Dejtingtråden 34

Status
Stängd för vidare inlägg.
Häh socioekonomisk svag grupp :confused:
Oavsett kanske man inte ska tappa verkligheten :idea:

Alltså oavsett om man träffar någon rymdforskare eller nån som steker hamburgare liksom ;)
Fast vi lever ju alla i vår egen bubbla och vår egen verklighet. Det är ju det hela tråden om upploppen går ut på tex. Vi har alla våra egna erfarenheter och förutsättningar. Kommer man från en bakgrund där ingen pluggat utan hankat sig fram på ströjobb och socialbidrag så är det jättestort att vara ordnad och ha gått en universitetsutbildning. Såklart att man är stolt över sig själv och det man åstadkommit! Det får man vara utan att för den skull ha tappat verkligheten.

Sen är det kanske långsökt att tro att någon annan ska bli imponerad, men är man uppvuxen med att det är stort att vara civilingenjör så kanske han pluggade till det just för att få statusen och erkännandet. Då är det ju förstås dråpligt när andra människor inte är imponerade.
 
Fast vi lever ju alla i vår egen bubbla och vår egen verklighet. Det är ju det hela tråden om upploppen går ut på tex. Vi har alla våra egna erfarenheter och förutsättningar. Kommer man från en bakgrund där ingen pluggat utan hankat sig fram på ströjobb och socialbidrag så är det jättestort att vara ordnad och ha gått en universitetsutbildning. Såklart att man är stolt över sig själv och det man åstadkommit! Det får man vara utan att för den skull ha tappat verkligheten.

Sen är det kanske långsökt att tro att någon annan ska bli imponerad, men är man uppvuxen med att det är stort att vara civilingenjör så kanske han pluggade till det just för att få statusen och erkännandet. Då är det ju förstås dråpligt när andra människor inte är imponerade.
Ja såklart att man präglas av sin uppväxt. Jag vet ingenting om @lingonben s tidigare förhållanden. Men oavsett låter det som en osäker alternativt knepig person att leva med som vill att man ska se upp till (?) pga ens utbildningen. Tycker det låter jättemärkligt faktiskt 😅
 
Ja såklart att man präglas av sin uppväxt. Jag vet ingenting om @lingonben s tidigare förhållanden. Men oavsett låter det som en osäker alternativt knepig person att leva med som vill att man ska se upp till (?) pga ens utbildningen. Tycker det låter jättemärkligt faktiskt 😅
Jag tror att det finns massor med människor som vill att folk ska bli imponerade av dem och se upp till dem. Vilket verktyg de sen väljer för att få det är upp till personen, men jag tror absolut att många skådespelare, musiker, men även influencers, tv-kockar, etc vill att folk ska se upp till dem.

Jag har tyvärr stött på några riktiga idioter inom den finansiella sektorn. En kille jag träffade på en tillställning gick helt sonika fram till mig och presenterade sig med namn, adress och vad han tjänade på ett år. Det finns gott om folk inom den finansiella sektorn som vill att man ska imponeras och tycka att de är tuffa som är börshajar. Ser en viss liknande tendens hos mäklare.
 
Jag tror att det finns massor med människor som vill att folk ska bli imponerade av dem och se upp till dem. Vilket verktyg de sen väljer för att få det är upp till personen, men jag tror absolut att många skådespelare, musiker, men även influencers, tv-kockar, etc vill att folk ska se upp till dem.

Jag har tyvärr stött på några riktiga idioter inom den finansiella sektorn. En kille jag träffade på en tillställning gick helt sonika fram till mig och presenterade sig med namn, adress och vad han tjänade på ett år. Det finns gott om folk inom den finansiella sektorn som vill att man ska imponeras och tycka att de är tuffa som är börshajar. Ser en viss liknande tendens hos mäklare.
Alltså sådant bekommer mig icke.
De som verkligen kan sin sak och är stora inom sitt område har inget behov av att hävda sig på så vis. De bara är och gör sitt och är jäkligt duktiga på det också.
 
Alltså sådant bekommer mig icke.
De som verkligen kan sin sak och är stora inom sitt område har inget behov av att hävda sig på så vis. De bara är och gör sitt och är jäkligt duktiga på det också.
Jo, såklart! Men folk med mindervärdeskomplex är alltid folk med mindervärdeskomplex. De behöver någonting att hävda sig med. Stora fordon, flashiga grejer, pengar, etc. Och vissa som tror att man är på ett visst sätt om man är någonting. Hur många "nyrika" är det inte som beter sig som svin? Men det är få riktigt gammelrika som är likadana, just för att de ju är trygga i sin roll.
 
Jo, såklart! Men folk med mindervärdeskomplex är alltid folk med mindervärdeskomplex. De behöver någonting att hävda sig med. Stora fordon, flashiga grejer, pengar, etc. Och vissa som tror att man är på ett visst sätt om man är någonting. Hur många "nyrika" är det inte som beter sig som svin? Men det är få riktigt gammelrika som är likadana, just för att de ju är trygga i sin roll.
Skaffar man status efter ett komplex och inte duga mentalitet så är det ett problem. Inget plus på kontot öht bara stress.

Edit och vill/orkar man ha en sådan person i sitt liv. Personligen säger jag NEJ. Tack men nej tack.
 
Nu är det du som saknar verklighetsförankring. Det där är ju typ ett supervanligt problem i samhället.
Håller med om att det är väldigt vanligt. Och sorgligt, men jag förstår varför det blir så.

Man blir behandlad olika beroende på vad man äger, vilken utbildning man har osv. Min sambos pappa sa att största skillnaden i att utbilda sig och få en universitetsexamen var hur folk behandlade honom på fest när han berättade vad han jobbade med.
 
På tal om detta med att någon söker en självständig partner. Jag har varit med om just detta att det har skavt hos den andre när jag velat utvecklas och ja inte binda upp mig ekonomiskt med någon annan. Tänker att man kan ju leva ihop hur bra som helst men nej det gick visst inte. Han trodde att jag skulle ändra mig men det är en grej jag aldrig kommer att backa på.
Självklart får man anpassa sig till varandra till viss del absolut det är ju två personer liksom som ska komma till tals. Grejen är om det hade varit tvärtom hade det ju inte varit några konstigheter öht. Men mina intressen och jobba tar tid och engagemang och inget jag kan slopa bara för att det inte passar den andra.

Hög igenkänningsfaktor. Med alla expojkvänner utom en (som fö hade en egen stark självständighet) har det varit precis så. Skitcoolt med en stark självständig tjej tills de inser att tjejen är självständig även gentemot dem själva... :angel:
 
Fast vi lever ju alla i vår egen bubbla och vår egen verklighet. Det är ju det hela tråden om upploppen går ut på tex. Vi har alla våra egna erfarenheter och förutsättningar. Kommer man från en bakgrund där ingen pluggat utan hankat sig fram på ströjobb och socialbidrag så är det jättestort att vara ordnad och ha gått en universitetsutbildning. Såklart att man är stolt över sig själv och det man åstadkommit! Det får man vara utan att för den skull ha tappat verkligheten.

Sen är det kanske långsökt att tro att någon annan ska bli imponerad, men är man uppvuxen med att det är stort att vara civilingenjör så kanske han pluggade till det just för att få statusen och erkännandet. Då är det ju förstås dråpligt när andra människor inte är imponerade.
Hög igenkänning där. Mitt ex är bland de första i sin släkt med universitetsutbildning, vilket han med all rätt är stolt över. Men det var också väldigt osexigt att han hade ett stort behov av att berätta om sitt yrke för alla han träffade. Och när jag ville skilja mig, var det väldigt jobbigt för honom eftersom i princip ingen av hans kollegor var skilda... 🙄
 
Funderar på att avsluta innan det ens har börjat men av en anledning som jag aldrig haft innan nånsin. Tycker verkligen om honom och han mig. Så långt allt bra. Men jag är rädd att jag kommer att såra honom en dag. Jag är inte så stabil som han tror att jag är. Och det stressar mig. Jag klarar inte riktigt av att vara en så bra person hela tiden som jag vill vara. Det känns sorgligt och som en pissig anledning att inte bli ihop men så känner jag.
 
Funderar på att avsluta innan det ens har börjat men av en anledning som jag aldrig haft innan nånsin. Tycker verkligen om honom och han mig. Så långt allt bra. Men jag är rädd att jag kommer att såra honom en dag. Jag är inte så stabil som han tror att jag är. Och det stressar mig. Jag klarar inte riktigt av att vara en så bra person hela tiden som jag vill vara. Det känns sorgligt och som en pissig anledning att inte bli ihop men så känner jag.

Låter mest som att du behöver jobba med din egen självkänsla?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
324
Senast: sthu
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
533
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Tog nya prover förra måndagen och jag undrar lite kring mitt järnvärde. Har legat bra tidigare, kring 22, nu helt plötsligt var jag...
Svar
4
· Visningar
604
Senast: Kristall10
·
Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
419
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp