Dejtingtråden 31

Status
Stängd för vidare inlägg.
J kom förbi en sväng, sen var det middagsdags och han totalvägrade äta min vegetariska mat så han for hem och åt :D nu är han på g hit igen...

Försökte förklara att jag är en jäkel på laga mat, men nej.. han är ju jägare och kanske ganska inskränkt 😅

Så fjantigt... särbon som är jaktgalning äter mycket mer grönsaker nu än när vi blev ihop för 10 år sedan. Han tycker det är gott helt enkelt. Sedan äter vi iofs alltid någon form av animaliskt protein men det kan tex vara ost eller andra mejerier.

Edit: Särbon är då norrlänning... från inlandet :cool:
 
Fast det är ju en sak att inte aktivt laga till en medveten vegetarisk måltid hemma som en del av ett medvetet och genomtänkt val, och en annan att vägra äta mat som inte innehåller kött. Ta en grönsakssoppa, en snabb sallad.. en risotto, ett paket med ramennudlar - liknande saker. Jag tror inte jag känner en enda människa i någon generation som skulle gå hem bara för att middagen som erbjöds råkade vara vegetarisk.
Jag är också från nordliga breddgrader. :D
 
Fast det är ju en sak att inte aktivt laga till en medveten vegetarisk måltid hemma som en del av ett medvetet och genomtänkt val, och en annan att vägra äta mat som inte innehåller kött. Ta en grönsakssoppa, en snabb sallad.. en risotto, ett paket med ramennudlar - liknande saker. Jag tror inte jag känner en enda människa i någon generation som skulle gå hem bara för att middagen som erbjöds råkade vara vegetarisk.
Jag är också från nordliga breddgrader. :D

Jag skulle inte gå hem om det var vegetariskt, däremot om det var äckligt 🙄
Är en gnällig jävel som knappt vill ha något som jag inte lagat själv 😂
 
Lite OT nu mtp dejting, men: det går att ta ett MEDVETET val som innebär att man väljer att äta kött, med.... ;)
Ja. Jag vet flera sådana. Jag kan bli jäkligt provocerad av uppfattningen att andra inte kan ha gjort ett medvetet val och ha kommit fram till något annat än jag.

Men det var väldigt OT.
Bra att han kom tillbaka @pepp.
Jag har lite matkrångel så jag kan tycka att det är jobbigt att äta hos nya bekantskaper.
 
Så länge det är okej för dig förstås! Jag blev bara så förvånad. FINNS det ens folk som aldrig äter vegetariskt? 😳 😅
Oh ja, och det finns de som medvetet väljer bort allt som det inte är kött på. Är det en macka så MÅSTE det vara en skinkbit på, är det soppa så går det iaf att ha lite strimlat kött i, sallad kan man blanda räkor i och gröt får ses som förrätt innan den riktiga måltiden som såklart innehåller kött i någon form :meh:

Unga klättraren provar min mat även om han är skeptisk till den, sedan kan han säga "Nej, det här är inte för mig" och laga något eget, men det är helt ok för mig. Han har också börjat äta mer vegetariskt sen vi började umgås, för han tyckte det var smidigt att vi kunde äta samma mat och började då undersöka lite recept osv. Mycket smidigt för mig att han har ett matlagningsintresse och dessutom lagar god mat :D Han hade dock en nära släkting som i början var rädd att han skulle få i sig för lite proteiner av vegetarisk mat med tanke på hur mycket han tränar osv, slutade med att jag fick förklara för honom vad som innehåller proteiner så att han kunde berätta det för släkting. Efter det, inga problem (och släkting har fått se att det enda som hänt senaste tiden är att unga klättraren fått mer muskler osv, för att han nu har motivation att äta bättre än tidigare).
 
J kom förbi en sväng, sen var det middagsdags och han totalvägrade äta min vegetariska mat så han for hem och åt :D nu är han på g hit igen...

Försökte förklara att jag är en jäkel på laga mat, men nej.. han är ju jägare och kanske ganska inskränkt 😅
Ha ha oj. Men kom o tänka på en sak... om han hade lagat mat åt dig med kött... hade du ätit kött då? Tänker bara att det är ju lite samma sak... känslomässigt alltså...
 
Ha ha oj. Men kom o tänka på en sak... om han hade lagat mat åt dig med kött... hade du ätit kött då? Tänker bara att det är ju lite samma sak... känslomässigt alltså...

Eh nej? Det är inte alls ens nästan samma sak. Jag har varit veg i 21 år, skulle jag äta kött skulle jag dels bli sjuk men sen är det ungefär samma sak som att säga åt en troende muslim att det är ok att äta fläskkött. Ingen skulle göra det. Däremot äter ju "köttätare" annat än kött, förslagsvis potatis, ris, pasta och andra ingredienser så steget att bara inte är kött vid ett mål mat är rätt mikroskopiskt jämfört med att lägga till nåt en valt bort av hälso-, etiska eller religiösa skäl.
 
Ha ha oj. Men kom o tänka på en sak... om han hade lagat mat åt dig med kött... hade du ätit kött då? Tänker bara att det är ju lite samma sak... känslomässigt alltså...
Nej, det är inte samma sak att välja bort att äta döda djur som att vilja göra det. Det ena är oftast baserat på ens etiska principer medan det andra verkar mest vara baserat på gammal vana och smaksinne.
 
Eh nej? Det är inte alls ens nästan samma sak. Jag har varit veg i 21 år, skulle jag äta kött skulle jag dels bli sjuk men sen är det ungefär samma sak som att säga åt en troende muslim att det är ok att äta fläskkött. Ingen skulle göra det. Däremot äter ju "köttätare" annat än kött, förslagsvis potatis, ris, pasta och andra ingredienser så steget att bara inte är kött vid ett mål mat är rätt mikroskopiskt jämfört med att lägga till nåt en valt bort av hälso-, etiska eller religiösa skäl.
Ja det klart. Men han verkade ju livrädd för att inte få i sig kött... kändes nästan som han var lika livrädd för att inte få sig kött som en veg är att få i sig det. Jag formulerade mig nog lite konstigt. Var ironiskt menat (jag är också vegetarian)
 
Ha ha oj. Men kom o tänka på en sak... om han hade lagat mat åt dig med kött... hade du ätit kött då? Tänker bara att det är ju lite samma sak... känslomässigt alltså...
Fast det är ju en jätteskillnad mellan att erbjuda någon att äta något hen i vanliga fall absolut inte äter, och att erbjuda människan att äta någonting den ändå äter i vanliga fall men att avstå en viss, annan ingrediens.

Edit: Förlåt för OT; jag glömde vilken tråd jag var inne i.
 
Vill inte spåra ur matdiskussionen mera 😁

The Guy var hos mig andra gången igår. Så trivsamt att laga mat ihop. Jag var en del stirrig innan i veckan (tror det spelade in när jag skrev det där inlägget här) över att vi skulle dricka vin (pga knäpp med vissa specifika sociala situationer) men det gick bra och var bara trevligt.

Precis som jag misstänkte var han en smart och snabbtänkt jävel att spela spel med och som vanligt hade vi otroligt roligt. Han övade mig i att spela fulspel (vi spelar massor i min släkt och hjälper alltid varandra 😅) och jag vann 3 av 3 omgångar 😁

Sedan tog vi bussen hem till honom och sov där pga jag föredrar det. Sjukt smidigt att vi båda bor precis vid hållplatsen för samma buss men i två närliggande städer. Vi har pratat en del om hur bekväma vi är med att vara fysiska bland andra/offentligt. Jag kan bli lätt panikslagen av folk som är för på men föredrar annars att typ hela tiden ha någon form av fysisk kontakt och han är nog eg ännu mer privat än mig. Men det kändes också mycket mer avslappnat nu. Han sprang till och med med mig till fel sidan när jag skulle bussa hem idag och gav mig en puss hejdå så antar han också kände sig lite mer bekväm nu vilket kändes fint att inte allt bara är på mina villkor hela tiden 😅
 
Fast det är ju en jätteskillnad mellan att erbjuda någon att äta något hen i vanliga fall absolut inte äter, och att erbjuda människan att äta någonting den ändå äter i vanliga fall men att avstå en viss, annan ingrediens.

Edit: Förlåt för OT; jag glömde vilken tråd jag var inne i.
Läs mitt tidigare svar. Så går vi vidare med dejtingtråden nu och släpper matprat.
 
När en tjej säger att hon vill ha en riktig man så drar jag mig undan, jag är en trana i kläder och hon får aldrig veta!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 527
Senast: Imna
·
Relationer Hej alla kloka bukepersoner! Undrar lite hur ni upplever det här med att bli kär? Jag har alltid haft svårt att släppa in folk och rätt...
2
Svar
22
· Visningar
2 073
Senast: Triangul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp