Deklaration 2020

Restkatt eftersom jag inte gått ur kyrkan. Brukade får tillbaka några tusenlappar på reseavdrag men inte de senaste åren.
 
Gick minst 400k back på en husförsäljning förra året så lär få litegrann iallafall 🙂

Skönt att jag inte är ensam om att gå back på husförsäljning. Jag måste bara samla ihop alla kvitton och räkna, vet att det är minst 200’ iaf, men garaget byggde min pappa, så det gäller att se ifall materialkvittona finns kvar.
 
Jag har fått betala de senaste två åren då jag haft med försäkringskassan att göra. Nu har jag i stället sålt en lägenhet med förlust och skattat nåt grönjävligt, så förhoppningsvis får jag lite tillbaka. Men blir ärligt talat glad om jag nollar också. 😬
 
Brukar betala in för mycket i preliminär skatt så det brukar bli lite i retur. Blir något slags glädje när de få tusenlapparna kommer om man bara släpper den rationella tanken som slås in i oss att man lånar ut pengar gratis till staten.

Jag är en sån där sjuk person som ser på skattebeloppet lika stolt som det beloppet som hamnar på egna kontot. Det är så jäkla roligt att jag får vara vid min hälsa och bidra till vårt samhälleliga bygge med resultatet av det jag älskar att göra. Världens win-win-win är det.

Och ändå är det surt när man får restskatt. Då är det svårt att låta bli att tänka att man minsann redan betalt massor.;)

Min rekommendation blir helt enkelt att betala in massor så att man får tillbaks lite.
 
Blir spännade iår, hade mitt första heltidsarbete (som tyvärr blev bara provanställningen ut). Men hann komma upp i summan ska ha om ska göra reseavdrag, så det blir första gången iår som jag gör det.

Haft bara sommarjobb innan och alltid fått tillbaka, vilket varit välkommet när behövs som mest på sommaren. :up:
 
Jag brukar få tillbaka, förra året 18k :D men nu har jag sålt lägenheten med vinst.. betalade in den uträknade skatten innan 12/2 så hoppas att det räcker :crazy: så i år har jag ingen aning ens åt vilket håll det blir..
Vart har det stått att du ska ha betalat det innan då? Jag kanske har missat något ändå hos skatteverket :confused:. Får väl ringa dem annars och dubbelkolla.
 
Tror tyvärr det blir +-0, brukade få tillbaka förut men mitt extrajobb har nog dragit för lite skatt 🙄. Jämnar förhoppningsvis ut sig mot milersättningen så jag iallafall slipper betala tillbaka.
 
Borde få tillbaka i år, då jag både har lån och reseavdrag att göra. Men i år blir första året det ska betalas fastighetsskatt
 
Vart har det stått att du ska ha betalat det innan då? Jag kanske har missat något ändå hos skatteverket :confused:. Får väl ringa dem annars och dubbelkolla.
På Skatteverket webbplats. ”
Du kan betala kvarskatten tidigare för att undvika kostnadsränta
Fram till den förfallodag som står på ditt slutskattebesked betalar du låg kostnadsränta på din kvarskatt. Den låga kostnadsräntan är 1,25 procent. Om du helt vill undvika kostnadsränta kan du göra en extra skatteinbetalning tidigare.

Från vilket datum kostnadsräntan börjar räknas beror på hur stor kvarskatt du räknar med att få:

  • På kvarskatt över 30 000 kronor börjar kostnadsräntan räknas från och med den 13 februari 2020.”
https://www.skatteverket.se/privat/deklaration/betalakvarskatt.4.12815e4f14a62bc048f106ca.html
 
Jag borde få tillbaka minst 6000kr. Brukar alltid få tillbaka några tusen men förra året fick jag dessutom en lön jag inte skulle ha (är tjänstledig men det blev fel på lönekontoret) och då fick jag betala tillbaka även den skatt som de dragit på lönen, några nya värdelösa regler. Tur jag hade 6000kr över i alla fall!
 
Nästa vecka är det dags! :nailbiting: Då börjas dom skickas ut! (Vårtecken!!!)


Jag har ALLTID fått tillbaka, men dom senaste två åren har jag fått restskatt, 900kr och 1300kr. Dock har jag dragit av för resor så har landat några tusenlappar på kontot tillslut.

Jag hoppas såklart på att få tillbaka en slant även i år, har fått springa ut och in hos veterinären så det hade setat fint med en slant att slänga in på sparkontot istället för att gå +-0 nu varenda månad på det kontot...

Jag räknar dock med lite restskatt även i år, men jag hoppas iallafall att jag slipper betala tillbaka tack vare resorna.

Hur tror ni det ser ut för er?

Förra året drog min arbetsgivare på tok för lite skatt, så jag fick tillbaka närmare 30000 kr. I år har de justerat och jag har sålt lite aktier med vinst, så jag får nog kvarskatt men tror att det kommer gå på ett ut med resavdrag.
 
På Skatteverket webbplats. ”
Du kan betala kvarskatten tidigare för att undvika kostnadsränta
Fram till den förfallodag som står på ditt slutskattebesked betalar du låg kostnadsränta på din kvarskatt. Den låga kostnadsräntan är 1,25 procent. Om du helt vill undvika kostnadsränta kan du göra en extra skatteinbetalning tidigare.

Från vilket datum kostnadsräntan börjar räknas beror på hur stor kvarskatt du räknar med att få:

  • På kvarskatt över 30 000 kronor börjar kostnadsräntan räknas från och med den 13 februari 2020.”
https://www.skatteverket.se/privat/deklaration/betalakvarskatt.4.12815e4f14a62bc048f106ca.html
Det är iof inte över 30k.
Men läst på hemsidan nu och skrev med deras robot som svarade något om 5 maj för att slippa ränta. Men tycker det verkar lite konstigt att man ska betala in vinstskatten innan man fått det på deklarationen för att slippa ränta. Jag har ju bara räknat i deras mall nu. Är väl inte säkert att de accepterar avdrag för renovering t. ex.
Mest lite allmännt konfunderad över hur det går till.
 
Det är iof inte över 30k.
Men läst på hemsidan nu och skrev med deras robot som svarade något om 5 maj för att slippa ränta. Men tycker det verkar lite konstigt att man ska betala in vinstskatten innan man fått det på deklarationen för att slippa ränta. Jag har ju bara räknat i deras mall nu. Är väl inte säkert att de accepterar avdrag för renovering t. ex.
Mest lite allmännt konfunderad över hur det går till.
Det är ju sällan man är helt omedveten om att man har så mycket, antar jag att de tänker. Och jag tror det är sällan som kostnad för renovering mm inte godkänns, om du har kollat vad som är giltiga avdrag. Normalt betalar ju "du" in all skatt innan deklarationen.
 
Jag tror jag kommer få tillbaka en del, brukar få några tusen plus att jag ska dra av för 12 mil x 4 per vecka för första gången. Känns bra efter veterinärmånaden
 
Det är iof inte över 30k.
Men läst på hemsidan nu och skrev med deras robot som svarade något om 5 maj för att slippa ränta. Men tycker det verkar lite konstigt att man ska betala in vinstskatten innan man fått det på deklarationen för att slippa ränta. Jag har ju bara räknat i deras mall nu. Är väl inte säkert att de accepterar avdrag för renovering t. ex.
Mest lite allmännt konfunderad över hur det går till.
Tycker inte alls att det är konstigt. Skulle du ha räknat fel och betalat in för mycket så får du ju tillbaka dom pengarna. Bara göra en överföring från skattekontot till ditt lönekonto med det som är över.
Jag räknade ut med hjälp av en mall, betalade in kostnaden innan datumet för februari för att slippa ränta. När sedan deklarationen kom fyllde jag i precis samma sak som i mallen och hamnade då alltså på samma kostnad.
Om det blir fel får du ju veta det, då får du antingen betala in mer eller pengar tillbaka.
Jag ville inte göra uppskov eftersom det kostar så mycket i ränta per år (några tusenlappar som jag inte vill ge bort bara sådär).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
22 979
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 335
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
181
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp