Dejtingtråden 31

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tolkat dina inlägg som sarkastiska och med utgångspunkt från att människor är lite robotlika, det är bara att programmera och sen går man efter det. Det kanske inte är din avsikt men det är min tolkning. Vi kommunicerar helt enkelt inte så bra.

Ja folk får såklart kommentera min inlägg, men jag kommenterar också svaren jag får. Det är inte mer med det, ibland lär man sig nya saker av det och ibland inte. Monologer kan man skaffa dagbok för.
Människor hamnar lätt i vissa tankescheman. Det är så det funkar helt enkelt, tankar man ofta tänker blir lättare att tänka igen. Och igen. Utifrån vad du skriver i dejtingtråden verkar du lätt hamna i tankescheman som utåt sett verkar rätt destruktiva. Åtminstone jag blir bekymrad för det verkar så jobbigt och energikrävande att gång efter annan hamna i de tankar du skriver om här.

Man kan "programmera om" sina tankar genom att fokusera på att hitta minst en positiv grej. Börjar man vända tankarna så vänjer man sig ganska fort vid att tänka "må bra-tankar" och det kommer per automatik. Lika automatiskt som tankarna man har just nu kommer.

Du får självfallet tänka och känna precis hur du vill men jag tror det är naturligt för många människor att försöka hjälpa och peppa de man stöter på som ger uttryck för att inte må helt bra, må vara frustration eller vilken annan "negativ" känsla som helst. Så skriver man på offentliga platser för att lyfta sin frustration kommer det nog välmenande tips och råd, inte för att häckla eller trycka till utan för att man vill att alla ska må så bra som möjligt
 
Jag har tolkat dina inlägg som sarkastiska och med utgångspunkt från att människor är lite robotlika, det är bara att programmera och sen går man efter det. Det kanske inte är din avsikt men det är min tolkning. Vi kommunicerar helt enkelt inte så bra.

Ja folk får såklart kommentera min inlägg, men jag kommenterar också svaren jag får. Det är inte mer med det, ibland lär man sig nya saker av det och ibland inte. Monologer kan man skaffa dagbok för.
Så tolkar jag verkligen inte @modests inlägg! Varken att hen skulle vara sarkastisk eller att människor är robotlika. @Modest har dessutom själv sagt att hen har lätt för att överanalysera. Med det sagt så GÅR det att lära om destruktiva tankemönster. Men ingen har sagt att det skulle vara lätt, inte vad jag har sett i tråden i alla fall.
 
Jag har tolkat dina inlägg som sarkastiska och med utgångspunkt från att människor är lite robotlika, det är bara att programmera och sen går man efter det. Det kanske inte är din avsikt men det är min tolkning. Vi kommunicerar helt enkelt inte så bra.

Ja folk får såklart kommentera min inlägg, men jag kommenterar också svaren jag får. Det är inte mer med det, ibland lär man sig nya saker av det och ibland inte. Monologer kan man skaffa dagbok för.

Nä, det är faktiskt inte alls det jag har menat. Att att lägga energi på rätt saker (saker man själv kan förändra) för att må så bra som möjligt, är min grundfilosofi i livet. I ditt fall är det väldigt tydligt att den här killen tar av din energi och välmående. Energi som du skulle kunna lägga på t ex personlig utveckling och på sikt ha en relation du är nöjd med istället.

Nu är jag over and out på detta.
 
Människor hamnar lätt i vissa tankescheman. Det är så det funkar helt enkelt, tankar man ofta tänker blir lättare att tänka igen. Och igen. Utifrån vad du skriver i dejtingtråden verkar du lätt hamna i tankescheman som utåt sett verkar rätt destruktiva. Åtminstone jag blir bekymrad för det verkar så jobbigt och energikrävande att gång efter annan hamna i de tankar du skriver om här.

Man kan "programmera om" sina tankar genom att fokusera på att hitta minst en positiv grej. Börjar man vända tankarna så vänjer man sig ganska fort vid att tänka "må bra-tankar" och det kommer per automatik. Lika automatiskt som tankarna man har just nu kommer.

Du får självfallet tänka och känna precis hur du vill men jag tror det är naturligt för många människor att försöka hjälpa och peppa de man stöter på som ger uttryck för att inte må helt bra, må vara frustration eller vilken annan "negativ" känsla som helst. Så skriver man på offentliga platser för att lyfta sin frustration kommer det nog välmenande tips och råd, inte för att häckla eller trycka till utan för att man vill att alla ska må så bra som möjligt
Fast nja. Jag har tränat massor på att programmera om, tex med ett antal omgångar kbt. Trots att jag lagt mycket jobb på det så håller jag inte alls med om att man ”ganska fort” vänjer sig vid de tankarna eller att de skulle komma automatiskt.

För vissa går det säkert lättare, men för mig som kämpat och kämpar med min psykiska ohälsa känns det till och med nedvärderande att läsa om hur enkelt det är, eller något att bara göra.
 
Fast nja. Jag har tränat massor på att programmera om, tex med ett antal omgångar kbt. Trots att jag lagt mycket jobb på det så håller jag inte alls med om att man ”ganska fort” vänjer sig vid de tankarna eller att de skulle komma automatiskt.

För vissa går det säkert lättare, men för mig som kämpat och kämpar med min psykiska ohälsa känns det till och med nedvärderande att läsa om hur enkelt det är, eller något att bara göra.
Jag tänker lite samma.
 
Fast nja. Jag har tränat massor på att programmera om, tex med ett antal omgångar kbt. Trots att jag lagt mycket jobb på det så håller jag inte alls med om att man ”ganska fort” vänjer sig vid de tankarna eller att de skulle komma automatiskt.

För vissa går det säkert lättare, men för mig som kämpat och kämpar med min psykiska ohälsa känns det till och med nedvärderande att läsa om hur enkelt det är, eller något att bara göra.
Jag förstår det och det är inte min mening att nedvärdera någon. Det finns ju flera psykologiska perspektiv där alla har olika lösningar på samma problem. Ett kognitivt perspektiv kan bära lösa problem till viss del, om faktorerna bakom främst är tex biologiska.

Jag har själv lidit av psykisk ohälsa och just ändrade tankemönster har hjälpt mig enormt. Just att ändra sina "vanliga" mönster till andra mönster man mår bättre av är ju en vedertagen metod. Ingen har sagt att det är utan insats från individen, det är jobbigt och ju längre tid man haft destruktiva tankemönster desto svårare är det. Det man däremot vet är att det extremt sällan blir förändring om man gör som man alltid gjort. Något måste ändras om man inte är nöjd i situationen man är i.

Är man nöjd så är det ju lugnt.
 
Jag förstår det och det är inte min mening att nedvärdera någon. Det finns ju flera psykologiska perspektiv där alla har olika lösningar på samma problem. Ett kognitivt perspektiv kan bära lösa problem till viss del, om faktorerna bakom främst är tex biologiska.

Jag har själv lidit av psykisk ohälsa och just ändrade tankemönster har hjälpt mig enormt. Just att ändra sina "vanliga" mönster till andra mönster man mår bättre av är ju en vedertagen metod. Ingen har sagt att det är utan insats från individen, det är jobbigt och ju längre tid man haft destruktiva tankemönster desto svårare är det. Det man däremot vet är att det extremt sällan blir förändring om man gör som man alltid gjort. Något måste ändras om man inte är nöjd i situationen man är i.

Är man nöjd så är det ju lugnt.
Men det var ju just det att du beskrev det som något som går ganska fort och blir automatiskt.

Men det är ju också väldigt ot så släpper det nu.
 
Jag förstår det och det är inte min mening att nedvärdera någon. Det finns ju flera psykologiska perspektiv där alla har olika lösningar på samma problem. Ett kognitivt perspektiv kan bära lösa problem till viss del, om faktorerna bakom främst är tex biologiska.

Jag har själv lidit av psykisk ohälsa och just ändrade tankemönster har hjälpt mig enormt. Just att ändra sina "vanliga" mönster till andra mönster man mår bättre av är ju en vedertagen metod. Ingen har sagt att det är utan insats från individen, det är jobbigt och ju längre tid man haft destruktiva tankemönster desto svårare är det. Det man däremot vet är att det extremt sällan blir förändring om man gör som man alltid gjort. Något måste ändras om man inte är nöjd i situationen man är i.

Är man nöjd så är det ju lugnt.
Fast slutet av ditt svar låter ju just lite nedvärderande? Eller?
 
Ang tankemönster så ja, jag har flera destruktiva sådana. Är första elev att räcka upp handen på den. Men i ärlighetens namn är det i mina nyktrare tillstånd som jag tänker att det inte är så farligt ändå, med den har karln. Dock är det svårt att veta vad som är fiction och verklighet när man är som jag. Möjligen. Det var väl lite grundtanken med att ses och reda ut det.
 
Tänker att man måste kunna få identifiera saker man är missnöjd med, även om man inte lyckats ändra det ännu?
Var har jag sagt att man inte får?

Att identifiera sitt missnöje är ju steg ett mot förändring. Men blir man kvar i steg 1 kommer man ju aldrig vidare. Tänk att du hatar dina tapeter i vardagsrummet. Absolut kan man behöva tid för att välja nya tapeter och prova olika alternativ mentalt och bolla det med en kompis men det finns ju en gräns för hur länge det kan hålla på innan det blir osunt.
 
Var har jag sagt att man inte får?

Att identifiera sitt missnöje är ju steg ett mot förändring. Men blir man kvar i steg 1 kommer man ju aldrig vidare. Tänk att du hatar dina tapeter i vardagsrummet. Absolut kan man behöva tid för att välja nya tapeter och prova olika alternativ mentalt och bolla det med en kompis men det finns ju en gräns för hur länge det kan hålla på innan det blir osunt.
Alltså, menade mest "Är man nöjd så är det ju lugnt." som jag antog antydde det. Men det kan såklart vara jag som tolkade stingsligt!

Och jo, såklart finns det en gräns hur länge det kan hålla på innan det blir osunt. Men menar att det är också något man kan måste kunna få identifiera och vara medveten om, utan att man lyckats reda ut knuten så att säga. Bollandet med en kompis behöver ju för den saken skull inte vara det enda man gör åt det, det kan ju hända att man går i terapi för det eller jobbar enormt mycket med det på egen hand samtidigt.
 
Var har jag sagt att man inte får?

Att identifiera sitt missnöje är ju steg ett mot förändring. Men blir man kvar i steg 1 kommer man ju aldrig vidare. Tänk att du hatar dina tapeter i vardagsrummet. Absolut kan man behöva tid för att välja nya tapeter och prova olika alternativ mentalt och bolla det med en kompis men det finns ju en gräns för hur länge det kan hålla på innan det blir osunt.
Jag skulle ju släppa men... även om man kommit till gränsen för hur längesen som helst så betyder ju inte det att man faktiskt lyckas förändra det. Det känns som att man skrivs på näsan här ”fattar du inte att det är osunt? Det är ju bara o fixa”.
 
Jag skulle ju släppa men... även om man kommit till gränsen för hur längesen som helst så betyder ju inte det att man faktiskt lyckas förändra det. Det känns som att man skrivs på näsan här ”fattar du inte att det är osunt? Det är ju bara o fixa”.
Jag tänker att jobba för förändring är viktigare än att "nå" förändring. Att man gör något för att förändra. Men jag är inte facit.
 
Jag tänker att jobba för förändring är viktigare än att "nå" förändring. Att man gör något för att förändra. Men jag är inte facit.
Men det är ju dels långt ifrån att det går fort att få förändring och att den sker automatiskt, dels inte samma sak som att man förstå att man nått en osund gräns. Ibland orkar man inte heller jobba på sin förändring. Ibland jobbar man som fan men behöver få ur sig sin skit ändå.

jag fattar att du inte är ute efter att trycka till någon, men för mig blev det ganska starka påståenden.
 
Dejting på Facebook.

Så himla omtänksamt att han redan tänkt ut ett alternativ för alla som inte gillar att fika 🤩

Screenshot_20210227_223845.jpg
 
Känner igen det där med tjafs runt hunduppfostran.
Särbosambon är så överlycklig över att det finns en hund i hushållet att han går med på allt. Utom blöt hund i soffan....
Jag kom ur ett tio år långt förhållande i somras och började dejta i höstas. Och en av de grejerna som slår mig är hur mycket lättare denna är med hunden, mitt ex hade hund när vi träffades och vi avverkade några ihop men ägde aldrig någon tillsammans och han fäste sig aldrig vid mina hundar ser jag i efterhand.

Men han nya:love: Jag tror nog hunden får mer gos och pussar än mig, får ofta höra "jag ska bara gosa med frasse först" när vi är tillsammans alla tre och så ligger de där i sängen och myser. Hunden är överlycklig och är mycket nöjd med sin blivande husse.
Han är också en djurvän utan djur men han närmar sig snabbt att bli en djurvän med djur:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 572
Senast: Imna
·
Relationer Hej alla kloka bukepersoner! Undrar lite hur ni upplever det här med att bli kär? Jag har alltid haft svårt att släppa in folk och rätt...
2
Svar
22
· Visningar
2 086
Senast: Triangul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp