Dejtingtråden 39

Bukefalos 30 år!

Här får jag nog undra lite, inte relaterat till "ts".

Det är verkligen inte alla jag känner som jag skulle beskriva som aktivt snälla. Skulle knappt påstå att jag är det, och det är heller inte en egenskap som jag prioriterar hos en partner. Ofta tycker jag att det verkar finnas en snäll individ i varje par, inte precis alltid men ofta. De som inte är snälla enligt mig är för den sakens skull inte alls elaka, och de kan vara mycket trevliga, utan att ha det som jag klassar som snällhet. Men det kanske är olika vad man menar när man säger snäll? Att någon inte tjafsar, slåss och är tyken får ju anses vara grundläggande. Vet inte exakt hur jag skulle beskriva snällhet men det är mer än bara avsaknad av dåliga egenskaper.

"Snäll, att vara vänlig omtänksam och vilja andra väl."
Det tycker jag är en väldigt bra beskrivning. Människor som inte har de egenskaperna är inga jag vill ha i mun närhet.

Det är verkligen inte alla jag känner som jag skulle beskriva som aktivt snälla. Skulle knappt påstå att jag är det, och det är heller inte en egenskap som jag prioriterar hos en partner. Ofta tycker jag att det verkar finnas en snäll individ i varje par, inte precis alltid men ofta. De som inte är snälla enligt mig är för den sakens skull inte alls elaka, och de kan vara mycket trevliga, utan att ha det som jag klassar som snällhet. Men det kanske är olika vad man menar när man säger snäll? Att någon inte tjafsar, slåss och är tyken får ju anses vara grundläggande. Vet inte exakt hur jag skulle beskriva snällhet men det är mer än bara avsaknad av dåliga egenskaper.
Håller med. Antalet personer som jag skulle räkna som renodlat snälla är väldigt få. Sen är de flesta trevliga och helt normala, men så där genuint genomsnälla är det inte många som är. Rent krasst kommer jag nog bara på min farmor, om hon inte hittade något annat positivt att säga om en människa kunde hon säga något i stil med "men h*n är ju ändå bra på sitt jobb" när någon annan (typ farfar som kan spy galla över en person istället) hade sagt något negativt om människan.

Jag hade aldrig kunnat vara ihop med en kille enbart på kriteriet snäll. Min mamma brukade säga "det är kossorna också" om någon sa "men hen är väl snäll i alla fall". Lite det har jag tagit med mig ut i livet, du kommer ingenstans på att "bara" vara snäll lika lite som att jag skulle bli ihop med någon för att han "bara" är snygg eller "bara" har humor. Allt ska ju stämma. Än mer om det handlar om en kärleksrelation. Är det en kompis kan jag ju skita i om personen inte är "snygg" (OBS! enligt mig då), för det spelar ju mindre roll om det handlar om vänskap.

Jag vill ju inte vara ihop med världens tråkmåns bara för att han är snäll, eller världens taskigaste kille bara för att han är snygg.

Håller med. Antalet personer som jag skulle räkna som renodlat snälla är väldigt få. Sen är de flesta trevliga och helt normala, men så där genuint genomsnälla är det inte många som är. Rent krasst kommer jag nog bara på min farmor, om hon inte hittade något annat positivt att säga om en människa kunde hon säga något i stil med "men h*n är ju ändå bra på sitt jobb" när någon annan (typ farfar som kan spy galla över en person istället) hade sagt något negativt om människan.

Jag hade aldrig kunnat vara ihop med en kille enbart på kriteriet snäll. Min mamma brukade säga "det är kossorna också" om någon sa "men hen är väl snäll i alla fall". Lite det har jag tagit med mig ut i livet, du kommer ingenstans på att "bara" vara snäll lika lite som att jag skulle bli ihop med någon för att han "bara" är snygg eller "bara" har humor. Allt ska ju stämma. Än mer om det handlar om en kärleksrelation. Är det en kompis kan jag ju skita i om personen inte är "snygg" (OBS! enligt mig då), för det spelar ju mindre roll om det handlar om vänskap.

Jag vill ju inte vara ihop med världens tråkmåns bara för att han är snäll, eller världens taskigaste kille bara för att han är snygg.
Ja, det är den typen av snällhet som jag menar om jag säger att någon är snäll. @Bison s variant känns väldigt vid, även om den inte är felaktig så är det inte det som jag menar.

Vi lägger nog olika värdering i ordet snäll? :confused: För mig betyder det inget extremt, utan snarare att man har en generell grundsyn om att människor i mesta möjliga mån ska bemötas trevligt och att inte tex vara grälsjuk, överdrivet kritisk eller vilja utnyttja folk på olika sätt. Ungefär som @Bison skriver:

"Snäll, att vara vänlig omtänksam och vilja andra väl."
Det tycker jag är en väldigt bra beskrivning. Människor som inte har de egenskaperna är inga jag vill ha i mun närhet.

För mig är det ett grundkriterie för att frivilligt umgås med en person. Folk som ofta är snäsiga eller mest vill umgås med andra för att kunna dra nytta av dem ser jag noll partnerpotential i. Människor i min närhet är människor som vill bidra till att göra vår lilla värld till en bra plats på olika sätt.

Ja, det är den typen av snällhet som jag menar om jag säger att någon är snäll. @Bison s variant känns väldigt vid, även om den inte är felaktig så är det inte det som jag menar.

Det är ju det som är den allmänna definitionen av snäll och just därför ser jag inte det som något unikt.
Sen kan man vara dumsnäll, för snäll på det sättet att man sätter sig själv helt åt sidan för att vara andra till lags osv men det är ju inte direkt positivt.

Nej, snällhet är egentligen inte mitt ord heller, riktigt. Jag tänkte på det när jag hade skrivit, min katt är snäll och min deltidshund är snäll. Det tyder på att snällhet är ganska oavancerat.

Men snäll som i att vara trevli, se andra människor, lite generös, tillmötesgående och att vara det utan någon sorts baktanke. Jag skulle kunna kalla det schysst.

Jag ser det alltså som något som är rätt ointressant, utom när det saknas. Om det saknas är det katastrof, typ.

Jag set inte heller mig själv som särskilt snäll, men jag menar i princip aldrig något illa och jag är nog hyfsat hjälpsam och stöttande vid behov. Och de sakerna är ju inte tillräckliga för att någon skulle vilja vara ihop med just mig. De flesta är ändå ungefär sådana.

Snäll är ett knepigt ord tycker jag. De som beskriver sig själva som snälla uppfattar jag oftare snarare är motsatsen till just snälla.

Om det är ens enda egenskap så ja. Snäll innebär inte för mig mjäkig eller mähä, snäll kan vara att våga ställa krav, tydlighet osv men med goda intentioner. Det är ett svårt begrepp men viktigt för mig som levt med en icke-snäll person. Jag vill ha en snäll partner. En som vill mig väl. Som gör kaffe åt mig. Men det är inte det enda jag vill ha.

Snäll är ett knepigt ord tycker jag. De som beskriver sig själva som snälla uppfattar jag oftare snarare är motsatsen till just snälla.
Ja, herregud! Om en man i dejtingsvängen beskriver sig själv som snäll, tolkar jag det som att han tror att han är fantastisk för att han inte brukar våldta och misshandla kvinnor. Lite mer än att inte utsättas för grova brott, tycker jag ändå att man kan kräva av både livet och männen.

Vi lägger nog olika värdering i ordet snäll? :confused: För mig betyder det inget extremt, utan snarare att man har en generell grundsyn om att människor i mesta möjliga mån ska bemötas trevligt och att inte tex vara grälsjuk, överdrivet kritisk eller vilja utnyttja folk på olika sätt. Ungefär som @Bison skriver:

För mig är det ett grundkriterie för att frivilligt umgås med en person. Folk som ofta är snäsiga eller mest vill umgås med andra för att kunna dra nytta av dem ser jag noll partnerpotential i. Människor i min närhet är människor som vill bidra till att göra vår lilla värld till en bra plats på olika sätt.

Jamen precis.
För mig är det viktigt att vara snäll, jag vill att människor i min omgivning upplever mig som snäll och jag vill att de jag umgås med ska vara snälla. På precis det sättet du beskriver.

Ja, herregud! Om en man i dejtingsvängen beskriver sig själv som snäll, tolkar jag det som att han tror att han är fantastisk för att han inte brukar våldta och misshandla kvinnor. Lite mer än att inte utsättas för grova brott, tycker jag ändå att man kan kräva av både livet och männen.

Men eller hur 😅
Därför är jag skeptisk mot de som i sin presentation framhäver att de är snälla. Det ska egentligen bara vara något självklart.

Ja, folk (i synnerhet män) som väljer ordet snäll för att beskriva sig själva (i synnerhet i dejtingsammanhang) upplever jag ofta är något helt annat. I bästa fall bara konflikträdda och lite menlösa. I värsta fall passivt aggressiva samtidigt som de helt saknar självinsikt eller initiativförmåga. :idea:

Jag använder oftast ordet snäll i väldigt avgränsade situationer, typ "du behöver inte vara rädd för ditten datt-situationen, personen där är snäll" för att förklara att bemötandet nog kommer vara vänligt och hjälpsamt. Eller om djur, för att enkelt beskriva en individ som är vänlig och hyfsat okomplicerad. För att faktiskt beskriva en människas karaktär väljer jag hellre mer precisa uttryck. Omtänksam och vänlig är mycket tydligare tex.

Självklart tycker jag också att det är viktigt att både en potentiell partner och andra människor i min närhet är snälla. Däremot har jag svårt att se att speciellt många är så genuint snälla att detta innefattar alla och att man ser något bra i exakt varenda människa. Men givetvis är "snällhet" i den kontext som ni beskriver väldigt, väldigt viktigt.

Däremot ställer jag mig lite emot ursprungsinlägget där egenskapen "snäll" skulle överskugga exempelvis ett missbruk. Att personen är snäll kommer inte trumfa allting annat för mig. Jag tycker inte någon ska tycka att man nöjer sig med att någon är snäll när det finns andra delar som är så negativa som ett missbruk.

Nej, skulle man bli ihop med alla som är snälla skulle man ju ha ett enormt harem. Det är bara en självklar grej, folk ska vara snälla. Det är inget "extra".
Men hur hittar ni alla dessa killar då? Som dessutom är så pass intresserade av er tillbaka att ni kan välja och vraka?

Självklart tycker jag också att det är viktigt att både en potentiell partner och andra människor i min närhet är snälla. Däremot har jag svårt att se att speciellt många är så genuint snälla att detta innefattar alla och att man ser något bra i exakt varenda människa. Men givetvis är "snällhet" i den kontext som ni beskriver väldigt, väldigt viktigt.

Däremot ställer jag mig lite emot ursprungsinlägget där egenskapen "snäll" skulle överskugga exempelvis ett missbruk. Att personen är snäll kommer inte trumfa allting annat för mig. Jag tycker inte någon ska tycka att man nöjer sig med att någon är snäll när det finns andra delar som är så negativa som ett missbruk.
Nej och jag vet ju innerst inne att missbruket kommer stå över hans goda hjärta om han inte slutar, men han är verkligen genuint snäll; snackar inte skit om sina ex eller folk i allmänhet , är positiv till det mesta. Peppar mig och andra , han är så lättsam då om man ska använda det ordet istället.

Det är enkelt att umgås med honom nykter som full det är aldrig några problem utan problemen är emellan vi inte ses att han då läser men skiter i att svara.

Jag tycker många är missunnsamma hävdar sig själva skryter pratar skit om allt och alla osv.
Men jag kanske träffar fel folk helt enkelt för jag tycker få är så snälla som den här killen,

Men hur hittar ni alla dessa killar då? Som dessutom är så pass intresserade av er tillbaka att ni kan välja och vraka?
Välja och vraka är inte min bild av mitt relationsliv iofs.

Men män som vistas i samma typ av positiva miljöer som jag själv trivs i, män som är ungefär som mina kompisar. Någon enstaka av dem kan man sedan råka falla för, och med tur är det ömsesidigt. Ungefär som med kompisar. De brukar alltid vara normalt snälla.

Händer inte det, är livet bättre utan partner.

Men om han som i mitt fall både är snäll och snygg då?

Välja och vraka är inte min bild av mitt relationsliv iofs.

Men män som vistas i samma typ av positiva miljöer som jag själv trivs i, män som är ungefär som mina kompisar. Någon enstaka av dem kan man sedan råka falla för, och med tur är det ömsesidigt. Ungefär som med kompisar. De brukar alltid vara normalt snälla.

Händer inte det, är livet bättre utan partner.
Nej men när jag läser den här tråden får jag uppfattningen av att många har väldigt mycket att välja på och att väldigt många män verkar vara intresserade tillbaka?
Jag vet inte ens var jag skulle hitta alla som eventuellt skulle vara intresserade av mig,

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar