Bukefalos 28 år!

Deklaration

Nu fick jag min deklaration. Mer än vad jag trodde men vet inte exakt ännu med reseavdraget då jag är på jobbet och beloppet på avdraget har jag ju hemma :cautious:
 
Vill inte ha min deklaration i år, eller rättare sagt vill inte deklarera,
Har så mycket konstigheter denna gång och första gången med lantbruksfastighet, första gången med utdelning från eget AB första gången med rätt till egna pensionsinttningar. Jag håller tummarna för att jag kommer att få tillbaka hälften av den extrainsättning jag gjort, med andra ord jag håller tummarna och biter naglarna för att jag räknat rätt 😱😰
 
Vill inte ha min deklaration i år, eller rättare sagt vill inte deklarera,
Har så mycket konstigheter denna gång och första gången med lantbruksfastighet, första gången med utdelning från eget AB första gången med rätt till egna pensionsinttningar. Jag håller tummarna för att jag kommer att få tillbaka hälften av den extrainsättning jag gjort, med andra ord jag håller tummarna och biter naglarna för att jag räknat rätt 😱😰
Jag har haft samma varje år sen jag flyttade ut på landet. Det som återbetalas mig sätter jag tillbaka på skattekontot direkt så summan jag ska få bara växer och växer, men jag är så rädd för att det ska komma en smäll när jag gör fel så jag vågar inte annat:nailbiting:
 
Jag har så svårt att förstå varför man blir glad över att få tillbaka stora belopp? Det kan handla om 1 000 - 2 0000 kr per månad som du kunde ha fått löpande under året och investerat hur du ville, tex amortera ner lån och då behöva betala mindre ränta per månad eller sätta in i fonder som (förhoppningsvis) ökar i värde under året. När pengarna ligger hos Skatteverket får man ingen ränta eller annan fördel.

Och om det är någon som blir avundsjuka för att andra får tillbaka mycket pengar varje år är det ju bara att be arbetsgivaren att dra 1 000 kr extra per månad 😁

För min egen del kommer jag antagligen behöva betala in skatt i år eftersom jag sålde av en del aktier i somras men eftersom jag har bostadslån så blir det förhoppningsvis inte tokmycket. Men eftersom jag inte har Kivra får jag vänta lite till.
 
Jag är jättenervös, vet inte alls vad jag får tillbaka! 😰 Blev av med minuter fasta tjänst i december och jobbade på timmar januari, sen fick jag slutlön från gamla jobbet plus semesterersättning, och from februari 2021 har jag jobbat på långvikariat och en hel del extra.
 
Jag har så svårt att förstå varför man blir glad över att få tillbaka stora belopp? Det kan handla om 1 000 - 2 0000 kr per månad som du kunde ha fått löpande under året och investerat hur du ville, tex amortera ner lån och då behöva betala mindre ränta per månad eller sätta in i fonder som (förhoppningsvis) ökar i värde under året. När pengarna ligger hos Skatteverket får man ingen ränta eller annan fördel.

Och om det är någon som blir avundsjuka för att andra får tillbaka mycket pengar varje år är det ju bara att be arbetsgivaren att dra 1 000 kr extra per månad 😁

För min egen del kommer jag antagligen behöva betala in skatt i år eftersom jag sålde av en del aktier i somras men eftersom jag har bostadslån så blir det förhoppningsvis inte tokmycket. Men eftersom jag inte har Kivra får jag vänta lite till.
Det är rätt skönt att få en klumpsumma som man kan använda på semestern direkt. Det är inga pengar jag hade investerat ändå, utan haft på ett vanligt sparkonto. :) sen känns det mentalt kul att få in 10-20k på kontot man inte riktigt räknat med. Ger mig mer glädje än 1000 extra i månaden.
 
Jag hoppas att jag får tillbaka i år. Tidigare år har jag legat i fel skattetabell så trots att ag dragit 200 i extra skatt varje månad så har jag ändå fått betala restskatt. :cautious::meh:
 
Jag har så svårt att förstå varför man blir glad över att få tillbaka stora belopp? Det kan handla om 1 000 - 2 0000 kr per månad som du kunde ha fått löpande under året och investerat hur du ville, tex amortera ner lån och då behöva betala mindre ränta per månad eller sätta in i fonder som (förhoppningsvis) ökar i värde under året. När pengarna ligger hos Skatteverket får man ingen ränta eller annan fördel.

Och om det är någon som blir avundsjuka för att andra får tillbaka mycket pengar varje år är det ju bara att be arbetsgivaren att dra 1 000 kr extra per månad 😁

För min egen del kommer jag antagligen behöva betala in skatt i år eftersom jag sålde av en del aktier i somras men eftersom jag har bostadslån så blir det förhoppningsvis inte tokmycket. Men eftersom jag inte har Kivra får jag vänta lite till.
Anledningen är nog oftast att man har svårt att tänka på det viset, att man tänker ut hur mycket pengar per månad det handlar om om sen sparar undan/ investerar det löpande under året. Det är nog väldigt lätt att de istället går rätt in i det löpande. Det blir mer tydligt när man får pengarna på ett bräde, enklare då att sätta undan dem eller köpa nåt speciellt.

Så även om man i slutändan i teorin får betala några kronor för det så blir utfallet en annan i praktiken. Dvs man gör faktiskt den där klumpamorteringen eller köper den där resan eller datorn om man får pengarna på en gång. Och det är ju det som spelar någon roll. Inte vad man teoretiskt hade tjänat på "egentligen".
 
Fick också min svenska deklaration idag men jag har ju ingen inkomst här så det enda den innehöll var fastighetsavgiften som man inte kommer undan. Blir restskatt som vanligt alltså. Den norska har inte kommit än, de brukar vara lite långsammare där. Förr fick jag alltid tillbaka en massa pengar men de har gradvis försämrat reseavdraget så nu får man vara glad om det går jämnt upp. :meh:
 
Snäppet bättre än väntat, får tillbaka 600:- :banana: Förra året behövde jag betala 1500 så även om jag visste det såg bättre ut i år oroade jag mig för restskatt och hade vart lycklig bara över +-0 😅
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
23 819
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
928
Senast: Raderad medlem 68338
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner sitter och försöker förstå detta med avdrag för tjänsteresor med privat bil. Han har sedan förra året ett eget...
Svar
9
· Visningar
924
Senast: soom
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det ena huvudet på förskingringskassan, vet inte vad det andra gör. Trots att alla jobbar med samma människor och samma papper. AS, har...
Svar
1
· Visningar
508
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp