Bukefalos 28 år!

Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har vrålregnat hela dagen.
Skägget liggstrejkar och vägrar gå ut. Mamma Mu rör inte på sig hon heller om ingen ber henne kliva upp.
Helga har varit med husse och tränat på eftermiddagen sen har hon legat och snarkat hon med.
Nu har det slutat regna så jag tvingade ut soffpotatisarna på en kvällspromenad. Vi kom typ 150 m på grusvägen sen åkte ragg och svans upp på både Skägget och Mu. De började vädra, stirra in mot skogen, morra och spåra på vägen och ner i diket mot skogen. Jag såg inget trots bra pannlampa men tänkte genast på vargen som var här för ett par månader sen, Helga ska ju till att löpa :crazy:

Gick iaf klart rundan med en klump i magen och sen gick en till med Helga. Även hon reagerade lite när vi passerade platsen men inte alls lika kraftfullt.
Hoppas, hoppas det bara var en älg!
Uh vad obehagligt. Håller tummarna att det var en älg!
 
Jag tror att han förvandlar sig till vätska och rinner igenom staketet(viltstängsel). Igår så tog jag honom på bar gärning när han kröp ut genom det, och har satt kompostgaller hela vägen där han ev kan krypa plus höjt nätet med ett extranät. Idag har det turligt nog snöat så jag kan ju se att enda stället där det finns spår på utsidan vid nätet är där han rymde igår, men om han krypit igenom högre upp eller hoppat förtäller inte historien. Jag tror nästan på vätska? Verkar rimligt.
:meh: Något less, även om han alltid verkar komma när man ropar så vet vi att han drar till vägen. Blöh, jag vill ju kunna ha honom ute! Vi får bygga om till sommaren, nu är det mer första hjälpen och hoppas att det håller honom inne...

Ni har inte tillräckligt stor inhägnad för att få sätta eltråd vid staketet?
 
Här stod det -17.6 på termometern (nere på -16 nu). Vi är inte sådär jätteimponerade, men jag vet ju egentligen att när våren kommer i februari är det bara lurendrejeri ;)


Här blev det just aldrig vinter den här gången, vi har "kallt" nu: regn och fem plusgrader. Räknar med att den våren som kom - eller var - i februari faktiskt var sann för oss. :D
(Trots att det var så hemskt kallt så långt in på året ifjol...)

Plockade årets första fästing på Totoro förra veckan. Hade inte tänkt på tidigare hur jäkla fluffig han är, det gick inte att hitta ner till huden! Inte anmärkningsvärt på fluffigare raser, men han ser ju rätt så, typ, boxerpälsad ut vid en snabb blick.

Ni som använder Bravecto, hur unga hundar har ni det till?
 
Jag tror det är minst 800kvm som gäller, och väl synlig eltråd så klart.
Är det viktigt att kunna ha dem ute utan uppsikt hade jag nog hellre tagit ett par smällar från en eltråd än att riskera att hitta dem under en bil på vägen, särskilt om han gärna drar sig dit.
Då är det inte ett alternativ. :)
 
Här blev det just aldrig vinter den här gången, vi har "kallt" nu: regn och fem plusgrader. Räknar med att den våren som kom - eller var - i februari faktiskt var sann för oss. :D
(Trots att det var så hemskt kallt så långt in på året ifjol...)

Plockade årets första fästing på Totoro förra veckan. Hade inte tänkt på tidigare hur jäkla fluffig han är, det gick inte att hitta ner till huden! Inte anmärkningsvärt på fluffigare raser, men han ser ju rätt så, typ, boxerpälsad ut vid en snabb blick.

Ni som använder Bravecto, hur unga hundar har ni det till?
Mina har fått det som valpar, jag vet inte exakt hur gamla de varit men ett par månader. De är födda i januari och februari, och vi har ju inte så mkt fästingar under sommaren heller så har väntat tills vi skulle söderut innan de fått... Det var väl iofs innan skriverierna kanske, de är födda -14 och -16. Vet inte om de rek. något annat nu?
 
Här blev det just aldrig vinter den här gången, vi har "kallt" nu: regn och fem plusgrader. Räknar med att den våren som kom - eller var - i februari faktiskt var sann för oss. :D
(Trots att det var så hemskt kallt så långt in på året ifjol...)

Plockade årets första fästing på Totoro förra veckan. Hade inte tänkt på tidigare hur jäkla fluffig han är, det gick inte att hitta ner till huden! Inte anmärkningsvärt på fluffigare raser, men han ser ju rätt så, typ, boxerpälsad ut vid en snabb blick.

Ni som använder Bravecto, hur unga hundar har ni det till?
Minns inte exakt, men både Eski och Eija var betydligt yngre än Totoro är nu när de fick första gången. Inte haft några som helst problem.
 
Vill inte ha dom där mer än nödvändigt. De är inte särskilt glada i att vara där när vi är hemma heller så det känns inte så kul. Åsså måste jag ju gå ut för att stoppa honom däri, då kan jag lika gärna vara ute med honom i så fall :)
Är väl bara en som rymmer, så räcker ju om han är där :D Nu får du ju gå ut för att hämta in honom när han rymt ;) Men aja, hoppas han håller sig inne nu när du fixat staketet :up:✊
 
Då är det inte ett alternativ. :)

Jag vet folk som har haft problem med hundar som rymmer in i fårhagar, de har satt på hunden en Y-sele och så helt sonika fäst en pinne/stav på tvären på ryggen. På så vis kommer hunden inte igenom nätrutorna... Vet även om nån som knöt fast en pinne i änden på kopplet och lät det släpa bakom hunden, så pinnen fastnade även om hunden kom igenom.

Borde gå att göra på ett förhållandevis riskfritt sätt?
 
Här blev det just aldrig vinter den här gången, vi har "kallt" nu: regn och fem plusgrader. Räknar med att den våren som kom - eller var - i februari faktiskt var sann för oss. :D
(Trots att det var så hemskt kallt så långt in på året ifjol...)

Plockade årets första fästing på Totoro förra veckan. Hade inte tänkt på tidigare hur jäkla fluffig han är, det gick inte att hitta ner till huden! Inte anmärkningsvärt på fluffigare raser, men han ser ju rätt så, typ, boxerpälsad ut vid en snabb blick.

Ni som använder Bravecto, hur unga hundar har ni det till?

Här tog jag en fästing på Skägget i fredags så det är dags för Bravecto nu.
Vi har gett från 12v på valpar.
 
Jag vet folk som har haft problem med hundar som rymmer in i fårhagar, de har satt på hunden en Y-sele och så helt sonika fäst en pinne/stav på tvären på ryggen. På så vis kommer hunden inte igenom nätrutorna... Vet även om nån som knöt fast en pinne i änden på kopplet och lät det släpa bakom hunden, så pinnen fastnade även om hunden kom igenom.

Borde gå att göra på ett förhållandevis riskfritt sätt?
Jag funderade på en sån badringstratt, men sele kändes ju trevligare för honom! Smart, det ska jag se om vi kan prova. Rutorna nedtill på stängslet är för små, men iom snön kom han upp till rätt höjd för att ta sig igenom de större rutorna. Vore ju gött om en sådan lösning kan hålla honom inne för nu, tills vi kan byta stängslet! :up:
 
Jag funderade på en sån badringstratt, men sele kändes ju trevligare för honom! Smart, det ska jag se om vi kan prova. Rutorna nedtill på stängslet är för små, men iom snön kom han upp till rätt höjd för att ta sig igenom de större rutorna. Vore ju gött om en sådan lösning kan hålla honom inne för nu, tills vi kan byta stängslet! :up:
Det är ju iaf enkelt att testa!
 
Här blev det just aldrig vinter den här gången, vi har "kallt" nu: regn och fem plusgrader. Räknar med att den våren som kom - eller var - i februari faktiskt var sann för oss. :D
(Trots att det var så hemskt kallt så långt in på året ifjol...)

Plockade årets första fästing på Totoro förra veckan. Hade inte tänkt på tidigare hur jäkla fluffig han är, det gick inte att hitta ner till huden! Inte anmärkningsvärt på fluffigare raser, men han ser ju rätt så, typ, boxerpälsad ut vid en snabb blick.

Ni som använder Bravecto, hur unga hundar har ni det till?
På förpackningen står det inte till yngre än 12 veckor
 
Idag har vi varit i djurbutiken. Tinja är i bra hull men riktigt välmusklad, hon klockade in på hela 20 kg. Asni drog till med sin största vikt än; 14,5 kg :p Dock hade hon ätit frukost innan. Båda var jätteduktiga i butiken, trots att det var ganska många hundar i butiken, varav en var en jättenyfiken och leksugen lurcher av något slag som skällde glatt på dem och gjorde lekinviter. Stolt över att Asni inte svarade på leken! :love: Fast det märktes att hon ville, det ryckte i kroppen och svansen gick :rofl:

Lyxade till med riktigt fint hundgodis; biffrutor, kaninkuber, lammkuber, kaninfiléer och ankstrimlor. 10 kilo Mush, borde räcka ett tag. Köpte även Magnussons spannmålsfria för att testa igen, senast funkade det inte jättebra på Tinja men då gick hon bara på ett sämre torrfoder. Nu vill jag mest ha det som godis och komplettering om man glömmer lägga fram färskfodret, så det borde vara lugnt.

Så fort jag har ätit lunch så blir det att hacka upp allt detta godis i småbitar, för jag är på tok för snål för att använda dem som de är :D Gissar att jag kommer ha en uppmärksam publik.
 
Jag har fastnat under hundens huvud :(.

Vi kom in från promenad och när jag tagit av Frej ortosen var han blixtsnabb med att lägga sig tillrätta i knäet. Nu har han dessutom lagt ett mycket tungt huvud på min högra arm och jag har inte hjärta att dra bort den än. :p

(I skrivande stund klev hsn av, men maken till knäliggande hund har jag väl aldrig vart med om!)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: Tilly_85
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 460
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
109 331
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp