Bukefalos 28 år!

Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmm, börjar undra om jag gjort bort mig lite med min :meh: Han har aldrig tidigare varit speciellt förtjust i vatten, helt ok eftersom det finns ett flertal leriga små dammar och liknande precis i närheten, men med tanke på hur vi bor så behöver han duscha regelbundet när han blivit för skitig (eller rullat i gödselstacken). Kom på den smarta idén att muta honom med jättegoda saker i duschen. Verkar tydligen ha fungerat lite väl bra eftersom det första han gjorde idag var att hoppa rakt ut i ett lerigt dike fullt med smältvatten och tycka det var jättekul :grin:
Sen försökte jag även anmäla oss till en unghundskurs i spår och sök men den var tydligen redan full så får leta vidare efter någonting annat.
 
Blää, vilket väder :wtf:. Haft jättemycket snö och nu har det regnat och blivit isgata med vatten på istället, går inte att gå ute hos oss. Vi åkte in till samhället och promenerade med vovvarna där på plogade och sandade gator, blev bra miljöträning för Nano också. Alla vovvarna fick tassalva på i förebyggande syfte för att skydda tassarna lite men de kunde gå rätt bra i snön längs vägarna. Det var otroligt spännande med alla lukter tydligen.
Igår var vi i klubbstugan och körde rallylydnad med hundarna tre, de var jätte-duktiga! Imorgon blir det agilityträning på förmiddagen, så skönt med inomhushall!
 
:rage: idag skällde jag ut en tant, jag hade med Ville till stan för att få lite nya promenad upplevelser när jag ändå skulle hämta sonen vid skolan. På långt håll såg jag en tant med en lös skotte. Jag tänkte att hon nog har koll på den så jag går vidare. När vi möts trängre tanten upp mig mot en snödriva och hennes hundkräk kommer farande rakt på och hoppar på Ville. Jag sparkar undan skotten och tanten säger: Han ville bara hjälpa dig att uppfostra. Där talade jag om för tanten att hennes hund inte behöver uppfostra min hund och att hon skulle vara tacksam att min hund är så snäll som den är annars hade hennes hund blivit biten. :rage:
:banghead:
 
Blää, vilket väder :wtf:. Haft jättemycket snö och nu har det regnat och blivit isgata med vatten på istället, går inte att gå ute hos oss. Vi åkte in till samhället och promenerade med vovvarna där på plogade och sandade gator, blev bra miljöträning för Nano också. Alla vovvarna fick tassalva på i förebyggande syfte för att skydda tassarna lite men de kunde gå rätt bra i snön längs vägarna. Det var otroligt spännande med alla lukter tydligen.
Igår var vi i klubbstugan och körde rallylydnad med hundarna tre, de var jätte-duktiga! Imorgon blir det agilityträning på förmiddagen, så skönt med inomhushall!

Så jäkla äckligt med slask och is.

Jag och Vampyrhunden har varit precis lika uttråkade de senaste dagarna så ikväll skippar vi mellon och lyxar till det med träning inomhus i den fina hallen vi har här i byn. De har äntligen fixat bokningssystemet så att man kan boka och betala med kort varsel. Nu ska jag bara göra en vettig plan för passet. Jag har en viss förmåga att bli lite överambitiös och vilja göra allting på samma gång.
 
Jag vill också ha tillgång till en inomhus hall! :arghh: Jag har kavat runt 3 km på glansis nu ikväll. Dottern var ute och lekte med Ville på förmiddagen i blötsnön i hagen.
 
Jag vill också ha tillgång till en inomhus hall! :arghh: Jag har kavat runt 3 km på glansis nu ikväll. Dottern var ute och lekte med Ville på förmiddagen i blötsnön i hagen.


Jag bor så himla bra till att jag har minst 6 hallar inom en timmes körning. Men hur man än gör så kostar det ju lite att hyra så det känns ändå lyxigt när man väl unnar sig det.
Hallen här på hemmaplan är så stor så man kan lätt träna 4 hundar samtidigt utan att vara i vägen för varandra (ok, framåtsändande och sånt kanske man skippar om man är fler) och då har man råd lite oftare. Men ikväll ska det bara vara jag och mina hundar :bump:
 
Jag bor så himla bra till att jag har minst 6 hallar inom en timmes körning. Men hur man än gör så kostar det ju lite att hyra så det känns ändå lyxigt när man väl unnar sig det.
Hallen här på hemmaplan är så stor så man kan lätt träna 4 hundar samtidigt utan att vara i vägen för varandra (ok, framåtsändande och sånt kanske man skippar om man är fler) och då har man råd lite oftare. Men ikväll ska det bara vara jag och mina hundar :bump:
Jag vet bara några hallar runt, men det är relativt långt och så är de dyra. Jag leker lite med tanken att kunna göra något eget, men jag har ingen bra lokal.
 
Blev ett riktigt bra pass ikväll. Hon fick blåsa ur sig med många "fartiga" moment utan krav på precision. Vi har tjatat ingångar till förbannelse hemma i hallen senaste veckan så det var skänt för oss båda att slippa. Tragglade hopp-apport och framåtsändande som är de moment vi jobbat minst med inför start i BSL/IGP. Testade också lite ställande ur språng masch och det gick såååå bra!
Det värsta med såna här pass är att man blir så jäkla taggad att träna mer och det kommer göra ett stort hål i plånboken om inte träningsplanen avisas asap.


1549744467279.png
 
Valpen är korkad, FULLSTÄNDIGT stenkorkad! Med pudeln tog det exakt tre försök, på det tredje kunde han ligg. Xolo'n svarar med att attackera handen med munnen istället för att tänka 'Ok, det gick inte, vad hittar jag på istället?' NEJ, blir det en nästa hund så blir en till pudel. Om pudeln går med på det...
Inte för att pudeln är så rolig han heller, så här i vuxen ålder är tricks inte kul. Det roligste hittills har varit att lära sig att spela död. Då fick han ju ligga utsträckt på golvet, villket är precis det han vill...
Men han fick köra nosework i källaren i alla fall, det gick bra!
 
Var och hälsade på Fenna och hennes valpar idag, trodde inte Fenna skulle finna sig så fint i mammarollen men tvi där fick jag, hon är så otroligt fin med sina valpar och mitt hjärta smälter om och om igen av stolthet.
Valparna var pigga som tusan och det ska bli spännande och se hur jävliga dom är om några veckor. ;)
Det blev snabbt bestämt att en tik ska följa med mig hem trots allt, tur att man har några veckor på sig att lösa allt det praktiska.
 
Valpen är korkad, FULLSTÄNDIGT stenkorkad! Med pudeln tog det exakt tre försök, på det tredje kunde han ligg. Xolo'n svarar med att attackera handen med munnen istället för att tänka 'Ok, det gick inte, vad hittar jag på istället?' NEJ, blir det en nästa hund så blir en till pudel. Om pudeln går med på det...
Inte för att pudeln är så rolig han heller, så här i vuxen ålder är tricks inte kul. Det roligste hittills har varit att lära sig att spela död. Då fick han ju ligga utsträckt på golvet, villket är precis det han vill...
Men han fick köra nosework i källaren i alla fall, det gick bra!
Det är inte valpen som är korkad,det är du som är en dåligt tränare som inte får den att fatta,gör om gör rätt!
 
Valpen är korkad, FULLSTÄNDIGT stenkorkad! Med pudeln tog det exakt tre försök, på det tredje kunde han ligg. Xolo'n svarar med att attackera handen med munnen istället för att tänka 'Ok, det gick inte, vad hittar jag på istället?' NEJ, blir det en nästa hund så blir en till pudel. Om pudeln går med på det...
Inte för att pudeln är så rolig han heller, så här i vuxen ålder är tricks inte kul. Det roligste hittills har varit att lära sig att spela död. Då fick han ju ligga utsträckt på golvet, villket är precis det han vill...
Men han fick köra nosework i källaren i alla fall, det gick bra!
Jag har samma problem med min hund, men jag tar det som att jag inte har lärt mig hur hon funkar bäst. Kort sagt.
 
Det är inte valpen som är korkad,det är du som är en dåligt tränare som inte får den att fatta,gör om gör rätt!
Nja, inte riktigt, jag gör det som man normalt sätt gör får att träna kommandot ligg. Eftersom att jag har att göra med en hund av typ som inte har någon vilja att göra vad den blir ombedd så är han gämförelsevis korkad. Du skulle ju då istället kunna komma med andra förslag men det verkar ligga dig närme till hands att uttrycka dig klumpigt om någons karaktär. Trist personlighetsdrag.
 
Valpen är korkad, FULLSTÄNDIGT stenkorkad! Med pudeln tog det exakt tre försök, på det tredje kunde han ligg. Xolo'n svarar med att attackera handen med munnen istället för att tänka 'Ok, det gick inte, vad hittar jag på istället?' NEJ, blir det en nästa hund så blir en till pudel. Om pudeln går med på det...
Inte för att pudeln är så rolig han heller, så här i vuxen ålder är tricks inte kul. Det roligste hittills har varit att lära sig att spela död. Då fick han ju ligga utsträckt på golvet, villket är precis det han vill...
Men han fick köra nosework i källaren i alla fall, det gick bra!

Xolon är en urhund. Eftersom du införskaffat en gissar jag att du är medveten om det. :) Det gör det också svårt att jämföra den med den betydligt följsammare pudeln.
 
Jag har samma problem med min hund, men jag tar det som att jag inte har lärt mig hur hon funkar bäst. Kort sagt.
Just, så nästa drag blir att slopa godiset och istället använda en leksak, därefter belöna med godis. Då mat tydligt betyder hugg på en gång, tänk sedan. Annars får jag vara snabb på att belöna när han ligger ned självmant.
 
Just, så nästa drag blir att slopa godiset och istället använda en leksak, därefter belöna med godis. Då mat tydligt betyder hugg på en gång, tänk sedan. Annars får jag vara snabb på att belöna när han ligger ned självmant.
Förstår dock frustrationen om man får en hund som inte är som den förra!

På min verkar träningssessionen vara överskattat och det är betydligt bättre med dropp-inlärning (tänk vattendropen som kan urholka en sten). Lite hela tiden så kommer jag längre.
 
Xolon är en urhund. Eftersom du införskaffat en gissar jag att du är medveten om det. :) Det gör det också svårt att jämföra den med den betydligt följsammare pudeln.
Det vet jag mycket väl, fast då blir ju också gämförelsen korrekt i villket fall, med ett möjligtvis annat ordval än korkad, om det nu är det som stör. "Inte tillräckligt klok som en pudel"
 
Valpen är korkad, FULLSTÄNDIGT stenkorkad! Med pudeln tog det exakt tre försök, på det tredje kunde han ligg. Xolo'n svarar med att attackera handen med munnen istället för att tänka 'Ok, det gick inte, vad hittar jag på istället?' NEJ, blir det en nästa hund så blir en till pudel. Om pudeln går med på det...
Inte för att pudeln är så rolig han heller, så här i vuxen ålder är tricks inte kul. Det roligste hittills har varit att lära sig att spela död. Då fick han ju ligga utsträckt på golvet, villket är precis det han vill...
Men han fick köra nosework i källaren i alla fall, det gick bra!
Valpens matmotivering gick inte som förväntat, FULLSTÄNDIGT matfixerad villket inte fungerade för just det här momentet. Med pudeln tog det exakt tre försök, med Xolo'n kommer jag att behöva hitta på något annat än den vanliga proceduren. Xolon slänger sig på handen som håller maten istället för att tänka efter vad nästa steg kan vara. Eftersom att jag valde en xolo på andra premisser än lätt inlärning av kommandon så blir nästa hund en till pudel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 522
Senast: Tilly_85
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 446
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
109 308
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
921
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp