De har generellt låg jaktlust sen finns det givetvis individer som har högre jaktlust men så är det med alla raser.Och så läser man om att dom ska ha så låg jaktlust och vara så enkla att ha med ut i naturen utan koppel då dom följt hästvagnar förr.
Jag var själv inne på dalmatin för många år sen och en stor orsak var att jag gillar hundar som är enkla att ha lösa , tur man backade av andra anledningar![]()
Det är mycket skrivande här ”jag kände en gång…..”, ”min granne hade en gång…..”.
Ett tag var dalmatinern mycket populär i samband med Pongofilmerna. Det var mycket dålig avel då tyvärr. Det finns de uppfödare som är mycket noggranna med sitt avelsmaterial och de som är mindre selektiva.
Alla mina dalmatiner har blivit 13 - 14 år gamla. Alla har kunnat vara lösa utan att dra efter vilt. För några månader sedan gick jag i en fårhage som i alla år varit tom. Plötsligt var det får där i en svacka. Mina hundar sprang fram till fåren. Fåren blev givetvis rädda och sprang iväg. Jag vände bara på klacken ropade på hundarna och gick därifrån. Mina hundar kom med en gång till mig och jagade aldrig fåren (och då var en av de hundarna den som jag tycker har mer jaktlust än de andra).
Ett mer neutralt sätt att få en hum om hundars mentalitet är att titta på BPH. Här är en länk till en analys gjord av SKK:
https://www.skk.se/contentassets/2f...s-bph-dalmatiner.pdf?timestamp=20231031141422
Jag tycker att dalmatiner är en utmärkt familjehund. Enkel och okomplicerad att ha att göra med. Har haft både tikar och hanar samtidigt. Enda gången hanarna var lite pipiga var veckan tiken var i höglöp så då fick vi dela på dem.
Däremot deras vita hår som är i mängder precis överallt är helt hopplöst

Glömde, de larmar när någon kommer men sedan är oftast risken att de slickar ihjäl inkräktaren.
En gång har jag känt mig i en hotfull situation med två främmande män. Då jagade den dalmatinern jag hade då iväg dem genom att skälla och hoppa på dem. Men det tror jag är rätt ovanligt.
Senast ändrad: