dagis skickar hem henne som magsjuk - hjälp!

Santa

Trådstartare
jag har en dotter på 2 och ett halvt som har perioder när hon är lös i magen. Hon är utredd av läkare och det är inget fel på henne och hon är inte allergisk, dom säger att det är normalt för vissa småbarn att vara lösa i magen och så länge det inte syns på vikten och längden är det ingen fara. Men dagis lyssnar inte på detta! De skickar hem henne som magsjuk varenda gång hon bajsar löst mer än en gång på en dag. Nu har detta hänt nästan en gång i veckan de senaste 6 veckorna och varje gång måste jag ha henne hemma minst en dag extra "symptomfri dag" trots att jag vet att detta är helt normalt för henne och hon inte visar några tecken på att vara sjuk eller hängig.

Jag har fått ny tid hos läkaren igen men det är så långt fram i tiden. Är det någon som varit med om detta och vet vad man kan göra?! Vi går på knäna här hemma! Vad gör man, var kan man vända sig? :cry:
 
Sv: dagis skickar hem henne som magsjuk - hjälp!

Vänd dig till bvc för att få ett intyg utskrivet att det för henne är normalt att i perioder vara lös i magen om det är så att det inte hjälper att prata direkt med personalen/områdeschefen.
 
Sv: dagis skickar hem henne som magsjuk - hjälp!

Vår son är likadan! Han är med jämna mellanrum lös i magen men han är inte sjuk. Har varit på olika undersökningar och dom hittar inget. Pratade med barnläkaren som bara menade att konsistensen skiftar och det är inget att hänga upp sig på så länge barnet mår bra. Första tiden på dagis var personalen väldigt oroliga och vi pratade mkt om det. Dom ville att vi skulle kontakta läkaren, vilket vi även gjorde. Men när den sa att det var OK så tyckte personalen också att det var bra.

Något vi märkt som stabiliserar hans mage lite är att han får nåt glas proviva eller blåbärssoppa om dagen.

Förstår hur ni har det!
 
Sv: dagis skickar hem henne som magsjuk - hjälp!

Hur hanterar ni det? Det de säger är att de kan inte skilja på magsjuka och vanligt lös-i-magen och det kommer ju inte att förändras av ett intyg, tänker jag.
 
Sv: dagis skickar hem henne som magsjuk - hjälp!

Jag är själv väldigt varierande i magen, mår inte dåligt för det.
Blir det av dåligt uppvärmd mat, blir kall om underkroppen, nervös, ätit för dåligt, stress..bla....

Ta kontakt med läkare & få ett intyg, lämna till personalen.
Tösen kan inte vara magsjuk så ofta, det måste dom själva förstå?
 
Sv: dagis skickar hem henne som magsjuk - hjälp!

Hur hanterar ni det? Det de säger är att de kan inte skilja på magsjuka och vanligt lös-i-magen och det kommer ju inte att förändras av ett intyg, tänker jag.

Måste säga att dom ändå varit väldigt förstående, dom kan ju se med egna ögon att han inte är sjuk. Pigg och glad, äter bra och ser frisk ut. Det verkar som dom utgår från det.

Nu har han bytat avdelning men än så länge har dom inte sagt nåt.

Till en början kändes det jättejobbigt att personalen trodde vi skickade dit han trots magsjuka. Men efter några samtal så verkade det som vi förstod varandra!

Jag hade försökt få nåt intyg, det är ju det enda ni kan göra. Hjälper inte det vet jag inte hur man går vidare... :(
 
Sv: dagis skickar hem henne som magsjuk - hjälp!

Jag tycker att du ska ta upp det med personalen, och säga att de får sluta med att skicka hem henne om hon inte visar andra tecken på sjukdom.

Min son som alldeles snart fyller fyra år har ändå sedan han var liten varit VÄLDIGT lös i magen. Både vår husläkare och läkaren på bvc sa samma sak, det är vanligt bland små barn, det har till och med ett eget namn som jag inte kommer ihåg. Det var något med Toddlers ... (diarea eller något). De tänkte inte kolla upp honom mer, och jag som inte har någon som helst erfarenhet av allergier var nöjd med den "diagnosen". I vårt fall var det dagispersonalen som insisterade på att de skulle kolla upp honom mer och vet du vad, han var mjölkproteinallergisk. Det var alltså inte så att personalen skickade hem honom över huvud taget. Ett halvår helt utan mjölkprotein, och sedan kunde vi börja introducera mjölk igen. Under den tiden blev han mycket bättre i magen.

Lite rörigt inlägg, ska iväg och hämta på dagis.

/Anna
 
Sv: dagis skickar hem henne som magsjuk - hjälp!

Delvis knapplån.

Sebastian är nu lite över 2 år, och har varit konstant halvdålig i magen sen han föddes i princip. Han fick konstaterad mjölkproteinallergi redan vid 4 veckors ålder, men vid ungefär 18 mån ålder så blev han fri från den. Han är dock fortfarande dålig i magen med återkommande mellanrum, oavsett vilken diet han går på. Vi har testat med både glutenfritt, mjölkfritt och massa annat - och ingenting gör någon skillnad.
Jag förklarade det på dagis när han började, och då åt han mjölkfritt. Nu äter han som alla andra barn, och dom har aldrig skickat hem honom för magsjuka/annat liknande. Han har blivit hemskickad en gång på detta år, och då fick han hög feber mitt på dagen. Jag älskar vårt dagis! :D
 
Sv: dagis skickar hem henne som magsjuk - hjälp!

Min son som nu är 5½ hade en period från ca 2 åroch upp till 4 år när han kunde ha diareér utan att vara sjuk. Händer enstaka gånger fortfarande men inte lika ofta.

I början skickade dagis hem honom men tillslut sa jag i från och förklara att han var sådan. Inte kan vi hålla på och vara hemma för sjukt barn när barnet inte är sjukt.

Prata med dagis igen för detta är nog ett ganska vanligt problem. det sluta med att bvc sköterska pratade med dagis och förklarar hur det låg till och både hon och vi sa att så länge han i övrigt verkar frisk så måste han få vara kvar.

Tyvärr har jag inget bra råd att komma med förutom om bvc sköterska kan ringa och förklara för dem.
 
Sv: dagis skickar hem henne som magsjuk - hjälp!

Ja det kan vara lite knepigt... Vi har väl lite som policy att går det magsjuka på stället så skickar vi hem barn med trasselmage trots att den kan vara "fellarm". Men går det inget och vi vet att Pelle och Karin ofta är dåliga i magen så stannar de så klart kvar. Man har ju faktiskt koll på vilka barn som har strulmage eller inte. Faktiskt så märker man ju också om det avviker från det vanliga "strulet". En lös mage kan vara lös mage på många olika sätt ;) Prata mer er chef och inte med avdelningspersonalen, det kan ta skruv ibland.
 
Sv: dagis skickar hem henne som magsjuk - hjälp!

Min första tanke var bara "va?!?!" man är väl inte magsjuk så fort man är lös i magen eller??? min första tanke vid lös mage är inte magsjuka utan att det har blivit för mycket mjölkprodukter (som kan göra en lös, även om man inte är allergisk) eller att man ätit något magen inte riktigt klarar. Att barn är mer lösa i magen, trodde jag var mer eller mindre självklart....:confused:

nae, säg till personalen att barnet är friskt ÄVEN om det är löst i magen, sjuka är de först då de har feber, eller är hängiga, inte äter eller helt enkelt är som de brukar!!!:idea:

Att vara lös i magen är inte farligt, men man ska se till att de får i sig ordentligt med vätska då!!!

Lycka till!!
 
Sv: dagis skickar hem henne som magsjuk - hjälp!

Så tänker jag också. Men har barnen precis varit dåliga så stannar de hemma och är någon annan i familjen är magsjuk så stannar de hemma. Bara lös i magen utan andra sympton är de inte hemma för. Vissa barn har ju problem med förstoppning andra blir lätt lösa i magen.
 
Sv: dagis skickar hem henne som magsjuk - hjälp!

Min son på 4 år har samma mage som jag bråkat med bvc om, så vi har blivit bollade fram och tillbaka från bvc, dietist och vårdcentralen. Fick råd att besöka en barn och ungdomsmedicin mottagning eftersom jag accepterar inte att det är okej med regelbunden diarre. Bvc-läkaren anser att det är helt normalt för barn, och har satt sonen på laktosfri kost utan någon utredning. Magen är ändå inte bra . Jag har som tur är ett förstående dagis som sällan skickar hem trots att magen blir dålig, utan skickar bara hem honom när det går magsjuka på dagis utifall det är det han fått.

Texten nedanför är citerad ifrån min blogg, och är ifrån läkaren ifrån Kärnsjukhuset i Skövde. Nästa vecka har vi fått tid för pricktest.

"Läkaren höll iaf med mig om att det är INTE normalt med Dominics mage, utan skulle sätta in ett pricktest för att utesluta olika allergier. Han misstänkte att Dominic inte tål komjölk i någon form. Men han hänvisade allt till resultatet på pricktestet innan han vill uttala sig mer. Känns bra att det händer något nu, har bråkat med bvc ända sen Dominic bara var några månader gammal. Men dom har utryckt i alla år att det är normalt, även bvc-läkaren sa att det var normalt. Hur fasen kan det vara normalt med att magen rasar regelbundet och han får diarre-effekt ? Observera att det har kommit ifrån bvc-mottagningar i 2 olika städer , som sagt likadant"
 
Sv: dagis skickar hem henne som magsjuk - hjälp!

Så har vi också haft det. Men nu (efter 1 år) har de insett att det är så dottern är. Nu berättar de bara att hon varit lös i magen under dan, när jag hämtar. Mer som information.

/Timsetim
 
Sv: dagis skickar hem henne som magsjuk - hjälp!

Ja det kan vara lite knepigt... Vi har väl lite som policy att går det magsjuka på stället så skickar vi hem barn med trasselmage trots att den kan vara "fellarm". Men går det inget och vi vet att Pelle och Karin ofta är dåliga i magen så stannar de så klart kvar. Man har ju faktiskt koll på vilka barn som har strulmage eller inte. Faktiskt så märker man ju också om det avviker från det vanliga "strulet". En lös mage kan vara lös mage på många olika sätt ;) Prata mer er chef och inte med avdelningspersonalen, det kan ta skruv ibland.
Så här är det hos oss. Problemet är att på ett dagis med 4 avdelningar och 70 barn så lär det ju nästan jämt vara nån annan som har känningar i magen och är magsjuk...

Vi har dels pratat med chefen och dels haft ett samtal med dem på avdelningen. Det känns som om vi verkligen har gått igenom detta nu och förklarat och jag hoppas att de ska ha lite större förståelse nu och inte bara hänvisa till policyn att skicka hem henne. Men det ÄR jättesvårt när man inte kan hänvisa till nån diagnos utan bara vet vad det inte är. Jag ska försöka få en läkartid lite snabbare så att vi kan få ett intyg.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
714
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 428
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 893
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 478
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp