Dåligt höensilage eller ej?

Sv: Dåligt höensilage eller ej?

Såg att jag missat att svara på en del i ditt tidigare inlägg! Sorry!

Korna måste få ensilage året runt även den tid då de går ute, är svårt att ha så enormt stora arealer runt gården så att de kan äta den mängd som behövs annars. Sedan så har vi ett fodersystem som kallas fullfoder, vilket innebär att vi mixar ensilage, kraftfoder o.dyl i en speciell vagn och kör sedan ut detta på foderbordet.

Vi ensilerar i strumpa så att man tar grovfoder ur den allt eftersom, vilket gör att det inte blir dåligt.

Tycker att det är väldigt konstigt att balarna var så känsliga när de var rullade och plastade i ett svep. Men det som kan hända var att de inte hunnit ensilera färdigt innan användning, då är de mycket känsliga.

Kicki :laugh:
 
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

Jag kan erkänna att de 2 balarna jag öpppnade den sommaren var ute i solen ... :o

Mia

Aldrig en ensilagebal i solen då är processen igång snabbt, jag springer här hemma och håller ögonen på vår port till logen som alla andra här hemma glatt drar upp och sen lämnar öppen vilket innebär att kvällssolen når in till den öppnade hösilage balen trots att den ligger längst in just för att inte få sol på sig. Fodrar normalt med hö på sommaren men detta år blev det ju pga vädret inget torrhö så det har fått bli hösilage, dock har vi ju knappt haft några dagar som ens kan kallas sommar så har inte varit några problem alls med hållbarheten nu har vi tom öppnat de stora vinterbalarna på ca 500kg och hittills inte alls haft några problem att fodra slut dem (ca 5 dagar) utan att de har börjat ta värme, hade det dock varit riktig sommar med normal värme så hade det nog varit knivigare med så många dagar.
 
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

Det är bra om jag hamnar i den situationen igen så tar jag in balen i stallet , hade ingen tanke på att det skulle gå så fort som det gjorde , nu är det iof några år sedan jag öppnade en bal på sommaren :o Men trodde nog inte att det gjorde så stor skillnad på ute och inne ,men ibland tänker man inte längre än vad näsan räcker :D

Mia
 
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

kl

Jag är i samma sits som TS, får hö i stallhyran. Väldigt bra värden, så jag är nöjd! En bal går nog åt på 4 dagar ungefär, och sista dagarna händer det att den är varm. Har aldrig sett mögel dock, men jag tar alltid bort det varma! Den här sommaren har varit bra ur den aspekten här i Skåne, för vi har haft relativt kallt, så balarna har hållt sig bättre. Förra året fluffade vi upp balen direkt när vi öppnade den och vände den regelbundet.

Det som jag är förvånad över är att jag verkar vara en av få i stallet som reagerar på när höet är varmt och tar bort de delarna, de andra verkar inte reflektera över det...
 
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

Kunskapsnivån generellt är skrämmande låg tycker jag. Efter att ha varit runt i olika inackorderingsstall kan jag bara tycka synd om många hobbyhästar. Stallägaren övertalar hästägaren att det inte är några problem med grönblått mögel, och hästägaren vidarebefodrar detta till sina kompisar och sedan är det en sanning.

Rykande halm - inga problem, så ska det vara. Accepteras. Att alla hästarna i stallet hostar svårt är ingen indikation på att något är fel. Hö som luktar svamp - inga problem, det ska vara så. Alla fortsätter fodra, hästarna får kolik, presetationsnedsättningar (trötta, håglösa), hostar, matvägrar - nä, det ska vara så det är bara lite förkylning (som mirakulöst alltid når hästarna höst/vinter/vår men de blir friska på sommaren när de får gräs istället för mögligt hö).

Förklaringarna är många, få ifrågasätter (kan inte, vill inte, orkar inte) och så är det OK att fodra med skitfoder (och då har vi inte ens börjat prata om näringsvärden!), dåligt strö och kassa hagar.
 
Sv: Dåligt höensilage eller ej?

Det där med halmen känner jag oxå igen! Vi har stora rundbalar i stallet, oftast är balarna skitfina, men ibland får man ju en som suger! Jag stod och svor över en så nbal, som var grå och rök och dammade som f*n. Beklagade mig för stallkompisen att man för f*n inte kan strö med sån halm till någon häst, och framförallt inte sto och föl! Hon kollade på mig, kolladep å balen, sen frågade hon om det var något fel på den :cool:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 425
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 818
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hur blir en bal som varit öppnad för länge innan den går åt? Förutom varmgång. Jag har köpt lite större balar nu av en ny leverantör...
Svar
6
· Visningar
1 154
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp