Bukefalos 28 år!

Deklaration

Jag har så svårt att förstå varför man blir glad över att få tillbaka stora belopp? Det kan handla om 1 000 - 2 0000 kr per månad som du kunde ha fått löpande under året och investerat hur du ville, tex amortera ner lån och då behöva betala mindre ränta per månad eller sätta in i fonder som (förhoppningsvis) ökar i värde under året. När pengarna ligger hos Skatteverket får man ingen ränta eller annan fördel.

Och om det är någon som blir avundsjuka för att andra får tillbaka mycket pengar varje år är det ju bara att be arbetsgivaren att dra 1 000 kr extra per månad 😁

För min egen del kommer jag antagligen behöva betala in skatt i år eftersom jag sålde av en del aktier i somras men eftersom jag har bostadslån så blir det förhoppningsvis inte tokmycket. Men eftersom jag inte har Kivra får jag vänta lite till.
För min del så skulle det inte hända, fasträntekonto ger för dåligt och jag har inte mentaliteten för annat. Testade iska konto i någon månad men tittade minst 20 gånger om dagen hur det rörde sig, inget vidare för mina nerver.

Tror helt kallt med att betala in lite extra så stat och kommun kan låna en del av mina pengar ett tag är det bästa som mina pengarna kan göra.
Även om den största anledningen är att jag tycker om att få en klumpsumma till sommaren.
Även bättre för min mentala hälsa att veta att även om det kommer massa med utgifter så vet jag att inget av det kommer vara till skatteverket.
 
Senast ändrad:
Jag har så svårt att förstå varför man blir glad över att få tillbaka stora belopp? Det kan handla om 1 000 - 2 0000 kr per månad som du kunde ha fått löpande under året och investerat hur du ville, tex amortera ner lån och då behöva betala mindre ränta per månad eller sätta in i fonder som (förhoppningsvis) ökar i värde under året. När pengarna ligger hos Skatteverket får man ingen ränta eller annan fördel.

Och om det är någon som blir avundsjuka för att andra får tillbaka mycket pengar varje år är det ju bara att be arbetsgivaren att dra 1 000 kr extra per månad 😁

För min egen del kommer jag antagligen behöva betala in skatt i år eftersom jag sålde av en del aktier i somras men eftersom jag har bostadslån så blir det förhoppningsvis inte tokmycket. Men eftersom jag inte har Kivra får jag vänta lite till.
Förut var det toppen när jag fick en större summa skatteåterbäring till sommaren. Då jag alltid hade mindre jobb under sommarmånaderna (timanställningar) hade jag då pengar jag kunde leva på som en sorts "lön" utan att behöva tömma sparkontot. 😅

Jag tycker forfarande det känns bra att få tillbaka en större summa. Då kan jag investera i lite dyrare saker utan dåligt samvete. Visst kan jag köpa det ändå, men gillar inte att tex vissa konton går ned under en viss summa. :angel: Då känns det bättre o kunna använda mig av pengar som jag inte "ser" om jag skulle behöva.

Så lite lagomt tillbaka tycker jag är bäst. Just nu får jag lite väl mycket i återbäring, så ska se om det inte går att hitta en bra mellanväg. För behöva betala tillbaka vill jag verkligen inte göra.
 
Jag har så svårt att förstå varför man blir glad över att få tillbaka stora belopp? Det kan handla om 1 000 - 2 0000 kr per månad som du kunde ha fått löpande under året och investerat hur du ville, tex amortera ner lån och då behöva betala mindre ränta per månad eller sätta in i fonder som (förhoppningsvis) ökar i värde under året. När pengarna ligger hos Skatteverket får man ingen ränta eller annan fördel.

Och om det är någon som blir avundsjuka för att andra får tillbaka mycket pengar varje år är det ju bara att be arbetsgivaren att dra 1 000 kr extra per månad 😁

För min egen del kommer jag antagligen behöva betala in skatt i år eftersom jag sålde av en del aktier i somras men eftersom jag har bostadslån så blir det förhoppningsvis inte tokmycket. Men eftersom jag inte har Kivra får jag vänta lite till.
Vet inte hur jag skulle komma undan att få tillbaka för ränteavdraget, inte något jag kan påverka liksom så varför skulle jag inte bli glad för att få en summa pengar en gång per år när jag inte kan få det på annat sätt? Brukar investera ca hälften av ränteavdraget och spara resten till sommarnöjen.

Har självklart sett till att arbetsgivaren drar rätt skatt så jag inte ska behöva få tillbaka något där.
 
Vet inte hur jag skulle komma undan att få tillbaka för ränteavdraget, inte något jag kan påverka liksom så varför skulle jag inte bli glad för att få en summa pengar en gång per år när jag inte kan få det på annat sätt? Brukar investera ca hälften av ränteavdraget och spara resten till sommarnöjen.

Har självklart sett till att arbetsgivaren drar rätt skatt så jag inte ska behöva få tillbaka något där.
Du kan jämka för ränteavdraget om du vill.
 
Från DN för er som fått deklarationen:
På sidan där det står ”preliminär skatteuträkning” går det att på egen hand få den korrekta summan. Det gör man genom att själv räkna ut skillnaden mellan summa skatt och avdragen skatt. Felet kan vara åt båda hållen, alltså att det står att man ska få tillbaka pengar trots att man egentligen ska betala tillbaka, och tvärtom.
 
Jag är en av de som fick fel beräkning. Det diffade på lite över 9000 till min nackdel.
Men jag ska göra en hel del ändringar så det kommer ändå att bli andra summor.
 
Jag hade inte tänkt på att det var deklarationsdax, blev genast lite glad! Brukar få tillbaka några tusenlappar max, inga stora summor men brukar känns bra att kunna spara lite extra eller göra en extra amortering.
 
Jag har så svårt att förstå varför man blir glad över att få tillbaka stora belopp? Det kan handla om 1 000 - 2 0000 kr per månad som du kunde ha fått löpande under året och investerat hur du ville, tex amortera ner lån och då behöva betala mindre ränta per månad eller sätta in i fonder som (förhoppningsvis) ökar i värde under året. När pengarna ligger hos Skatteverket får man ingen ränta eller annan fördel.

Och om det är någon som blir avundsjuka för att andra får tillbaka mycket pengar varje år är det ju bara att be arbetsgivaren att dra 1 000 kr extra per månad 😁

För min egen del kommer jag antagligen behöva betala in skatt i år eftersom jag sålde av en del aktier i somras men eftersom jag har bostadslån så blir det förhoppningsvis inte tokmycket. Men eftersom jag inte har Kivra får jag vänta lite till.

Men precis! Jag har pengar som växer med 20 % över året, jag lånar ogärna ut det kapitalet till staten. Jag lånar hellre av staten.
 
Ni som äger hus - var hittar ni summan för fastighetsavgift? Jag är nybliven husägare sedan förra året och kan inte se att någon sådan avgift har dragits.
 
Ni som äger hus - var hittar ni summan för fastighetsavgift? Jag är nybliven husägare sedan förra året och kan inte se att någon sådan avgift har dragits.

Är det fastighetsskatten du menar? Den kommer på förra ägarens deklaration förutsatt att denne var ägare 1a januari som jag förstått det! Så du bör se den först i deklaration för 2022.
 
Jag är en av de som fick fel beräkning. Det diffade på lite över 9000 till min nackdel.
Men jag ska göra en hel del ändringar så det kommer ändå att bli andra summor.

Mamma fick också fel. Först skulle hon betala tillbaka nästan 35.000kr och hon som ”fattig pensionär” höll på att svimma. Hon ringde mig i panik men jag hade då läst på Aftonbladet att det blivit fel hos många. Nu hade hon fått en ny, då skulle hon få tillbaka ca 5500kr. Lite skillnad! 😅

Stackars mamma! ❤️ Men skönt att det ordnade upp sig.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
23 783
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
927
Senast: Raderad medlem 68338
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner sitter och försöker förstå detta med avdrag för tjänsteresor med privat bil. Han har sedan förra året ett eget...
Svar
9
· Visningar
924
Senast: soom
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det ena huvudet på förskingringskassan, vet inte vad det andra gör. Trots att alla jobbar med samma människor och samma papper. AS, har...
Svar
1
· Visningar
508
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp