Dags att leta nytt boende igen! PANIK!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det har ju varit på G ett tag egentligen, eftersom jag har ett rivningskontrakt. Men jag hade hoppats på ett år till, framförallt som jag inte har tillräckligt med poäng för bolagen än.

Stressad deluxe är bara förnamnet nu!

I samma veva är jag på väg att köpa häst. Tänk om min nya hyra gör att jag inte har råd att ha häst!?

Eller tänk om jag skulle hitta en mindre gård så att jag tillomed kan ha hästen utanför dörren igen? :love::love::love:

Mitt hopp står nog till privata hyresvärdar, i förhoppning om att man får ha djur i nya boendet. Det är väldigt många som inte tillåter det. Jag förstår verkligen inte varför. Störande djur, djur som förstör osv, ja absolut. Men jag inbillar mig att de flesta människor som själva inte förstör och respekterar huset också uppfostrar sina djur att göra detsamma?

Mina hundar har iaf inte haft sönder något i något boende någonsin. Då är nog risken större att jag tappar en tung gryta som gör märken i golvet eller liknande. Det busigaste mina hundar har gjort har varit att plocka ur kartongerna ur kartonginsamlingen när de har varit ensamma :cool: Då för att vi inte hade sköljt ur smörpaketet ordentligt... (Snacka om att skylla sig själv!).

Nu när jag äntligen har kommit in på min drömutbildning, Etologi och Djurskydd på SLU i Ultuna så ska givetvis andra saker krångla för mig! Jag skulle vilja ha en lugn stund!

Jag börjar precis komma över att jag har blivit tvungen att avliva 2 hästar på väldigt kort tid, och börjar hitta mitt inre lugn igen... Typiskt!
 

Jag är fullt medveten om vad källan är, har sifferminne ;)

Jag vet dock att många som nu går i år 2 ännu inte har klarat matten på första kursen. Så det är ju ganska uppenbart att folk har lagt för lite tid på sitt studerande.


Ja jag kan ju inte svara för andra, men jag har i dagsläget, om jag räknar extremt högt på våra utgifter, 4000 över varje månad. Skulle vi köpa mindre saker, äta mindre pizza, godis, chips och åka till familjen mer sällan osv så är det inga som helst problem att få ytterligare 1000 kr över. (Och jag har alltså räknat på att vi tex äter mat för 6000 kr/månad, vilket vi verkligen inte gör!).

Leasingavtal för avel är nog lite knepigare att säga upp, åtminstone om hästen faktiskt blir dräktig. Men visst, det är såklart en risk att den inte blir det. Men hingsten i fråga hade 100% dräktighet förra säsongen han var aktiv (och den säsongen fick jag flera stoägare som ringde i panik i slutet av säsongen med bönande om att få komma för att deras sto inte tog sig med hingsten de hade tänkt från början), stoet är ungt (blir 5 nästa år) så jag ser den risken som väldigt liten, framförallt som de ska börja försöka ganska tidigt. Men givetvis kan det ändå hända.

I värsta fall så kan man ju alltid sälja hästen då om man känner att man inte har råd (eller snarare, inte vill lägga sparpengarna på hästen). Hästen kommer vidareutbildas under sadel av de som leasar henne, så hon kommer vara hyfsat igång.

Skulle det bli kaos TOTALT, och hästen inte gick att sälja så skulle jag i värsta fall kunna stalla upp hästen hos min mor som har eget stall, eller en vän som har ställt upp för mig förut när livet blev kaos. Då skulle det i princip bara bli att betala för fodret till hästen.


Tro mig, när jag planerar så har jag alltid en plan B, plan C och oftast även en plan D.
Så varför har vi denna diskussionen nu, vad är din plan B, C och D för att du blir uppsagd från rivningskontraktet?
 
För att du fortfarande har svårt att hitta boende. Du kan läsa mitt inlägg igen och bara ta bort hästraden. Precis samma situation.
Med skillnaden att jag då inte kan få en etta på förstahandskontrakt även om jag skulle vilja.

Hundarna införskaffades långt innan jag ens hade en tanke på att studera. Ska jag hitta andrahandskontrakt så pratar vi ca 15 000/månad. Inte bara någon tusenlapp till. Visst, jag skulle kunna re ut det om jag var tvungen. Men då lånar jag hellre farsans husvagn.
Nja, med dina många planer hade du ju inte behövt fråga om råd i PANIK.
Jag har inte bett om råd, detta är en dagbok om du har missat det.

Det är märkligt hur man helt plötsligt ska behöva försvara alla sina livsval. Det känns inte speciellt trevligt av er att ifrågasätta precis allt i mitt liv.
 
Med skillnaden att jag då inte kan få en etta på förstahandskontrakt även om jag skulle vilja.

Hundarna införskaffades långt innan jag ens hade en tanke på att studera. Ska jag hitta andrahandskontrakt så pratar vi ca 15 000/månad. Inte bara någon tusenlapp till. Visst, jag skulle kunna re ut det om jag var tvungen. Men då lånar jag hellre farsans husvagn.

Jag har inte bett om råd, detta är en dagbok om du har missat det.

Det är märkligt hur man helt plötsligt ska behöva försvara alla sina livsval. Det känns inte speciellt trevligt av er att ifrågasätta precis allt i mitt liv.

Och som jag skrev kunde jag inte heller få ett förstahandskontrakt på flera år. Då får man leva med det och flytta runt, eller skaffa sig en inkomst så att man kan med de hyror som finns. (eller låna husvagnen som du skrev, alldeles utmärkt nödlösning ju!)

Har man hundar innan, så får man planera efter det :)
 
Med skillnaden att jag då inte kan få en etta på förstahandskontrakt även om jag skulle vilja.

Hundarna införskaffades långt innan jag ens hade en tanke på att studera. Ska jag hitta andrahandskontrakt så pratar vi ca 15 000/månad. Inte bara någon tusenlapp till. Visst, jag skulle kunna re ut det om jag var tvungen. Men då lånar jag hellre farsans husvagn.

Jag har inte bett om råd, detta är en dagbok om du har missat det.

Det är märkligt hur man helt plötsligt ska behöva försvara alla sina livsval. Det känns inte speciellt trevligt av er att ifrågasätta precis allt i mitt liv.
Det är nog du som missat att dagböcker du skriver på buke är offentliga och att folk i allmänhet försöker hjälpa till. Vill du inte ha svar är det bäst att du för en privat dagbok.

Jag ber om ursäkt att jag försökte hjälpa, det ska aldrig ske mer.
 
Jag är fullt medveten om vad källan är, har sifferminne ;)

Jag vet dock att många som nu går i år 2 ännu inte har klarat matten på första kursen. Så det är ju ganska uppenbart att folk har lagt för lite tid på sitt studerande.


Ja jag kan ju inte svara för andra, men jag har i dagsläget, om jag räknar extremt högt på våra utgifter, 4000 över varje månad. Skulle vi köpa mindre saker, äta mindre pizza, godis, chips och åka till familjen mer sällan osv så är det inga som helst problem att få ytterligare 1000 kr över. (Och jag har alltså räknat på att vi tex äter mat för 6000 kr/månad, vilket vi verkligen inte gör!).

Leasingavtal för avel är nog lite knepigare att säga upp, åtminstone om hästen faktiskt blir dräktig. Men visst, det är såklart en risk att den inte blir det. Men hingsten i fråga hade 100% dräktighet förra säsongen han var aktiv (och den säsongen fick jag flera stoägare som ringde i panik i slutet av säsongen med bönande om att få komma för att deras sto inte tog sig med hingsten de hade tänkt från början), stoet är ungt (blir 5 nästa år) så jag ser den risken som väldigt liten, framförallt som de ska börja försöka ganska tidigt. Men givetvis kan det ändå hända.

I värsta fall så kan man ju alltid sälja hästen då om man känner att man inte har råd (eller snarare, inte vill lägga sparpengarna på hästen). Hästen kommer vidareutbildas under sadel av de som leasar henne, så hon kommer vara hyfsat igång.

Skulle det bli kaos TOTALT, och hästen inte gick att sälja så skulle jag i värsta fall kunna stalla upp hästen hos min mor som har eget stall, eller en vän som har ställt upp för mig förut när livet blev kaos. Då skulle det i princip bara bli att betala för fodret till hästen.


Tro mig, när jag planerar så har jag alltid en plan B, plan C och oftast även en plan D.
Din mamma har du ju varit så extremt osams med så det låter väl inte som en jättebra idé att ha häst där igen men tanke på dina förra trådar.
 
Nu vet jag att mitt hus blir det första som rivs, och om planen håller så kommer vi behöva flytta ut snarast efter vårterminens slut.

De har fortfarande inte fått godkännande för nybyggnadsbidraget.
 
Har du kollat Märsta? Det är ju perfekt läge där för både pendling till Stockholm och Uppsala. Min syster fick förstahandskontrakt där väldigt snabbt. Hon lade ut en önskas hyra-annons på Blocket och fick napp.

Om din sambo har fast tjänst så kanske en möjlighet kan vara att köpa lägenhet. Lägenheterna i Märsta är förvånansvärt billiga.

Hoppas att det löser sig. Det är inte roligt att behöva stressa över boendet.
 
Har du kollat Märsta? Det är ju perfekt läge där för både pendling till Stockholm och Uppsala. Min syster fick förstahandskontrakt där väldigt snabbt. Hon lade ut en önskas hyra-annons på Blocket och fick napp.

Om din sambo har fast tjänst så kanske en möjlighet kan vara att köpa lägenhet. Lägenheterna i Märsta är förvånansvärt billiga.

Hoppas att det löser sig. Det är inte roligt att behöva stressa över boendet.
Tyvärr så studerar han med, annars hade vi helt klart funderat på att köpa då vi ändå har hyfsad handpenning ihop.

Jag har önskas hyra annons ute, inte ett enda svar än.
 
Tyvärr så studerar han med, annars hade vi helt klart funderat på att köpa då vi ändå har hyfsad handpenning ihop.

Jag har önskas hyra annons ute, inte ett enda svar än.

Om ni har handpenning så kan det kanske ändå gå. Du har ju dessutom jobbat i många år innan du började studera och har visat att du kan försörja dig. Alla banker är inte kinkiga. Mitt tips är att höra med Länsförsäkringar bank som är betydligt mer generösa än t.ex. SEB och SBAB. Kan ni även hitta någon som kan gå in som medsökande på lån så förbättrar även det chanserna rejält.
 
Om ni har handpenning så kan det kanske ändå gå. Du har ju dessutom jobbat i många år innan du började studera och har visat att du kan försörja dig. Alla banker är inte kinkiga. Mitt tips är att höra med Länsförsäkringar bank som är betydligt mer generösa än t.ex. SEB och SBAB. Kan ni även hitta någon som kan gå in som medsökande på lån så förbättrar även det chanserna rejält.
Jaså?
Ja jag kan ju ändå kolla!

Kan vara svårt att få någon borgenär dock. Hans mor är änka och jobbar 65%, och jag har svårt att tro att någon i min familj skulle godkännas oxå. Morsan är ju sjukpensionär på 50% och min far är det på 100%.

Men jag har kikat på lite småhus utanför stan, för att drömma lite :D

Räknade på att kostnaden skulle bli typ 2500 kr mindre än vad vi har idag.
I gengäld skulle ju dock bilräkningen gå upp...

Egentligen vore det bättre att vänta lite till, för ev kommer det pengar intrillandes snart i vår. Då hinner jag ju dessutom spara ihop ännu mer.

Det är spännande hur mkt pengar jag har över varje månad nu när jag inte har häst för första gången sedan jag var 13 :rofl::d:D
 
Kan vara svårt att få någon borgenär dock.
Psst! Det är förmodligen en borgensman du menar...

"Borgenär är den part som lånat ut pengar till en motpart. När du lånar pengar av banken är banken alltså borgenär. Uttrycket blandas ofta ihop med borgensman, men det är alltså två olika saker. Borgensman är en tredje person som lovar att betala igen skulden till borgenären om du som låntagare inte klarar av att betala."
Källa: https://www.sambla.se/sambla-forklarar/borgenar/
 
Nej, man måste ha tjänat mkt och haft ett helt kalenderår mellan man har pluggat, vilket min partner inte har. Så trots att han har jobbat 16 månader så kan han inte få tilläggslån. Han har jobbat mellan juni förra året till september i år.
Vi sökte, men fick avslag. Så nej, riktigt så enkelt är det inte.

Vad märkligt, min sambo har jobbat heltid fram till augusti, och fick tilläggslån direkt nu när han började studera.
 
Vad märkligt, min sambo har jobbat heltid fram till augusti, och fick tilläggslån direkt nu när han började studera.
Från vilken tid då?

Det måste ha gått ett kalenderår mellan studierna enligt CSN. Vi överklagade tillomed och fick trots det inte tilläggslån.
 
Från vilken tid då?

Det måste ha gått ett kalenderår mellan studierna enligt CSN. Vi överklagade tillomed och fick trots det inte tilläggslån.

Han har i och för sig jobbat sedan gymnasiet och inte studerat innan, kanske är det därför då?
 
Han har i och för sig jobbat sedan gymnasiet och inte studerat innan, kanske är det därför då?
Ja, det är skillnaden.
Ganska störande att de är så fyrkantiga. Skulle ju inte göra något med 4000 extra till handpenning varje månad :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp