Dåligt höensilage eller ej?

gyllebo

Trådstartare
Är väldigt petig och noga med mina hästar. Har alltid slängt höensilage som ser eller luktar dåligt ut. Hyr stallplats med hö och strö i hyran (ej billigt). Höensilage balarna väger ca 350kg och varar i ca 7-9 dagar. Efter någon dag är det varmt inne i balen och en massa småflugor efter 3-4 dagar syns vit mögel, vita prickar och blöta gråa partier efter 4-6 dagar börjar man lufta upp höet som torkar och luktar lite mögel. Hyresvärden köper inte in mindre balar och jag vet att årstiden gör sitt. Jag måste därför köpa eget hö då jag aldrig tidigare fodrat så men undrar därför om det är jag som är för petig, hur gör ni?
Tycker att min ena häst som har eksem blir sämre av deras hö.
 
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

Självklart fodrar man inte med foder som tagit värme - det är ju förruttnelseprocessen som börjat. Låter dumsnålt att ha så stora balar nu, det finns t ex 170 kgs balar som nog hade funkat bättre.
 
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

Självklart använder man inte hösilage som är varmt eller mögligt. Men det verkar som om balarna varit dåligt skördade från början, för normalt blir inte en hösilagebal varm efter en dag o inte möglig efter 3-4 dagar heller (möjligen om den förvaras varmt). Vi använder våra i ca fem dagar och det brukar inte vara problem mer än om det fanns något hål i plasten el likn och då får man ju slänga istället! Kanske blir en annan skörd bättre, annars måste du ju ha annat foder!!! Hoppas det löser sig!
 
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

Jag har mitt egna hö, inte roligt att behöva betala dubbelt för maten. Men vill veta säkert ifall det är jag som är för petig. Det skapar lätt dålig stämning i stallet när någon vågar göra tvärtom. Det här med möglet och att lufta upp höet och sedan ändå ge det till hästarna tycker ni det är ok?
 
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

Aldrig mögligt hö till något djur, aldrig, framförallt inte till hästar.
 
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

Jag hade nog begärt att inte behöva betala för mögligt hö faktiskt. Konstigt att dom inte får luftvägsproblem..
 
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

Du är inte för petig "gyllebo". Tyvärr är det alltför vanligt att stallägare nonchalerar att fodret är dåligt. Oftast kan man faktiskt få byta ut de ensilagebalar som är dåliga. Tur det finns klokare människor här! Jag har blivit ombedd att flytta pga att jag så att säga klagat på dåligt hö. Min häst fick hosta på ett ställe. Men den har jag lyckats få bukt med. Osämja blir det om man vågar säga vad man tycker, man har det att välja på eller en sjuk häst. Men det är ett märkligt fenomen då de flesta ändå vet att dåligt grovfoder inte är bra att ge till hästen. Och att hålla på och lufta upp höet är helt förkastligt.
 
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

Nej, du är inte för petig. Om du i övrigt vill stå kvar i stallet är det nog till att köpa in eget hö och ge din häst som du gör nu.
 
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

Håller med alla andra, du är absolut inte petig. Man ska inte ge hästar eller något djur otjänligt foder!

Ett litet tips kan vara att man fluffar upp hela balen direkt när den öppnas och försöka torka det till hö. Men man måste vända på det och se till att allt torkar. Detta gjorde jag för ett par år sedan då en häst fick boxvila. och inte fick tag på vanligt hö. Kan ju va ett tips till stallägaren om denne inte vill köpa mindre balar.

Men man måste ha rätt stora ytor så man kan sprida ut det ordentligt.
 
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

Självklart använder man inte hösilage som är varmt eller mögligt. Men det verkar som om balarna varit dåligt skördade från början, för normalt blir inte en hösilagebal varm efter en dag o inte möglig efter 3-4 dagar heller (möjligen om den förvaras varmt). Vi använder våra i ca fem dagar och det brukar inte vara problem mer än om det fanns något hål i plasten el likn och då får man ju slänga istället! Kanske blir en annan skörd bättre, annars måste du ju ha annat foder!!! Hoppas det löser sig!

Håller helt med! Att t.ex. få på plast snabbt efter rullning är jätteviktigt! Annars hinner ju en process startas upp och hinna hyfsat långt på några timmar. Och det är ju ofta något som folk inte vet att de ska ta med i beräkningen, samt att köper man sitt grovfoder så är det ju väldigt svårt att ha koll på hur fort andra har plastat.

En korrekt hanterad bal i alla led ska, som sagt, inte ta värme efter en dag eller successivt börja mögla på några dagar.

Kicki :laugh:
 
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

Nu vet ju jag att du *jobbar med eget foder* men nog påbörjas en process efter 1-2 dagar på sommaren i en ensilagebal ??

Var tvungen att öppna en ensilagebal en sommar för ett par år sedan och den eller de började ganska omgående sätta både värme och mögel och dessa balar hade jag absolut inte några problem med på vintern/hösten när det var kallare ute ?

Dessa balar var pressade i maskin och plastade samtidigt så det är inget fel i prouktionen .


Att ge hästarna ensilage på sommaren är döfött och kasta pengarna i sjön .

Fodrar ni kossorna på sommaren med ensilage eller går de på bete ?

Ps kom på att jag kanske tagit fel på person ? Men ni kanske också tar eget foder och matar kossorna på sommaren med ensilage
? :-)

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

En process börjas då balen öppnas och det är varmt ute, helt riktigt. Men är balen snabbt plastad och rätt hanterad innan, så ska den inte ha börjat ta sig värme efter något dygn. Då är någonting fel.

Och det indikerar på, som jag skrev i förra inlägget, att det redan hade påbörjats en rätt långt gående process innan balen plastades.

Kicki :laugh:
 
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

Håller med Invinciblestables, jag ge fått ge hösilage sommartid och en bal som förvaras svalt o i skugga håller sej fin aif 4 dagar. Är det ngt fel blir det hetta i den ganska direkt.

Jag har torkat upp hösilage när allt inte går åt - då bör man ha loft eller annan möjlighet för att torka och göra det direkt man öppnat när man vet allt inte går åt.
 
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

Jag kan erkänna att de 2 balarna jag öpppnade den sommaren var ute i solen ... :o

Mia
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 290
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 425
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 831
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hur blir en bal som varit öppnad för länge innan den går åt? Förutom varmgång. Jag har köpt lite större balar nu av en ny leverantör...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp