De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Jag tror snarare det blir värre. De skaffar jättefina bilar och det är stor status. Jag ser dem verkligen överallt nu. En del av bilarna ser så nya ut att jag inte begriper vitsen med att förstöra dem på det viset - eller går de att växla tillbaka till vanlig bil?

Oavsett så händer det så många olyckor nu, dödsolyckor inte minst, med EPA-traktorer och liknande, att jag tror det kommer att bli en skärpning i lagen. Vet inte hur men nåt måste göras.

Ja, det gör de. Jag har en kollega som bor på landet som har ett barn som snart är i EPA-ålder. Där är planen att skaffa en EPA de sen kan göra om tillbaka till en vanlig bil igen.
 
Nej, det största problemet är att det sitter bortskämda, rika, oansvariga barn i potentiella dödsmaskiner och de tror det är en lek. Och deras föräldrar har mantrat ”inte mitt barn”.

Nu är inte min son varken rik eller bortskämd men jag är helt enig med dig i detta inlägg. Jag har fått frågan flera gånger av vuxna om inte vi ska låta sonen köra fort "för 30 är långsamt för dom". Av vuxna! :banghead:
 
Jag säger fortfarande, förbjud allt med EPA. 100%. Ingen kan heller komma o övertala mig att drivmedel är dyrt när folk har råd att nöjesköra med sina fordon.
Eller hur! Jag bor i förort, med goda bussförbindelser in till stan och bra cykelvägar. Ändå står det moppebilar och A-traktorer lite överallt på parkeringarna här. Det går inte på något rimligt vis att påstå att det behövs för att ungdomarna ska kunna ta sig till skola eller aktiviteter. Snäppet värre några km bort i dyra nybyggda villaområdet där en kollega bor. Där är det populärt att låna föräldrarnas golfbil, klämma den full med kompisar och köra rally på cykelvägarna till mataffären/pizzerian.
 
Ja, det gör de. Jag har en kollega som bor på landet som har ett barn som snart är i EPA-ålder. Där är planen att skaffa en EPA de sen kan göra om tillbaka till en vanlig bil igen.

Vill bara inflika att det inte går med alla bilar, utan det är regler kring hur de ska byggas om. Vissa bilmodeller behöver inte ändras i konstruktionen speciellt mycket och går då att ändra tillbaka eftersom de chippas på något sätt för att ställa in hastigheten.
 
Jag fattar inte att det ens finns! (finns tack och lov inte här, här kör ungdomarna traktor om de behöver ta sig nånstans.

Om inte förbud finns så kanske nån sorts besiktning regelbundet (tänk löjligt ofta) för att hitta dessa bilar som inte alls är epor). Blir man fast för att köra med EPA som går för fort så borde de bli av med kortet helt och hållet. Nästa chans med riktigt körkort.

Vi har ju då igen de sänkta kraven för åldersdispens för körkort. Vilket har lett till orimligt många och allvarliga olyckor och trafikförseelser med 17-åringar bakom ratten :down:
 
Jag önskar fortfarande att de kunde få lov att köra i 45km/h precis som mopedbilarna och riktiga traktorer.
A-traktorerna är oftast säkrare än t ex. mopedbilarna.
Dom må vara säkrare för ungdomarna som sitter i och gör dumheter i trafiken, för övriga trafikanter är dom bra mycket farligare! Med tanke på att det går att bygga A-traktorer på tunga lastbilar så är det inget lockande alternativ att ha dom köra snabbare.
 
Jag läste/hörde en intervju med polisen för ett tag sedan. Personen som intervjuades trodde inte att det skulle hjälpa mot fortkörningsproblemen. Han menade att de som kör lagligt nu, skulle fortsätta att göra det om hastigheten höjdes. De som kör olagligt nu skulle inte nöja sig med 45 km/h heller, utan fortsätta att köra fortare. Jag är benägen att hålla med. Jag tror också att det skulle bli så tyvärr.
Så kommer det alltid vara och nog inget som kommer gå att få bort helt tyvärr.
Det som händer om de höjer till 45 är att de som är lagliga kommer va mindre i vägen.
 
Dom må vara säkrare för ungdomarna som sitter i och gör dumheter i trafiken, för övriga trafikanter är dom bra mycket farligare! Med tanke på att det går att bygga A-traktorer på tunga lastbilar så är det inget lockande alternativ att ha dom köra snabbare.
De får ju köra mopedbil på AM de gör 45 km/h, varför skulle det bli mer farligt om a-traktorerna skulle gå i 45 istället för 30?

Vi har sett hur icke säkra mopedbilarna är efter den krocken polisen gjorde med en.
 
Bor också väldigt lantligt med icke-existerande kollektivtrafik (utom skolbuss, som dock tar med även gymnasieungdomar).

Vissa föräldrar tar stort ansvar för att deras "EPA" ungdomar ska ha lagliga (långsamma) fordon, medan andra i stort sett struntar i, eller t.o.m. tycker det är helt OK med manipulerade fordon.
Jag har sett ett flertal avarter med buskörning och andra som sköter sig väl.

Jag tror att det vore klokt att hitta ett sätt där föräldrarna är ansvariga för när underåriga förare kör manipulerade fordon, buskör och på andra sätt skapar oreda där man bryter mot trafikreglerna, eller i vissa fall mot ordningsregler.

Om föräldrarna ger signaler om att det är OK med manipulerade fordon som går att köra för fort, så blir det svårt att hejda beteendet.

Dessutom så bör reglerna runt registreringsskyltar på A-traktorer ändras, så att de ska ha skyltar både bak- och fram, för att underlätta identifikation. "Vanlig" traktor kan ha reg skylten fram, eller på sidan framme (det fungerar inte så bra praktiskt med regskylt bak på jordbrukstraktor), men regeln borde vara att fordon som innan ombyggnad är avsedda att reg skylt fram+bak, ska ha det även efter ombyggnad.

Så om det skulle gå att skapa något slags solidariskt straffansvar mellan barn och förälder, så att indraget körkort t.ex. även drabbar föräldern, så skulle föräldrarna antagligen vilja skydda det egna körkortet genom att säkerställa att A-traktorn inte är manipulerad.

Skärpta regler runt besiktning, t.ex. kortare intervall än idag, obligatorisk ombesiktning vid ägarbyte vore också förmånligt.
Samt gärna högre krav på traktorutbildningen avseende körning på väg.
 
Ja, det gör de. Jag har en kollega som bor på landet som har ett barn som snart är i EPA-ålder. Där är planen att skaffa en EPA de sen kan göra om tillbaka till en vanlig bil igen.
Fast det där är en sanning med modifikation, du kan bygga om traktorn till en bil igen, men sen att få de intyg som krävs verkar betydligt svårare att få.
 
Nej, det största problemet är att det sitter bortskämda, rika, oansvariga barn i potentiella dödsmaskiner och de tror det är en lek. Och deras föräldrar har mantrat ”inte mitt barn”.
Rika tror jag långt ifrån alla är, bortskämda ja kanske i vissa fall.
Oansvariga ja de är fortfarande barn och det ligger ansvar på föräldrar att uppfostra, det kan inte samhället göra.

Föräldrar blir ansvariga om barnen kör för fort. Hände för inte så längesen här i närheten. En grabb körde alldeles för fort och mamman tror jag åkte på böter om jag inte minns fel, grabben blev av med körkortet och fick inte ta B-körkort när han fyllde 18 utan blev senare lagt om jag inte minns fel.
 
Vi har ju då igen de sänkta kraven för åldersdispens för körkort. Vilket har lett till orimligt många och allvarliga olyckor och trafikförseelser med 17-åringar bakom ratten :down:
Det har du rätt i, men de har ändå ett fullständigt körkort med riktiga bilar, säkerhetsbälte osv. Men ja, bara för ett par år sen dog en fotgängare här.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Nu vet jag inte riktigt om jag ska tolka dig som otrevlig, och isåfall varför?

Jag är långt ifrån naiv i detta fall, snarare så påläst jag kan. För att hålla koll på hur jag kan/kunde förhindra manipulerad hastighet på sonens A-traktor så har jag dels haft samtal den bilmekaniker som jobbar med att bygga A-traktor sedan många år tillbaka, som regelbundet åker och registrerar fordon till ombyggda bilar. Bilar han byggt om själv samt fordon som han får in då de blivit stoppade av polis för olovlig körning. Jag pratade även med besiktningen som besiktade sonens A-traktor om hur ungdomar kan ändra dessa fordon, och vad jag kan göra för att förhindra det.
Nej, inte alls otrevlig, men jag tror verkligen inte det är så lätt. Det går att kringgå liksom. Lätt är det säkert inte, men det går.
 
Jag är för ett totalförbud. Ungarna dör inte av att sitta hemma om inte föräldrarna kan skjutsa.

Hur resonerar du om det inte finns kollektivtrafik att tillgå, flytt?

Utifrån vårt fall så drogs bussen till stan , den korta vägen, in efter att vi flyttat till huset vi hyr. Sonen provade att köra moppe 1 mil till närmaste buss, vilket slutade med att vi köpte en a-traktor när vintern kom.
 
Är det något i samhället som har förändrats så fundamentalt sedan jag var tonåring som gör att a-traktorerna MÅSTE finnas? Jag funderar över det vissa skriver att ungdomarna måste ha dem för att ta sig till skola, nöjen, osv. Till gymnasiet åkte jag buss (ca 2,5 mil). Till bussen var det ett par kilometer. Jag cyklade, gick eller fick skjuts av förälder/kompis förälder. Till nöjen skjutsade föräldrar eller kompis föräldrar. Gör inte föräldrar det nuförtiden?
 
Nej, inte alls otrevlig, men jag tror verkligen inte det är så lätt. Det går att kringgå liksom. Lätt är det säkert inte, men det går.

Tack för att du förklarar hur du menar.
Nej det är inte enkelt, och för den okunnige är det svårt att se hur det manipulerats med hastigheten. Jag personligen har satt mig in i hur jag kan upptäcka tecken på bruten plombering på h-reg. Däremot helt hundra kan jag aldrig vara.
 
Vi har en på byn här också där det snart kommer hända en olycka. Ligger i 60-70 utanför skolan/dagis och på byn där det är 40 på de flesta vägar. På riksvägen kör dom om varenda en, där är det 80. Det skrivs dessutom ut i våran facebokgrupp vi har här i hålan där grabben själv kommenterat att ”alla är så jävla skitnödiga och töntiga” och massa skrattande gubbar bakom.

Var även en som kommenterat att han och hans tjej fått lov att bokstavligen kasta sig i diket när denna EPA kom för han sladdade sig igenom kurvan i säkert 70 där det här paret hade gått. Grabben lämnade även skrattande gubbar på det.Så så bra förstår han vilka konsekvenser det kan bli.

Jag fattar inte vart föräldrarna är?! Hade det varit min unge hade bilen försvunnit från gården ögonaböj! Sen hade det varit färdigkört!

Det finns även ett annat EPA-gäng, där bilarna går i 30, där de brukar samlas på kvällarna på parkeringen vid affären och spela hög musik, men annars så gör dom inget väsen av sig. Visst blir jag störd om jag hamnar bakom någon av dessa, men så länge dom sköter sig så anser jag att det är bra att dom har något att göra. Vi bor som sagt i en liten byhåla och det är bättre att ungdomarna samlas, har trevligt, delar intressen och skruvar lite bil, än att supa järnet och använda droger.
 
Senast ändrad:
De får ju köra mopedbil på AM de gör 45 km/h, varför skulle det bli mer farligt om a-traktorerna skulle gå i 45 istället för 30?

Vi har sett hur icke säkra mopedbilarna är efter den krocken polisen gjorde med en.
Därför att A-traktorer är betydligt tyngre! Det är en rätt rejäl skillnad att bli påkörd av 400 kg mopedbil jämfört med att bli påkörd av 2000 kg A-traktor
 
Jag tycker att dessa ungdomar är otroligt luriga att ta emot på akuten. I vissa fall talar deras skador för sig själva och det är inte speciellt svårt att lista ut att det gått för snabbt (ofta kommer de som traumalarm). I andra fall kommer de via triagen, inkörda med egen bil, och då får jag som sjuksköterska själv göra en första bedömning och undersökning. Jag har tyvärr blivit så misstänksam att jag med samtliga av dessa patienter i princip alltid börjar med att tala om att jag inte kan göra en vettig bedömning om de inte talar om hur fort de kört. (Ofta är det bra för medföljande förälder att höra också.) Många av dessa ungdomar upplever jag ändå som trovärdiga när de berättar vad som hänt men då och då dyker det upp patienter som berättar att de slagit runt flera varv med bilen och ändå bestämt hävdar att de endsat höll 30 vid olyckstillfället...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 877
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 665
Senast: a1agnlju
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 103
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 694
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp