Inte i minDet heter numera fastighetsavgift och underlaget för avgiften är förifyllt på blanketten under 5 - underlag för fastighetsavgift på min deklaration.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte i minDet heter numera fastighetsavgift och underlaget för avgiften är förifyllt på blanketten under 5 - underlag för fastighetsavgift på min deklaration.
Inte i minmen sambon kanske får all kostnad
vi äger halva huset var
Får vänta på att sambons pappersdeklaration kommer.Det låter konstigt om ni äger halva var?Jag och exet hade delad, sen när vi separerade och innan allt var klart med lagfarten så fick han betala skatt för fastigheten (som han inte bodde i längre) varpå jag betalade tillbaka den till honom. Blev en långdragen process tyvär, inte för att vi var oense, utan rent juridiskt.
Nu i år stog det i deklarationen att jag äger hela huset.
Ja nu kanske det inte handlar om vilja, jag vet inte hur insatt du är i psykiska sjukdomstillstånd, men just vilja brukar kanske inte vara grejen. Jag tycker att försäkringskassan borde precis som vilken arbetsgivare som helst kunna ha koll på hur mycket de bör betala in. De är ju en myndighet så svårt kan det ju inte vara att betala rätt skatt för en person som går på sjukersättning sedan många många år.
Så klart. Men det är ändå inte okej. Folk som är sjukskrivna länge är det av anledningar, då vore det fint om FK löste sådant på egen hand.
Varför är du så otrevlig?Men SJÄLVKLART går de på den skattetabell du ska gå under. PRECIS som en arbetsgivare. Det behöver inte bli på öret rätt för det. Det handlar ju om helheten i din ekonomi. Tror du att de drar godtyckligt eller?
Jag har ingen lösning. Men jag har träffat långtidssjukskrivna som har haft svårt att klara även rätt små belopp i kvarskatt.Men ärligt, hur ska FK på eget bevåg börja dra mer eller mindre än lagstadgat?
Varför är du så otrevlig?
Jag har ingen lösning. Men jag har träffat långtidssjukskrivna som har haft svårt att klara även rätt små belopp i kvarskatt.
Varför gå du på.så dant om det här?Och det rimliga är väl att var och en själv ansvarar för sin ekonomi? Att överlämna det ansvaret på FK kan väl aldrig vara svaret?
För att jag tycker det är galen väg att resonera.Varför gå du på.så dant om det här?
Jag kan inte se någon klaga på att det dragits för mycket skatt här i tråden och ändå får folk tillbaka åtskilliga tusenlappar. Är det inte rimligt att det ska fungera på samma sätt för de som är mest utsatta?För att jag tycker det är galen väg att resonera.
Jag kan inte se någon klaga på att det dragits för mycket skatt här i tråden och ändå får folk tillbaka åtskilliga tusenlappar. Är det inte rimligt att det ska fungera på samma sätt för de som är mest utsatta?
Nej men som jag beskriver tidigare i tråden gäller det inget sådant. Det finns varken arbetsgivare eller tillgångar.Det fungerar på samma sätt. Det som drar under året är en uppskattning, om nåt ändrar sig under året, nån tar ut FP eller blir sjuk eller köper hus eller säljer aktier kan inte arbetsgivaren/FK korrigera för.
Nej men som jag beskriver tidigare i tråden gäller det inget sådant. Det finns varken arbetsgivare eller tillgångar.
Ändå ändras det från år till år. Ena året 4000 andra året 1500, det är ju väldigt svårt för den enskilde att ha koll på.Jag förstår, det är ändå inte helt självklart. Ajh förstår hur hårt det slår men FK kan bara dra generellt.
Så rent tekniskt så skulle man kunna folkbokföra sig i den billigaste kommunen i november varje år?
Ja just i november bodde jag där. I december flyttade jag därifrån.
Du får givetvis göra som passar dig bästJa och försäkringskassan hämtar sin information från folkbokföringen. Sedan är det inte så lätt att ha koll på hur mycket skatt som ska dras. Råd om hur man ska göra har jag inte bett om.
Jag kan inte göra så mycket alls, det är inte jag som har problemet.Du får givetvis göra som passar dig bäst![]()