De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

För några veckor sedan körde jag efter en bil med röda triangel. Hamnade bakom den precis när jag hade svängt in på "min" 80-väg och muttrade lite för mig själv att nu skulle jag ju behöva vänta på lämpligt ställe att köra om. Döm om min förvåning när den ökade till 60...70...och slutligen 80 km/h.... :eek:O_o Hade varit intressant att veta hur stor andel av dessa fordon som har förmågan att köras alldeles för fort.
Om du utgår från att det är 100% som kan köra för fort, så är du troligtvis rätt nära sanningen.
 
Jag fattar inte att det ens finns! (finns tack och lov inte här, här kör ungdomarna traktor om de behöver ta sig nånstans.

Om inte förbud finns så kanske nån sorts besiktning regelbundet (tänk löjligt ofta) för att hitta dessa bilar som inte alls är epor). Blir man fast för att köra med EPA som går för fort så borde de bli av med kortet helt och hållet. Nästa chans med riktigt körkort.
 
Ska man va rätt å riktigt så finns det inte så många epor kvar längre. De som finns får finnas kvar men det kommer inga nya.

Finns mer att läsa om det här:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/EPA-traktor

Däremot kryllar det av a-traktorer, speciellt sen det blev lättare att omvandla vanliga personbilar till a-traktor.

Verkar dock va många som blandar ihop begreppen, jag är inget undantag själv. Har själv blandat ihop dom. 🙈😅

Jag önskar fortfarande att de kunde få lov att köra i 45km/h precis som mopedbilarna och riktiga traktorer.
A-traktorerna är oftast säkrare än t ex. mopedbilarna.
 
Jag fattar inte att det ens finns! (finns tack och lov inte här, här kör ungdomarna traktor om de behöver ta sig nånstans.

Om inte förbud finns så kanske nån sorts besiktning regelbundet (tänk löjligt ofta) för att hitta dessa bilar som inte alls är epor). Blir man fast för att köra med EPA som går för fort så borde de bli av med kortet helt och hållet. Nästa chans med riktigt körkort.
Polisen var här ofta ett tag för ungdomarna härjade friskt i byn och det lugnade sig, men så fort katten är borta dansar råttorna på bordet. Det är helt hopplöst. Bilarna är dessutom ofta fullknökade med ungdomar gärna med en chaufför som tittar i telefonen åxå. Har tyvärr mött många sådana.
 
Ska man va rätt å riktigt så finns det inte så många epor kvar längre. De som finns får finnas kvar men det kommer inga nya.

Finns mer att läsa om det här:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/EPA-traktor

Däremot kryllar det av a-traktorer, speciellt sen det blev lättare att omvandla vanliga personbilar till a-traktor.

Verkar dock va många som blandar ihop begreppen, jag är inget undantag själv. Har själv blandat ihop dom. 🙈😅

Jag önskar fortfarande att de kunde få lov att köra i 45km/h precis som mopedbilarna och riktiga traktorer.
A-traktorerna är oftast säkrare än t ex. mopedbilarna.
Tack, jag har ingen koll eftersom de inte finns här.
 
Det jag tror är det största problemet är att det inte finns tillräckligt med poliser som kan kontrollera allt som händer i trafiken. Ingen utveckling jag gillar, börjar kännas mer och mer som vilda western på vägarna tyvärr.

Sen händer så mycket annat i samhället som polisen måste prioritera. Säger inte att det är okej att a-traktorerna körs som vanliga bilar för det är det inte.
 
Jag önskar fortfarande att de kunde få lov att köra i 45km/h precis som mopedbilarna och riktiga traktorer.
A-traktorerna är oftast säkrare än t ex. mopedbilarna.
Jag läste/hörde en intervju med polisen för ett tag sedan. Personen som intervjuades trodde inte att det skulle hjälpa mot fortkörningsproblemen. Han menade att de som kör lagligt nu, skulle fortsätta att göra det om hastigheten höjdes. De som kör olagligt nu skulle inte nöja sig med 45 km/h heller, utan fortsätta att köra fortare. Jag är benägen att hålla med. Jag tror också att det skulle bli så tyvärr.
 
Jag tror verkligen inte att det är omöjligt att kringgå.

Inte med h-reg, den är plomberad. Det är tecken på bruten plombering som bla poliser och besiktningen tittar på. Bruten plombering innebär också att fordonet är olaglig som A-traktor och ska bedömas som bil. Sen finns det fler sätt att konvertera dessa fordon på, och som är lättare att manipulera hastigheten på.
 
Jag läste/hörde en intervju med polisen för ett tag sedan. Personen som intervjuades trodde inte att det skulle hjälpa mot fortkörningsproblemen. Han menade att de som kör lagligt nu, skulle fortsätta att göra det om hastigheten höjdes. De som kör olagligt nu skulle inte nöja sig med 45 km/h heller, utan fortsätta att köra fortare. Jag är benägen att hålla med. Jag tror också att det skulle bli så tyvärr.
Dom visar ju tydligt att dom inte är mogna att köra fortare heller
 
Inte med h-reg, den är plomberad. Det är tecken på bruten plombering som bla poliser och besiktningen tittar på. Bruten plombering innebär också att fordonet är olaglig som A-traktor och ska bedömas som bil. Sen finns det fler sätt att konvertera dessa fordon på, och som är lättare att manipulera hastigheten på.
Ja jag förstår det. Men jag tror du är väldigt naiv on du tror att de inte hittar sätt för stt kringå. Googla! Jag hittade flera olika diskussioner med anvisningar.
 
Ja jag förstår det. Men jag tror du är väldigt naiv on du tror att de inte hittar sätt för stt kringå. Googla! Jag hittade flera olika diskussioner med anvisningar.

Nu vet jag inte riktigt om jag ska tolka dig som otrevlig, och isåfall varför?

Jag är långt ifrån naiv i detta fall, snarare så påläst jag kan. För att hålla koll på hur jag kan/kunde förhindra manipulerad hastighet på sonens A-traktor så har jag dels haft samtal den bilmekaniker som jobbar med att bygga A-traktor sedan många år tillbaka, som regelbundet åker och registrerar fordon till ombyggda bilar. Bilar han byggt om själv samt fordon som han får in då de blivit stoppade av polis för olovlig körning. Jag pratade även med besiktningen som besiktade sonens A-traktor om hur ungdomar kan ändra dessa fordon, och vad jag kan göra för att förhindra det.
 
Det jag tror är det största problemet är att det inte finns tillräckligt med poliser som kan kontrollera allt som händer i trafiken. Ingen utveckling jag gillar, börjar kännas mer och mer som vilda western på vägarna tyvärr.

Sen händer så mycket annat i samhället som polisen måste prioritera. Säger inte att det är okej att a-traktorerna körs som vanliga bilar för det är det inte.
Nej, det största problemet är att det sitter bortskämda, rika, oansvariga barn i potentiella dödsmaskiner och de tror det är en lek. Och deras föräldrar har mantrat ”inte mitt barn”.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 877
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 665
Senast: a1agnlju
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 103
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 694
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp