Bukefalos 28 år!

Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Promenad med @igbest och tjejerna idag! Så glada grabbarna blev. Ingen ville dock vara med på kort. :rofl:
IMG_20190119_141442.jpg
 
Har äntligen lyckats övertala sambon att om han vill att jag ska promenera labbetrasan får han se till att skaffa sele till henne... Det där tokdragandet med halsband där hon låter som en astmatisk gris efter 5 min orkar jag inte med. Hjälpte honom att välja ut en bra sele som inte var allt för dyr och idag tog vi premiärturen. Markant skillnad. Visst ligger hon på fortfarande men det är inte alls samma idiotdragande. Mycket trevligare både för människan och hunden.

Saknar verkligen en egen hund...
Se till att skaffa egen hund ;)
 
MIM-buren gick inte in i nya bilen trots viss tidigare förhoppning. Baksätet lutade på tok för mycket och MIM är för rak, så det fanns inte en susning att få in den. Så nu har jag varit med bilen hos Robust hundburar och fått utrymmet inmätt. Redan på onsdag ska buren vara färdig. Toksnabba och jättetrevliga människor!

Idag hade vi ett ärende och hundarna fick åka i baksätet - inte optimalt, men det var en kortare sträcka. Jag satt bak med hundarna och passade på att kolla att sätesvärmarna bak fungerade. Resultatet blev att Dafne vägrade lämna bilen. :D Så nu funderar jag på om det finns säkra värmedynor som man kan köpa och lägga i burarna. Någon som vet?
 
Se till att skaffa egen hund ;)
Har inte ekonomi till en valp denna sommaren (köpesumman/buffert alltså, löpande underhåll är det inga problem med). Så som det ser ut nu blir det nästa sommar. Har svårt med vuxna omplaceringar, är rädd att jag inte ska kunna knyta an till hunden på samma sätt som en valp.
 
Har inte ekonomi till en valp denna sommaren (köpesumman/buffert alltså, löpande underhåll är det inga problem med). Så som det ser ut nu blir det nästa sommar. Har svårt med vuxna omplaceringar, är rädd att jag inte ska kunna knyta an till hunden på samma sätt som en valp.
Äh, underskatta inte omplaceringarna! (Jag är ju snarare tvärt om.. tänker att jag kanske inte kan gilla valparna jag tar hem eftersom jag är mer förtjust i vuxna...) Men hoppas att det blir valp till dig nästa sommar då! Har jag missat vilken ras det blir eller har du inte skrivit något om det än?
 
Äh, underskatta inte omplaceringarna! (Jag är ju snarare tvärt om.. tänker att jag kanske inte kan gilla valparna jag tar hem eftersom jag är mer förtjust i vuxna...) Men hoppas att det blir valp till dig nästa sommar då! Har jag missat vilken ras det blir eller har du inte skrivit något om det än?
Känner mig inte jättedragen till vuxna hundar faktiskt även om man blir lite småsugen på vissa individer. En vuxen hund har ju ändå hunnit bli "sin egen" och präglats till en färdig individ av en omgivning som man som ny ägare inte har kunnat påverka, så man får lite ta hunden som den är i det läget vilket har både för och nackdelar. Valpar är mer formbara på det sättet, på gott och ont.

Ras är inte helt 100%, har några olika kandidater men borzoi toppar listan. Tänkte att jag kanske skulle försöka bryta av med en liten hund denna gången men kan inte hålla mig ifrån de stora även om långhåriga kanintaxar är orimligt söta :D
 
Känner mig inte jättedragen till vuxna hundar faktiskt även om man blir lite småsugen på vissa individer. En vuxen hund har ju ändå hunnit bli "sin egen" och präglats till en färdig individ av en omgivning som man som ny ägare inte har kunnat påverka, så man får lite ta hunden som den är i det läget vilket har både för och nackdelar. Valpar är mer formbara på det sättet, på gott och ont.

Ras är inte helt 100%, har några olika kandidater men borzoi toppar listan. Tänkte att jag kanske skulle försöka bryta av med en liten hund denna gången men kan inte hålla mig ifrån de stora även om långhåriga kanintaxar är orimligt söta :D
Äh, du bara tror att du formar en valp, i själva verket uppfostrar den dig och det är precis vad de vuxna också gör :angel: Jag kan ju utan tvekan säga att jag efter två valpar och två omplaceringar inte märkt någon skillnad i hur nära jag kommit dem, eller hur mycket jag kunnat påverka dem. Hundarna anpassar sig ju hela liven, det är inte så att de slutar med sådant bara för att de når en viss ålder. Titta på hundar vars ägare efter några år skaffar sig en partner tex. Inte beter sig de hundarna likadant mot ägare som mot partner. De beter sig olika, för att människorna är olika och de märker att olika saker fungerar med olika människor.

Du ska inte ha saluki då? :p Eller en vettig afghan?
 
Äh, du bara tror att du formar en valp, i själva verket uppfostrar den dig och det är precis vad de vuxna också gör :angel: Jag kan ju utan tvekan säga att jag efter två valpar och två omplaceringar inte märkt någon skillnad i hur nära jag kommit dem, eller hur mycket jag kunnat påverka dem. Hundarna anpassar sig ju hela liven, det är inte så att de slutar med sådant bara för att de når en viss ålder. Titta på hundar vars ägare efter några år skaffar sig en partner tex. Inte beter sig de hundarna likadant mot ägare som mot partner. De beter sig olika, för att människorna är olika och de märker att olika saker fungerar med olika människor.

Du ska inte ha saluki då? :p Eller en vettig afghan?
Ja visst har du rätt i det.

Sambon tycker att Salukis är en av de finaste raserna som finns, så om han läser detta får jag aldrig tyst på honom... själv kan jag inte komma på någon motivering till att inte ha Saluki, mer än att de inte tilltalar mig av någon oklar anledning. Afgahner är trevliga men i ärlighetens namn orkar jag inte med pälsvården, finns ju alternativet att kortklippa men då blir man lynchad av rasmänniskorna plus att jag gärna vill kunna ställa ut och då måste den ha full päls. Så det är synd på en annars trevlig hund.

Siluetten av en mörk galgo espaniol är ju annars något av det vackraste som finns...
 
Ja visst har du rätt i det.

Sambon tycker att Salukis är en av de finaste raserna som finns, så om han läser detta får jag aldrig tyst på honom... själv kan jag inte komma på någon motivering till att inte ha Saluki, mer än att de inte tilltalar mig av någon oklar anledning. Afgahner är trevliga men i ärlighetens namn orkar jag inte med pälsvården, finns ju alternativet att kortklippa men då blir man lynchad av rasmänniskorna plus att jag gärna vill kunna ställa ut och då måste den ha full päls. Så det är synd på en annars trevlig hund.

Siluetten av en mörk galgo espaniol är ju annars något av det vackraste som finns...
Har du träffat och umgåtts något med bra salukis? Jag har ju full förståelse för att man inte tilltalas av dem. Helt ärligt så finns det idag bara en uppfödare i Sverige som jag kan ta valp från "hur som helst", är det andra uppfödare så är det några få kullar ibland som fångar mitt intresse och resten är fullständigt ointressanta, och ser jag salukis lite random på utställningar eller tävlingar av något slag så är det ytterst sällan jag ser någon som tilltalar mig. Tyvärr. Däremot en riktigt bra saluki, med lite krut i (med salukimått mätt) och sund kroppskonstruktion... åh :love:

Finns ju kappafghaner också, och ett fåtal från ursprungsländerna. De går visserligen inte bra i utställningsringarna, men speciellt krävande pälsvård är det inte. En vän till mig har tex en mycket fin hane. Inte mycket pälsvård på honom. Såhär ser han ut när han är nybadad (och ja, han är vuxen):
37290305_10156504463714568_4134049573091934208_o.jpg
 
Har du träffat och umgåtts något med bra salukis? Jag har ju full förståelse för att man inte tilltalas av dem. Helt ärligt så finns det idag bara en uppfödare i Sverige som jag kan ta valp från "hur som helst", är det andra uppfödare så är det några få kullar ibland som fångar mitt intresse och resten är fullständigt ointressanta, och ser jag salukis lite random på utställningar eller tävlingar av något slag så är det ytterst sällan jag ser någon som tilltalar mig. Tyvärr. Däremot en riktigt bra saluki, med lite krut i (med salukimått mätt) och sund kroppskonstruktion... åh :love:

Finns ju kappafghaner också, och ett fåtal från ursprungsländerna. De går visserligen inte bra i utställningsringarna, men speciellt krävande pälsvård är det inte. En vän till mig har tex en mycket fin hane. Inte mycket pälsvård på honom. Såhär ser han ut när han är nybadad (och ja, han är vuxen):
37290305_10156504463714568_4134049573091934208_o.jpg

Jag gillar ju vinthundar, men svansen får mig att tänka på en skabbräv. :o
 
Har du träffat och umgåtts något med bra salukis? Jag har ju full förståelse för att man inte tilltalas av dem. Helt ärligt så finns det idag bara en uppfödare i Sverige som jag kan ta valp från "hur som helst", är det andra uppfödare så är det några få kullar ibland som fångar mitt intresse och resten är fullständigt ointressanta, och ser jag salukis lite random på utställningar eller tävlingar av något slag så är det ytterst sällan jag ser någon som tilltalar mig. Tyvärr. Däremot en riktigt bra saluki, med lite krut i (med salukimått mätt) och sund kroppskonstruktion... åh :love:

Finns ju kappafghaner också, och ett fåtal från ursprungsländerna. De går visserligen inte bra i utställningsringarna, men speciellt krävande pälsvård är det inte. En vän till mig har tex en mycket fin hane. Inte mycket pälsvård på honom. Såhär ser han ut när han är nybadad (och ja, han är vuxen):
37290305_10156504463714568_4134049573091934208_o.jpg
Ungåtts har jag inte, känner ingen med saluki. Det är nog inte att jag tror att de skulle vara dåliga på något sätt utan mer att de inte lyckats fånga mitt intresse. På mitt tidigare jobb är där en man som brukar promenera med två salukis, jättefina hundar på alla sätt men jag kan inte se mig själv som en salukimänniska. Vet inte vad det är faktiskt. Kanske att någon lyckas omvända mig om man skulle lära känna en någon gång, vem vet.

Har tittat lite på kapp-afgahner men någonstans längs vägen kommer jag ändå alltid fram till slutsatsen att det nog inte blir en sån ändå. Tror det är lite på samma spår där som med salukis.
 
Ungåtts har jag inte, känner ingen med saluki. Det är nog inte att jag tror att de skulle vara dåliga på något sätt utan mer att de inte lyckats fånga mitt intresse. På mitt tidigare jobb är där en man som brukar promenera med två salukis, jättefina hundar på alla sätt men jag kan inte se mig själv som en salukimänniska. Vet inte vad det är faktiskt. Kanske att någon lyckas omvända mig om man skulle lära känna en någon gång, vem vet.

Har tittat lite på kapp-afgahner men någonstans längs vägen kommer jag ändå alltid fram till slutsatsen att det nog inte blir en sån ändå. Tror det är lite på samma spår där som med salukis.
Vi kan ha liten buketräff någon gång, så kan vi se om mina damer lyckas omvända dig :p
 
I morse kom Jarlas ägare och hämtade henne. Dock gick hen och maken ett spår först. Sen fick Helga ett spår.
Efter det packade vi ryggan med korv, kaffe och var sin öl och promenerade de 3 km upp till sjön med Mamma Mu och Skägget.
Ljuvligt väder. Krispigt och kallt. Hundarna fick leta godis medans vi gjorde upp eld. Men så fort korven kom fram fick maken Mamma Mu i knät, som vanligt :D

zoJYu1W.jpg

2lBKQh3.jpg
 
Lyran är hemma igen :love: vet inte om det var hon eller grabben som var gladast över återseendet, men oj så härligt att få pussa på henne igen! Väl hemma så förhandlade grabben smart med sin pappa så nu sover hon som en liten prinsessa bredvid honom i sängen. Så fantastiskt att se vilken trygghet de fyrbenta ger :heart E blir tio i år och med ett turbulent år bakom sig och flytt med byte av skola precis närstående så ger hundarna honom en trygghet och en kravlös relation. Innan de somnade ikväll så låg Lyran med sin nos i hans hand och efter att de somnat så har de sovit tätt, tätt tillsammans!

Vi passade på att jaga hos uppfödaren när vi ändå var där. Upplevde henne som mer säker när hon var ute och jobbade än innan, tyvärr inga drev. Men som sagt, skönt att ha henne henna igen :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 224
Senast: Tilly_85
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 366
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
109 079
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
913
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp