Dags att leta nytt boende igen! PANIK!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det har ju varit på G ett tag egentligen, eftersom jag har ett rivningskontrakt. Men jag hade hoppats på ett år till, framförallt som jag inte har tillräckligt med poäng för bolagen än.

Stressad deluxe är bara förnamnet nu!

I samma veva är jag på väg att köpa häst. Tänk om min nya hyra gör att jag inte har råd att ha häst!?

Eller tänk om jag skulle hitta en mindre gård så att jag tillomed kan ha hästen utanför dörren igen? :love::love::love:

Mitt hopp står nog till privata hyresvärdar, i förhoppning om att man får ha djur i nya boendet. Det är väldigt många som inte tillåter det. Jag förstår verkligen inte varför. Störande djur, djur som förstör osv, ja absolut. Men jag inbillar mig att de flesta människor som själva inte förstör och respekterar huset också uppfostrar sina djur att göra detsamma?

Mina hundar har iaf inte haft sönder något i något boende någonsin. Då är nog risken större att jag tappar en tung gryta som gör märken i golvet eller liknande. Det busigaste mina hundar har gjort har varit att plocka ur kartongerna ur kartonginsamlingen när de har varit ensamma :cool: Då för att vi inte hade sköljt ur smörpaketet ordentligt... (Snacka om att skylla sig själv!).

Nu när jag äntligen har kommit in på min drömutbildning, Etologi och Djurskydd på SLU i Ultuna så ska givetvis andra saker krångla för mig! Jag skulle vilja ha en lugn stund!

Jag börjar precis komma över att jag har blivit tvungen att avliva 2 hästar på väldigt kort tid, och börjar hitta mitt inre lugn igen... Typiskt!
 

Kolla åt Enköpingshållet då, tågen till Stockholm går ofta och det går bussar till Uppsala, visserligen lite dyrare än Morgongåva ;) men kan vara billigare än Uppsala.
Ja jag får kika där. Fast när jag kollade sist så skulle det ta väldigt lång tid för min partner att ta sig till Stockholm när jag kollade upp ett boende inte så långt ifrån Enköping.

Jag får forska vidare idag!
 
Ja jag får kika där. Fast när jag kollade sist så skulle det ta väldigt lång tid för min partner att ta sig till Stockholm när jag kollade upp ett boende inte så långt ifrån Enköping.

Jag får forska vidare idag!
Det svåra är antagligen om man ska förlita sig på lokaltrafiken, jag tjänar en halvtimme åt båda hållen genom att ställa bilen på stationen trots att bussen stannar utanför dörren typ. Lycka till med letandet!
 
Antar att du redan hittat studentgrupperna på Fb för SLU? Annars är det ett tips, de som hyr ut där har sällan något emot egna djur.
Titta även runt Knivsta, inte så billigt och inte så stort urval längre, men ibland dyker det upp 👍Annonsera själv, t ex i gruppen Vi med hund i U-a? Uppsala är ju tyvärr ökänt för sina problem med studentboende 🥴
 
Jag knyter det till att mina hundar inte skadar något boende och trots det så ska jag betala skyhög hyra. Det är faktiskt inte rimligt.

Du behöver givetvis inte hålla med, men för mig är det helt orelevant vad du tycker i denna fråga.

Och hyr jag ett boende så har inte hyresvärden någon som helst rättighet att hindra mig från att ha hund såvida det inte är ett specialanpassat allergiboende.
Du vet att dina hundar hittills inte förstört, den tilltänkta hyresvärden vet möjligen att du påstår det, inte om det stämmer och kommer att stämma i framtiden.

Hyr du privatbostäder som du indikerar så har hyresvärlden med det att göra och kan välja hyresgäster helt fritt och även bestämma att de inte vill ha hyresgäster med djur och skriva in det i kontraktet. Hyr du däremot en vanlig hyreslägenhet så har du rätt.
 
Du vet att dina hundar hittills inte förstört, den tilltänkta hyresvärden vet möjligen att du påstår det, inte om det stämmer och kommer att stämma i framtiden.

Hyr du privatbostäder som du indikerar så har hyresvärlden med det att göra och kan välja hyresgäster helt fritt och även bestämma att de inte vill ha hyresgäster med djur och skriva in det i kontraktet. Hyr du däremot en vanlig hyreslägenhet så har du rätt.
Nej, de har faktiskt inte med det att göra. När man hyr en bostad så blir den som sin egen, man får ha vad man vill i bostaden. Vill jag använda den bara till förvaring så får jag det. Vill jag ha 3 hundar och 4 katter så får jag det. Hyresvärden har noll och inget med det att göra. Jag behöver inte be om lov innan, för det är MITT hem.

Kom inte med felaktigheter! Ingen hyresvärd bestämmer vad man gör eller vem man tar in i sitt hem. Även om de skriver in det i kontraktet så är det inte juridiskt bindande.
 
Nej, de har faktiskt inte med det att göra. När man hyr en bostad så blir den som sin egen, man får ha vad man vill i bostaden. Vill jag använda den bara till förvaring så får jag det. Vill jag ha 3 hundar och 4 katter så får jag det. Hyresvärden har noll och inget med det att göra. Jag behöver inte be om lov innan, för det är MITT hem.

Kom inte med felaktigheter! Ingen hyresvärd bestämmer vad man gör eller vem man tar in i sitt hem. Även om de skriver in det i kontraktet så är det inte juridiskt bindande.
Är du säker på det?
 
Nej, de har faktiskt inte med det att göra. När man hyr en bostad så blir den som sin egen, man får ha vad man vill i bostaden. Vill jag använda den bara till förvaring så får jag det. Vill jag ha 3 hundar och 4 katter så får jag det. Hyresvärden har noll och inget med det att göra. Jag behöver inte be om lov innan, för det är MITT hem.

Kom inte med felaktigheter! Ingen hyresvärd bestämmer vad man gör eller vem man tar in i sitt hem. Även om de skriver in det i kontraktet så är det inte juridiskt bindande.
Sant, hyresvärdar får inte neka husdjur. Det är väl bara om dom är just anpassade för allergiker som dom får neka. Men då är det ju snudd på specialställen och så allergivänliga lägenheter tror jag är ganska ovanligt. Det är ju bara skit tycker jag att vissa som hyr ut diskriminerar folk med djur, man bör ge folk en chans iallafall.
 
Sant, hyresvärdar får inte neka husdjur. Det är väl bara om dom är just för allergiker som dom får neka. Det är ju bara skit tycker jag att vissa som hyr ut diskriminerar folk med djur, man bör ge folk en chans iallafall.
Det är helt sant att allergibostäder är enda skälet att neka husdjur, rökning etc.

Däremot kan jag välja bort sökande som husdjur om jag önskar, och det gör jag när jag kan.
 
Funderar ju direkt här på att bara inte berätta att jag har hund. Det verkar som det absolut enklaste. Så länge inte hyresvärden bor väldigt nära, för då kan ju konflikten bli lite jobbig...
 
ersom jag har ett rivningskontrakt. Men jag hade hoppats på ett år till, framförallt som jag inte har tillräckligt med poäng för bolagen än.

Stressad deluxe är bara förnamnet nu!

I samma veva är jag på väg att köpa häst. Tänk om min nya hyra gör att jag inte har råd att ha häst!?

Eller tänk om jag skulle hitta en mindre gård så att jag tillomed kan ha hästen utanför dörren igen? :love::love::love:

Mitt hopp står nog till privata hyresvärdar, i förhoppning om att man får ha djur i nya boendet. Det är väldigt många som inte tillåter det. Jag förstår verkligen inte varför. Störande djur, djur som förstör osv, ja absolut. Men jag inbillar mig att de flesta människor som själva inte förstör och respekterar huset också uppfostrar sina djur att göra detsamma?

Mina hundar har iaf inte haft sönder något i något boende någonsin. Då är nog risken större att jag tappar en tung gryta som gör märken i golvet eller liknande. Det busigaste mina hundar har gjort har varit att plocka ur kartongerna ur kartonginsamlingen när de har varit ensamma :cool: Då för att vi inte hade sköljt ur smörpaketet ordentligt... (Snacka om att skylla sig själv!).
Om du är förstaårselev har du förtur till akademiska hus studentbostäder, och det finns bostäder på campus ultuna där man får ha djur.
 
Om du är förstaårselev har du förtur till akademiska hus studentbostäder, och det finns bostäder på campus ultuna där man får ha djur.
Jag bor på ultuna nu, men har inte tillräckligt med poäng för att få en riktig lägenhet. Den jag har nu var på rivningskontrakt som sagt, och enda anledningen till att jag kunde få den.

Jag kan ju inte bosätta mig i ett studentrum med partner och 2 hundar 😅😅
 
Jag bor på ultuna nu, men har inte tillräckligt med poäng för att få en riktig lägenhet. Den jag har nu var på rivningskontrakt som sagt, och enda anledningen till att jag kunde få den.

Jag kan ju inte bosätta mig i ett studentrum med partner och 2 hundar 😅😅
Nej partnern kan ju bli ett problem. På ulltuna brukar 2 hundar per rum vara minimum.
 
Funderar ju direkt här på att bara inte berätta att jag har hund. Det verkar som det absolut enklaste. Så länge inte hyresvärden bor väldigt nära, för då kan ju konflikten bli lite jobbig...
Om du hyr av en privatperson, typ i andra hand eller enligt privaturhyrningslagen så kan du bli uppsagd av ingen anledning alls. Om du då har hundar i bostaden trots att hyresvärden inte vill det är ju risken stor att du åker ut utan någon annanstans att ta vägen.
 
Om du hyr av en privatperson, typ i andra hand eller enligt privaturhyrningslagen så kan du bli uppsagd av ingen anledning alls. Om du då har hundar i bostaden trots att hyresvärden inte vill det är ju risken stor att du åker ut utan någon annanstans att ta vägen.

Kan inte se att det står i privaturhyrningslagen?
 
Kan inte se att det står i privaturhyrningslagen?
När du hyr av någon som inte driver affärsmässig hyresverksamhet så kan du bli uppsagd för att hyresvärden behöver bostaden själv till sig eller sin familj.
Om de inte gillar att du har hundar så kan de ju plötsligt behöva bostaden för eget bruk.
Det finns ofta sätt att avsluta hyresförhållandet på om hyresverksamheten inte är affärsmässig.
 
Oh well, jag får väl avliva hundarna helt enkelt. Jag har ju bara tagit bort 5 djur senaste året, vad är 2 till?

Ja, jag ÄR bitter just nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp