Deklaration 2020

Jag hoppas verkligen att jag nollar eller får litte tillbaka. Förra året var första gången jag betalade tillbaka då jag missat att en av mina extratjänster bara drog typ 15-20% i skatt för de trodde inte jag tjänade så mycket... 2019 försökte jag hålla bättre koll på det hela (det sämsta med att snitta 3-5 "timanställning" per år).
Jag har sagt åt AG att dra 30% skatt trots att jag bara jobbar få timmar, för att slippa betala tillbaka ifall man skulle tjäna för mkt eller så!

Jag har sagt åt AG att dra 30% skatt trots att jag bara jobbar få timmar, för att slippa betala tillbaka ifall man skulle tjäna för mkt eller så!
Låter som ett bra val! Min ekonomi skulle inte vara så glad om jag behöver betala tillbaka då jag i år tjänar knappt 50% av vad jag gjorde förra året...

Hur fungerar det med ränteavdrag på bolån? Sker det automatiskt eller behöver man rapportera in siffror manuellt?

Är det avdraget inräknat på den första summan att få tillbaka då? Eller uppdateras summan efter att man skickat in deklarationen? Om du förstår vad jag menar :-)
Jag brukar inte behöva ändra något och får tillbaka "den första summan" som står på deklarationen. :)

Senaste åren har jag fått tillbaka drygt 800. Jippi. Första året jag hade jobbat så fick jag tillbaks hela 4400 och trodde det blivit något fel. O_o
Nåja, får vara glad om det inte blir restskatt.

Jag har ingen aning. Har jobbat mycket mindre, försökt betala in lite extra men har också vabbat lite plus plockat några föräldradagar. Förhoppningvis gör lånet på gården (litet) att det iaf blir plus minus noll.

Jag vet tyvärr inte... Jag bor där jag bor, och jobbar där jag gör och kommer inte bli någon skillnad på om dom ändrar det eller inte, mer än att det antagligen blir sämre för mig.

Pga omständigheterna förra året så hade det påverkat mig rätt mycket negativt nu om det hade varit infört redan. Men dåså.

Fast gör de såna ändringar tycker jag faktiskt att det är fult gjort om det införs "retroaktivt" (dvs lägger det så att det gäller från och med deklarationen 2021, så att ändringen i praktiken gäller från och med inkomståret 2020) - att ändra spelreglerna i efterhand. Då blir jag grinig, faktiskt :cautious:. Inte för att det gör nån skillnad att jag surar.

Jag jobbar "ute i ingenstans" (dvs litet samhälle med rätt kassa kommunikationer etc) och att flytta dit är inget alternativ för mig. Det är precis under 3 mil enkel resa, och ingen buss matchar med tiden som jag börjar jobba (...tidigt...). Så det är lite samma för mig, iofs. Men ändå. Det är definitivt något som kan påverka hur jag resonerar kring att "skaffa" ett extrajobb, tex. Oh well, vi får väl se om det går igenom eller hur det blir då.

End of rant! :p

Senast ändrad:
I år räknar jag, pga omständigheterna under förra (inkomst)året, med att få betala in en slant. Oftast har jag fått tillbaka en liten summa. Men men, i år räknar jag med att inget större händer så nästa år borde saker och ting vara back to normal!

Pga omständigheterna förra året så hade det påverkat mig rätt mycket negativt nu om det hade varit infört redan. Men dåså.

Fast gör de såna ändringar tycker jag faktiskt att det är fult gjort om det införs "retroaktivt" (dvs lägger det så att det gäller från och med deklarationen 2021, så att ändringen i praktiken gäller från och med inkomståret 2020) - att ändra spelreglerna i efterhand. Då blir jag grinig, faktiskt :cautious:. Inte för att det gör nån skillnad att jag surar.

Jag jobbar "ute i ingenstans" (dvs litet samhälle med rätt kassa kommunikationer etc) och att flytta dit är inget alternativ för mig. Det är precis under 3 mil enkel resa, och ingen buss matchar med tiden som jag börjar jobba (...tidigt...). Så det är lite samma för mig, iofs. Men ändå. Det är definitivt något som kan påverka hur jag resonerar kring att "skaffa" ett extrajobb, tex. Oh well, vi får väl se om det går igenom eller hur det blir då.

End of rant! :p

För mig är det tvärt om. Jag bor mitt ute i ingenstans (inte så illa, MEN, kassa busstider med byten som gör att jag kommer i dum tid till jobbet), och jobbar centralt. Har som sagt lite över 5 mil till jobbet. Skulle inte tjäna på det ekonomiskt heller. Nu åker jag hemifrån tex 11.10 ungefär för att vara på jobbet kl 12. Skulle jag åka buss så skulle jag behöva åka 9.15 ungefär för att kunna vara på jobbet kl 12. På helgerna är det omöjligt. Värdelöst. Jag kommer välja bilen oavsett om nya reseavdraget går in eller inte.

Jag har alltid fått tillbaka förut, men nuförtiden får jag betalt från fan upp till 6 st olika ställen varje månad (anställd, facklig förtroendevald på heltid, andra fackliga uppdrag, FK och politiker) so now there's no telling hur fan det går med skatten :rofl:

Jag fick tillbaka förra året iaf, då hade jag vart föräldraledig halva året. Året innan det blev det noll - och det är ju bra försöker jag tänka, då har man ju betalat in rätt hela året! ;)

Maken har samma krångel med betalt från olika ställen + ett högt politiskt arvode så han kan ha hemska restskatter! Både han och jag betalar in extra skatt under året, för mig dras 500 kr extra från jobbet varje månad och det verkar räcka för att jag ska slippa betala tillbaka. Maken har 500 kr extra från jobbet, sen drar två andra ställen 50% i skatt istället för 30%, och nu förra året var första gången på många år som han inte fick restskatt!

Nästa vecka är det dags! :nailbiting: Då börjas dom skickas ut! (Vårtecken!!!)

Jag har ALLTID fått tillbaka, men dom senaste två åren har jag fått restskatt, 900kr och 1300kr. Dock har jag dragit av för resor så har landat några tusenlappar på kontot tillslut.

Jag hoppas såklart på att få tillbaka en slant även i år, har fått springa ut och in hos veterinären så det hade setat fint med en slant att slänga in på sparkontot istället för att gå +-0 nu varenda månad på det kontot...

Jag räknar dock med lite restskatt även i år, men jag hoppas iallafall att jag slipper betala tillbaka tack vare resorna.

Hur tror ni det ser ut för er?

Det är ju hyfsat lätt att hålla koll på, borde inte komma som en stor överraskning.
Jag räknar med att få tillbaka runt 14 000, plus minus ngn hundralapp.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få... 20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 904
Senast: Unafraid
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 823
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 944
Senast: malumbub
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer... 2
Svar
22
· Visningar
1 001
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fjärilar!