Dålig päls m.m *långt*

_Maria_

Trådstartare
Hej allihopa!
Nu sitter jag här med lite funderingar igen ;)

Min hund Lassie tycker jag verkar ha fått sämre pälskvalitè än innan. Han är en bordercollie/collie på snart 12 år. Jag brukar raka honom med klippmaskin på våren för att han ska få slippa ha sin svarta colliepäls under sommaren. Upplever att han blir mkt piggare och så kyler ju vattnet bättre på sommaren när vi badar då också :)

Men i år så tycker jag pälsen växt ut ojämnt. Kan inte minnas att det varit så innan..Den är väl i stort sett likalång förutom på 2 "fält" vid skulderbladen och vid 2 "fält" typ vid höftbenen eller strax framför dom. Fälten är väl typ 10cm i diameter, knappt. Han är inte nakenhudad där med det är typ nästan som det var när han klipptes:confused: , medans resten av pälsen är ett par cm långt.

Vi ska till veterinären nästa fredag pga av att han ömmar i ryggen på ett ställe så det blir nog att ta några röntgenbilder och då ska jag passa på att fråga henne vad det kan vara. Funderar på om det finns något veterinärmedecinskt som brukar ge ett sånt symptom som ojämn pälsväxt?? Det kan ju inte vara näringsbrist då han allltid har fått kvalitetstorrfoder..

Men tills vi ska till veterinären så tänker jag göra vad jag kan sålänge. Jag har läst i lite trådar och det verkar som om många har upplevt att deras hundars pälsar blivit finare av färskfoder. Så jag var och köpte ett par paket Bravo Plus då det är det märke som finns närmast. Anledningen till att jag tog Plusen var för att jag tänkte att det är större chans att han tycker om den än Bas. Han slukade det med hull och hår så han hade säkert tyckt om Basen också;) Jag pratade lite med kvinnan i affären och sa anledningen till varför jag skulle prova färskfoder och hon sa: Ja fast färskfodret innehåller ju ingen Omega 3 och Omega 6 som är bra för pälsen det gör ju dom flesta torrfoder. Men det finns ju Laxolja man kan köpa. Merförsäljning:devil: Fast hon har ju rätt när det gäller Omegan. Men jag känner bara jaha då ska jag köpa till både glucosamin som ja vill ge han+ laxolja+ att det förmodligen blir dyrare att ge han färskmat. Med tanke på ekonomi och plats i frysen så funderar jag på att ge han hälften torrisar och hälften färskfoder. Kanske ett torrfoder m. fisk eller extra mkt Omega 3&6 i om det finns så kanske jag slipper köpa till laxolja?
Finns det något annat man kan göra för pälsens skull? Det enda som dyker upp i mitt huvud är extra B-vitamin..Men vet inte igentligen om det finns några vetenskapliga belägg för att det ska hjälpa..?

Mvh// Maria (nojjig matte):p
 
Sv: Dålig päls m.m *långt*

Ja det här med foder och päls är skitsvårt, och jag har inga råd att ge dig direkt. Ska däremot följa tråden för ytterligare tips.

Jag har själv en hund med dålig päls och försöker på alla sätt hitta lösningar. Jag ger nu hälften färskfoder och hälften torrfoder. Jag vet faktiskt inte om det är bra att blanda,men jag resonerar lite som att både torrfoder och färskfoder ska vara fullprodukter,så vad kan det göra för skada att blanda?

Jag har själv köpt laxolja,men min hund hatar det. Hon vägrar äta om jag häller det över maten,så då testade jag att ge kapslar istället. Funkar att få i henne,men om det ger någon verkan på pälsen kan jag inte svara på. Jag märker faktiskt ingen skillnad. Hon får dessutom en spraydusch några gånger i veckan av något som heter "Douxo" Det är en lösning mot torrmjäll(seborre) och köps hos vetrinär. Hjälper lite..

Det jag filosoferar lite med din hund, är att han är 12 år. Kan det inte vara så att pälsen försämras lite med åren? Många hundar som är lite till åren brukar ju bli lite slitna/tunnhåriga och tappa pälskvaliten lite? Ett litet tips jag hört kan vara bra för pälsen,är annars att ge dem en äggula i maten några gånger i veckan. Det ska tydligen innehålla en massa nyttigheter.

Och om du ursäktar mig lite så slänger jag in en liten fråga i din tråd också. Är det någon som vet hur är det med kokt och stekt äggula? Är det lika bra som en rå? Min hund gillar inte ägg rått,men äter gärna tillagat (ja,lite petig i maten är hon allt;))....
 
Sv: Dålig päls m.m *långt*

Min hund blev jättetrist i pälsen (blev sträv och livlös) när jag för några år sedan prövade att ge henne seniorfoder. Jag tror att det innehåller för lite fett för även lågfettfoder ger samma tråkiga effekt på henne. Numera så äter hon visserligen dietmat, men det är högfett och så får hon laxolja som tillskott. Hon är 16 år och väldigt blank och fin i pälsen.

Du gör ju rätt i att börja med en undersökning av hundens allmäntillstånd först. Sedan kan du ju börja laborera lite försiktigt med lite mer fett och B-vitamin. :)
 
Sv: Dålig päls m.m *långt*

min sambos gamla hund hade ojämn päls det sista året, på delar av kroppen saknade han helt underull. enligt vet kunde detta bero på att de inre organen började ge upp. nu hade den här hunden en rad andra problem också, så vi gick aldrig vidare med det. men hade det varit min hund hade jag nog tagit ett blodprov där jag kollat upp alla värden. dålig mat kan ge matt och livlös päls, men jag har nog aldrig hört talas om att den slutar växa?
 
Sv: Dålig päls m.m *långt*

om jag inte har helt fel så innehåller äggula en rad vitaminer, och de är känsliga för upphettning.
 
Sv: Dålig päls m.m *långt*

Jag är inte insatt i färskfoderutbudet, men skulle rekommendera dig att testa Hill´s j/d. Det är ett medicinskt foder som innehåller mycket omega 3 och omega 6 samt glukosamin. Fodret är i första hand tänkt för hundar med ömma leder (och onda ryggar!) men brukar även fungera utmärkt på hundar med lite trist päls. För dålig päls brukar omega 3/6 kunna göra underverk.

Det du beskriver kan dock ha medicinska orsaker. Flera hormonella sjukdomar som t ex hypotyreos (brist på sköldkörtelhormon), Cushing (överproduktion av ffa kortisol i binjuren) och hormonproducerande testikeltumörer kan ge bilaterala ("lika på båda sidorna") håravfall. Jag tycker att du gör rätt i att kolla upp detta först, liksom vovvens njur- och levervärden och byter foder därefter.

Hur gammal är han? Har han klåda? Normal/nedsatt/överdriven aptit? Ökad/minskad törst? Pigg och glad eller tröttare än tidigare?
 
Sv: Dålig päls m.m *långt*

Jag är inte insatt i färskfoderutbudet, men skulle rekommendera dig att testa Hill´s j/d. Det är ett medicinskt foder som innehåller mycket omega 3 och omega 6 samt glukosamin. Fodret är i första hand tänkt för hundar med ömma leder (och onda ryggar!) men brukar även fungera utmärkt på hundar med lite trist päls. För dålig päls brukar omega 3/6 kunna göra underverk.

Det du beskriver kan dock ha medicinska orsaker. Flera hormonella sjukdomar som t ex hypotyreos (brist på sköldkörtelhormon), Cushing (överproduktion av ffa kortisol i binjuren) och hormonproducerande testikeltumörer kan ge bilaterala ("lika på båda sidorna") håravfall. Jag tycker att du gör rätt i att kolla upp detta först, liksom vovvens njur- och levervärden och byter foder därefter.

Hur gammal är han? Har han klåda? Normal/nedsatt/överdriven aptit? Ökad/minskad törst? Pigg och glad eller tröttare än tidigare?

Han är 12 år. Ingen klåda men lite torr i huden. Aptit som innan, inte sämre jällefall. Törsten ingen skillnad tror jag. Pigg och glad är han!

Men kan det vara hormonproducerande testikeltumörer om han är kastrerad?? Annars låter ju symptomen på det väldigt likt.

Vid hyotyreos blir dom inte trötta då? Och går ner i vikt?

Lever och njurvärderna kollades för två år sedan vid kastration och då var det normalt. Men det kan ju hända mkt på 2 år så ska absolut ta upp det med veterinären. Samt blodprov.

Jag behöver nog köpa foder innan nästa fredag. Undra om jag ska köpa en hills j/d sålänge. Kan ju inte skada??
 
Sv: Dålig päls m.m *långt*

Hehe.. nä om han är kastrerad behöver du inte fundera på testikeltumörer! Jag missade det!

Om han kastrerades för 2 år sedan kan det i sig vara orsaken till problemen. Kastrerade hundar kan få sämre pälskvalitet och din har dessutom några år på nacken.

Vid hypotyreos brukar man se ökad törst, trötthet, frusenhet, ökad vikt, plufsigt utseende i ansiktet mm. I många, men långt ifrån alla, fall får hunden hud/pälsförändringar.

Testa du j/d, det tycker jag är ett toppenfoder.
 
Sv: Dålig päls m.m *långt*

Det var inte sköldkörteln det var fel på. Nu har jag skickat iväg ett kissprov så dom kan kolla om det är binjurarna.

Veterinären tyckte att vi skulle börja så och eventuellt gå vidare efter dom proverna.

Ett vet besök och blodprov kostade 1300 kr. Är inte det liite mkt?
 
Sv: Dålig päls m.m *långt*

De allra flesta foder som finns att köpa i normal prisklass innehåller för lite eller fel sorts fett. Hundar ska ha animaliskt fett för att kunna tillgodogöra sig det.
Jag har för tillfället själv fyra hundar varav två är gamlingar den ene snart 15 och den andre blir då 14 + två valpar. De är dessutom av stora raser så de borde inte vara så pigga som de är de gamla. Men jag har haft bägge sedan de var små och vet vad de har ätit för foder. Hundar ändrar sina behov med stigande ålder. Men om det är en hund som får vara ute och röra sig mycket så fungera inte några som helst seniorfoder. Som skrivet innan innehåller de på tok för lite fett. Kan ju kanske passa en gammal stadshund som bara lunkar runt kvarterat men inte en aktiv hund.
Det första tecknet på för lite/fel fett i maten brukar vara dålig päls och torr hud. Men även dåligt humör kan vara ett tecken. Min två gamlingar får idag definitivt inte något seniorfoder. De går på valpfoder med tillsats av rent kokt kött och den feta buljong som blir vid kokningen. Bägge har fina tjocka och blanka pälsar och väl fungerande magar. Valparna klarar sig än så länge på bara valpfoder men får lite kött för att vänja in magen på det.

SÅ om veterinären inte hittar något rent medicinskt fel på din hund prova med att ge den mer animaliskt fett i fodret. Jag provade ett färskfoder i vintras men det hade alldeles för låg fetthalt. Dessutom hade tillverkaren mage att rekommendera att man tillsatte linfröolja för att höja den. Vilket ju inte ger hundarna något som helst då den är vegetabilisk. Alltså var noga med innehåll och värden på det foder du köper. Hittar du inte ett foder med rätt halter gör eget eller tillsätt de som saknas.
 
Sv: Dålig päls m.m *långt*

Nu har jag fått provsvaret och det var inte binjurarna heller. Nästa steg som vi kunde ta vad det gäller prover var biopsi.

Eftersom man vid biopsi söver hunden så kände jag att jag vill ha en bra motivering till varför biopsi är nästa steg. Veterinären sa att nu har vi kollat det vanligaste med dom symptomen som går att kolla via blod och urin.

Många av mina vänner har kommenterat att Lassies päls ser bättre ut nu. Jag har gett honom laxolja och b vitamin tillsatt i maten. Så jag kände att kanske vänta och se om det blir ännu bätre med tiden om jag fortsätter att ge det, men vill ju samtidigt inte dämpa symptomen på en sjukdom som går att behandla..

Men veterinären sa att hon förstod om jag ville vänta och att hon också förmodligen skulle gjort det. För många sjukdomar som ger dom symptomen han har och som visar sig via biopsi många gånger kan vara obehandlingsbara så kan man ju lika bra vänta och se. Han mår ju trots allt som vanlig alltså bra :)

Hur tycker ni detta låter?

Kram
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 806
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Katt Gud jag har ett sånt dilemma.. Som ni kanske vet så har jag nu fått hem min Devonbäbis Rustie, och Han ska inte behöva vara ensamkatt...
Svar
19
· Visningar
1 220
Senast: palle
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 009
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp