

Jag håller helt enkelt inte med dig. I min bok ställer man inte "konservativt troende" i samma fack som "vill inte bo i ett modernt samhälle". Alla kristna fundamentalister i USA är minst lika bokstavstrogna som islamister, men det har ingenting att göra med en påstådd "ovilja att anpassa sig till ett modernt samhälle".

Ja, det är klart att det är Migrationsverkets statistik, jag påstod inte att det var din heller. Du missade poängen med det hela.

Jag har träffat religiösa ortodoxa Judar som bott i hus som är över 1000 år gamla. läst och diskuterat litteratur som skrevs när vi fortfarnade skrapade fettet från sälhudar för att överleva.

Samdigt har man varit uppkopplade mot Amsterdam , USA och andra länder.

Men det är i gruppens värderingar man urskilljer dem.

Vi har i sverige principer för jämlikhet, rätt till utbildning och samma rätt för pojkar som flickor.

Så till statestiken
Citerar dig: Till skillnad från din statistik har jag sett exempel i det verkliga livet.......


Åker du till USA så märker du rätt snart att i vissa områden ÄR de kristna fundamentalisterna samhället. För att verka i dessa städer framgångsrikt måste du anpassa dig.

Samma sak gäller väl vissa musslimska stater.

Det har alltså inget med ras att göra utan värderingar.
Om du är pingstvän, jehovas vittne eller musslim så är det dina värderingar som gör dig till vad du är, inte färgen på ditt skinn.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

hur känns det att stödja ett parti som har gillat Stalin och Hitler

Vi hade den diskussionen i veckan på jobbet.
Jimmie Åkesson ÄR den nya Hitler.

HUR kan folk inte förstå detta?

Det finns inte en chans att någon kan se likheten med tanke på att de sitter i riksdagen. För jag tror inte någon, rasist eller SD dyrkare (same shit men de vill själva inte inse det) tycker att Hitler var en man med bra värderingar som gjorde helt rätt under sina år av makt?

Hade en väninna på besök i helgen. Adopterad från Colombia som spädbarn. Så jävla svensk man kan bli, skit samma om hon är mörkhyad eller inte, hon har samma värderingar som mig, tänker inte bomba ett höghus eller skjuta folk på stan. Vilket folk tror om mörkhyade.
Obs! Hon jobbar och betalar skatt ;)

Hon sa en bra sak: folk klagar ena dagen på att invandrare lever på socialen.
Andra dagen klagar folk över att de tar deras jobb.

Hur ska dom ha det? Antingen tar invandrare våra jobb, eller så lever de på socialen.

Ursäkta långt inlägg, den här frågan gör mig så fruktansvärt upprörd.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

En stor del är alla trångsynta som inte ger flyktingar chansen att komma in i samhället. Vilka insatser har du själv gjort?
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

En stor del är alla trångsynta som inte ger flyktingar chansen att komma in i samhället. Vilka insatser har du själv gjort?

Bedriver verksamhet ihop med invandrare exempelvis, vad har du gjort ?

Jag har bott utomlands under perioder, vistas utomlands fortfarande under kortare perioder.

Och visst flyktingar ska ha samma chans att komma in i samhället.
Men när jag inhandlar en tjänst får den som levererar bäst vara och bäst pris min order oberoende om han kommer från syrien, skåne eller östergötland:D

Problemet kvarstår dock, den som sitter fast i en extremt konservativ livsåskådning permanentar sitt utanförskap. För steg ett i att kunna verka i ett samhälle är at tillgodogöra sig dess regler och värderingar.
Du kan inte leva som svensk, agera som svensk och tro att du får en problemfri tillvaro i ex. Saudiarabien.
Samma sak gäller Sverige, vi har inte samm öppna syn som i de anglosaxiska länderna. det är mkt lättare för en iransk biokemist att göra karriär i England än i sverige..varför?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Vi hade den diskussionen i veckan på jobbet.
Jimmie Åkesson ÄR den nya Hitler.

HUR kan folk inte förstå detta?

Det finns inte en chans att någon kan se likheten med tanke på att de sitter i riksdagen. För jag tror inte någon, rasist eller SD dyrkare (same shit men de vill själva inte inse det) tycker att Hitler var en man med bra värderingar som gjorde helt rätt under sina år av makt?

Hade en väninna på besök i helgen. Adopterad från Colombia som spädbarn. Så jävla svensk man kan bli, skit samma om hon är mörkhyad eller inte, hon har samma värderingar som mig, tänker inte bomba ett höghus eller skjuta folk på stan. Vilket folk tror om mörkhyade.
Obs! Hon jobbar och betalar skatt ;)

Hon sa en bra sak: folk klagar ena dagen på att invandrare lever på socialen.
Andra dagen klagar folk över att de tar deras jobb.

Hur ska dom ha det? Antingen tar invandrare våra jobb, eller så lever de på socialen.

Ursäkta långt inlägg, den här frågan gör mig så fruktansvärt upprörd.

Tvivlar inte på att du menar gott men du måste förstå att det är du som är trångsynt och fördomsfull i det här fallet. Jag känner en Sverigedemokrat som är adopterad från Etiopien och han har aldrig upplevt att någon partikamrat ogillat/särbehandlat honom p.g.a sin hudfärg. Jag sympatiserar själv med Sverigedemokraterna och jag struntar ärligt talat i vilken hudfärg folk har. Det är antagligen sådana missuppfattningar som gör att du tror att "Jimmie Åkesson är den nya Hitler". Anledningen till varför folk inte förstår det är helt enkelt för det inte är sant. Att folk tror att någon tänker bomba höghus eller skjuta folk för att de är mörkhyade finns det inte heller något direkt sanning i, det skulle möjligtvis vara om personen som tror det befinner sig i en psykos.

Det du, Nebraska och en massa andra gör är att konsekvent blanda ihop folks (huvudsakligen Sverigedemokraters) intentioner med vad ni tror blir implikationerna av den politiken. Alltså: Bara för att man tror att en viss politik är dålig för samhället så betyder det inte att företrädarna för den politiken VILL ha ett dåligt samhälle utan de tror att den politiken är bra för samhället helt enkelt. Sen är det viktigt att klara av att göra en distinktion mellan politik på en makronivå och beskyllningar på en mikronivå. Att vi i dagsläget har en politik som gör dels att allt för många invandrare lever på bidrag samtidigt som den gör att invandrare får jobb som borde gått till inrikes födda är inte invandrarnas fel utan politikens fel.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Fast SD anser att det bästa samhället är ett etniskt homogent samhälle och vad det får för politiska implikationer krävs det ingen Einstein för att räkna ut. Deras politiker gör det ju även lättare för oss att förstå vad de vill politiskt när de rakt ut säger att de vill ha invandring när vi behöver invandring av samhällsekonomiska skäl men att invandrarna ska åka hem när de inte längre behövs.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Det beror helt på. En del har stora svårigheter pga trauma, hjärnskador ect och andra tuggar sig egenom Sfi, sasG osv på häpnadsväckande kort tid.
En hel de går till jobb direkt från Sfi vilket jag ibland tycker är synd eftersom de och samhället skulle vinna i längden på att läsa vidare men de vill förståligt nog bara ha ett jobb, vilket som helst så fort som möjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Fast SD anser att det bästa samhället är ett etniskt homogent samhälle

Nej, det låter mer som någons tolkning av deras politik och inte de påstådda intentionerna vilket då blir ännu ett exempel på det jag talar om. Om du inte menar etnicitet som enbart kulturellt.

och vad det får för politiska implikationer krävs det ingen Einstein för att räkna ut.

Einstein som för övrigt ville ha ett land (Israel) som i sin tur lägger vikt på ens ursprung och gener till skillnad från Sverigedemokraterna.

Deras politiker gör det ju även lättare för oss att förstå vad de vill politiskt när de rakt ut säger att de vill ha invandring när vi behöver invandring av samhällsekonomiska skäl men att invandrarna ska åka hem när de inte längre behövs.

Det där är inte heller sant. Jag förstår att det inte är lätt att skilja på alla olika invandringsposter o.s.v om man inte är insatt men det gäller endast en väldigt specifikt del av arbetskraftsinvandringen vid extraordinära behov och verkligen inget generellt för invandrare i allmänhet. Det är ett mycket vanligt system internationellt för övrigt och länder med det systemet brukar knappast ses som ett nytt Nazityskland.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Att vi i dagsläget har en politik som gör dels att allt för många invandrare lever på bidrag samtidigt som den gör att invandrare får jobb som borde gått till inrikes födda är inte invandrarnas fel utan politikens fel.

Bör inte jobben gå till dem som är mest lämpade för dem, oavsett om man är född i Sverige eller inte?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
372
Senast: Pilot
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 130
Senast: __sofia__
·
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 618
Senast: Snowball
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 236
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp