Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Reykur

Trådstartare
Gud jag har ett sånt dilemma.. Som ni kanske vet så har jag nu fått hem min Devonbäbis Rustie, och Han ska inte behöva vara ensamkatt särskillt länge.
Nu har en kull kommit till värden där jag är mycket förtjust i framförallt pappan men också mamman. Båda två är snygga, typade, välpälsade individer och jag tycker väldigt bra om uppfödaren! Så jag bestämde mig, innan de var födda att jag vill ha en unge ur denna kullen.
Nu är de 6 dagar och man kan ju inte veta än hur ungarna kommer att utveckla sig men man kan ändå få en liten aning.
En av hanarna, den solida blå, visar mycket lovande bredd i huvudet, låga öron med breda basar och ett mycket fint stop. De har fantastiska pälsar alla fem.
Nu till dilemmat, jag hade nästan bestämt mig för att jag ville ha en bruntonkanes som min nästa katt. Fastnat mycker för färgen!
Ungarna som jag väljer mellan är då denna blå hane eller en bruntonkanes hona. Honan ser just nu inte ut att bli lika fin som hanen, och har högre, smalare öron.

Till saken hör också det att uppfödaren vill att hanen ska gå i avel. Ett par kullar innan kastrering (han har sin första bokad :rofl: ) och då får jag ju igen en hel del av prissumman på katten (det finns holländskt och norskt bakom så han är avelsintressant)
Det som får mig att tveka är:
1 Färgen. Ska man ge vika för detta faktum eller ska jag vänta till den perfekta tonken dyker upp? Vill ju inte att lille Rusti ska vara ensamkatt för länge
2 Fertil hankatt. Enligt uppfödaren strilade pappan till kullen Ingenting, och inte heller hans pappa. Det bådar ju för att även denna inte ska strila? Eller? Jobbigt att ha en strilande katt, och tänk om han aldrig skulle sluta efter kastrering?

Gah! Hur 17 ska jag kunna välja! Hur hade ni gjort?
Uppfödaren vill hemskt gärna ha mig som köpare till den blå, men som sagt så bestämmer jag..
Jag ska dit och titta på dom när de blivit lite större för att se vem jag fastnar för.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

En given följdfråga måste då bli: har du tänkt ställa ut? Är du intresserad av utställning skulle jag helt klart råda dig att strunta i färg och gå på typ (päls, kropp och huvud).

Sedan tycker jag absolut att du ska tänka igenom detta med att ha en fertil hane hemma. Strilning är kanske inte det största problemet. En fertil hane kan vara oerhört stressad, i synnerhet om han inte får para regelbundet. Han kan äta klent, skrika mycket och gruppdynamiken i en grupp där det finns fertila katter är en helt annan än den i en grupp med bara kastrerade katter. Det krävs mycket mindre för att dynamiken i en grupp med bla. fertila katter ska rubbas än om man bara har kastrater.

Sist men inte minst, är det "bara" en sällskapskatt du är ute efter, följ magkänslan. Låt kattungarna växa till sig lite och se vem som tilltalar dig mest.
 
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Ja, jag är intresserad av utställning. Nybörjare dock, men jag är tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna och har verkligen älskat de två utställningar jag hittils varit på (speciellt den senaste när Rustie ställdes ;) ) Jag tror jag snabbt kommer rota mig i utställningsträsket. :angel:

Jo, det där med fertil hankatt är ju ett gissel, men han kommer inte gå som avelskatt länge, utan ett par, 3-4 kullar kanske om det fungerar och han är önskvärd.

Jag har hur det än blir, första "tjing" på en unge ur kullen, så jag har en stund på mig att fundera och bestämmer mig inte förens jag träffat de små..
 
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Jag hade valt hanen. Färgen är bara en bonus på DRX, den ger ju inga poäng. Dessutom är blått snyygt ;)
Det är kul att ha en bra katt på utställning, att inte veta att dagen är slut efter BIV-uttagningarna. Sedan vet man ju aldrig hur de utvecklas, men jag hade valt den med bäst förutsättningar. Jag förutsätter att de är lika trevliga och charmiga båda två :)
 
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Jo, just nu känns det nästan som att utseende överväger färgen..
Men, hm.. jag måste spåna lite med det där att han ska vara fertil en stund.
Och tänk om jag fortfarande inte kan släppa tanken på en Tonk, då måste jag ju ha ännu en katt till :angel: :p
 
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Är du intresserad av utställning är det helt klart typ du ska gå efter. Nog för att en färg kan vara lockande och jäkligt snygg, men vill man ha en något sånär lång utställningskarriär med katten krävs det att den har bra typ. Det kommer säkert möjlighet att skaffa en bra tonk senare i livet.
 
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Jag ska åka och titta på dem på söndag, då är de 11 dagar. Hur mycket kan man se då? Vad ska jag titta efter på en så ung bebis?
Tydligen så är den ena tonktjejen också snygg, men den blå hanen ska tydligen vara något alldeles extra..
Åh ena sekunden tänker jag vad mysigt det vore med en näpen söt tonktjej.. och andra sekunden vad roligt det vore med en riktigt snygg blå maffig grabb, som om allt går som det vill får bli pappa..

snacka om kluven :crazy:
 
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Det är väldigt svårt att kolla efter någonting när de är så små, men om jag ska ge något slags tips så är det dessa:

- Kolla höjden på pannan. För att få en bra profil ska pannan vara hög. Här är en kattunge med bra höjd på pannan.
- Kolla bredden på huvudet. Ju bredare ju bättre.
- Längden på nosen, man vill ha väldigt kort.
- Bredden mellan öronen. Det ska vara så brett som möjligt.
- Känn efter ett sk. benstop. Uppfödaren kan antagligen hjälpa dig med den biten, det är svårt att beskriva vad det är men det är vinkel mellan panna och nos, om man känner den i benet kallar man det benstop och finns ett ordentligt sådant kommer katten få ett bra stop.

Här är en bild på min kull när de var... 3-4 veckor gamla. Alla var oerhört lovande. Den vita hanen har lite lång nos (och du kan nog se på bilden att han har längre nos än sina syskon). Brunspotten som alltid har haft störst öron är den som har minst öron idag så öron är luriga.

Men det är oerhört svårt att säga någonting om så små kattungar men det jag gått igenom ovan är egentligen det enda man kan kolla efter, även om de sakerna också kan ändras.
 
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Tack för tipsen :bow:
Gud vad jag gruvar mig, det var enklare med den första bebisen, när jag köpte honom trodde jag att det bara var sällskap jag var intresserad av :rofl:
 
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Du vet ju vad jag tycker:
Självklart ska du ha en hanne, större delen av hans liv kommer han vara en kastrerad magvärmare och min erfarenhet säger att hannar är mer magvärmningsvänliga.

Du kommer älska utseendet på din katt oavsett färgen och dessutom är det ju inget som hindrar att du skaffar en tonkanes senare.

Angående fertil hanne så hade jag ju sunny fertil och han parade två honor. Med honom var det inga problem alls tills han parat hon nr 2. Då började han strila lite men framförallt blev han stressad och gapig. Men det är ju inget som hindrar att du kastrerar då. Para den bokade honan så fort han är könsmogen å sen låter du honom gå i avel så länge det funkar.

Till sist är det ju ändå en sällskapskatt du söker, utställning och avel är väl bara en bonus?
 
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Ja, utställning och avel är bara bonus, och just nu känns det som hannen..
Men ååhh.. en liten tonkflicka *ser kärleksfull ut*

Vi får se på söndag, vem som fångar mitt hjärta först, haha
 
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Men ååhh.. en liten tonkflicka *ser kärleksfull ut*

...som är lika kall och rävig som en "vanlig katt". Som löper innan du kastrerat Rustie och som inte vill kela utan helst inte vill att du tar i henne...;) Klart du ska ha en pojk!
 
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

*kl*

Här kommer bilder på underverket, som öppnade sina ögon i dag!

IMGP3452.jpg


IMGP3459.jpg


Så vad tycker ni? ;)
 
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Han är ju söt men det är svårt att säga något typmässigt. ;)
 
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Ja han är ju pyttepytte liten :crazy:
Hur 17 ska man veta ^^ hihi
 
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Ja han är ju pyttepytte liten :crazy:
Hur 17 ska man veta ^^ hihi
 
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Det är svårt och jag förstår inte varför du måste välja just nu. Personligen tingar jag inte bort några kattungar förrän de blivit 4 veckor gamla. Dels för att man då är hyfsat säker på att de kommer överleva men även för att det inte går att säga någonting typmässigt innan dess och jag vill ju själv veta vilken kattunge jag ska behålla innan jag börjar tinga bort kattungar.

Tillägg: Kan ju vara ful nog att säga att det finns möjlighet att det föds en kull med möjligt tonkutfall nästa år. En kull där det definitivt finns goda möjligheter att få riktigt snygga bebbar och med en väldigt internationell stamtavla. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Kan ju tillägga att det inte bara finns norskt och holländskt bakom den kullen. Det norska är tämligen "ointressant" eftersom de norska linjerna bakom härstammar från Sverige. Det är visserligen inte fy skam med svenska linjer. ;)

Du har även kanadensiska, italienska, schweiziska, australienska och finska linjer bakom.
 
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Oj oj det var en internationell bebis :p

Jo det är ju hemskt svårt att veta, så här tidigt men han kommer bara "bokas" åt mig, och sen när han är några veckor beslutar jag om jag vill tinga honom eller ej :)
 
Sv: Hur ska jag kunna välja!? *devonfundering*

Vet inte om du minns mina bebbar som föddes 30 jan-06...

"Alla" pratade bara om dom underbara 3 första bebbarna, den lilla 4an var ju "bara" liten och söt... som vilken kattunge som helst...

NU är den lilla söta 4an den största med bäst typ och temperament...

Slutsats: Det är för tidigt att säga något definitift ännu då dom är för unga.

Men vore jag du skulle jag nog ändå sattsa på killen, trots att han är blå, kanske för att jag alltid har gillat hankatter mest, då dom oftast är lite större och kramgoare, oavsett om dom är kastrerade eller inte...
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Som alltid när jag inte kan bestämma mig rådfråga jag er 😊 Jag ska köpa glasögon. Nummer 1 ska jag ha, dem har jag nu och trivs i, fast...
Svar
12
· Visningar
873
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Jag står inför ett litet dilemma; jag har tingat en tikvalp och nu har jag två kullar att välja mellan, båda kullarna födda nu i veckan...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 269
Senast: Targa
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 221
Senast: Amk
·
Övr. Hund Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips. Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull...
Svar
7
· Visningar
1 757
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp