Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ville bara dela den och den passade inte under bildtråden. :D

54799906_2905338879483872_1291102310600015872_n.jpg
 
Precis tagit två fästingar på Tage och en på Elton, årets första för mina. Så idag får blir det även årets första Nexgard-tablett ;)
 
Precis tagit två fästingar på Tage och en på Elton, årets första för mina. Så idag får blir det även årets första Nexgard-tablett ;)
Vi har också använt Nexgard tidigare somrar, men blev lite bekymrad när jag läste på FASS att fästingar dör inom 48 timmar. Känns som alldeles för lång tid för fästingen att hinna släppa sitt gift. :down:
25EC0D9E-6219-47D2-8BA6-B0E6B6329F32.jpeg
 
Vi har också använt Nexgard tidigare somrar, men blev lite bekymrad när jag läste på FASS att fästingar dör inom 48 timmar. Känns som alldeles för lång tid för fästingen att hinna släppa sitt gift. :down:
Visa bifogad fil 27249

De verkar dö betydligt tidigare än så. Haft Nexgard i två år nu och de enstaka gångerna när hundarna har fått fästingar har de varit pyttesmå och redan döda. De har alltså knappt hunnit sätta sig innan dom dött. Så jag skulle inte vara det närmaste orolig för det, däremot finns det såklart inga preparat som är 100% säkra att hunden inte blir sjuk.
Själv börjar jag 1 april varje år och gjort i många års tid. Lätt att komma ihåg och brukar inte behövas innan det (bor i Stockholm) då mars ofta är kall och med snö här.
 
Vi har också använt Nexgard tidigare somrar, men blev lite bekymrad när jag läste på FASS att fästingar dör inom 48 timmar. Känns som alldeles för lång tid för fästingen att hinna släppa sitt gift. :down:
Visa bifogad fil 27249
Jag använde Nexgard på mina för första gången förra året, och upplevde precis som @Malibu_Stacy att fästingarna dog som väldigt små så det oroar mig inte :) Förra året gjorde jag tom lite "test" iom att det var första året jag använde mig av tablett till mina, så om jag såg en liten fästing som satt sig lät jag den sitta en stund för att se hur lång tid det tog innan de var döda och det gick snabbt. På mina som har skägg sätter sig 9 av 10 fästingar sig på huvudet, ffa i skägget och i "ögonbrynen" så jag känner alltid igenom deras huvud noga varje dag under fästingsäsongen (som är lång här nere i Skåne :grin:). Men bra att känna till ändå, de där 48 timmarna!
 
Hussen lider av början till en såndär mancold, och har varit tråkig och sovit de senaste dagarna. Men idag följde han med på kvällsturen till grabbarnas förtjusning! Yippeyey liksom :banana:
 
Jag har legat på sjukhus sedan söndagskväll, fy fasen vad jag saknar hundarna nu! Och skogen :D Har facetimeat med maken så har iallafall fått se och prata med hundarna. Sara bevärdigade mig inte ens med ett litet vift på örat, Ata fattade ingenting och undrade hur husse kunde låta som matte också :rofl:
 
Jag har legat på sjukhus sedan söndagskväll, fy fasen vad jag saknar hundarna nu! Och skogen :D Har facetimeat med maken så har iallafall fått se och prata med hundarna. Sara bevärdigade mig inte ens med ett litet vift på örat, Ata fattade ingenting och undrade hur husse kunde låta som matte också :rofl:
Krya på dig! Hoppas du får komma hem snart!
 
Jag har legat på sjukhus sedan söndagskväll, fy fasen vad jag saknar hundarna nu! Och skogen :D Har facetimeat med maken så har iallafall fått se och prata med hundarna. Sara bevärdigade mig inte ens med ett litet vift på örat, Ata fattade ingenting och undrade hur husse kunde låta som matte också :rofl:
Krya på dig! Jag önskade verkligen att man fick ta in hundarna på sjukhuset när jag låg där, har aldrig saknat dom så mycket tror jag!
 
Snacka om att jag blev stolt idag på morgonpromenaden. Går längs vårt vanliga stråk, hör plötsligt hur något prasslar bakom oss. Asni uppmärksammar det och jag tittar bakåt... Och ser fyra(!) rådjur susa förbi inte mer än två tre meter bakom oss. Jag hasplar ur mig ett "låt bli" och vänder mig om. Asni har aldrig sprungit på vilt men jag var beredd på att ändå fånga en glad tonårsskrutta med tanke på att hon aldrig upplevt flyende vilt på så nära håll. Ganska redig frestelse liksom.
Och hon sätter sig! Nyfiket tittandes på rådjuren men sen på mig med den där godissugna blicken :p
"Visst var jag duktig matte?? Ro hit med godis!"
Så nöjd med denna lilla toka :love:

Tinja skiter ju fullständigt i rådjur så hon kastade knappt en blick åt dem, men hon fick godis för det iallafall :D
 
Yay, det ska äntligen gå en spårkurs på klubben till hösten!!! :up: Då ska vi vara snabba på att anmäla oss så vi kan komma igång lite, även om hösten känns som lite fel tid här mtp hur kort utomhussäsongen är. Men redo till nästa vår då åtminstone :p
I övrigt har jag dragit på mig den värsta bihåleinflammationen jag någonsin haft. Kan knappt sova och varje gång jag reser mig känner det om att ögat ska sprängas, tinningen spricka osv. Så glad för både dagmatte-husse och att jag har sambo, annars vet jag knappt vad jag hade gjort.
 
Jag har legat på sjukhus sedan söndagskväll, fy fasen vad jag saknar hundarna nu! Och skogen :D Har facetimeat med maken så har iallafall fått se och prata med hundarna. Sara bevärdigade mig inte ens med ett litet vift på örat, Ata fattade ingenting och undrade hur husse kunde låta som matte också :rofl:
:heart Krya på dig! Ville bli helt tokig när han är hemma med husse och jag ringer och pratar med husse, han verkar tro att jag gömmer mig någonstans och letar som en galning. :rofl:
 
Varit på klubben och tränat lite med Nessie, vi körde rutan och hon var jätteduktig! Sen var det som om hon inte alls hade den energi som hon brukar ha på träningen, nästan lite loj. Vet inte om hon blev påverkad av att klubbkompisens hund dök på henne oväntat bakifrån när vi tränade rutan så hon blev lite osäker. Hon hade så stort fokus på momentet så hon märkte inte alls att han kom förrän han stod över henne.. Ska testa träna imorgon och se om hon är mer sig själv då (överenergisk och odräglig).
Vi gör debut i klass 1 om lite mer än två veckor och sen har vi en tävling i slutet av månaden och så ska jag tävla på klubben nästa månad. :nailbiting:
 
Krya på dig! Hoppas du får komma hem snart!
Krya på dig! Jag önskade verkligen att man fick ta in hundarna på sjukhuset när jag låg där, har aldrig saknat dom så mycket tror jag!
:heart Krya på dig! Ville bli helt tokig när han är hemma med husse och jag ringer och pratar med husse, han verkar tro att jag gömmer mig någonstans och letar som en galning. :rofl:
Tack :heart Det blir som tur är hemgång idag :)
 
Maken och Helga har lagt in ytterligare en växel i träningen ihop med klubbkompisarna inför årets tävlingssäsong. På klubben har det varit ett generationsskifte på hundarna hos i princip alla förare så det är bara gröna hundar. Utom en äldre tik som ist har kommit till kärringstadiet "jag gör som jag känner för".
Men idag var det klubbfritt. Så vi har ägnat oss åt vårfix i trädgården med korvgrillning. Hundarna har fått rastrundor och trädgårdschill.Helga fick ett fyspass också.

YAOdBbJ.jpg


HPaDvya.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 938
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 941
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp