Bukefalos 28 år!

Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det mycket dyrare/svårare att hålla hundtävlingar än hästtävlingar? Färre starter på hundtävlingar? Tycker 450 kr för en tävlingsstart känns som väldigt mycket pengar. Har inget minne av att ha betalt mer än 200 kr för en start på hopptävling. I och för sig var det nog 9-10 år sedan (jises!) :o

Får kanske hoppas att tävling inte är något för mig och Frej :rofl:.
Kostar ca 400kr/hund på lure coursing också. Det är å andra sidan den lilla kostnaden. Är proven närmare än 50 mil bort (enkel väg) så ser jag det som nära...
 
Spenderade ett par timmar på Malmö Internationella i förmiddags, kollade in flattarna och hade turen att träffa på min uppfödare. Scoutade lite på andra raser som kan vara intressanta i framtiden och snyltade såklart gratisprover. Men bäst var att jag fyndade en skitsnygg tweedjacka för 600 spänn som går på upp emot 2600 på nätet.
Visa bifogad fil 27364
Såååå nöjd!

Den är så fiiin!
 
Kostar ca 400kr/hund på lure coursing också. Det är å andra sidan den lilla kostnaden. Är proven närmare än 50 mil bort (enkel väg) så ser jag det som nära...

Dyrt! Men jag kan förstå det mer på lure coursing, det är väl banor som ska underhållas och så vidare. Fast jag kan ju inget om det 😇.
 
Är det mycket dyrare/svårare att hålla hundtävlingar än hästtävlingar? Färre starter på hundtävlingar? Tycker 450 kr för en tävlingsstart känns som väldigt mycket pengar. Har inget minne av att ha betalt mer än 200 kr för en start på hopptävling. I och för sig var det nog 9-10 år sedan (jises!) :o

Får kanske hoppas att tävling inte är något för mig och Frej :rofl:.

För retrievers inom SSRK är anmälningsavgifterna:
  • A-prov (kkl, ekl) - max 600 kr
  • A-Prov i Norra Sverige Maxavgiften för kkl är 1 000 kr, enligt dispens från huvudstyrelsen.
  • A-prov, tvådagar prov - max 1000 kr i hela Sverige.
  • B-prov, samtliga klasser (nkl, ökl, ekl) - max 400 kr
  • C-prov, se respektive annons (oftast 250-350kr)
  • Tollingprov - max 400 kr
  • Praktiskt jaktprov - 700 kr
 
För retrievers inom SSRK är anmälningsavgifterna:
  • A-prov (kkl, ekl) - max 600 kr
  • A-Prov i Norra Sverige Maxavgiften för kkl är 1 000 kr, enligt dispens från huvudstyrelsen.
  • A-prov, tvådagar prov - max 1000 kr i hela Sverige.
  • B-prov, samtliga klasser (nkl, ökl, ekl) - max 400 kr
  • C-prov, se respektive annons (oftast 250-350kr)
  • Tollingprov - max 400 kr
  • Praktiskt jaktprov - 700 kr

Det är tur att det inte är en jakthund jag har :crazy:.

Ni som är med på många tävlingar och prov och kurser, har ni någonsin några kronor över? :rofl: Var ju ett par stycken som skrev om förfärliga :eek: månadskostnader. Jag hade knappt råd att läsa om dem :o.
 
Dyrt! Men jag kan förstå det mer på lure coursing, det är väl banor som ska underhållas och så vidare. Fast jag kan ju inget om det 😇.
Nope, det är det inte. Vi behöver bara låna/hyra fält av någon bonde, lägga ut trissor på marken och sedan köra. Några färdiga banor finns inte öht.

Här är en bild på en gammal modell på trissa som användes. Nu körs det med en mycket plattare variant som är mycket bättre ur säkerhetssynvinkel, men funktionen är densamma:
DSCN3814L.jpg


Linan sitter på en maskin som drar ihop den, och med hjälp av just de där trissorna så skapas en bana som är ca 600-1000 meter lång (lite olika beroende på ras och möjlighet att lägga banan osv). Hundarna springer sedan två och två, och domare står utplacerade på fältet och ger poäng på hur bra hundarna springer. Det är inte nödvändigtvis den som kommer först i mål som vinner, utan det handlar mycket om hur bra de följer trasan, hur uthålliga de verkar vara och hur bra de samarbetar med den andra hunden.

På tävling springs två lopp per dag, om det inte är för varmt vill säga. Är det över 25 grader så springs bara ett lopp och är det över 30 grader så ställs provet in.

Såhär såg det ut på Aysus första tävling, då var det 29 grader varmt ute :p

och här är Ebrahs sista licenslopp:
För att få tävla så ska de klara 3 licenslopp. På de loppen springer de med en annan, rutinerad hund och det enda som bedöms då är att hunden följer trasan och inte bryr sig om den andra. De ska klara att ligga efter, springa om, bli omsprungna på båda sidor... Börjar de jaga annan hund eller slutar jaga, istället för att ha fokus på trasan, då blir inte loppet godkänt.
 
4 veckor kvar till prov och alla våra spårmarker är sönderplöjda. Det är första gången alla plöjts samtidigt. Annars finns alltid något fält i träda att spåra på.
Så maken och Helga fick ta en löptur istället. Jag har roat mig med att skotta grus halva dagen för att fylla igen alla hålor på uppfart och gårdsplanen så Skägget och Mamma Mu har fått strosa med mig ute.

Maken och ett par klubbkompisar är nu inne på att arrendera spårfölt för att inte råka ut för samma problem igen. De har tydligen fått ett erbjudande av en markägare. Billig sport det här :meh:

I morgon får han nog svar angående sin licens. Men troligtvis stryks tidigare resultat och han får börja om. Det är väl inte hela världen. Men de kommer inte hinna ta IGP3 innan parningen som det var tänkt. Men en 2:a duger gott. Trean får bli nästa år. Då är siktet på Schäferslaget 💪💪
 
Tävlat Heelwork-to-music för första gången i dag. Första klassen gick superbra. Hon lyssnade och gjorde precis som hon skulle. Vi fick uppflyttningspoäng och en sjätteplats. Andra klassen var hon lite trött och vi hamnade under gränsen.

Är också supernöjd med att vi var på ett helt nytt ställe och hon fokuserade på mig i stället för att gå med nosen i mattan som jag trodde. Och att hon inte alls reagerade på nya hundar och hög musik utan kunde både lyssna på mig och slappna av mellan klasserna.

Och som inlägg i diskussionen om kostnad. Denna tävling kostade 210 kr/klass. Nästa jag funderar på kostar 160 kr/klass men då är den utomhus, dvs ingen hallhyra. Två domare/klass som ska ha arvode och milersättning, gissar att resten av funktionärerna var ideella.
 
Det är tur att det inte är en jakthund jag har :crazy:.

Ni som är med på många tävlingar och prov och kurser, har ni någonsin några kronor över? :rofl: Var ju ett par stycken som skrev om förfärliga :eek: månadskostnader. Jag hade knappt råd att läsa om dem :o.

Ja, det är svindyrt...

Njae, den större delen av min lön som inte går till typ hem och mat, går till hundarna :D
 
Idag har vi haft trädgårdsdag :D
Hundarna har "hjälpt" mig att bland annat dra upp rötter från den stora busken som vi skalade av i vintras... Ladda är så sjukt envis när hon sätter den sidan till :laugh:

Alltså, på alla hundfilmer jag har där jag inte specifikt filmar Floyd, så swishar han alltid förbi ändå med jämna mellanrum. Den hunden är fan aldrig stilla :laugh:
Noterar också hur stor Finn har blivit. När hände det? :confused:
 
Har fått den briljanta idén att försöka hitta en veterinär som kan vaccinera hundarna idag. En söndag. Jag är ju inte bara lite dum i huvudet ibland :cautious: Tur att jag bor i Sthlm. Någonstans ska det nog finnas någon...
 
Nu har vi flyttat till gård! Och Gibbs firade med att bli ormbiten. :( Sambon var ute på gårdsplan och hade hundarna med sig, hörde att Gibbs pep till och drog mot huset, utan att vända sig om när husse ropade. De kommer in och säger att det har hänt något, jag tänker direkt "fan, orm" och jodå, ett snyggt bett i läppen som syntes tydligt på insidan. Bara att ringa Valla och sätta sig i bilen. Färden dit blev allt annat än laglig. :o

Han var medtagen och flåsig när vi kom fram, hade även kräkts i buren. Nu är han inlagd med dropp över natten för observation. Lille skrutten.

27450
 
Nu har vi flyttat till gård! Och Gibbs firade med att bli ormbiten. :( Sambon var ute på gårdsplan och hade hundarna med sig, hörde att Gibbs pep till och drog mot huset, utan att vända sig om när husse ropade. De kommer in och säger att det har hänt något, jag tänker direkt "fan, orm" och jodå, ett snyggt bett i läppen som syntes tydligt på insidan. Bara att ringa Valla och sätta sig i bilen. Färden dit blev allt annat än laglig. :o

Han var medtagen och flåsig när vi kom fram, hade även kräkts i buren. Nu är han inlagd med dropp över natten för observation. Lille skrutten.

Visa bifogad fil 27450
Hjärtat då, krya på honom snabbt!:heart
 
Jag och Helga har gått en skön kvällspromenad. Det är mycket rådjur i skogen nu.
Nu hane bestämd till damen i höst. Det kommer bli små halvsyskon till @linnsan Gripa. Nu hoppas jag inget dyker upp som sabbar den här matchningen också!
Det är inte lätt att hitta den perfekta pojkvännen :down:

7jHzrGs.jpg

OZffip5.jpg


o27IAQ4.jpg
 
Skyddsäger hela helgen och jag är SÅ glad och nöjd! Underbart boende på en halvö, supergod mat (ex egenskjutet, egenrökt rådjur och egenskjuten älgfärsburgare som var gudomligt gott 😍), roliga människor och sjukt bra träning med duktig hund 👏👏! Är så glad att ha så många grymma och trevliga träningskompisar så man kan dra ihop såna här helger!

Och Nuke fick en ny killkompis 👍!

EAAA38E7-F03C-4DE4-90F8-5BBD31819F45.jpeg
 
Nu har vi flyttat till gård! Och Gibbs firade med att bli ormbiten. :( Sambon var ute på gårdsplan och hade hundarna med sig, hörde att Gibbs pep till och drog mot huset, utan att vända sig om när husse ropade. De kommer in och säger att det har hänt något, jag tänker direkt "fan, orm" och jodå, ett snyggt bett i läppen som syntes tydligt på insidan. Bara att ringa Valla och sätta sig i bilen. Färden dit blev allt annat än laglig. :o

Han var medtagen och flåsig när vi kom fram, hade även kräkts i buren. Nu är han inlagd med dropp över natten för observation. Lille skrutten.

Visa bifogad fil 27450

Men fy, trist premiär i nya boendet :( Hoppas han kryar på sig snabbt!
 
Bwah.
Jag har vaccinerade hundar, samåkning (dock från Västerås, men ja...), övernattning... allt klart till tävlingen. Och nu funderar jag på att fega ur. Ingen av hundarna i kondition, Ebrah kommer vara skendräktig som fan osv. Å andra sidan har båda plockat cert när de tävlat i dålig kondition förut så tja... Måste betala allt ikväll om det ska bli något av det här. Usch. Jag är så velig med allt hela tiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 180
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
108 559
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 231
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp