Bukefalos 28 år!

Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså min pärla till hund, är så imponerad :love:

Har haft henne i två veckor nu, och började på en kurs ikväll. Min tanke var att det bara skulle gå ut på att träna på att vara på kurs för hennes del, pga osäkerheten kring andra hundar osv, men kunde genomföra alla övningar och tom få henne att leka lite :banana:
De andra hundarna störde henne inte allt för mycket, och mon dröm att gå kurser och träna med andra hundar känns högst levande igen :)

Kursen i sig var bara en allmän grundkurs, tios på belöningar och position och sådant som ska läras ut. Detta tillfället var det belöning på schemat. Ska bli kul att öva på hemmaplan :D
 
Det är fascinerande att instinkten att lyfta på benet är så stark! Roy har från och till enda från dess att han flyttade in, lyft på benet lite granna. Tripp och Fred gjorde likadant som valpar! Undrar vad det beror på egentligen?!
52901672_2241458289237730_5325296999321305088_o.jpg
 
Det är fascinerande att instinkten att lyfta på benet är så stark! Roy har från och till enda från dess att han flyttade in, lyft på benet lite granna. Tripp och Fred gjorde likadant som valpar! Undrar vad det beror på egentligen?!
52901672_2241458289237730_5325296999321305088_o.jpg
Det roligaste är ju när de inte riktigt lärt sig ännu och lyfter höger ben när trädet/busken/stolpen är på vänster sida...
 
Någon här som kan tipsa om bra och vettiga instruktörer/tränare som håller kurser i syd/mellan Skåne? Sambon börjar få tillbaka orken så pass att han skulle kunna tänka sig att börja gå kurser igen. Det är främst allmänlydnad, spår/sök, apportering och liknande som är intressant med allmänlydnad som en bra början. Den förra tränaren han gick hos på valpkurs och två gånger allmänlydnad är inte av den sorten som jag tycker är att rekommendera så jag tänkte hjälpa honom på traven med förslag på nya. Ni som vet får gärna PMa. Det är rätt många som titulerar sig som instruktör/tränare och det är inte helt lätt att skilja agnarna från vetet.
Du har PM :)
 
Blir svettigt om du tar en till kull i framtiden. :laugh:
Ja, nu passade jag ju på att sälja enda tiken så risken är inte så stor! :D Mer än 18 månader kvar innan det kan bli aktuellt med fodertiken så tills dess hinner jag nog komma ner i hanterbart antal hundar igen. (sju är väl bra?)
 
Åh, vi närmar oss att skaffa hund igen och då får jag i en jakthundsgrupp på fejan syn på en parning på strävhårig vorsteh (som jag är uppväxt med och har haft). När jag kollar tikens stam så härstammar hon lite längre bak från min pappas första kull från hans/vår familjs hane och tik.
Jag hade inte riktigt tänkt mig att skaffa en vorsteh men jag blev svårt sugen..
 
Unghundskurs idag igen och Ville började hitta sin hjärnceller igen! :love: Han kunde koppla av på ett helt annat sätt den här gången och orkade hela timmen. Sen hade jag med mig mitt hemliga vapen också :idea: Ostbågar :up: Helt plötsligt så var det ganska mycket mer värt att hänga med mig istället för att försöka ta sig till de andra. :D Tack vare det fantastiska vädret så kunde vi lägga en halvtimme ut och träna fot/nära! :D Riktigt bra träning idag! :up: Men helt slut hund nu, han sover som en stock! :p
 
Idag är det strålande sol här, men imorgon ska det regnsnöa hela dagen. Jag tänkte därför ta en lite längre promenad i naturreservatet idag. Tja... Jag var inte den enda hundägaren som tänkt så :p Herregud vad många hundar det finns här egentligen! I en större korsning som vi skulle igenom så var vi 6 hundägare samtidigt och på varje liten väg vi gick på så mötte vi hundar.

Mina damer uppförde sig dock hur fint som helst och det är så otroligt skönt att det där med hundmöten faktiskt fungerar bra nu. Jag behöver bara korta kopplen, ta in hundarna till sidan och säga åt dem att gå framåt, så går vi. En stor, livlig, svart schäfer fick dem att bli lite spända, men annars var allt lugnt.

Nu sovs det i soffan här och jag ska försöka bli av med huvudvärken som kom tidigare idag...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
682
Senast: tott
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 272
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
108 874
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
909
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp