Deklaration 2020

Det är ju sällan man är helt omedveten om att man har så mycket, antar jag att de tänker. Och jag tror det är sällan som kostnad för renovering mm inte godkänns, om du har kollat vad som är giltiga avdrag. Normalt betalar ju "du" in all skatt innan deklarationen.
Tycker inte alls att det är konstigt. Skulle du ha räknat fel och betalat in för mycket så får du ju tillbaka dom pengarna. Bara göra en överföring från skattekontot till ditt lönekonto med det som är över.
Jag räknade ut med hjälp av en mall, betalade in kostnaden innan datumet för februari för att slippa ränta. När sedan deklarationen kom fyllde jag i precis samma sak som i mallen och hamnade då alltså på samma kostnad.
Om det blir fel får du ju veta det, då får du antingen betala in mer eller pengar tillbaka.
Jag ville inte göra uppskov eftersom det kostar så mycket i ränta per år (några tusenlappar som jag inte vill ge bort bara sådär).
Jag förstår era poänger.
Är nog mest att jag tolkat det som att jag skulle få en bekräftelse på att jag räknat rätt.
Har bara betalat in vinstskatt på aktier innan.

Men ska kolla upp om jag kan betala in det nu och slippa räntan, har ju de pengarna på ett konto för att smidigt kunna föra över 🙂.
 
Jag förstår era poänger.
Är nog mest att jag tolkat det som att jag skulle få en bekräftelse på att jag räknat rätt.
Har bara betalat in vinstskatt på aktier innan.

Men ska kolla upp om jag kan betala in det nu och slippa räntan, har ju de pengarna på ett konto för att smidigt kunna föra över 🙂.

Det är för sent nu, skulle vara inne innan 13 februari.
 
Brukar få tillbaka mellan 20-30'. Skattar lite högt eftersom jag är usel på att spara. Men en vet ju aldrig.

Nån som vet om det blev nya regler för köravdraget i år? Läste nåt om att det skulle sänkas ännu mer..
 
Brukar få tillbaka mellan 20-30'. Skattar lite högt eftersom jag är usel på att spara. Men en vet ju aldrig.

Nån som vet om det blev nya regler för köravdraget i år? Läste nåt om att det skulle sänkas ännu mer..

Jag gjorde deras uträkning på hemsidan nu och den verkade ligga på 18,50 per mil och minst 2 h minst mot kollektivtrafik, ersättning efter 11 000 kr. Men vet inte om det var samma som förr eller nya siffror för i år.
 
Jag gjorde deras uträkning på hemsidan nu och den verkade ligga på 18,50 per mil och minst 2 h minst mot kollektivtrafik, ersättning efter 11 000 kr. Men vet inte om det var samma som förr eller nya siffror för i år.
Det är samma! Det jag läste var att det skulle göras om helt och ersättning skulle vara typ 60 öre/km. Men det var förhoppningsvis bara ett förslag då.
 
Kom nyss på att jag ska ansöka medicinskt invaliditet/ersättning för ärr från min skada nu när det gått ett år. Känner att om det sammanfaller med återbäringen kanske man äntligen kan komma igång med hussparandet på riktigt i en större klump :up:
 
Det är samma! Det jag läste var att det skulle göras om helt och ersättning skulle vara typ 60 öre/km. Men det var förhoppningsvis bara ett förslag då.

60 öre per kilometer på den resterande sträckan efter 30 km. Jag har 54 km enkel väg får alltså 14kr typ per resa, 28kr per jobbpass. Kostar mig ca 98kr att åka till jobbet, så får betala 70 kr själv.
 
60 öre per kilometer på den resterande sträckan efter 30 km. Jag har 54 km enkel väg får alltså 14kr typ per resa, 28kr per jobbpass. Kostar mig ca 98kr att åka till jobbet, så får betala 70 kr själv.

Är det spikat eller är det ett förslag fortfarande? När ska det införas isf, nu (dvs det märks på nästa års deklaration, 2021) eller till denna deklaration (dvs i praktiken förra året, men retroaktivt...) ?
 
Är det spikat eller är det ett förslag fortfarande? När ska det införas isf, nu (dvs det märks på nästa års deklaration, 2021) eller till denna deklaration (dvs i praktiken förra året, men retroaktivt...) ?
Eftersom de inte ändrat hur en räknar ut körersättningen så borde förslaget inte gått igenom tänker jag?
 
Är det spikat eller är det ett förslag fortfarande? När ska det införas isf, nu (dvs det märks på nästa års deklaration, 2021) eller till denna deklaration (dvs i praktiken förra året, men retroaktivt...) ?

Jag vet tyvärr inte... Jag bor där jag bor, och jobbar där jag gör och kommer inte bli någon skillnad på om dom ändrar det eller inte, mer än att det antagligen blir sämre för mig. Har inte räknat på det än, men det brukar ju inte bli bättre iallafall. :cautious:
Eftersom de inte ändrat hur en räknar ut körersättningen så borde förslaget inte gått igenom tänker jag?

Detta ska väll börja gälla från 2021, så i år är det oavsett samma som tidigare. Dock vet jag inte om det är spikat och klart inför 2021, eller om det fortfarande bara är förslag, men i år är det samma gamla oavsett.
 
Jag vet tyvärr inte... Jag bor där jag bor, och jobbar där jag gör och kommer inte bli någon skillnad på om dom ändrar det eller inte, mer än att det antagligen blir sämre för mig. Har inte räknat på det än, men det brukar ju inte bli bättre iallafall. :cautious:

Ja det är surt. Jag är glad att jag endast hade ett år med min pendling och sedan bytte anställning och ort vid årsskiftet nu vilket gör att jag slipper pendla. Otroligt drygt att behöva betala för att kunna jobba med allt slitage på bilen det innebär.
 
Ja det är surt. Jag är glad att jag endast hade ett år med min pendling och sedan bytte anställning och ort vid årsskiftet nu vilket gör att jag slipper pendla. Otroligt drygt att behöva betala för att kunna jobba med allt slitage på bilen det innebär.

Ja, jag flyttade ju dit jag bor nu pga att jag fick jobb där. Sen flyttade jobbet strax över 5 mil här för ett par år sen, hade gångavstånd innan... Har jobbat där i 11 år så är inte så sugen på att byta heller. Surt sa räven!

Är själv inte flyttbar heller, köpt hus och har barn här, så jag blir nog att stanna kvar, men absolut skittråkgt att lägga över 2000kr/månad av lönen på bränsle för att kunna åka och tjäna pengar.
 
Jag vet tyvärr inte... Jag bor där jag bor, och jobbar där jag gör och kommer inte bli någon skillnad på om dom ändrar det eller inte, mer än att det antagligen blir sämre för mig. Har inte räknat på det än, men det brukar ju inte bli bättre iallafall. :cautious:


Detta ska väll börja gälla från 2021, så i år är det oavsett samma som tidigare. Dock vet jag inte om det är spikat och klart inför 2021, eller om det fortfarande bara är förslag, men i år är det samma gamla oavsett.

Det är än så länge bara ett förslag.
 
Förra året drog min arbetsgivare på tok för lite skatt, så jag fick tillbaka närmare 30000 kr. I år har de justerat och jag har sålt lite aktier med vinst, så jag får nog kvarskatt men tror att det kommer gå på ett ut med resavdrag.
Oj, hur fick du tillbaka om arbetsgivaren drog för lite skatt?
 
Jag hoppas verkligen att jag nollar eller får litte tillbaka. Förra året var första gången jag betalade tillbaka då jag missat att en av mina extratjänster bara drog typ 15-20% i skatt för de trodde inte jag tjänade så mycket... 2019 försökte jag hålla bättre koll på det hela (det sämsta med att snitta 3-5 "timanställning" per år).
 
Det är än så länge bara ett förslag.

Tack, försökte googla men blev inte smartare av det... Var mest en massa artiklar om ”så här blir nya reseavdraget” så det lät som om det redan skulle vara klappat och klart, men hittade inget som bekräftade det heller!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
22 964
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 331
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
167
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp